Gå til innhold

Proteinpulver til tenåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 åringen er aktiv, driver med idrett MEN er ekstremt tynn. Så tynn at han har komplekser for det. Han har til tross for høyt aktivitetsnivå, ikke den beste matlysten og spiser lite. Vi som foreldre gir han et sunt og variert kosthold her hjemme, men hvis vi ikke passer på og minner han på å spise, kan han gå en halv dag uten å spise. Han syns det dumt selv. 
Han er glad i melk og drikker en del. Noe som jo proteinpulver er, men han trenger å gå opp i vekt. Har det noe for seg? 

Anonymkode: 56c84...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel lurt å ta med fastlege og evt få henvisning til ernæingsfysiolog. Proteinpulver er ikke fullverdig ernæring, og derfor tenker jeg at lege eller ernæringsfysiolog må ta stilling til om det er greit hvis han spiser for lite mat, eller om han f.eks er en kandidat for å få fullverdige ernæringsdrikker på blåresept. Men det må jo også kartlegges hvor undervektig han er og hva som er årsaken til så dårlig matlyst (om det er fysisk eller psykisk årsak).

Anonymkode: 3d7fd...3e9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt oppfølging av lege og helsesøster på både barne- og ungdomsskolen på grunn av vekt. Han får bare beskjed om å spise mer. Noe han ikke greier. Kostholdet hans er sunt, det passer vi på. Problemet er bare at han ikke spiser nok til å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 56c84...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har hatt oppfølging av lege og helsesøster på både barne- og ungdomsskolen på grunn av vekt. Han får bare beskjed om å spise mer. Noe han ikke greier. Kostholdet hans er sunt, det passer vi på. Problemet er bare at han ikke spiser nok til å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 56c84...2f8

Det kan være lurt å gjøre det konkret fordi "å spise mer" blir veldig vagt. Sett opp en liste over hva han spiser en vanlig dag. Så imellom måltidene plotter dere inn f.eks en neve nøtter, en yoghurt, en frukt etc. Det tar tid å vende magen til å spise mer, så derfor må man heller spise litt mellom måltidene og man må nok presse seg selv litt (det vet jeg alt om da jeg har vært veldig syk som barn og ungdom selv). Hvis man har en klar plan med tidspunkt er det også enklere å følge den i begynnelsen.

Anonymkode: 3d7fd...3e9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi allerede gjort. Han syns det er vanskelig å justere opp mengden mat han spiser. Da stopper det opp for han. Det er mye gener med her, da vi som foreldre var og er tynne/slanke selv. Vi var derimot aldri så tynne som han. 

Til tross for vekten hans, så er han jo sunn og frisk. Så det hadde jo for det meste vært kosmetisk. Derfor jeg lurte på proteinpulver. 

Anonymkode: 56c84...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør isåfall være protei pulver med en del fett tenker jeg. Proteinpulver i seg selv er greit hvis en har tilstrekkelig kaloriinntak ved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette har vi allerede gjort. Han syns det er vanskelig å justere opp mengden mat han spiser. Da stopper det opp for han. Det er mye gener med her, da vi som foreldre var og er tynne/slanke selv. Vi var derimot aldri så tynne som han. 

Til tross for vekten hans, så er han jo sunn og frisk. Så det hadde jo for det meste vært kosmetisk. Derfor jeg lurte på proteinpulver. 

Anonymkode: 56c84...2f8

Det er godt mulig at proteinpulver da blir i stedet for annen næringsrik mat og ikke i tillegg til hvis du skjønner. 

Anonymkode: 3d7fd...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje. Ikke så lett å være tynn når du ønsker å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 56c84...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er vel lurt å ta med fastlege og evt få henvisning til ernæingsfysiolog. Proteinpulver er ikke fullverdig ernæring, og derfor tenker jeg at lege eller ernæringsfysiolog må ta stilling til om det er greit hvis han spiser for lite mat, eller om han f.eks er en kandidat for å få fullverdige ernæringsdrikker på blåresept. Men det må jo også kartlegges hvor undervektig han er og hva som er årsaken til så dårlig matlyst (om det er fysisk eller psykisk årsak).

Anonymkode: 3d7fd...3e9

Det finnes såpass få ernæringsfysiologer her til  lands at denne gutten blir nok ikke prioritert.

Anonymkode: a0666...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har vi allerede gjort. Han syns det er vanskelig å justere opp mengden mat han spiser. Da stopper det opp for han. Det er mye gener med her, da vi som foreldre var og er tynne/slanke selv. Vi var derimot aldri så tynne som han. 

Til tross for vekten hans, så er han jo sunn og frisk. Så det hadde jo for det meste vært kosmetisk. Derfor jeg lurte på proteinpulver. 

Anonymkode: 56c84...2f8

Hadde satset på et pulver som også inneholder mer karbo enn bare proteinpulver i så fall. 

Noe som har navnet "Mass eller gainer" i seg i tillegg til proteiner. 

Anonymkode: 0902b...066

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter tidvis med dårlig matlyst, og glemmer spise.
Proteinshakes er overhode ikke en god løsning for meg, for det demoer alt av sultfølelse og gjør at jeg fint kan hoppe over annen mat.

Hvis han skal bruke proteinshakes for å gå opp i vekt, så må dere følge godt med at shakes blir i tillegg til mat, og ikke måltidserstatter.

Anonymkode: 0adcf...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...