AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Julaften er over og den var stort sett hyggelig. Tenåringen fikk flere ting hun hadde ønsket seg, men ingen store ting og også flere som hadde kjøpt det samme, så mye som må byttes i en butikk hun ikke trenger noe annet fra. Jeg merket at hun ble skuffet, og ikke klarte å skjule det godt nok. Nå er hun både lei seg fordi hun er utakknemlig, og hun er skuffet fordi hun ikke fikk kule nok ting (og etter å ha snakket med venninnene forsterkes følelsen, da mange har fått mye store ting). Jeg har miksede følelser mellom forståelse for skuffelsen, og skuffelse over utakknemligheten og mangel på perspektiv . Hvordan håndterer jeg henne nå best? Anonymkode: 8eda7...8e7 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 Du returnerer alle gavene og så får hun lære litt takknemlighet til 24.12.24 Anonymkode: 01e3a...6f5 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 Det er så vondt og frustrerende å være skuffet tenåring. Vi har vært der, jeg lot det bare være akkurat der og da også fikk vi en prat om det litt senere. Da var skuffelsen mindre, forståelsen større og hun ble flinkere til å dele ulike deler av gaveliste med familien året etter. Anonymkode: 4635b...e30 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 Sitt stille i båten og ikke gjør en stor greie ut av det. Ikke forstå deg på det, men heller ikke gi henne for mye motstand. Si ja og tja. Dette er en del av å bli voksen. Det blir nok folk av henne☺️ Anonymkode: 169c1...d7e 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #6 Skrevet 24. desember 2023 Når dere har kjøpt fullt av ting fra en butikk hun ikke bruker kan dere ikke skylde på henne for at hun ble lei seg. På lik linje med at dere forventer taknemmelighet må hun kunne forvente at dere kjenner henne godt nok til å vite en del om hennes interesser og hva hun liker. Dere har bomma på henne som person, når det ikke er noe hun likte. Bruk litt tid på å være sammen med henne så dere vet mer om henne til neste år! Anonymkode: 8952c...6b5 10 6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 Det at hun er lei seg fordi hun er utakknemlig er jo en bra ting - det viser at hun er litt reflektert. Vet ikke hva som menes med store ting… Jeg har vokst opp i en familie med veldig god økonomi, men med tanter/onkler som hatt mer normal inntekt. Til jul i tenårene fikk jeg typisk bodylotion, hansker o.l. av familie, men dyrere ting av foreldre - men likevel ikke et berg av gaver. En jul fikk jeg f.eks. en kåpe og et smykke, en annen jul fikk jeg en fin kjole, en tredje et par Uggs, osv. Selv om foreldrene mine fint hadde hatt råd til å bruke mer fikk jeg sjeldent julegaver som kostet mer enn 2000,- (til sammen, for alt!) av foreldrene mine. Sånn er det fortsatt. Er ikke rart folk kjenner på stress når det forventes at man skal kjøpe «flere store ting» i julegave. Det har jeg aldri opplevd å få. Anonymkode: d18d3...54c 2 1
Summeer Skrevet 24. desember 2023 #8 Skrevet 24. desember 2023 Har hun prøvd å skjule det, og du skjønner at hun selv ser at hun er utakknemlig ville jeg ikke gjort noe nummer ut av det. Hun prøver å håndtere det godt. 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #9 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Når dere har kjøpt fullt av ting fra en butikk hun ikke bruker kan dere ikke skylde på henne for at hun ble lei seg. På lik linje med at dere forventer taknemmelighet må hun kunne forvente at dere kjenner henne godt nok til å vite en del om hennes interesser og hva hun liker. Dere har bomma på henne som person, når det ikke er noe hun likte. Bruk litt tid på å være sammen med henne så dere vet mer om henne til neste år! Anonymkode: 8952c...6b5 Hva er det du snakker om? Det handler jo ikke om det, men mer praktiske hensyn fordi flere hadde kjøpt det samme. Eksempel; hun hadde ønsket seg en varmluftsbørste. Tante, onkel og bestemor kjøpte alle tre varmluftsbørste fra Elkjøp. Hun trenger ikke 3 slike, men heller ikke noe annet fra Elkjøp. Fountaine skrev (50 minutter siden): Hva mener du med store ting? Ei venninne hadde fått iPhone 15, en annen reise til Paris. En kompis PS5. Takk for alle svar. Jeg har nå gjort det slik flere nevnte, satt dette på kontoen for store følelser og tenkt at hun tross alt er bevist egen oppførsel mer enn mange andre. Hun vokser nok på seg mer sunn fornuft. Anonymkode: 8eda7...8e7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #10 Skrevet 25. desember 2023 Jeg kunne nok «byttet» gavekort på Elkjøp mot penger hvis barna endte opp med veldig mye penger der. Vi trenger alltids noe derfra i løpet av året. Anonymkode: 90c28...623 5 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #11 Skrevet 25. desember 2023 Har du aldri blitt skuffet over gaver du da ts? Det har jeg, mange ganger. Har fått flotte ullklær, både kjøpte og hjemmestrikk og blitt kjempelei meg fordi jeg ikke tåler ull. Ble skuffet over at den som gir ull ikke vet det, vedkommende står meg veldig nær. Har blitt skuffet da jeg var ung og søsknene mine fikk kule ting og jeg fikk litt kjedelige bruksting. Jeg har også blitt skuffet over gaver fra samboer for når han får ting som er til han får jeg gjerne ting som er til huset, som egentlig er til begge. Hva med å snakke med henne med forståelse? Hjelpe henne å sortere følelsene og ikke bli irritert? Kan dere legge en plan for å bytte gaver til gavekort? Er det noe hun kan spare til? Anonymkode: d4e64...01b 4 3
mereo Skrevet 25. desember 2023 #12 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er det du snakker om? Det handler jo ikke om det, men mer praktiske hensyn fordi flere hadde kjøpt det samme. Eksempel; hun hadde ønsket seg en varmluftsbørste. Tante, onkel og bestemor kjøpte alle tre varmluftsbørste fra Elkjøp. Hun trenger ikke 3 slike, men heller ikke noe annet fra Elkjøp. Ei venninne hadde fått iPhone 15, en annen reise til Paris. En kompis PS5. Takk for alle svar. Jeg har nå gjort det slik flere nevnte, satt dette på kontoen for store følelser og tenkt at hun tross alt er bevist egen oppførsel mer enn mange andre. Hun vokser nok på seg mer sunn fornuft. Anonymkode: 8eda7...8e7 Ikke gi samme ønsket til alle! Det gjelder uansett alder på mottaker. Da minsker sannsynligheten for flere like gaver litt i det minste. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #13 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er det du snakker om? Det handler jo ikke om det, men mer praktiske hensyn fordi flere hadde kjøpt det samme. Eksempel; hun hadde ønsket seg en varmluftsbørste. Tante, onkel og bestemor kjøpte alle tre varmluftsbørste fra Elkjøp. Hun trenger ikke 3 slike, men heller ikke noe annet fra Elkjøp. Ei venninne hadde fått iPhone 15, en annen reise til Paris. En kompis PS5. Takk for alle svar. Jeg har nå gjort det slik flere nevnte, satt dette på kontoen for store følelser og tenkt at hun tross alt er bevist egen oppførsel mer enn mange andre. Hun vokser nok på seg mer sunn fornuft. Anonymkode: 8eda7...8e7 Trist at noen gir så mye at det gir en trist opplevelse for de mange andre barna og ungdommene der ute som ikke får det! At alt skal handle om kjøpepresset og ikke kosen i julen! Må ha vært mye lettere å være foreldre før. Da fikk kanskje barna ett par sokker, en boks med perler eller en body lotion. No skal alle overgå hverandre og legges ut i sosiale medier. Ser bare foreldre til mindre barn legger ut at barnet har fått sef iphone.. Trist utvikling..! Anonymkode: 16cff...82e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 Har ikke dere foreldre noen kontroll på julegavene fra familie? Jeg passer på at de ikke får 3 like gaver. Vi har stort sett iPhone i familien og oppretter et felles notat. Der kan man krysse ut det som er kjøpt. De som ikke har den muligheten holder jeg tett dialog med. Anonymkode: 2fae2...22d 2 2
AprilLudgate Skrevet 25. desember 2023 #15 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er det du snakker om? Det handler jo ikke om det, men mer praktiske hensyn fordi flere hadde kjøpt det samme. Eksempel; hun hadde ønsket seg en varmluftsbørste. Tante, onkel og bestemor kjøpte alle tre varmluftsbørste fra Elkjøp. Hun trenger ikke 3 slike, men heller ikke noe annet fra Elkjøp. Ei venninne hadde fått iPhone 15, en annen reise til Paris. En kompis PS5. Takk for alle svar. Jeg har nå gjort det slik flere nevnte, satt dette på kontoen for store følelser og tenkt at hun tross alt er bevist egen oppførsel mer enn mange andre. Hun vokser nok på seg mer sunn fornuft. Anonymkode: 8eda7...8e7 Da hadde jeg sett om jeg/andre i fam trengte noe fra butikken og «kjøpt» hennes byttelapp. Vi voksne blir jo og innerst inne «misunnelige» eller føler oss utilstrekkelige når venninne/naboen har mer enn oss eller ungene kan få mye dyrere gaver. Helt normalt, og hun jobber jo med saken. 3
Hedda-78 Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kunne nok «byttet» gavekort på Elkjøp mot penger hvis barna endte opp med veldig mye penger der. Vi trenger alltids noe derfra i løpet av året. Anonymkode: 90c28...623 Jeg også, det har jeg gjort flere ganger. "Kjøpt" gavkortet/byttelappen av barna. Kan bruke det på støvsugerposer eller skotørker eller noe. 2
AprilLudgate Skrevet 25. desember 2023 #17 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trist at noen gir så mye at det gir en trist opplevelse for de mange andre barna og ungdommene der ute som ikke får det! At alt skal handle om kjøpepresset og ikke kosen i julen! Må ha vært mye lettere å være foreldre før. Da fikk kanskje barna ett par sokker, en boks med perler eller en body lotion. No skal alle overgå hverandre og legges ut i sosiale medier. Ser bare foreldre til mindre barn legger ut at barnet har fått sef iphone.. Trist utvikling..! Anonymkode: 16cff...82e Ehm nei? Unger fikk det som var «dyrt/flott» før og. Stort dukkehus, sykkel, ski, snowboard, gamingutstyr, PC, de dyre merkeklærne som var in da og blabla. Så kom vi på skolen: «hva fikk dere til jul». Hvert år nevnte man det som var mest stas det året rent materielt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #18 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er det du snakker om? Det handler jo ikke om det, men mer praktiske hensyn fordi flere hadde kjøpt det samme. Eksempel; hun hadde ønsket seg en varmluftsbørste. Tante, onkel og bestemor kjøpte alle tre varmluftsbørste fra Elkjøp. Hun trenger ikke 3 slike, men heller ikke noe annet fra Elkjøp. Ei venninne hadde fått iPhone 15, en annen reise til Paris. En kompis PS5. Takk for alle svar. Jeg har nå gjort det slik flere nevnte, satt dette på kontoen for store følelser og tenkt at hun tross alt er bevist egen oppførsel mer enn mange andre. Hun vokser nok på seg mer sunn fornuft. Anonymkode: 8eda7...8e7 Snakker dere ikke sammen i familien? Dette synes jeg var dårlig gjort av dere voksne. I vår familie er det vanlig å koordinere og sjekke at vi ikke kjøper det samme som andre. Vi sørger også for å gi ulike ønsker til de to sidene i familien. Ansvaret her ligger mye på dere voksne - som ikke har brydd dere såpass at hun slapp å ende opp med tre like gaver. På en butikk hun ikke bruker ellers attpåtil. Skjønner godt hun ble skuffet og lei seg. Læringspunktet her bør heller være å ikke gi samme ønske til flere, om familien er så sauerompe at de ikke gidder å koordinere gaver med hverandre. Anonymkode: 4ca21...836 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #19 Skrevet 25. desember 2023 Hører at hun forstår at hun skal være takknemlig, men at følelsene strider litt imot. Tenker hun får mer perspektiv når hun blir litt eldre, som gjør at hun kan være takknemlig fra innsiden også ☺️ Høres ut som jenta di er akkurat der hun skal være ut ifra alderen sin!☺️ Anonymkode: b909c...a4b
exictence Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 (endret) Tror det der er ganske normalt å føle på som tenåring. Tror vi omtrent alle har følt på det i oppveksten. Det at vi som barn gleder oss og har store forventninger til jul. Etter hvert med tiden merker man at det ikke er så stas lengre som vi hadde forventet, at vi egentlig blir skuffet. Det går noen år kanskje. Vi blir voksen, og lærer oss å sette pris på andre ting. Endret 25. desember 2023 av exictence 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå