Gå til innhold

Utakknemlig tenåring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høres ut som dere trenger litt forventningsavklaringer i forkant. Ungene her i huset vet ca beløp de får i gaver fra oss, besteforeldre, tanter osv.  Dette gjorde vi ut fra erfaring når vi fikk ønskelister fra eldre nevøer/nieser med ønsker om ting kun i den øvre prisklassen, noe som var helt uaktuelt. Vi koordinerer også ønskene slik at man ikke sitter med mye av det samme.

Anonymkode: fa808...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er voksen og kan bli skuffet over ting, jeg viser det og sier det direkte også.

Det går ikke på pris, men hvis de kjenner meg godt og f,eks kjøper marsipan som jeg ikke tåler, det er tanken bak gaven som er ikke eksisterende.

De kunne like godt latt være, jeg forstår denne tenåringen GODT.

Anonymkode: 975a8...1db

• Liker 1
Skrevet

Stakkars datteren din. Jeg kjenner igjen følelsen. Man har forventninger og ender opp skuffet. Jeg ville vært raus med henne, hvis det er en butikk hun ikke finner noe, bruk gavekortet selv da, og gi henne pengene.

Men hadde hun ikke noen konkrete ønsker fra dere hun fikk da? 

Anonymkode: e3fbe...f5e

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å skjule skuffelse. Bedre at datteren din snakker om det, enn at hun later som. Kanskje det kan slippe litt tak i henne.

Anonymkode: 15762...a35

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Julaften er over og den var stort sett hyggelig. Tenåringen fikk flere ting hun hadde ønsket seg, men ingen store ting og også flere som hadde kjøpt det samme, så mye som må byttes i en butikk hun ikke trenger noe annet fra. 
Jeg merket at hun ble skuffet, og ikke klarte å skjule det godt nok. Nå er hun både lei seg fordi hun er utakknemlig, og hun er skuffet fordi hun ikke fikk kule nok ting (og etter å ha snakket med venninnene forsterkes følelsen, da mange har fått mye store ting).

Jeg har miksede følelser mellom forståelse for skuffelsen, og skuffelse over utakknemligheten og mangel på perspektiv . Hvordan håndterer jeg henne nå best? 

Anonymkode: 8eda7...8e7

Med å oppdra henne bedre kanskje? 

Anonymkode: d64be...02e

Skrevet

Man bruker hele desember på å stelle i stand til julaften, og kjøpe inn gaver og styre. Selvfølgelig er det forståelig at en tenåring blir skuffet når hun får ting hun ikke vil ha, eller liker. 
Det handler litt om at de nærmeste har bommet fullstendig. 
Jeg har også fått ei gave som var helt bom. En kjempestor kosegenser som rekker ned på knærne, en genser jeg aldri kommer til å bruke. 
I tillegg fikk jeg en taklampe. Jeg er nøye med stilen jeg har i huset, og bruker ofte mye tid på å finne noe jeg virkelig vil ha. 
Den lampa hadde jeg aldri kjøpt. 
Når jeg åpner og vedkommende er kjempefornøyd med kjøpet av lampa og sitter spent på å se gleden i øynene mine.. så prøver jeg jo å late som jeg ble glad, men klarer jo ikke helt å skjule at jeg ikke hoppet i taket. 
Slik er det med ungdommen også, de har jo forventninger. 
hos mine ungdommer har jeg fått de til å sende meg bilde av ting de ønsker seg. 
Ønsker de seg en lyslenke på rommet er det den spesielle lenken de vil ha, ikke bare en hva sol helst lenke. Det er lett å bomme. 
Hvis jeg ønsker meg en spesiell jakke er det denne jakken jeg vil ha, ikke en annen jakke 

Anonymkode: 28d44...a25

• Liker 2
Skrevet

Det er sunt for barn å kjenne på følelsen av å ikke få alt opp i hendene. Denne erfaringen er gull verdt. Du kan snakke med barnet om at det viktigste i livet er at man er glad i hverandre og at man har en god familie. Lær barnet om verdier, det er uendelig mye verdt og kommer til å hjelpe psyken til barnet 1000 ganger mer enn noen gjenstand du kjøper i gave.

Her har du en gylden mulighet!

Skrevet
frivis skrev (Akkurat nå):

Det er sunt for barn å kjenne på følelsen av å ikke få alt opp i hendene. Denne erfaringen er gull verdt. Du kan snakke med barnet om at det viktigste i livet er at man er glad i hverandre og at man har en god familie. Lær barnet om verdier, det er uendelig mye verdt og kommer til å hjelpe psyken til barnet 1000 ganger mer enn noen gjenstand du kjøper i gave.

Her har du en gylden mulighet!

Handler jo ikke om å få alt opp i hendene i det hele tatt. Det handler om at hun har fått masse ting hun ikke ønsker seg eller vil ha. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Handler jo ikke om å få alt opp i hendene i det hele tatt. Det handler om at hun har fått masse ting hun ikke ønsker seg eller vil ha. 

Men det er bare ting. Barn har godt av å vite at materialistiske ting ikke er det viktigste i livet.

• Liker 1
Skrevet
frivis skrev (6 minutter siden):

Men det er bare ting. Barn har godt av å vite at materialistiske ting ikke er det viktigste i livet.

Her tror jo du misforstår! Handler jo snarere om at hun fikk gaver som var like og som hun ikke ønsket seg. I den alderen sammenligner man seg med venninner. 

Tenåringer er som regel materialistiske! Å være takknemlig hele tiden er en modningsprosses. Hilsen 37-åringen som også kan bli skuffa over gaver😅

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her tror jo du misforstår! Handler jo snarere om at hun fikk gaver som var like og som hun ikke ønsket seg. I den alderen sammenligner man seg med venninner. 

Tenåringer er som regel materialistiske! Å være takknemlig hele tiden er en modningsprosses. Hilsen 37-åringen som også kan bli skuffa over gaver😅

Det er nok litt sant i det du sier. Selv opplevde jeg ikke dette med å sammeligne meg med andre og bli skuffet over gaver jeg ikke hadde ønsket meg. Har blitt opplært til å være takknemlig for de gavene man får. Det handler gjerne for mange om en modningsprosess som du sier, men ikke for alle. Det er viktige med gode voksne rollemodeller!

Skrevet
frivis skrev (1 minutt siden):

Det er nok litt sant i det du sier. Selv opplevde jeg ikke dette med å sammeligne meg med andre og bli skuffet over gaver jeg ikke hadde ønsket meg. Har blitt opplært til å være takknemlig for de gavene man får. Det handler gjerne for mange om en modningsprosess som du sier, men ikke for alle. Det er viktige med gode voksne rollemodeller!

Når du som voksen bruker 15.000 på julegaver, sparer i forkant og begynner tidlig, lager jul og inviterer og kjøper inn.. så er det helt normalt å kjenne på skuffelse om man får ting du ikke liker i gave. Man forventer jo å blindtarm pris på tilbake, og få noe en blir glad for. Det handler hverken om å være utakknemlig eller mangle noe. Følelser er følelser 

Skrevet
frivis skrev (2 minutter siden):

Oj, da har du nok vært særs moden i forhold til flertallet. Her ble til og med en av de voksne tydelig skuffet under gaveåpningen. Har du aldri kjent på misunnelse over at andre får finere ting enn deg? Tror vel det er en følelse de fleste har kjent på. Kanskje mer kvinner enn menn, når jeg tenker meg om 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj, da har du nok vært særs moden i forhold til flertallet. Her ble til og med en av de voksne tydelig skuffet under gaveåpningen. Har du aldri kjent på misunnelse over at andre får finere ting enn deg? Tror vel det er en følelse de fleste har kjent på. Kanskje mer kvinner enn menn, når jeg tenker meg om 

Har ikke kjent mye på misunnelse i forhold til gaver. For meg er gaver bare en ting. Oppmerksomhet er noe jeg har opplevd misunnelse i forhold til. Fordi oppmerskomhet er for meg mye viktigere enn en ting eller penger noen gang vil bli. Men nå er jeg godt voksen og mer trygg i meg selv og er ikke så avhengig av at andre bekrefter meg :)

Edit: Oppmerksomhet har vært det at andre lytter til meg. Ikke at de gir meg dyre gaver.

Endret av frivis
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du som voksen bruker 15.000 på julegaver, sparer i forkant og begynner tidlig, lager jul og inviterer og kjøper inn.. så er det helt normalt å kjenne på skuffelse om man får ting du ikke liker i gave. Man forventer jo å blindtarm pris på tilbake, og få noe en blir glad for. Det handler hverken om å være utakknemlig eller mangle noe. Følelser er følelser 

Da må man gå i seg selv litt, tenker jeg. Altså hvis det har tatt sånn av at hele julen handler om hvem som gir mest treffende gaver. Da vil alltid noen føle på utilstrekkelighet, sinne og sorg. Bedre hvis man gir så mye man ønsker uten å forvente å få noe annet enn snill familie tilbake.

Skrevet
frivis skrev (2 minutter siden):

Har ikke kjent mye på misunnelse i forhold til gaver. For meg er gaver bare en ting. Oppmerksomhet er noe jeg har opplevd misunnelse i forhold til. Fordi oppmerskomhet er for meg mye viktigere enn en ting eller penger noen gang vil bli. Men nå er jeg godt voksen og mer trygg i meg selv og er ikke så avhengig av at andre bekrefter meg :)

Edit: Oppmerksomhet har vært det at andre lytter til meg. Ikke at de gir meg dyre gaver.

Forstår! Men kjente du aldri på denne følelsen som barn/ ungdom heller? :) Interessant..

Jeg kjenner sjeldent på gavemisunnelse  nå som voksen, men som barn kunne jeg bli skuffet. For tenåringsjenter er materielle ting som regel viktig:) 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Forstår! Men kjente du aldri på denne følelsen som barn/ ungdom heller? :) Interessant..

Jeg kjenner sjeldent på gavemisunnelse  nå som voksen, men som barn kunne jeg bli skuffet. For tenåringsjenter er materielle ting som regel viktig:) 

Jeg er mann, og nei jeg kjente ikke noe særlig på dette med gavemisunnelse. Har vel aldri vært opptatt av penger og ting, uten at det nødvendigvis er noe galt eller dårlig.

Skrevet
frivis skrev (5 minutter siden):

Jeg er mann, og nei jeg kjente ikke noe særlig på dette med gavemisunnelse. Har vel aldri vært opptatt av penger og ting, uten at det nødvendigvis er noe galt eller dårlig.

Misunnelse og skuffelse er helt normale følelser som vi alle føler på. Men som fra gammelt av er skambelagt. 
Mange skammer seg når de blir skuffet, fordi det er tabu å kjenne på disse følelsene. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Misunnelse og skuffelse er helt normale følelser som vi alle føler på. Men som fra gammelt av er skambelagt. 
Mange skammer seg når de blir skuffet, fordi det er tabu å kjenne på disse følelsene. 

Det er helt riktig. Ingenting galt med å bli skuffet. Er det noe jeg blir skuffet over i dag, så er det dumskapen man ser blomstrer opp i samfunnet. Takknemlighet er noe som er bortglemt, og folk er i større grad selvsentrert/narsissistisk. Det å se sammenhenger i ulike saker, altså kritisk tenkning, er egenskaper som blir sjeldnere blant mennesker.

Skrevet
frivis skrev (18 minutter siden):

Det er helt riktig. Ingenting galt med å bli skuffet. Er det noe jeg blir skuffet over i dag, så er det dumskapen man ser blomstrer opp i samfunnet. Takknemlighet er noe som er bortglemt, og folk er i større grad selvsentrert/narsissistisk. Det å se sammenhenger i ulike saker, altså kritisk tenkning, er egenskaper som blir sjeldnere blant mennesker.

Man har like lov å bli skuffet av en julegave som ble bom, som å være skuffet over verden. 
Ingen skal definere hva som er riktig å bli skuffet over 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...