Gå til innhold

Long covid - Johannesurt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg mener å huske at de har sluttet å selge det i norge. Hvis du skulle få tak i det så vær obs på at det kan påvirke hormonprevensjon hvis du bruker det.

Anonymkode: cab92...f35

Ser ut til at du har rett, kun apotek som kan selge visstnok. Lurer på hva det er i det de kaller johannesurt som selges hos helsekostforhandlere da… 🤔🤔

Anonymkode: 3d8f1...be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er sjekket. Fikk bare beskjed om at det var ok, uten videre oppfølging

Sjekk om b-12 og d vitamin ligger godt innenfor/i høyre del av normalen, eller lavere del av normalen. Har betydning. 

Anonymkode: 0de60...e89

Skrevet

Nei, det er bedre å heller prøve cipralex o.l. i lav dose og heller se an bivirkninger og opptrapping. Prat med legen din om dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sjekk om b-12 og d vitamin ligger godt innenfor/i høyre del av normalen, eller lavere del av normalen. Har betydning. 

B12 var omtrent midt innenfor ref. D var ca 70 og skulle være innenfor 50 og 150. 
Kan det være så merkbart når når D vit er innenfor ref?

Skrevet
Fighter83 skrev (22 minutter siden):

Nei, det er bedre å heller prøve cipralex o.l. i lav dose og heller se an bivirkninger og opptrapping. Prat med legen din om dette. 

Hvorfor er dette bedre?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er dette bedre?

Fordi det er utviklet en måte å måle mengden av denne medisinen i blodet ditt. 

Mye lettere å trappe opp/ned på den også 👍

Endret av Fighter83
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

B12 var omtrent midt innenfor ref. D var ca 70 og skulle være innenfor 50 og 150. 
Kan det være så merkbart når når D vit er innenfor ref?

B12 lå på rundt 300-340?

Jeg tror det er individuelt i forhold til hvor sensitiv man er, og man må se på symptomer. 
D vitamin er mangel under 75 (50 - 74 anses som "utilstrekkelig"), og jeg tenker at med long covid så bør man se om det hjelper å få opp nivået til mer optimale nivåer (100 og over). Dette gjelder for b12 også. 

Mtp b12 så bør legen også sjekke aktivt b-12.

"Patients with serum vitamin B12 levels between 150 and 400 ng/L are considered borderline deficient and should be evaluated further by functional tests for vitamin B12 deficiency"

https://neurology.testcatalog.org/show/B12#:~:text=Patients with serum vitamin B12,tests for vitamin B12 deficiency.

Når var det blodprøvene ble tatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

B12 lå på rundt 300-340?

Jeg tror det er individuelt i forhold til hvor sensitiv man er, og man må se på symptomer. 
D vitamin er mangel under 75 (50 - 74 anses som "utilstrekkelig"), og jeg tenker at med long covid så bør man se om det hjelper å få opp nivået til mer optimale nivåer (100 og over). Dette gjelder for b12 også. 

Mtp b12 så bør legen også sjekke aktivt b-12.

"Patients with serum vitamin B12 levels between 150 and 400 ng/L are considered borderline deficient and should be evaluated further by functional tests for vitamin B12 deficiency"

https://neurology.testcatalog.org/show/B12#:~:text=Patients with serum vitamin B12,tests for vitamin B12 deficiency.

Når var det blodprøvene ble tatt?

B12 på 350. Er en stund siden prøvene ble tatt, men har merket lite endring siden den gang. Hadde jo vært fint om det bare var disse verdiene som er for lave. Håpte jo egentlig på det da jeg tok prøvene, så hadde jeg visst hva det var og kunne gjort noe med det

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noe annet som de bare kaller for johannesurt som selges i Norge, da? Isåfall er det jo ikke så mye å tenke på allikevel..

Hvorfor mener du at det ikke vil ha noen virkning? Tenker du at det er forskningen om lavt serotoninnivå er feil, eller at johannesurten ikke fungerer som mange mener, med å øke serotoninnivået? Evt begge deler?

På sommeren kan du plukke planten selv, og bruke 

Anonymkode: 59ac0...0cf

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

B12 på 350. Er en stund siden prøvene ble tatt, men har merket lite endring siden den gang. Hadde jo vært fint om det bare var disse verdiene som er for lave. Håpte jo egentlig på det da jeg tok prøvene, så hadde jeg visst hva det var og kunne gjort noe med det

350 er jo ikke akkurat optimale verdier, og de kan være enda lavere nå. Samme med d vitamin, det kan synke betraktelig i løpet av en stund, særlig når kroppen har blitt svekket. Jeg opplevde at b-12 nivåene mine hadde halvert seg i løpet av få mnd etter stress.
Mtp hvor viktig b-12 er for kognitiv funksjon og energi, så ville ihvertfall jeg sjekket opp mer rundt det. 

Jeg vet om flere ME pasienter som har hatt nytte av b-12 sprøyter for å få opp nivåene, og siden det er en del likhetstrekk mellom ME og long covid, så er det jo greit å undersøke det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...