Gå til innhold

Vanskelig og uhøflig far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har alltid likt juleheftene, så mor ba meg kjøpe heftene fra oss til ham. Jeg kjøpte for ca 600 kr. Nå sa han nettopp at vi ikke skulle kjøpe de i år, fordi han bare ville kaste dem i søppelet uansett uten å lese de. Jeg ga beskjed til ham at de har blitt kjøpt, deretter forlot jeg boligen deres uten å si et ord mer til ham. Han kan være svært vanskelig og skikkelig stygg noen ganger. Jeg skal feire jul med ham, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Har ikke lyst til å snakke med ham. Kanskje det er barnslig, men jeg får så nok av oppførselen hans noen ganger! Skal jeg bare late som ingenting neste gang jeg treffer ham, og bør vi gi ham juleheftene?

Anonymkode: 95f97...7e9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som at far og mor er midt i en krangel, og at disse juleheftene egentlig ikke har noe med krangelen å gjøre men ble dratt inn det av mor. 

Anonymkode: 112dc...8e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som at far og mor er midt i en krangel, og at disse juleheftene egentlig ikke har noe med krangelen å gjøre men ble dratt inn det av mor. 

Nei, de kranglet ikke. Vi satt å snakket sammen. Hadde en helt normal samtale, så plutselig sa han det. Som sagt, jeg har problemer med å forstå han noen ganger, fordi han kan være så stygg. Han har vært slik hele livet, og det er mange som har bemerket det. Her om dagen fikk han niesen min til å gråte. Hun hadde ikke gjort noe. Han begynte bare plutselig å kjefte. Det er vanlig oppførsel fra ham. Jeg var redd ham når jeg var barn.

• Liker 1
Skrevet

Såå... han ga beskjed om at du ikke trengte å bruke 600 kroner på julehefter som han ikke visste at du hadde kjøpt enda? Du kontrer med de er allerede kjøpt for forlot boligen uten et ord?

Er du helt sikker på at det er din far som er vanskelig her?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan han begynne å bli dement?

• Liker 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Såå... han ga beskjed om at du ikke trengte å bruke 600 kroner på julehefter som han ikke visste at du hadde kjøpt enda? Du kontrer med de er allerede kjøpt for forlot boligen uten et ord?

Vi har kjøpt disse juleheftene hvert år til ham. Vanskelig å vite at han plutselig ikke ville ha dem i år. Jeg kan si mye om far. Han kan plutselig få raserianfall. Han har vært slik hele livet. Ikke dement. Gitt oss beskjed at han tåler ikke gråt, så vi får ikke gråte foran ham. Ble sint hvis jeg datt og slo meg som barn og felte noen tårer. For to måneder så brakk jeg armen. Han sa han kunne kjøre meg til sykehuset. Skjelte meg ut hele turen. Kalte meg dum da jeg var liten. Fikk barn med en annen dame, som han holdt skjult, fordi han var gift med mor. Hvis vi prøver å gi beskjed om at oppførselen hans ikke er ok, så vrir han det om til at han er offeret. Han sier aldri unnskyld. Nå kom det mye her som ikke har med juleheftene å gjøre, men far er ikke lett å ha med å gjøre. Det er mye med oppførselen hans opp gjennom livet mitt som jeg ikke har klart å bearbeide. Fikk bare så nok nå.

• Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har kjøpt disse juleheftene hvert år til ham. Vanskelig å vite at han plutselig ikke ville ha dem i år. Jeg kan si mye om far. Han kan plutselig få raserianfall. Han har vært slik hele livet. Ikke dement. Gitt oss beskjed at han tåler ikke gråt, så vi får ikke gråte foran ham. Ble sint hvis jeg datt og slo meg som barn og felte noen tårer. For to måneder så brakk jeg armen. Han sa han kunne kjøre meg til sykehuset. Skjelte meg ut hele turen. Kalte meg dum da jeg var liten. Fikk barn med en annen dame, som han holdt skjult, fordi han var gift med mor. Hvis vi prøver å gi beskjed om at oppførselen hans ikke er ok, så vrir han det om til at han er offeret. Han sier aldri unnskyld. Nå kom det mye her som ikke har med juleheftene å gjøre, men far er ikke lett å ha med å gjøre. Det er mye med oppførselen hans opp gjennom livet mitt som jeg ikke har klart å bearbeide. Fikk bare så nok nå.

Jammen, jeg kan da ikke ta alt dette her med i betraktningen når jeg svarer på det du skriver i hovedinnlegget?????

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (2 minutter siden):

Jammen, jeg kan da ikke ta alt dette her med i betraktningen når jeg svarer på det du skriver i hovedinnlegget?????

Kanskje ikke, men jeg sa at han var vanskelig og uhøflig. Jeg følte at du prøvde å gjøre det til at det var vi som var urimelige her, og ikke far, så da begynte jeg å utdype enda mer. Jeg skjønner ham bare ikke. Han har disse humørsvingningene og blir plutselig rasende sint. Har vært slik alltid. Det var ikke lett for oss å vite at han ikke ville ha juleheftene i år, siden han alltid har vilt hatt dem. Jeg gruer meg til å feire jul med ham fordi jeg ikke vet hvilket humør han er i. Skal jeg gi juleheftene fordi om han kanskje kaster dem og blir sint? Vi må alltid være så forsiktige så vi ikke trigger noe raserianfall fra ham.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje ikke, men jeg sa at han var vanskelig og uhøflig. Jeg følte at du prøvde å gjøre det til at det var vi som var urimelige her, og ikke far, så da begynte jeg å utdype enda mer. Jeg skjønner ham bare ikke. Han har disse humørsvingningene og blir plutselig rasende sint. Har vært slik alltid. Det var ikke lett for oss å vite at han ikke ville ha juleheftene i år, siden han alltid har vilt hatt dem. Jeg gruer meg til å feire jul med ham fordi jeg ikke vet hvilket humør han er i. Skal jeg gi juleheftene fordi om han kanskje kaster dem og blir sint? Vi må alltid være så forsiktige så vi ikke trigger noe raserianfall fra ham.

Ut fra hovedinnlegget, så var det akkurat det jeg mente. 

Med bakgrunnshistorikken så er jeg helt enig med deg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En giftig mann med andre ord.

Kan kanske være på tide at noen setter han enten på plass, eller forlater han. Han fortjener å dø ensom.

Anonymkode: b1174...c53

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi må alltid være så forsiktige så vi ikke trigger noe raserianfall fra ham.

Dere tilrettelegger for at han skal få fortsette med sitt tyranni. Om du ønsker en endring så må du sette ned foten.
"Vi har kjøpt julehefter til deg fordi vi gjør det hvert år og vi synes det er hyggelig. Om du ikke vil ha dem så er det ditt problem. Nå skal jeg gå og se til ribba."
Ikke gå inn i noen diskusjon der du lar ham trampe på deg. Bare si ditt og gå. Avvis og avslutt samtalen når han begynner med psykisk vold.
"Jada pappa, jeg hører du sier at jeg er dum som brakk armen. Nå skal jeg ta en telefon/skrive en jobbmail/høre på radio/gå meg en tur/snakke med bikkja." 

Ikke be ham om tjenester. Du vet at det koster mer enn det smaker. Han er ikke grei med deg så ikke gidd å ha mer kontakt enn du absolutt må. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Lei for å høre at du har en sånn grinebiter til far. Klem til deg. Håper du kan tilgi vondskapen hans og få en ok jul allelikevel. Ikke ta det personlig, det er han, ikke deg.

• Liker 2
Skrevet
Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

En trenger ikke å lese veldig mye mellom linjene i hovedinnlegget for å skjønne at dette ikke var en enkeltstående hendelse. 

Anonymkode: d94f4...a9d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere tilrettelegger for at han skal få fortsette med sitt tyranni. Om du ønsker en endring så må du sette ned foten.
"Vi har kjøpt julehefter til deg fordi vi gjør det hvert år og vi synes det er hyggelig. Om du ikke vil ha dem så er det ditt problem. Nå skal jeg gå og se til ribba."
Ikke gå inn i noen diskusjon der du lar ham trampe på deg. Bare si ditt og gå. Avvis og avslutt samtalen når han begynner med psykisk vold.
"Jada pappa, jeg hører du sier at jeg er dum som brakk armen. Nå skal jeg ta en telefon/skrive en jobbmail/høre på radio/gå meg en tur/snakke med bikkja." 

Ikke be ham om tjenester. Du vet at det koster mer enn det smaker. Han er ikke grei med deg så ikke gidd å ha mer kontakt enn du absolutt må. 

Skal prøve å gjøre det du foreslår. Avvise og avslutte samtalen når han blir vanskelig. Har ikke tenkt på det som psykisk vold.

Capazitet skrev (4 timer siden):

Lei for å høre at du har en sånn grinebiter til far. Klem til deg. Håper du kan tilgi vondskapen hans og få en ok jul allelikevel. Ikke ta det personlig, det er han, ikke deg.

Tusen takk for klemmen, og for at du sier det er han, ikke meg.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En trenger ikke å lese veldig mye mellom linjene i hovedinnlegget for å skjønne at dette ikke var en enkeltstående hendelse. 

Anonymkode: d94f4...a9d

Synes det var vanskelig å forklare så mye. Føler jeg utleverer familielivet så mye da.

Jeg har merket det har påvirket meg. Ekskjæresten min spurte hvorfor jeg alltid gikk bak han, og ikke ved siden av ham. Folk har bemerket hvorfor jeg som regel sier «det er det samme for meg, du bestemmer» hvis de spør meg hva jeg har lyst til. Det er mange sånne eksempler. Er ikke klar over det før andre bemerker det. Men jeg har mindreverdighetskomplekser, og prøver ofte å blidgjøre andre. Det er ikke så lett å forandre seg, fordi jeg var vant til at vi alltid måtte ta hensyn til far sine følelser, og jeg var alltid redd for å gjøre noe galt.

Litt terapeutisk å skrive dette. Takk for at dere leste innlegget mitt og ga meg råd. Det var veldig snilt!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har liknende type far, og i år blir første jul hvor jeg ikke kommer på julemiddag hos ham og min mor. Har valgt dem bort fra livet mitt nå, og har derfor ikke kontakt med dem. Hadde de vært skilt hadde jeg besøkt min mor. Jeg må helt ærlig innrømme at det er fantastisk å ikke ha dette uromomentet av en far i livet nå. Hver gang jeg fikk en telefonopprigning eller melding fra ham, dunket hjertet i brystet skikkelig hardt og vondt. Har aldri vært så avslappet og zen som jeg er nå.

Anonymkode: 53f44...44a

• Hjerte 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (7 timer siden):

Om far ikke ønsker det til jul mer, så bør han jo si i fra tidligere. Han var jo sannsynligvis veldig klar over at det kom til å bli julegaven hans i år. 

Anonymkode: 6826d...a51

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 16.13):

Far har alltid likt juleheftene, så mor ba meg kjøpe heftene fra oss til ham. Jeg kjøpte for ca 600 kr. Nå sa han nettopp at vi ikke skulle kjøpe de i år, fordi han bare ville kaste dem i søppelet uansett uten å lese de. Jeg ga beskjed til ham at de har blitt kjøpt, deretter forlot jeg boligen deres uten å si et ord mer til ham. Han kan være svært vanskelig og skikkelig stygg noen ganger. Jeg skal feire jul med ham, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Har ikke lyst til å snakke med ham. Kanskje det er barnslig, men jeg får så nok av oppførselen hans noen ganger! Skal jeg bare late som ingenting neste gang jeg treffer ham, og bør vi gi ham juleheftene?

Har gan demens, alkoholproblemer eller noe sånt? Det er jo veldig spesiell atferd.

Anonymkode: 8b626...a60

Skrevet

Jeg hadde neppe satt pris på at noen kjøpte noe jeg ville kaste i søppla. Men selvsagt hadde jeg holdt munn og bare latt det gått.

Intensjonen din var sikkert god, men hvis 600kr er mye for deg, så burde du nok forsikret deg mer om at dette er noe han bruker regelmessig.

Anonymkode: d9627...0bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde neppe satt pris på at noen kjøpte noe jeg ville kaste i søppla. Men selvsagt hadde jeg holdt munn og bare latt det gått.

Intensjonen din var sikkert god, men hvis 600kr er mye for deg, så burde du nok forsikret deg mer om at dette er noe han bruker regelmessig.

Anonymkode: d9627...0bc

Visste ikke om jeg orket å svare på dette innlegget. Om 600 kr er mye for mor er irrelevant her. Hun kjøpte også andre julegaver til ham. Han har satt pris på denne julegaven før. Men ofte når vi sitter og åpner julegaver, så virker det ikke som han liker noe, selv om det er ting han bruker. Hvis du har lest innleggene mine, så har far humørsvingninger, og vi må være forsiktige rundt ham. Han kan bli sint for ingenting, og rett før jul, bestemte han seg for å bli sint for juleheftene blant andre ting. Det har ikke noe med juleheftene å gjøre. Han kan lete etter ting å bli sint for, og ofte er det helt ubetydelige ting. Det som er rart, er at han kan skjelle meg ut, men hvis vi treffer på andre folk etterpå kan han være svært sjarmerende med dem.

Han er ikke dement eller har alkoholproblemer. Han har vært slik hele livet. Det er heller ikke noe særlig å bli kalt dum og latterliggjort foran andre. Jeg sliter i dag på grunn av måten han har oppført seg hele livet. Jeg har mindreverdighetskomplekser, føler meg underdanig og klarer ikke knytte meg til folk. Sliter også med angst.

Skrevet

Hvordan gikk julefeiringen? 

Anonymkode: e7d77...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...