Gå til innhold

Overnatting og barnemark

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Vi hadde planlagt at min søster og barna hennes kommer på overnattingsbesøk hos meg i morge. Men niesen min som er 3 år gammel har fått barnemark. De kjøpte medisinen seint på lørdag men rakk ikke å begynne på den i dag. Det skal de gjøre i morgen.

Spørsmål: er det trygt å ha dem på besøk for en dag? Kan vi også bli smittet? Jeg har to barn som er 5 og 2 år gamle

Anonymkode: ed27c...190

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal i utgangspunktet behandle hele husstanden. Min datter fikk en gang. Tok ikke behandling på oss andre. Ingen av oss andre fikk det. Heller ikke lille søster. Så jeg vil tru det går bra. 

Anonymkode: 63999...54a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det går bra. Barnemark er rare greier. Av våre to har den ene hatt det en gang, den andre et utall ganger. De første gangene var det full kur og smitteregime for hele familien, men senere droppet vi det og ingen andre har blitt smittet noen av gangene. 

Medisinens første dose tar livet av marken, men eggene påvirkes ikke. Andre dose tar marken som klekkes ut i løpet av 14 dager. Det er egg som svelges som bærer smitten videre. Så første dose hindrer ikke videre smitte.

Overnattingsbesøket bør jo da sove i egne sengeklær som vaskes etterpå. Og alle må være flinke med håndvask 🙂 

Anonymkode: 1aba2...929

Skrevet

Det er ikke verre enn at dere tar noen tabletter for barnemark som et føre var prinsipp.

Anonymkode: e4983...613

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror det går bra. Barnemark er rare greier. Av våre to har den ene hatt det en gang, den andre et utall ganger. De første gangene var det full kur og smitteregime for hele familien, men senere droppet vi det og ingen andre har blitt smittet noen av gangene. 

Medisinens første dose tar livet av marken, men eggene påvirkes ikke. Andre dose tar marken som klekkes ut i løpet av 14 dager. Det er egg som svelges som bærer smitten videre. Så første dose hindrer ikke videre smitte.

Overnattingsbesøket bør jo da sove i egne sengeklær som vaskes etterpå. Og alle må være flinke med håndvask 🙂 

Anonymkode: 1aba2...929

Tablettene tar ikke livet av marken tror jeg. 

Den gjør bare at de ikke kan reprodusere seg, aka legge flere egg. Så dør de selv iløpet av noen dager. 

Anonymkode: 70680...eb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke verre enn at dere tar noen tabletter for barnemark som et føre var prinsipp.

Anonymkode: e4983...613

Man skal vel ikke ta markkur uten at man har det eller noen i husstanden har det? Det er ikke en forebyggende kur.

Anonymkode: 88b06...076

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...