AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Jeg har vannet ut pinnekjøttet siden i går og planen er å ha det i dag, men så har jeg blitt dårlig, og tanken på pinnekjøtt i dag er ikke spesielt god, så hva skal jeg gjøre med pinnekjøttet? Kan det ligge i vann til i morgen eller må jeg koke det i dag? Anonymkode: 30297...d6b
Taluno Skrevet 25. desember 2023 #2 Skrevet 25. desember 2023 Jeg har ikke testet det, men jeg ville ha tatt det ut av vannet og lagt i kjøleskap, og dampet det i morgen. Hvis det ligger i vann enda ett døgn, så vil du vanne bort all smak. Pinnekjøtt som er vannet ut alt for lenge smaker svært lite. 1
Summeer Skrevet 25. desember 2023 #3 Skrevet 25. desember 2023 Damp det idag og enten varm det opp i morgen eller frys det 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #4 Skrevet 25. desember 2023 Taluno skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke testet det, men jeg ville ha tatt det ut av vannet og lagt i kjøleskap, og dampet det i morgen. Hvis det ligger i vann enda ett døgn, så vil du vanne bort all smak. Pinnekjøtt som er vannet ut alt for lenge smaker svært lite. Du vanner ikke ut smaken av pinnekjøttet om det ligger for lenge. Du vanner ut saltet Anonymkode: 56538...c0f 1
Taluno Skrevet 25. desember 2023 #5 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vanner ikke ut smaken av pinnekjøttet om det ligger for lenge. Du vanner ut saltet Anonymkode: 56538...c0f Nei, du vanner ut mer av smaken også når kjøttet ligger for lenge. Det gjelder det meste av mat som har vært tørket og så vannes ut igjen, også det som ikke er saltet... Det blir "vassent" og smakløst. 1
Blueberrymuffin Skrevet 25. desember 2023 #6 Skrevet 25. desember 2023 Taluno skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke testet det, men jeg ville ha tatt det ut av vannet og lagt i kjøleskap, og dampet det i morgen. Hvis det ligger i vann enda ett døgn, så vil du vanne bort all smak. Pinnekjøtt som er vannet ut alt for lenge smaker svært lite. Dampen pinnekjøtt smaker da svært lite. Skal du ha smak på pinnekjøttet så gjør du slik trådstarter foreslår, du koker kjøttet. Pinnekjøtt blir best når man koker det i en god grønnsaksbuljong i 3 timer, så kan man steke det i 5-8 minutter på 300 grader før servering, da får du pinnekjøtt med mye smak, som både er sprøtt uten å bli tørt. Pinnekjøtt har en tendens til å bli seigt når man damper eller oversteker, ved å koke kjøttet blir også kjøttet saftigere og mørere.
Kaisada Skrevet 25. desember 2023 #7 Skrevet 25. desember 2023 Ja det kan fint ligge i vann til imorgen. 1
Taluno Skrevet 25. desember 2023 #8 Skrevet 25. desember 2023 Blueberrymuffin skrev (5 minutter siden): Dampen pinnekjøtt smaker da svært lite. Skal du ha smak på pinnekjøttet så gjør du slik trådstarter foreslår, du koker kjøttet. Pinnekjøtt blir best når man koker det i en god grønnsaksbuljong i 3 timer, så kan man steke det i 5-8 minutter på 300 grader før servering, da får du pinnekjøtt med mye smak, som både er sprøtt uten å bli tørt. Pinnekjøtt har en tendens til å bli seigt når man damper eller oversteker, ved å koke kjøttet blir også kjøttet saftigere og mørere. Dampet pinnekjøtt kan virkelig smake mye, det kommer an på kvaliteten på kjøttet og hvordan man damper det. Jeg har smakt en del pinnekjøtt kokt i buljong, og det er ikke i nærheten av så mye smak som røkt pinnekjøtt dampet på en god og kraftig bayer. 1
Blueberrymuffin Skrevet 25. desember 2023 #9 Skrevet 25. desember 2023 Taluno skrev (14 minutter siden): Dampet pinnekjøtt kan virkelig smake mye, det kommer an på kvaliteten på kjøttet og hvordan man damper det. Jeg har smakt en del pinnekjøtt kokt i buljong, og det er ikke i nærheten av så mye smak som røkt pinnekjøtt dampet på en god og kraftig bayer. Jeg har også smakt mye som både har vært dampet og kokt, jeg har helt motsatt oppfatning. Har ennå ikke smakt noe som er dampet som kommer i nærheten av kokt, dampet på bayer gir heller ikke så mye nevneverdig smak synes jeg. Det meste damper jo opp til ingenting, i motsetning til når du har det rett i buljongen. Nå er det forskjell på buljonger, om du tenker på buljongterninger eller «billigløsninger» er det kanskje ikke så rart du synes det er smakløst. Har du derimot kokt en buljong fra bunnen av med skikkelig råvarer så kan ikke kokt måle seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå