AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Etter coronasykdom for over et år siden jeg hatt symptomer på noe som muligens er det som kalles for tanketåke. Har lest noen artikler i det siste om at dette kan skyldes lave serotoninnivå i hjernen etter coronavirus. Noe som visstnok skal kunne hjelpe på det er antidepressiva. Det høres jo veldig dramatisk ut, spesielt da jeg ikke har tegn på depresjon. Etter å ha lest litt har jeg funnet ut at det fins noe som heter Johannesurt som selges hos helsekost forhandlere og kan fungere litt på samme måten bare mildere, og skal for mange ha positive effekter på serotoninnivået. Er det noen som har erfaring fra å prøve denne urten? Ser bivirkninger i hovedsak kommer fra blanding med medikamenter, noe som ikke er et problem i mitt tilfelle. Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Kan være verdt å prøve. Bare vær obs på at johannesurt fører til solømfintlighet. Jeg ble veldig brent av det selv. Men det blir jo neppe et problem på denne tiden av året. Anonymkode: 3085c...acd
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Tenkte i utgangspunktet å prøve å ta det som te. En kopp om dagen feks. ts Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan være verdt å prøve. Bare vær obs på at johannesurt fører til solømfintlighet. Jeg ble veldig brent av det selv. Men det blir jo neppe et problem på denne tiden av året. Anonymkode: 3085c...acd Som i at du måtte være mer nøye med solkrem? Eller at det var ubehagelig uten mørke solbriller? Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Er også veldig nysgjerrig på hvor lan tid man må regne med at det tar før man merker forskjell Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 Blir nok mest placebo eventuelt.. Anonymkode: 15915...56d 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er også veldig nysgjerrig på hvor lan tid man må regne med at det tar før man merker forskjell Anonymkode: 3d8f1...be3 Tror nok man må bruke i noen uker, kanskje 3-4 uker før man kan vite om det har noen effekt. Anonymkode: 56935...b58
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Johannesurt kan påvirke effekten av p-piller! Vær obs på det Anonymkode: 4245b...008 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Blir nok mest placebo eventuelt.. Anonymkode: 15915...56d Interessant, henviser du like godt til dokumentasjon som underbygger denne påstanden? for jeg regner selvsagt ikke med at det bare var noe du tok ut av løse lufta….. Anonymkode: 3d8f1...be3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror nok man må bruke i noen uker, kanskje 3-4 uker før man kan vite om det har noen effekt. Anonymkode: 56935...b58 Ok, hadde håpet på mindre, men det var vel egentlig noe sånn jeg forventet Anonymkode: 3d8f1...be3
Viktualia Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Her er en gjennomgang av forskning på Johannesurt mot depresjon, hovedkonklusjonen er at det virker bedre enn placebo for akkurat det. Det er altså ikke forskning på Long covid. https://www.cochrane.org/CD000448/DEPRESSN_st.-johns-wort-for-treating-depression.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 Johannesurt selges ikke lengre i Norge - grunnet at det interagerer med visse typer legemidler, inkl p-piller. Man får kjøpt det i Tyskland , der råder legene alle til å forsøke dette før "lykkepiller". Har prøvd det et par ganger selv, det hjelper litt etter 2-3 uker, men om det hjelper på long-covid=ME har jeg mine tvil til 🙂 Anonymkode: 0191e...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 Viktualia skrev (5 minutter siden): Her er en gjennomgang av forskning på Johannesurt mot depresjon, hovedkonklusjonen er at det virker bedre enn placebo for akkurat det. Det er altså ikke forskning på Long covid. https://www.cochrane.org/CD000448/DEPRESSN_st.-johns-wort-for-treating-depression. Som jeg skrev så er det forsket på at hjernetåke kan skyldes lave serotoninnivå, og johannesurt skal visstnok virke positivt for å øke disse nivåene. Hvordan kan du forresten vite at det ikke fins forskning på bruk av Johannesurt, kun andre medisiner med lignende virkning? Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Johannesurt selges ikke lengre i Norge - grunnet at det interagerer med visse typer legemidler, inkl p-piller. Man får kjøpt det i Tyskland , der råder legene alle til å forsøke dette før "lykkepiller". Har prøvd det et par ganger selv, det hjelper litt etter 2-3 uker, men om det hjelper på long-covid=ME har jeg mine tvil til 🙂 Anonymkode: 0191e...b5a Er det noe annet som de bare kaller for johannesurt som selges i Norge, da? Isåfall er det jo ikke så mye å tenke på allikevel.. Hvorfor mener du at det ikke vil ha noen virkning? Tenker du at det er forskningen om lavt serotoninnivå er feil, eller at johannesurten ikke fungerer som mange mener, med å øke serotoninnivået? Evt begge deler? Anonymkode: 3d8f1...be3
Viktualia Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som jeg skrev så er det forsket på at hjernetåke kan skyldes lave serotoninnivå, og johannesurt skal visstnok virke positivt for å øke disse nivåene. Hvordan kan du forresten vite at det ikke fins forskning på bruk av Johannesurt, kun andre medisiner med lignende virkning? Anonymkode: 3d8f1...be3 Da var jeg upresis. Jeg mente at den forskningen jeg lenket til var på depresjon, ikke long covid.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 Viktualia skrev (4 minutter siden): Da var jeg upresis. Jeg mente at den forskningen jeg lenket til var på depresjon, ikke long covid. Ok, da misforstod jeg. Har ikke tegn på depresjon (muligens vært litt mer apatisk siste tiden, men ikke mer dramatisk enn det), så for min del handler det kun om å se om de kan ha positiv effekt på hjernetåke. Men hadde vært interessant å høre om generelle erfaringer. Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 Har du tatt blodprøver og sjekket alt av vitaminer og mineraler etter du hadde covid/nylig? Viruset kan tappet deg for flere ting som er viktig for immunforsvar, energi, og kognitiv funksjon, og du kan også hatt lave nivåer før du ble syk. Anonymkode: 0de60...e89 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har du tatt blodprøver og sjekket alt av vitaminer og mineraler etter du hadde covid/nylig? Viruset kan tappet deg for flere ting som er viktig for immunforsvar, energi, og kognitiv funksjon, og du kan også hatt lave nivåer før du ble syk. Anonymkode: 0de60...e89 Ja, det er sjekket. Fikk bare beskjed om at det var ok, uten videre oppfølging Anonymkode: 3d8f1...be3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 Jeg mener å huske at de har sluttet å selge det i norge. Hvis du skulle få tak i det så vær obs på at det kan påvirke hormonprevensjon hvis du bruker det. Anonymkode: cab92...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå