Million Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Jeg vippset penger til et leverings-bud på døren i ettermiddag ca kl 17, og stusset litt over at transaksjonen ble stående og "kverne" på skjermen og henge litt før den gikk gjennom. Det pleier jo å gå på sekundet. Sjekket saldoen på nettbanken, og så at 622 kr var trukket. Greit. Men jeg fikk likevel følelsen av at noe ikke stemte, og sjekket igjen 40 minutter senere. Da oppdaget jeg at de hadde trukket meg 622 kroner hele FEM GANGER! Jeg ringte Vipps, som skyldte på Dnb, for dette gjaldt visst bare Dnb kunder, sa de på kundesenteret der. Han sa at de satt egentlig bare og ventet på videre beskjeder fra Dnb. Så jeg ringte Dnb og spurte hva som skjer, og at de hadde trukket meg samme beløp 5 ganger. Det var lite hjelp å få der også, men hun hadde hatt tre andre samtaler om det samme rett før meg, men visste ikke noe mer. Hun sa hun hadde registrert hva samtalen vår dreide seg om, og så fikk jeg bare følge med på kontoen og se om det ble ført tilbake penger.... Dette var mager trøst, og ikke morsomt. Over 3100 kroner trukket uten videre. Tenk om jeg hadde stått på kjøpesenteret og skulle betale for julegaver og ikke fikk gjort det fordi Dnb har forsynt seg fire ganger for mye! Flere som har opplevd krøll med Vippsing i kveld? 1
Trubadur Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Million skrev (2 minutter siden): Jeg vippset penger til et leverings-bud på døren i ettermiddag ca kl 17, og stusset litt over at transaksjonen ble stående og "kverne" på skjermen og henge litt før den gikk gjennom. Det pleier jo å gå på sekundet. Sjekket saldoen på nettbanken, og så at 622 kr var trukket. Greit. Men jeg fikk likevel følelsen av at noe ikke stemte, og sjekket igjen 40 minutter senere. Da oppdaget jeg at de hadde trukket meg 622 kroner hele FEM GANGER! Jeg ringte Vipps, som skyldte på Dnb, for dette gjaldt visst bare Dnb kunder, sa de på kundesenteret der. Han sa at de satt egentlig bare og ventet på videre beskjeder fra Dnb. Så jeg ringte Dnb og spurte hva som skjer, og at de hadde trukket meg samme beløp 5 ganger. Det var lite hjelp å få der også, men hun hadde hatt tre andre samtaler om det samme rett før meg, men visste ikke noe mer. Hun sa hun hadde registrert hva samtalen vår dreide seg om, og så fikk jeg bare følge med på kontoen og se om det ble ført tilbake penger.... Dette var mager trøst, og ikke morsomt. Over 3100 kroner trukket uten videre. Tenk om jeg hadde stått på kjøpesenteret og skulle betale for julegaver og ikke fikk gjort det fordi Dnb har forsynt seg fire ganger for mye! Flere som har opplevd krøll med Vippsing i kveld? Ja, har at beløpet er trukket flere ganger i kveld jeg også.. 1
Gjest5656 Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Det har skjedd før, det er bare å vente litt så forsvinner de transaksjonene som ikke skal være der. Reservert betyr ikke at de faktisk er trekt enda. 1 2
Million Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Gjest5656 skrev (19 minutter siden): Det har skjedd før, det er bare å vente litt så forsvinner de transaksjonene som ikke skal være der. Reservert betyr ikke at de faktisk er trekt enda. Jeg blir litt oppgitt, altså. De er ikke "reservert", de er trukket. Tror du jeg er helt korka? Jeg ser da på saldoen at det er trukket. Det beløpet står fem ganger med minus foran, og saldoen min sank med over 3000 kroner som følge av det. Og kundeservice på Dnb sa de var "trukket" og nevnte ikke noe om "bare reservert". Problemer kunne jo da oppstått om jeg sto i butikken og skulle betale julegaver og plutselig ikke hadde dekning på konto, hvis Vipps/Dnb har trukket en tidligere Vipps betaling en haug med ganger. Saldoen er som den er, prøver man å betale da og beløpet er over, så går det jo ikke gjennom. Jeg klarer meg vel over jul med 3000 mindre på konto, men det er ikke sikkert det gjelder andre som har brukt vipps i dag, kanskje store beløp som er blitt trukket mange ganger. Endret 21. desember 2023 av Million 2 2
Gjest5656 Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Million skrev (33 minutter siden): Jeg blir litt oppgitt, altså. De er ikke "reservert", de er trukket. Tror du jeg er helt korka? Jeg ser da på saldoen at det er trukket. Det beløpet står fem ganger med minus foran, og saldoen min sank med over 3000 kroner som følge av det. Og kundeservice på Dnb sa de var "trukket" og nevnte ikke noe om "bare reservert". Problemer kunne jo da oppstått om jeg sto i butikken og skulle betale julegaver og plutselig ikke hadde dekning på konto, hvis Vipps/Dnb har trukket en tidligere Vipps betaling en haug med ganger. Saldoen er som den er, prøver man å betale da og beløpet er over, så går det jo ikke gjennom. Jeg klarer meg vel over jul med 3000 mindre på konto, men det er ikke sikkert det gjelder andre som har brukt vipps i dag, kanskje store beløp som er blitt trukket mange ganger. Sånn som du beskrev det virket det som om de hadde en feil med løsningen som gjorde at de forsøkte å ta betalt flere ganger... Vanligvis når det dette skjer så står det at beløpet er “reservert” på transaksjonen. Når et beløp er reservert er det ikke disponibelt selv om det ikke er trekt fra kontoen, så ja du kan ikke kjøpe noe for de pengene så lenge de er reservert. Når de faktisk er trekt fjernes reservasjonen og erstattes med an faktisk transaksjon. Vanligvis så bruker reservasjoner å stå med kursiv skrift eller med teksten reservert frem til beløpet faktisk trekkes. Jeg hadde dette problemet sist under Black Friday når en nettbutikk var overbelastet hvor jeg fikk beløpet reservert flere ganger fra Klarna uten at jeg hadde fått kjøpt varen, og et par dager senere så forsvant de overføldige reservasjonene. Et annet eksempel på at noen reserverer mer enn du faktisk kjøper er bensinstasjon hvor de kan finne på å reservere 2000 kr fra kontoen din og senere trekke det du faktisk fylte drivstoff for. Det er derfor jeg har kredittkort. Hvis de faktisk har trekt pengene og ikke bare reservert pengene er det noe veldig galt hos DNB/Vipps. Endret 21. desember 2023 av Gjest5656
Million Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Gjest5656 skrev (5 minutter siden): Sånn som du beskrev det virket det som om de hadde en feil med løsningen som gjorde at de forsøkte å ta betalt flere ganger... Vanligvis når det dette skjer så står det at beløpet er “reservert” . Når et beløp er reservert er det ikke disponibelt selv om det ikke er trekt fra kontoen, så ja du kan ikke kjøpe noe. Når de faktisk er trekt fjernes reservasjonen og erstattes med an faktisk transaksjon. Vanligvis så bruker transaksjonen å stå med kursiv skrift eller med teksten reservert frem til den faktisk trekkes. Jeg hadde dette problemet sist under Black Friday når en nettbutikk var overbelastet hvor jeg fikk beløpet reservert flere ganger fra Klarna uten at jeg hadde fått kjøpt varen, og et par dager senere så forsvant de overføldige reservasjonene. Et annet eksempel på at noen reserverer mer enn du faktisk kjøper er bensinstasjon hvor de kan finne på å reservere 2000 kr fra kontoen din og senere trekke det du faktisk fylte drivstoff for. Det er derfor jeg har kredittkort. Nå nevnte jeg jo at jeg hadde snakket med Dnb på telefonen, og kundeservice brukte ordet "trukket", ikke "reservert", og hun hadde ingen grunn til å si at jeg "skulle følge med om pengene ble ført tilbake", hvis hun faktisk mente at "reservasjonene blir slettet". Det er jo noe helt annet! Så jeg går ut fra at jeg kan stole mer på henne enn en bruker på KG. No offence. Jeg får håpe det fikses fort, for det kan gi store problemer til folk som skal handle nå de siste par dagene før jul, om de f.eks har vippset kanskje et par tusen i gave til noen og så blir 2000 trukket 4-5 ganger... Endret 21. desember 2023 av Million 1
Gjest5656 Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Million skrev (4 minutter siden): Nå nevnte jeg jo at jeg hadde snakket med Dnb på telefonen, og kundeservice brukte ordet "trukket", ikke "reservert", og hun hadde ingen grunn til å si at jeg "skulle følge med om pengene ble ført tilbake", hvis hun faktisk mente at "reservasjonene blir slettet". Det er jo noe helt annet! Så jeg går ut fra at jeg kan stole mer på henne enn en bruker på KG. No offence. Jeg får håpe det fikses fort, for det kan gi store problemer til folk som skal handle nå de siste par dagene før jul, om de f.eks har vippset kanskje et par tusen i gave til noen og så blir 2000 trukket 4-5 ganger... Ja, jeg forventer faktisk at folk blander reservert beløp og bokført transaksjon. Reservasjoner kan vare i 3-5 virkedager før de fjernes eller bokføres. Endret 21. desember 2023 av Gjest5656 La til 3-5 virkedager 3
Million Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2023 Gjest5656 skrev (1 minutt siden): Ja, jeg forventer faktisk at folk blander reservert beløp og bokført transaksjon. Folk, som i "ansatt hos bankens kundeservice"?
Gjest5656 Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Million skrev (4 minutter siden): Folk, som i "ansatt hos bankens kundeservice"? Ja, trekket er sikkert annulert, men på grunn av forsinkelse hos banken så har de ikke registrert dette enda og kundeservice ser på det som trukket. 1
Million Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2023 Gjest5656 skrev (1 minutt siden): Ja, trekket er sikkert annulert, men på grunn av forsinkelse hos banken så har de ikke registrert dette enda og kundeservice ser på det som trukket. Du tror altså du vet mer enn Dnb ansatte? Ja vel. Du får tro hva du vil. Jeg velger å se på saldo og tro på det jeg ble fortalt av Vipps kundeservice og Dnb kundeservice. Ingen av de nevnte "reservert". 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 Million skrev (3 minutter siden): Du tror altså du vet mer enn Dnb ansatte? Ja vel. Du får tro hva du vil. Jeg velger å se på saldo og tro på det jeg ble fortalt av Vipps kundeservice og Dnb kundeservice. Ingen av de nevnte "reservert". Så utrolig sur du er. Anonymkode: 8f935...d28 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Million skrev (6 minutter siden): Du tror altså du vet mer enn Dnb ansatte? Ja vel. Du får tro hva du vil. Jeg velger å se på saldo og tro på det jeg ble fortalt av Vipps kundeservice og Dnb kundeservice. Ingen av de nevnte "reservert". Forstår at du er sur altså, men hvorfor du glefser etter folk som bare prøver å komme med råd eller kanskje svar er jo helt på trynet. Anonymkode: 94989...b19 3 4
Melus Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 Det står i Vipps at mange opplever problemer. Jeg får ikke vippset akkurat nå. De jobber nok med å fikse det 2 1
Sinsiew Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 Million skrev (16 minutter siden): Du tror altså du vet mer enn Dnb ansatte? Ja vel. Du får tro hva du vil. Jeg velger å se på saldo og tro på det jeg ble fortalt av Vipps kundeservice og Dnb kundeservice. Ingen av de nevnte "reservert". Hvis du gidder å gå inn i banken din, så ser du at det brukeren skriver stemmer. Beløpet er reservert. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 1 hour ago, Million said: Jeg vippset penger til et leverings-bud på døren i ettermiddag ca kl 17, og stusset litt over at transaksjonen ble stående og "kverne" på skjermen og henge litt før den gikk gjennom. Det pleier jo å gå på sekundet. Sjekket saldoen på nettbanken, og så at 622 kr var trukket. Greit. Men jeg fikk likevel følelsen av at noe ikke stemte, og sjekket igjen 40 minutter senere. Da oppdaget jeg at de hadde trukket meg 622 kroner hele FEM GANGER! 1 hour ago, Million said: Jeg blir litt oppgitt, altså. De er ikke "reservert", de er trukket. Tror du jeg er helt korka? Jeg ser da på saldoen at det er trukket. Det beløpet står fem ganger med minus foran, og saldoen min sank med over 3000 kroner som følge av det. Og kundeservice på Dnb sa de var "trukket" og nevnte ikke noe om "bare reservert". 5 minutter siden, Sinsiew said: Hvis du gidder å gå inn i banken din, så ser du at det brukeren skriver stemmer. Beløpet er reservert. Synes da det går ganske klart frem at TS allerede har logget inn og sjekket dette. Anonymkode: 55449...673 1 1
Gjest5656 Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synes da det går ganske klart frem at TS allerede har logget inn og sjekket dette. Anonymkode: 55449...673 Hvis det ble bokført før de kunne annullere trekket så kommer det en ny transaksjon med pengene tilbake senere. Men dette er svært sjeldent. Med tanke på at Vipps skyldte på DNB, så tror jeg det er snakk om forsinkelse hos DNB som de vil rette opp senere. Endret 21. desember 2023 av Gjest5656
Sinsiew Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Synes da det går ganske klart frem at TS allerede har logget inn og sjekket dette. Anonymkode: 55449...673 Og da kunne ts sett at transaksjonene er reservert, ikke betalt.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 9 minutter siden, Sinsiew said: Og da kunne ts sett at transaksjonene er reservert, ikke betalt. Hun sier at de er trukket, og kundebehandleren sier de er trukket og vil bli tilbakebetalt, hvorfor skal man betvile det da? KG er noe for seg selv. TS spør om flere har opplevd problemer med vipps i dag, og blir bare møtt med kverulering om at hun er dum, teit, sur, sikkert litt slem også. Anonymkode: 55449...673 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun sier at de er trukket, og kundebehandleren sier de er trukket og vil bli tilbakebetalt, hvorfor skal man betvile det da? KG er noe for seg selv. TS spør om flere har opplevd problemer med vipps i dag, og blir bare møtt med kverulering om at hun er dum, teit, sur, sikkert litt slem også. Anonymkode: 55449...673 Skjønner godt at ts blir jævlig irritert av at folk her skal fortelle henne hva som skjer og hun tar feil. Anonymkode: 00250...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 Å fillern! 😕 Ikke rukket å sjekke nettbanken, men opplevde også at betalingen gang seg da jeg kjøpte julegaver på klikk-og-hent. Det blir mye penger ut om det beløpet er trukket 5 ganger….! Håper virkelig det er fiksa før vi skal handle julemat i morgen Anonymkode: 01b1b...11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå