Gjest Kanino Skrevet 23. desember 2023 #21 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Likevel er det første du tenker på umyndiggjøring? Anonymkode: f5f02...390 Vær så grei og les hva jeg faktisk har skrevet. Ingen poeng i å lese en av kommentarene mine. Jeg har skrevet at om han er til fare for seg selv så kan det vær en løsning. Jeg regner med at vi ikke vet hele historien
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #22 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far som trenger hjelp til det meste. Han har alvorlig sykdom, og trenger hjelp til vask, matlaging, ja; alt egentlig. Vi er to søsken i førtiårene som bor på samme gårdstun, og vi må ta oss av alt av pleie i tillegg til jobb og egne barn. Han vil ikke ha hjelp av hjemmesykepleien eller annet. Synes det er så vont og slitsomt. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 81f74...e3e Da kutter dere hjelp. Og svarer «vi kan ringe hjemmesykepleien..?» hver gang han ber om hjelp. Avslår han? Da sier dere. «Så godt du klarer det selv.» Så smiler dere - og går. Han er voksen. Han tåler konsekvensene av sine handlinger. Som er å enten være sulten, skitten og til forfall eller å ta imot offentlig hjelp. Dette, ts, skulle dere ha gjort første gang han behøvde bistand. Han er ikke et spedbarn - ikke behandle han som et. Anonymkode: e7738...26b 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #23 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far som trenger hjelp til det meste. Han har alvorlig sykdom, og trenger hjelp til vask, matlaging, ja; alt egentlig. Vi er to søsken i førtiårene som bor på samme gårdstun, og vi må ta oss av alt av pleie i tillegg til jobb og egne barn. Han vil ikke ha hjelp av hjemmesykepleien eller annet. Synes det er så vont og slitsomt. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 81f74...e3e Sorry, det er ingenting dere kan gjøre, då sant han ikke har verge og han bestemmer alt selv. Jeg sa fra tydelig til min far hva jeg kan bidra med og hvor ofte. Etterhvert godtok han å flytte inn på hjem. Litt brutalt, men er kronisk syk selv. Og hadde ødelagt siste rest av formen jeg har. Jeg hadde hjemmehjelp selv på den tiden som dro over gulvet hver 3 uke. Så det bare gikk ikke. Jeg syntes også full jobb og unger også er grunn nok til å ikke være der hver dag å fikse hus og annet. Det går jo ikke, og kan vare svært lenge, over flere år. Du kan forsøke om han kan godta noen ungdomner til å måke snø, og privat firma som kan vaske litt , vaske klær og bytte på senga. Her har vi et vaskeri som påtar seg slike oppgaver. Det koster litt mer, men mulig han godtar dem. Hjemmehjelp kan føles litt invaderende pga nye folk hver gang, og de kommer ofte litt bus på brukeren. De tar også med klær og vasker dem og legger de i skapet Anonymkode: 2a236...b01
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #24 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Takk for svar ❤️ Kan legge til at han ikke er mer enn 60 år gammel heller. Han sier det til oss hver dag: at han er så glad for å ha familie som tar vare på han, slik at hjemmehjelpen ikke trengs. Anonymkode: 81f74...e3e Jeg tenker at litt av kjernen i problemet kan være at du er redd for å skuffe pappa. Men prøv å husk på det at han er en voksen mann som tåler å høre at barna har sine grenser for hvor mye de kan orke. Han ønsker nok ikke å være en byrde for dere og forstår kanskje ikke at han er det. Det går det an å fortelle, på en fin måte, at selv om du skulle ønske at du kunne stelle for han alene hele tiden så blir det for mye til at du/dere kan orke alt alene. Han må uansett få hjelp av hjemmehjelp og hjemmesykepleie før eller senere, det er da mye bedre å venne seg til det og kanskje bli litt kjent med personene mens man ennå er relativt er ung. Anonymkode: 84d46...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #25 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk at hjemmesykepleien og hjemmehjelp ikke gjør minimalt så selv med disse tjenestene må dere hjelpe han. Det er dessverre forventet at pårørende stiller opp. Det som er greit for dere er å pushe disse tjenestene av kommunen for å få mest ut av det. Si til din far at dere fortsatt kommer til å hjelpe han men at også hjemmehjelp og hjemmesykepleie skal. Anonymkode: f5f02...390 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom dere bor i en OK kommune er forresten det beste tilbudet for din far å ha BPA. Ts, søk på BPA! Anonymkode: f5f02...390 Disse rådene. Samt at faren gjerne er ensom eller skammer seg. Viktig å finne ut av hvofor faren ikke ønsker hjelp og så ta det deretter. Anonymkode: f5f02...390
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #26 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Takk for svar ❤️ Kan legge til at han ikke er mer enn 60 år gammel heller. Han sier det til oss hver dag: at han er så glad for å ha familie som tar vare på han, slik at hjemmehjelpen ikke trengs. Anonymkode: 81f74...e3e Da må dere sette dere ned og ta en respeltfull alvorsprat med ham. At dere gjerne vil hjelpe, men at det begynner å bli for mye siden dere har andre forpliktelser også. Dere ønsker å ha mer "kosetid" med ham og ikke bare arbeid. Dessuten kan det være fint for ham å kunne snakke med litt andre folk, fortrolige samtaler med mennesker som har taushetsplikt. Push på at hjemmesykepleie (eller annen innstans) er flinkere og kan mer enn dere,dermed vil han få bedre hjelp. Jeg ville spilt på min egen manglende kompetanse og mulighet for å bruke tid sammen med far på noe hyggelig. Ikke hatt fokus på at han sliter meg ut, er krevende osv. Anonymkode: 14848...d70 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #27 Skrevet 23. desember 2023 (endret) Ts her. Ingenting kognitivt, men en kreftdiagnose av alvorligste sort. Anonymkode: 81f74...e3e Endret 24. desember 2023 av Sciurus Ryddet for slettet sitat. Sciurus, mod 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #28 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Ingenting kognitivt, men en kreftdiagnose av alvorligste sort. Anonymkode: 81f74...e3e Dette var veldig leit å høre Hvor lenge har han vært pleietrengende? Er det ikke nettverk i slike situasjoner som dette? Burde ikke han få skikkelig oppfølging? Hjemmehjelp og hjemmesykepleie i normale tilfeller gjør ikke så mye som folk tror. Det er forventet at pårørende stiller opp. Jeg tror faren din verdsetter hvert sekund han er med dere og ønsker at den siste tiden han har tilbringer han med dere og ikke fremmede ❤️ Anonymkode: f5f02...390
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #29 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette var veldig leit å høre Hvor lenge har han vært pleietrengende? Er det ikke nettverk i slike situasjoner som dette? Burde ikke han få skikkelig oppfølging? Hjemmehjelp og hjemmesykepleie i normale tilfeller gjør ikke så mye som folk tror. Det er forventet at pårørende stiller opp. Jeg tror faren din verdsetter hvert sekund han er med dere og ønsker at den siste tiden han har tilbringer han med dere og ikke fremmede ❤️ Anonymkode: f5f02...390 Takk❤️ Jo, men han har avvist alle tilbud om hjelp utenfra. Og det er jo veldig meningsfylt også, at vi hjelper han ❤️ Anonymkode: 81f74...e3e
Sciurus Skrevet 24. desember 2023 #30 Skrevet 24. desember 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Sciurus, mod
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #31 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ts her. Ingenting kognitivt, men en kreftdiagnose av alvorligste sort. Anonymkode: 81f74...e3e Har dere kreftkoordinator i kommunen? Anonymkode: 2aecb...20c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå