AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #21 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Men når jeg var 5, var jeg et Jehovas vitne. men du er ikke JV lenger? Da kan du vel feire? Anonymkode: 39107...12e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #22 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): men du er ikke JV lenger? Da kan du vel feire? Anonymkode: 39107...12e Ikke så lett. Du kan bli passiv. Du vil miste alle venner men har du en grei familie vil de holde kontakt. Blir du observert på sosial media i en bursdag eller med pyntet tre i hagen så kan du bli kalt inn til et rettsmøte for å bli ekskludert. Derav ingen familie heller. Anonymkode: b4dee...50c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 24. desember 2023 #23 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikkje alle feirer jul. Når muslimer feirer Eid skal jeg synest synd på all ikke-muslimer som ikke feire eid eller når jøder feirer hanukkah skal alle ikke-jøder skal jeg synest synd på på dei som ikkje for feire hanukkah? Anonymkode: 40f46...d9b Poenget er at JV låser seg ut av all feiring selv om de lever i samme kulturkonteksten som de som feirer jul. Og konsekvensene er også ille. Det er vanskelig å se for seg at mange av dem har åpnet en bibel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 24. desember 2023 #24 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Men når jeg var 5, var jeg et Jehovas vitne. Jeg har gruet meg til desember i hele mitt liv. Jeg kan aldri feier jul noen sinne. Da mister jeg den eneste familien jeg har. Anonymkode: b4dee...50c Nettopp. Fordi de er gale, ikke fordi de er kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #25 Del Skrevet 24. desember 2023 Jeg er JV og kjenner meg ikke igjen i de fordomsfulle uttalelsene her. jeg konverterte fra statskirke da jeg var 25 og deltok av og til i julemiddager og kvelder med gammel familie. Det jeg ikke var med på var avgudslignende handlinger som å gå rundt juletreet og synge «du grønne glitrende tre goddag» Man blir IKKE innkalt til det dere kaller et rettsmøte om det skjer, men noen vil sikkert syns at du burde gjort noe annet siden julefeiring anses for å ha en opprinnelse i hedendom. Fra min flere tiårige tilhørighet til JV vil jeg si at de som blir ekskludert er 99,9% praktisering av utroskap mot ektefelle og noen få for tyveri for eksempel ved praktisering av svart arbeide. Men min erfaring er at de fleste ekskluderte skjuler den egentlige årsaken ved å skylde på alt annet Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #26 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg konverterte fra statskirke da jeg var 25 hva fikk deg til å gjøre det? Hva gir JV deg som du ikke fikk gjennom kirka? Har du mange plikter i JV? Hvor mye tid bruker du på organisasjonen pr. uke? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert - jeg er ikke ute etter å være nedlatende Anonymkode: 39107...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #27 Del Skrevet 24. desember 2023 Jeg var religiøst søkende og er oppdratt i en aktiv statskirkemenighet og det eneste de kunne tilby var religiøse følelser og ikke bibelsk forståelse om viktige tema. Da det gikk opp for meg at guds navn Jahve eller Jehova står mer enn 7000 ganger i de bibelske grunnskrifter og at kirken har skjult det ved å erstatte navnet med titler som herren og skaperen mm. Og at herrens bønn sa at vi skulle holde hans navn hellig, da ballet det på seg av oppdagelser. Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #28 Del Skrevet 24. desember 2023 Det er ingen krav til plikter hos JV og jeg gjør vel ikke annet enn å være med på møter 1-2 dager i uken. Men mange gjør mer forbindelse med forkynnelse fra dør til dør, telefonforkynnelse og brevskriving. Noen bruker mye tid f.eks 15 timer i måneden. Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #29 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kjenner en som vokste opp som JV. Han sier at det verste var ikke å ikke feire jul, bursdag osv, men all sympatien fra andre. Type stakkars deg som ikke feirer jul. For han var det normalen å ikke feire og han skjønte ikke at det skulle være synd på han. Anonymkode: 1cc0e...407 Samme her, men med et handikap. Ble forvirret over all hjelpen jeg fikk, fikk ikke gå igjennom normale følelser fordi det var alltid en her og der som skulle hjelpe meg. Syntes det var ekstremt ubehagelig. Bjørnetjeneste de lux. Anonymkode: 94b5f...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #30 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ingen krav til plikter hos JV. Dette er så lang fra sannheten en kan komme. Det er en høykontrollgruppe. Skal du følge reglene, skal du ikke sitte aleine i en bil med din ugifte kjæreste. Det er bare ett eksempel. Anonymkode: b4dee...50c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #31 Del Skrevet 24. desember 2023 Dette er bare tull, dette er ingen regel, kanskje en mild anbefaling fra foreldre som vil beskytte barna sine fra sex før ekteskapet. Har aldri hørt eller sett nedskrevet dette som en regel. Det er måte på å fabrikere regler.. Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #32 Del Skrevet 24. desember 2023 Hvem skulle følge opp en slik regel? Det er umulig, derav bare tull Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #33 Del Skrevet 24. desember 2023 Vi har barn som er oppvokst, men som ikke er interessert i religion, de feirer ikke jul allikevel, de syns det er deilig å slippe stresset. Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #34 Del Skrevet 24. desember 2023 Hvis deres kunnskap om JV er fra VG, Dagbladet eller Se og Hør forstår jeg fordommene, men de av dere som har dem som arbeidskolleger, naboer eller familie erfarer nok at vi er alminnelige mennesker men at i stedet for å gå i kirken har vi vår egen møtesal. Men vi er som folk flest og slik det ellers er i samfunnet finner du noen rariteter også hos oss. Anonymkode: 3d1fa...a8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #35 Del Skrevet 24. desember 2023 Av alle barn i verden som lider så sender du den påtatte sympatien din til JV barna som mest sannsynlig ikke bryr seg nevneverdig om jul. Vi er straks i 2024, velkommen etter. Vi er i en tid der det er så stort mangfold at ingen skiller seg nevneverdig ut. I dag er det tusenvis av barn med andre tro- og livssyn som ikke feirer jul og de har det helt fint, så ta det helt mer ro og kos deg med ribba. Anonymkode: b39c0...6cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #36 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Poenget er at JV feirer ingenting. Verken bursdager, jul, påske eller andre ting. 365 hverdager hvert år er det. I tillegg indoktrineres og skremmes barna. Anonymkode: 84d38...b77 Feirer heller ikke jul, aldri gjort. Ikke med i JV😊 Anonymkode: 3425a...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #37 Del Skrevet 24. desember 2023 «Poenget er at JV feirer ingenting. Verken bursdager, jul, påske eller andre ting. 365 hverdager hvert år er det. I tillegg indoktrineres og skremmes barna» Kan du komme med noen troverdige kilder som dokumenterer at JV i motsetning til hvordan andre mennesker og religionssamfunn oppdrar sine unger indoktrinerer og skremmer!! Du vil aldri klare å dokumentere dette såfremt du ikke bruker våre religiøse motstandere som sannhetsvitne, eller dagbladet og VG. Du er full av fordommer og dine utsagn er ingen ting verdt. Anonymkode: 3d1fa...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #38 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei. De er på møtet i dag i stede. Jeg synes oppriktig synd på dem. Anonymkode: b4dee...50c Jeg syntes kun synd på barna. De voksne har valgt dette selv. Anonymkode: d24ef...1e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 24. desember 2023 #39 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Spar deg for skadefroen kamuflert som medlidenhet ts! Barn av JV får gaver i fleng akkurat når det passer dem i løpet av året. De spiser sannsynligvis en digg middag senere i dag og har familie og venner på besøk nå som det er fridag i morgen. Latteren sitter løst rundt bordet, de er ikke blakke i januar og kan shoppe på tilbud da. Slik «medlidenhet» fra andre blir sannsynligvis bare sendt i retur til deg rundt et koselig middagsbord hos jv i kveld som ikke stresser med julemaset. For ikke å snakke om hvor ræva du ts får andre som leser dette til å føle seg og som ikke er jv, men som ufrivillig sitter alene nå i dag uten familie og venner å feire jul sammen med. Selvfølgelig er det noen som har dårlige minner fra oppveksten i jv. De er tross alt bare et gjennomsnitt av befolkningen og dårlige foreldre som ikke tar til seg gode egenskaper er det i alle sjikt. Her i nabolaget lyser det nå koselig fra vinduene i huset til noen jv og mange biler står parkert utenfor. Ser riktig hyggelig ut! Et samfunn der «alle som ikke feirer jul er det synd på» får en bismak nå som vi veit at mange familier ufrivillig står i matkøer. Skam deg! Anonymkode: 94d36...c88 Jv er ikke bare et gjenomsnit av befolkningen! De er en sekt som bedriver sosialkontor og truer med å fryse ut familiemedlemmer om de velger å leve livet på sin egen måtte. Det er grunnlegende usunt og ufrit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 24. desember 2023 #40 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): «Poenget er at JV feirer ingenting. Verken bursdager, jul, påske eller andre ting. 365 hverdager hvert år er det. I tillegg indoktrineres og skremmes barna» Kan du komme med noen troverdige kilder som dokumenterer at JV i motsetning til hvordan andre mennesker og religionssamfunn oppdrar sine unger indoktrinerer og skremmer!! Du vil aldri klare å dokumentere dette såfremt du ikke bruker våre religiøse motstandere som sannhetsvitne, eller dagbladet og VG. Du er full av fordommer og dine utsagn er ingen ting verdt. Anonymkode: 3d1fa...a8e Det er mange avhoppere som forteller om hvordan oppveksten i jv er. Jeg har nære venner som er oppdratt i jv selv, så trenger ikke å lese i Dagbladet for å høre om hvordan det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå