AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #1 Skrevet 22. desember 2023 Jobbet kveldsvakt julaften 2021, 12-timers julaften 2022 og det blir 12-timers denne julaften også. Turnusen for 2024 er nå klar og jeg står på kveldsvakt julaften der også. Synes nå det er på tide at noen andre jobber julaften, har man noe krav på fri, eller er det bare avhengig av velvilje fra arbeidsgiver? Anonymkode: d58fa...6ca 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #2 Skrevet 22. desember 2023 Ja, det synes jeg faktisk at du har. Ingen som ønsker å jobbe julaften kveld fire år på rad, på tide at noen andre tar sin tur. Anonymkode: ea228...d53 19 2
Ullvott Skrevet 22. desember 2023 #3 Skrevet 22. desember 2023 Du har ingen lovfestet rettighet til fri f.eks annenhver julaften. Mulig det kan stå i en eller annen tariffavtale, men det kjenner jeg ikke til. Det er uansett dårlig lederskap at du settes opp fire år på rad. Dette burde du ha sluppet. 16 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #4 Skrevet 22. desember 2023 Julaften fire år på rad? Hvor er det du jobber? Jeg hadde sagt høyt ifra om jeg ble satt opp bare to år på rad, og jeg er ikke engang veldig opptatt av jula. Anonymkode: 3c628...be0 12
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Skrevet 22. desember 2023 Dette er vel ikke regulert i lov og avtaleverk, men det er jo vanlig å ha en form for "rullering" på dette. Har du tatt det opp med din leder? Anonymkode: 455a5...367 4
endo Skrevet 22. desember 2023 #6 Skrevet 22. desember 2023 Nei, du har vel ikke krav på det. Med mindre det er noen lokale avtaler som sier man bare kan jobbe så og så mange helligdager/jul på rad. Men jaggu så du fortjener fri en julaften. Stå på. Ta det opp med lokaltillitsvalgt. Personer som jobber julaften, særlig om de har familie er noen helter uansett hva de jobber med. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #7 Skrevet 22. desember 2023 Det er ingen krav, men jeg hadde byttet jobb om det ikke ble endret. Anonymkode: b64d8...0c4 6 1
Bacteria Skrevet 22. desember 2023 #8 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobbet kveldsvakt julaften 2021, 12-timers julaften 2022 og det blir 12-timers denne julaften også. Turnusen for 2024 er nå klar og jeg står på kveldsvakt julaften der også. Synes nå det er på tide at noen andre jobber julaften, har man noe krav på fri, eller er det bare avhengig av velvilje fra arbeidsgiver? Anonymkode: d58fa...6ca Krav etter loven har du kanskje ikke, selv om jeg har lest i tariffavtalen min at «arbeidstaker som arbeider kveld julaften skal ikke settes opp på julaften kveld påfølgende år.» Lurer litt på hvor du jobber, hvordan lederen og kollegaene dine er og hva som tilsier at du må jobbe 4(!) julekvelder på rad. Det er ikke vanlig. Fex vi har en slags rullering der vi må regne med senvakt julaften hvert 4. år. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #9 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobbet kveldsvakt julaften 2021, 12-timers julaften 2022 og det blir 12-timers denne julaften også. Turnusen for 2024 er nå klar og jeg står på kveldsvakt julaften der også. Synes nå det er på tide at noen andre jobber julaften, har man noe krav på fri, eller er det bare avhengig av velvilje fra arbeidsgiver? Anonymkode: d58fa...6ca Man har vel ikke krav på fri, men mener man har krav til å ikke få senvakt 2 år på rad. Har du bedt om fri? Du kan snakke med sjefen å si det blir tredje seinvakten på rad du har fått 24. Er ikke sikkert personen vet det,om det ikke hjelper tar du det med forbundet ditt. Anonymkode: 85194...67d 1
Amossa Skrevet 22. desember 2023 #10 Skrevet 22. desember 2023 Nei, du har ingen rett eller krav. Arbeidsgiver har styringsrett. Derimot kan du ta det opp med lederen din. Ikke sikkert at han/hun har lagt merke til at du er blitt brukt fore julaftener på rad. Ikke hør på de som sier at du skal si høyt i fra. Det er aldri lurt å gjør.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #11 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobbet kveldsvakt julaften 2021, 12-timers julaften 2022 og det blir 12-timers denne julaften også. Turnusen for 2024 er nå klar og jeg står på kveldsvakt julaften der også. Synes nå det er på tide at noen andre jobber julaften, har man noe krav på fri, eller er det bare avhengig av velvilje fra arbeidsgiver? Anonymkode: d58fa...6ca Det er ingen lovverk som tilsier at man ikke kan bli satt opp på jobb i turnus flere år på rad julaften. Det er kun lovverk som sier at man ikke kan/skal jobbe mer enn 2 søndager og/eller helligdager på rad. Men du kan snakke med leder og gjøre oppmerksom på at du i turnus er satt opp på julaften så mange ganger på rad, men ingen rett til å kreve at leder endrer på det. Anonymkode: 9acd8...895
Bacteria Skrevet 22. desember 2023 #12 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ingen lovverk som tilsier at man ikke kan bli satt opp på jobb i turnus flere år på rad julaften. Det er kun lovverk som sier at man ikke kan/skal jobbe mer enn 2 søndager og/eller helligdager på rad. Men du kan snakke med leder og gjøre oppmerksom på at du i turnus er satt opp på julaften så mange ganger på rad, men ingen rett til å kreve at leder endrer på det. Anonymkode: 9acd8...895 Krav og krav. Ts kan jo si opp da. Det hadde jeg gjort. Gitt at ts ikke er eneste ansatte på jobb 24/7 ( lite trolig) sier det ganske mye om arbeidsplassen, lederne og kollegaene at de har latt en og samme kollega ta julaften i 3 år, og at også det planlegges at hen skal ta neste år også… 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #13 Skrevet 22. desember 2023 16 minutter siden, Bacteria said: Krav og krav. Ts kan jo si opp da. Det hadde jeg gjort. Gitt at ts ikke er eneste ansatte på jobb 24/7 ( lite trolig) sier det ganske mye om arbeidsplassen, lederne og kollegaene at de har latt en og samme kollega ta julaften i 3 år, og at også det planlegges at hen skal ta neste år også… Får meg jo til å lure om ts er den ene uten barn leder og de andre tenker de skal ofre. Anonymkode: b64d8...0c4 5
Bacteria Skrevet 22. desember 2023 #14 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Får meg jo til å lure om ts er den ene uten barn leder og de andre tenker de skal ofre. Anonymkode: b64d8...0c4 Uansett, ikke greit og heller ikke vanlig praksis. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Får meg jo til å lure om ts er den ene uten barn leder og de andre tenker de skal ofre. Anonymkode: b64d8...0c4 Den samme tanken har slått meg, har en bror som kjørte vogntog på kontinentet, han måtte sette seg i bilen for å reise nedover lille julaften hvert år, da han sa ifra fikk han til svar at han var enslig så han fikk kjøre. Anonymkode: 21696...492 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Skrevet 22. desember 2023 1 hour ago, Bacteria said: Uansett, ikke greit og heller ikke vanlig praksis. Jeg har aldri sagt det er greit- men det må ligge noe mer bak når man er såpass tett i hodet at man setter opp en person 3-4 år på rad. Anonymkode: b64d8...0c4 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #17 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobbet kveldsvakt julaften 2021, 12-timers julaften 2022 og det blir 12-timers denne julaften også. Turnusen for 2024 er nå klar og jeg står på kveldsvakt julaften der også. Synes nå det er på tide at noen andre jobber julaften, har man noe krav på fri, eller er det bare avhengig av velvilje fra arbeidsgiver? Anonymkode: d58fa...6ca Turnusen går rundt og rundt og rundt og treffer som den treffer hilsen ei som har jobba i over 20år i samme turnus stilling. Ganske trøttende.. I tillegg kaller de det for at du hadde jo fri jula når du jobber dagvakt til 15:00 (du MÅ jobbe altså) men de kaller det fri. Anonymkode: 12b14...b10
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri sagt det er greit- men det må ligge noe mer bak når man er såpass tett i hodet at man setter opp en person 3-4 år på rad. Anonymkode: b64d8...0c4 er en sånn 6ukers arbeidsplan og den går rundt og rundt hele tiden og treffer som den treffer. Så de burde gjort noen lovendringer der for jeg kunne godt tenkt meg fri jula av og til jeg også får jo bytta noen ganger da men har liksom aldri fri 24-26 never utenom i barselpermisjon. Anonymkode: 12b14...b10
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #19 Skrevet 22. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: er en sånn 6ukers arbeidsplan og den går rundt og rundt hele tiden og treffer som den treffer. Så de burde gjort noen lovendringer der for jeg kunne godt tenkt meg fri jula av og til jeg også får jo bytta noen ganger da men har liksom aldri fri 24-26 never utenom i barselpermisjon. Anonymkode: 12b14...b10 Der man må jobbe julaften, så er jeg mest kjent med at man bytter på. Anonymkode: b64d8...0c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #20 Skrevet 22. desember 2023 Mann i Nordsjøen her. Vi hadde 6 år på rad, der hab var ute. Bare tilfeldigheter, ettersom han følger rotasjoner som plutselig endres. Kjipt for oss, verre for han. Jeg og barna har jo hverandre. Men helt ærlig, all turnusjobbing på land, synes jeg søren meg burde kunne tilrettelegge for at det går på tur. Man må tross alt ikke ta tog, fly, helikopter for å komme til jobb. Har du barn?? Vet noen er grisesleipe og setter de uten barn opp på vakter, fordi de med unnes jo fri. Anonymkode: 27ae0...876 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå