AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Hei. Jeg eier hus sammen med samboeren. All gjelden hat pleid å stå på ham, men det tenkte jeg å endre nå. Jeg la derfor inn halvparten av gjelden på mitt skattekort, og skrev inn halvparten av rentene for 2024 inn der det sto. Høres dette riktig ut? Jeg er VELDIG dårlig på dette. Jeg fikk da nytt tabelltrekk, fra 7102 til 7108. Betyr dette at jeg kommer til å betale mer skatt fra januar av? (Ikke le av meg, dette er jeg på dårlig for og jeg vet det). Takknemlig for svar, og god jul! 😊 Anonymkode: 06efe...12c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Og ett spørsmål til, samboer er veldig treg og giddalaus, og det er stor sjanse for at han ikke kommer til å endre sitt skattekort. Vil det gå ut over meg på noe vis? Anonymkode: 06efe...12c
newman01 Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Så lenge du betaler renter har du krav på rentefradrag. Om han ikke endrer skattekortet får han baksmell. Om du endrer skattemeldingen og han ikke gjør det kan han få straffeskatt for å ikke levere korrekt skattemelding. Ting skal gjøres riktig 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 newman01 skrev (2 minutter siden): Så lenge du betaler renter har du krav på rentefradrag. Om han ikke endrer skattekortet får han baksmell. Om du endrer skattemeldingen og han ikke gjør det kan han få straffeskatt for å ikke levere korrekt skattemelding. Ting skal gjøres riktig V betaler alt 50/50 og eier alt 50/50, så jeg betaler jo renter like mye som han gjør Men kontoen det trekkes fra er i hans navn ikke mitt. Jeg setter inn penger der. Takk for svar. Anonymkode: 06efe...12c 1
Wedding Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei. Jeg eier hus sammen med samboeren. All gjelden hat pleid å stå på ham, men det tenkte jeg å endre nå. Jeg la derfor inn halvparten av gjelden på mitt skattekort, og skrev inn halvparten av rentene for 2024 inn der det sto. Høres dette riktig ut? Jeg er VELDIG dårlig på dette. Jeg fikk da nytt tabelltrekk, fra 7102 til 7108. Betyr dette at jeg kommer til å betale mer skatt fra januar av? (Ikke le av meg, dette er jeg på dårlig for og jeg vet det). Takknemlig for svar, og god jul! 😊 Anonymkode: 06efe...12c Eier 50% av huset og står for 50% av lån og renter så har du gjort det riktig, dumt hvis for samboeren hvis han ikke retter sitt skattekort. 2 1 1
Gjertrud von Knäbe Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Og ett spørsmål til, samboer er veldig treg og giddalaus, og det er stor sjanse for at han ikke kommer til å endre sitt skattekort. Anonymkode: 06efe...12c Hvorfor gidder du være sammen med en så treg og giddalaus slabbedask? Bare spør...
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 Gjertrud von Knäbe skrev (6 minutter siden): Hvorfor gidder du være sammen med en så treg og giddalaus slabbedask? Bare spør... Hehe. Et betimelig spørsmål. Han har vel andre gode kvaliteter da. Og jeg er ikke en racer på dette selv 😅 Du vet ikke tilfeldigvis om jeg på grunn av dette må betale mer skatt fra januar av? Anonymkode: 06efe...12c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 newman01 skrev (53 minutter siden): Så lenge du betaler renter har du krav på rentefradrag. Om han ikke endrer skattekortet får han baksmell. Om du endrer skattemeldingen og han ikke gjør det kan han få straffeskatt for å ikke levere korrekt skattemelding. Ting skal gjøres riktig Men begge deler er jo «riktig»? Det har jo tidligere stått kun på han, uten at noe har vært feil av den grunn. Nå endrer hun sitt, så da må han også endre sitt, hvis ikke får han skattesmell? Hvorfor er det hennes endring som plutselig er «fasit»? (Spør ikke for å være vrang altså, syns oppriktig dette skattegreiene er vanskelig) Anonymkode: a2076...230 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #9 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men begge deler er jo «riktig»? Det har jo tidligere stått kun på han, uten at noe har vært feil av den grunn. Nå endrer hun sitt, så da må han også endre sitt, hvis ikke får han skattesmell? Hvorfor er det hennes endring som plutselig er «fasit»? (Spør ikke for å være vrang altså, syns oppriktig dette skattegreiene er vanskelig) Anonymkode: a2076...230 Godt vi er flere 😅 Tidligere har vi hatt en avtale om at han betaler meg halvparten av fradraget. Problemet de to siste årene er at han kun har fått igjen rundt 3000 på skatten totalt, altså må jo han betale for lite skatt allerede, og mine penger går i hans dragsug. Det er derfor jeg vil fikse dette nå. Men jeg er GRØNN på det. Anonymkode: 06efe...12c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #10 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du vet ikke tilfeldigvis om jeg på grunn av dette må betale mer skatt fra januar av? Anonymkode: 06efe...12c Tror heller det betyr at du betaler litt mindre skatt, siden du nå får fradrag for gjeldsrenter. Men da spørs det jo om du egentlig skulle hatt dette fradraget også tidligere år, og derfor har betalt for mye skatt tidligere? 🤔 Anonymkode: a2076...230 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Skrevet 22. desember 2023 Det høres riktig ut ja. Den tabellen du har fått nå gir mindre skatt. Men din samboer bør selvfølgelig sjekke egne tall hvis han ikke ønsker baksmell. Anonymkode: 991e3...24f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #12 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehe. Et betimelig spørsmål. Han har vel andre gode kvaliteter da. Og jeg er ikke en racer på dette selv 😅 Du vet ikke tilfeldigvis om jeg på grunn av dette må betale mer skatt fra januar av? Anonymkode: 06efe...12c Når du fører inn gjeldsrenter på søknad om nytt skattekort, får du lavere skattetrekk. Tabell 7108 har lavere trekk enn tabell 7102. Du må gjøre samme endring i skattemeldingen slik at innbetalt skatt blir riktig. Når han ikke gjør samme endring trekkes han for lite i skatt, og kan få restskatt tilsvarende skattereduksjonen du får. Anonymkode: 614a2...8a6 1
Gjest norvegienna Skrevet 22. desember 2023 #13 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg eier hus sammen med samboeren. All gjelden hat pleid å stå på ham, men det tenkte jeg å endre nå. Jeg la derfor inn halvparten av gjelden på mitt skattekort, og skrev inn halvparten av rentene for 2024 inn der det sto. Høres dette riktig ut? Jeg er VELDIG dårlig på dette. Jeg fikk da nytt tabelltrekk, fra 7102 til 7108. Betyr dette at jeg kommer til å betale mer skatt fra januar av? (Ikke le av meg, dette er jeg på dårlig for og jeg vet det). Takknemlig for svar, og god jul! 😊 Anonymkode: 06efe...12c Det betyr at du kommer til å betale mindre skatt fra januar av.
Wedding Skrevet 22. desember 2023 #14 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Godt vi er flere 😅 Tidligere har vi hatt en avtale om at han betaler meg halvparten av fradraget. Problemet de to siste årene er at han kun har fått igjen rundt 3000 på skatten totalt, altså må jo han betale for lite skatt allerede, og mine penger går i hans dragsug. Det er derfor jeg vil fikse dette nå. Men jeg er GRØNN på det. Anonymkode: 06efe...12c Det som er riktig er ar dere betaler 50/ 50 når dere eier 50/50. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når han ikke gjør samme endring trekkes han for lite i skatt, og kan få restskatt tilsvarende skattereduksjonen du får. Anonymkode: 614a2...8a6 Men hvordan vet Skatteetaten at det er hennes endring som er fasit? 😅 Anonymkode: a2076...230 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 Altså, siden de tidligere år har hatt alt fradrag stått på kun han, selv om hun også da eide 50% av boligen. Og ingen reaksjon fra Skatteetaten på dette, selv om det da har vært «feil» hele tiden.. Anonymkode: a2076...230
Wedding Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvordan vet Skatteetaten at det er hennes endring som er fasit? 😅 Anonymkode: a2076...230 hvis det blir spørsmål om det så har jo den som har betalt 50% bevis på det. Bankutskrift. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan vet Skatteetaten at det er hennes endring som er fasit? 😅 Anonymkode: a2076...230 Jeg regner med at hun kan dokumentere at hun er ansvarlig for halve lånet hvis situasjonen oppstår. Dersom han velger å ikke endre på skattemeldingen er han i tillegg ansvarlig for å ha innberettet fei/for mye fradrag. Anonymkode: 614a2...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, siden de tidligere år har hatt alt fradrag stått på kun han, selv om hun også da eide 50% av boligen. Og ingen reaksjon fra Skatteetaten på dette, selv om det da har vært «feil» hele tiden.. Anonymkode: a2076...230 Skatteetaten har ikke stor mulighet til å reagere selv om denne fordelingen er ulovlig. Når de i skattemeldingen sammen innberetter 50% mer fradrag enn de har, vil saken bli undersøkt, og hun kan legge fram dokumenter som viser at hun er ansvarlig for halvparten, så det er han som har "jukset". Anonymkode: 614a2...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når du fører inn gjeldsrenter på søknad om nytt skattekort, får du lavere skattetrekk. Tabell 7108 har lavere trekk enn tabell 7102. Du må gjøre samme endring i skattemeldingen slik at innbetalt skatt blir riktig. Når han ikke gjør samme endring trekkes han for lite i skatt, og kan få restskatt tilsvarende skattereduksjonen du får. Anonymkode: 614a2...8a6 Da kommer jeg nok tilbake hit for å spørre om råd den dagen jeg skal levere skattemeldingen 🤣 takk for svar! Anonymkode: 06efe...12c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå