AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #1 Skrevet 23. desember 2023 Far som trenger hjelp til det meste. Han har alvorlig sykdom, og trenger hjelp til vask, matlaging, ja; alt egentlig. Vi er to søsken i førtiårene som bor på samme gårdstun, og vi må ta oss av alt av pleie i tillegg til jobb og egne barn. Han vil ikke ha hjelp av hjemmesykepleien eller annet. Synes det er så vont og slitsomt. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 81f74...e3e 2
Topsi Skrevet 23. desember 2023 #2 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Far som trenger hjelp til det meste. Han har alvorlig sykdom, og trenger hjelp til vask, matlaging, ja; alt egentlig. Vi er to søsken i førtiårene som bor på samme gårdstun, og vi må ta oss av alt av pleie i tillegg til jobb og egne barn. Han vil ikke ha hjelp av hjemmesykepleien eller annet. Synes det er så vont og slitsomt. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 81f74...e3e Hvis han er samtyknenompetent er der ikke noe dere kan gjøre desverre.... 1
emilie123 Skrevet 23. desember 2023 #3 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far som trenger hjelp til det meste. Han har alvorlig sykdom, og trenger hjelp til vask, matlaging, ja; alt egentlig. Vi er to søsken i førtiårene som bor på samme gårdstun, og vi må ta oss av alt av pleie i tillegg til jobb og egne barn. Han vil ikke ha hjelp av hjemmesykepleien eller annet. Synes det er så vont og slitsomt. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 81f74...e3e Da bør dere sette ned foten. Si klart ifra at dette blir for mye for dere. Var selv i en situasjon hvor en ikke ville ha hjemmehjelp eller hjemmesykepleie, men da sa vi at jo, det må du. Og vedkommende godtok faktisk det og etter en stund så var det greit for vedkommende. Dere må ta vare på dere selv oppi dette og det gjør dere ikke med å være både hjemmehjelp og hjemmesykepleie for vedkommende. 3 3
emilie123 Skrevet 23. desember 2023 #4 Skrevet 23. desember 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Hvis han er samtyknenompetent er der ikke noe dere kan gjøre desverre.... De kan og bør slutte med å være hjemmehjelp og hjemmesykepleie for vedkommende. Da tar vedkommende det valget selv. 5 1
Gjest Kanino Skrevet 23. desember 2023 #5 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Far som trenger hjelp til det meste. Han har alvorlig sykdom, og trenger hjelp til vask, matlaging, ja; alt egentlig. Vi er to søsken i førtiårene som bor på samme gårdstun, og vi må ta oss av alt av pleie i tillegg til jobb og egne barn. Han vil ikke ha hjelp av hjemmesykepleien eller annet. Synes det er så vont og slitsomt. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 81f74...e3e Kan anbefale deg å ta kontakt med fastlegen hans og uttrykke bekymring.
emilie123 Skrevet 23. desember 2023 #6 Skrevet 23. desember 2023 Kanino skrev (Akkurat nå): Kan anbefale deg å ta kontakt med fastlegen hans og uttrykke bekymring. Dette støtter jeg. Fastlegen er første instans. Men de må sette ned foten før de selv møter veggen 2
Gjest Kanino Skrevet 23. desember 2023 #7 Skrevet 23. desember 2023 emilie123 skrev (1 minutt siden): Dette støtter jeg. Fastlegen er første instans. Men de må sette ned foten før de selv møter veggen Om de fortsetter å pushe han så kan det få motsatt effekt. Tenker det beste er at fastlegen får ta den kampen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #8 Skrevet 23. desember 2023 Topsi skrev (17 minutter siden): Hvis han er samtyknenompetent er der ikke noe dere kan gjøre desverre.... Jo det er det. Gamle mennesker kan ikke slite ut menneskene rundt seg og tro at det er greit. De kan sette foten ned og nekte å gjøre det arbeidet som offentlige dekker. Anonymkode: b346c...810 4 1
Gjest Kanino Skrevet 23. desember 2023 #9 Skrevet 23. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det er det. Gamle mennesker kan ikke slite ut menneskene rundt seg og tro at det er greit. De kan sette foten ned og nekte å gjøre det arbeidet som offentlige dekker. Anonymkode: b346c...810 Kan også umyndiggjør han slik at han ikke er samtykkekompetent. Spesielt om han er til fare for seg selv. Til fare for seg selv inkluderer så mangt. Ikke bare suicidal Endret 23. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #10 Skrevet 23. desember 2023 Kanino skrev (7 minutter siden): Om de fortsetter å pushe han så kan det få motsatt effekt. Tenker det beste er at fastlegen får ta den kampen. Fastlegen tar ingen kamp. Det er ikke hans/hennes oppgave. Det er nærmeste pårørende som må fortelle de gamle hvor grensen går. Hva de selv orker og ikke orker. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: b346c...810 4 1
Gjest jegerrinne Skrevet 23. desember 2023 #11 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fastlegen tar ingen kamp. Det er ikke hans/hennes oppgave. Det er nærmeste pårørende som må fortelle de gamle hvor grensen går. Hva de selv orker og ikke orker. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: b346c...810 Fastlege kan gå inn og be om utredning for hjelp i hjemmet. Det gjorde legen til far min da han ble syk. Han ville ikke innse at han trengte hjelp, da gikk fastlege inn
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #12 Skrevet 23. desember 2023 Ts her. Takk for svar ❤️ Kan legge til at han ikke er mer enn 60 år gammel heller. Han sier det til oss hver dag: at han er så glad for å ha familie som tar vare på han, slik at hjemmehjelpen ikke trengs. Anonymkode: 81f74...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #13 Skrevet 23. desember 2023 Husk at hjemmesykepleien og hjemmehjelp ikke gjør minimalt så selv med disse tjenestene må dere hjelpe han. Det er dessverre forventet at pårørende stiller opp. Det som er greit for dere er å pushe disse tjenestene av kommunen for å få mest ut av det. Si til din far at dere fortsatt kommer til å hjelpe han men at også hjemmehjelp og hjemmesykepleie skal. Anonymkode: f5f02...390 3
Gjest Kanino Skrevet 23. desember 2023 #14 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fastlegen tar ingen kamp. Det er ikke hans/hennes oppgave. Det er nærmeste pårørende som må fortelle de gamle hvor grensen går. Hva de selv orker og ikke orker. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: b346c...810 Med kamp mener jeg å informere han. Hadde TS gjort det ville det mulig blitt sjau ? Men om det kommer fra en utenforstående så er det av og til mer akseptert. Om fastlegen hadde ment at han burde blitt umyndiggjort hadde fastlegen vært pliktet til å ta det videre med statsforvalteren. Så nei det er ikke "kamp" i den forstand.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #15 Skrevet 23. desember 2023 Dersom dere bor i en OK kommune er forresten det beste tilbudet for din far å ha BPA. Ts, søk på BPA! Anonymkode: f5f02...390
emilie123 Skrevet 23. desember 2023 #16 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ts her. Takk for svar ❤️ Kan legge til at han ikke er mer enn 60 år gammel heller. Han sier det til oss hver dag: at han er så glad for å ha familie som tar vare på han, slik at hjemmehjelpen ikke trengs. Anonymkode: 81f74...e3e Da bruker han dere og det er ikke riktig. En dag møter dere veggen og da er det litt sent. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #17 Skrevet 23. desember 2023 Kanino skrev (8 minutter siden): Med kamp mener jeg å informere han. Hadde TS gjort det ville det mulig blitt sjau ? Men om det kommer fra en utenforstående så er det av og til mer akseptert. Om fastlegen hadde ment at han burde blitt umyndiggjort hadde fastlegen vært pliktet til å ta det videre med statsforvalteren. Så nei det er ikke "kamp" i den forstand. Hvorfor skal du drive å snakke om umyndiggjøre en ensom mann på 60 år i stedet for å finne løsninger å HJELPE? Jeg vil tro det er flere ting som spiller inn. Han er ensom og føler seg tryggest på at familie tar seg av han. Det er også koselig. Det kan hende at han skammer seg over situasjonen og ønsker ikke dem. Hjemmesykepleie og hjemmehjelp har ikke akkurat et godt rykte på seg og han er nok veldig glad for at han slipper det siden han er syk. Med tanke på hans alder er det beste for han å prøve å få på plass en BPA ordning! Anonymkode: f5f02...390 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #18 Skrevet 23. desember 2023 Jeg ville startet med å kreve at han tar imot hjelp til husvask, "hjemmehjelp". Det er oftere lettere å godta enn hjelp til mer personlige ting. Dere må gå sammen, og si ifra at dere ikke har helse til å gjøre dette lenger. Anonymkode: 276e9...677 1 2
Gjest Kanino Skrevet 23. desember 2023 #19 Skrevet 23. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal du drive å snakke om umyndiggjøre en ensom mann på 60 år i stedet for å finne løsninger å HJELPE? Jeg vil tro det er flere ting som spiller inn. Han er ensom og føler seg tryggest på at familie tar seg av han. Det er også koselig. Det kan hende at han skammer seg over situasjonen og ønsker ikke dem. Hjemmesykepleie og hjemmehjelp har ikke akkurat et godt rykte på seg og han er nok veldig glad for at han slipper det siden han er syk. Med tanke på hans alder er det beste for han å prøve å få på plass en BPA ordning! Anonymkode: f5f02...390 Nå kjenner verken jeg eller du hele historien. Jeg kommer bare med tips til hva fastlegen kan hjelpe med. Forresten så brukes ikke BPA til dette formålet Endret 23. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #20 Skrevet 23. desember 2023 Kanino skrev (Akkurat nå): Nå kjenner verken jeg eller du hele historien. Jeg kommer bare med tips til hva fastlegen kan hjelpe med. Likevel er det første du tenker på umyndiggjøring? Anonymkode: f5f02...390 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå