AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Dette er bare en liten utblåsning.. Min søster kommer hjem til jul, er 40+ og har aldri ordnet egen jul, invitert gjester eller brukt penger på jul. Når hun kommer, ligger hun langt ut på dag, og klarer så vidt å komme seg opp i pysjen for å se 3 nøtter med askepott for å få julestemning. Så skal hun se alt som er kos på tv, og gjerne jogge seg en tur før middag, slik at matlysten er på topp og litt friske kinn til kjolen. Alt hun snakker om er gavene hun har kjøpt og klærne sine. Mens jeg har vasket hus, strøket duker, pyntet tre og handlet inn mat for hele jula. Stått opp tidlig i dag og stått på kjøkkenet. Laget mat og fryst ned, baket og holdt på siste uka. Dekke bord og lage jul. Mens hun er som et lite barn som skal se aksepott og skal kose seg. blir aldri bedre, ikke løftet en finger. I tillegg er hun opptatt av om vi har kjøpt inn nok mat, om vi har økologisk osv. Anonymkode: c1aff...719 1 2
svartkatt Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 Ber du henne hjelpe? Eller kanskjedu skulle begynne å si at hun må bidra hvis hun skal overnatte.. 9 1
Whistler Skrevet 24. desember 2023 #3 Skrevet 24. desember 2023 Hjem til jul, som i hjem til deg? Formodentlig kommer hun ikke ubedt. Lev med det, eller ta et oppgjør. 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 Kjenner meg godt igjen……. Her er det mye av det samme, neste generasjon, altså søsters nevøer/nieser, er mer på tilbudssiden og mindre egosentriske når de kommer hjem til jul enn det hun er. Har akseptert at det er sånn det er, men at det kan irritere - ja så absolutt. Men lar det ikke ødelegge julefeiringa, da! God jul! Anonymkode: fa9ab...b63 1
Pringle Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #6 Skrevet 24. desember 2023 Dere har jo latt henne holde på sånn så da tror hun jo at det er greit. Det er bare å ta henne med på gjøremålene. "Dekker du bordet mens jeg tar ribba ut av ovnen". Anonymkode: 8e7f0...43a 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 Sånn er broren min også. Jeg har lært å be han om helt konkrete ting. I år feks står han for all drikke. Det er helt forferdelig irriterende. Men vi får ikke oppdratt voksne søsken Anonymkode: ba5d0...7ec 1
Eignarf Skrevet 24. desember 2023 #8 Skrevet 24. desember 2023 Har hun barn selv? Er det bare henne? Kanskje hun ikke er klar over det selv, eller tror at du liker å styre og stelle? Jeg vet ikke. Kanskje hun ikke vet hvordan hun skal bidra. Ta det opp med henne? Som noen nevner, spør henne om konkrete ting? Ikke alle ser alt selv
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #9 Skrevet 24. desember 2023 Gud hvor mye jeg har spurt.. men jeg må jo skjønne at hun er sliten, hun skal tross alt slappe av å kose seg i ferien sin.. Hun har reist langt og har ferie Anonymkode: c1aff...719 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #10 Skrevet 24. desember 2023 Eignarf skrev (1 minutt siden): Har hun barn selv? Er det bare henne? Kanskje hun ikke er klar over det selv, eller tror at du liker å styre og stelle? Jeg vet ikke. Kanskje hun ikke vet hvordan hun skal bidra. Ta det opp med henne? Som noen nevner, spør henne om konkrete ting? Ikke alle ser alt selv Ja hun har barn, et voksen barn. Hun har aldri stelt i stand jul til eget barn, bare kommet «hjem» til dekket bord og mat på bordet, til ferdig pyntet hus. Jeg har også barn, og et helt hus som skal stelles til jul, og jeg har også juleferie og kunne tenkt meg å sette meg ned. Men hun har alltid vært litt sånn «lille meg» Jeg er hvertfall glad jeg har gikk mine barn juletradisjoner og de har en mor som lager julemiddag og pynter hus. Anonymkode: c1aff...719
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #11 Skrevet 24. desember 2023 Har du invitert henne på besøk? Da er hun en gjest. Du kan be henne bidra også. Anonymkode: c9ba2...2fd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du invitert henne på besøk? Da er hun en gjest. Du kan be henne bidra også. Anonymkode: c9ba2...2fd Hun er selv bedt og kommer hver jul. Noe vi alle er glad for. men hun kryper inn i et pledd og blir som barn på julaften, og det er irriterende når vi andre står i grytene og holder på Anonymkode: c1aff...719
Eignarf Skrevet 24. desember 2023 #13 Skrevet 24. desember 2023 Jeg tror for din egen del, må du enten akseptere det og henne, og slik er det. Ellers så må du ta en prat med henne, og fortelle at du synes det er irriterende og hun blir en belastning. Og kanskje sett opp konkrete oppgaver hun må gjøre .
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #14 Skrevet 24. desember 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Gud hvor mye jeg har spurt.. men jeg må jo skjønne at hun er sliten, hun skal tross alt slappe av å kose seg i ferien sin.. Hun har reist langt og har ferie Anonymkode: c1aff...719 Da må du svare henne at du er også sliten og du har også lyst å slappe av å kose deg. Jo mindre hun gjør, jo mer faller det på dere andre. Anonymkode: 8e7f0...43a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #15 Skrevet 24. desember 2023 Så ikke inviter henne mer da. Neste år sier du at du er sliten og at det kun blir kjernefamilie. Anonymkode: 47be1...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #16 Skrevet 24. desember 2023 Høres ut som hun oppfører seg som en gjest. Neste år bør det presiseres at det forventes husarbeid. Anonymkode: 3d28b...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #17 Skrevet 24. desember 2023 Min søster er også sånn, men hun er bare 25 og jeg unner henne det! Derfor styrer å steller jeg selv. Lager julestrømpe til henne også 😁🎅 God jul! Anonymkode: 946ea...818 2
Sparkling_Pink Skrevet 24. desember 2023 #18 Skrevet 24. desember 2023 Det er ikke så ulikt meg, den søstera di! Om noen hadde blitt irritert på meg, ville kun god og direkte kommunikasjon formidlet det sånn at jeg kunne gjort noe med det. Når folk styrer fælt og skal ha ting på sin måte, så skjønner jeg aldri hva deres måte er uten forklaring, så jeg synes det virker fornuftig å holde meg i ro i steden for. Hvilke handlinger savner du egentlig fra dette familiemedlemmet? At hun tilbyr seg? Får oppryddningsansvar etter noen måltider? Tar matlaginga en dag eller arrangerer jula neste år? 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #19 Skrevet 24. desember 2023 Neste år presiserer du i invitasjonen: Hyggelig om du vil komme til oss i jula. Men som du vet er både du og jeg slitne, så vi må hjelpe hverandre. Jeg ønsker derfor at du bidrar med X, Y og Z. Anonymkode: c9c8a...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #20 Skrevet 24. desember 2023 Kjenner til slike folk. Det vil dessverre aldri endre seg. Ikke inviter henne, eller hun inviterer vel seg selv. Anonymkode: f5bb6...aa2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå