Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Bringebærsyltetøy skrev (19 timer siden):

Lurer på hva slags konsekvenser det blir for Eric Saade...Får sikkert masse kritikk eller kanskje boikott 😕

Ikke en uventet markering av en artist med bakgrunn fra Palestina. Tror neppe det vil få noen negative konsekvenser for ham. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger en liten snutt av alle sangene i semifinale 2 ute nå, fra dressrehersal i kveld. Tror det blir bra i morgen🙏 Og spennende. Er fortsatt litt usikker på vår finaleplass, men Gåte hørtes bra ut🙏 Belgia hørtes veldig bra ut (hvordan kan de ligge så langt nede på oddsen?), Italia også. Og Israel… Israel får ingen stemme av meg, men hørtes bra ut. Og Hellas. Bare å glede seg🙏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (51 minutter siden):

Tenkt på det samme, og lurer på om det er en strategi de har. For det virker som om det han og Gunhild som  er de som prater mest når de er intervjuet og sånn, og de andre er litt mer tilbaketrukket og svarer mest på direkte spørsmål. Så jeg har tenkt at de liksom har valgt ut Gunhild og Magnus som "frontpersoner". Men, kan jo være noe annet og :)

Ja, var litt det jeg lurte på 😊 Er det et bevisst valg, for å fremme de som frontpersoner som du nevner, eller har han veeeldig lyst til å skinne? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåte er en gåte. 

Noe unikt som gir halvparten av lytterne gåsehud og/eller tårer, eller der halvparten ønsker å slå av ganske tidlig.

Derfor vil ikke Gåte klare å hevde seg i ESC. 

Men det får bare være! Målet bør aldri være å vinne ESC med alt det sirkuset innebærer.

Ulveham er en låt som beveger meg. Den treffer så langt og dypt i meg at jeg skjønner ikke hva som skjer. Det er akkurat som noe uforløst bare kommer til overflaten uten at jeg kan styre meg. Og jeg kan ikke bare høre på låta èn gang. Eller to. Eller tre. Det blir gjerne 10 ganger når jeg først setter på. Eller 15 ganger. Og det er akkurat som jeg er forandret når jeg endelig slår av. Et nytt menneske med nye perspektiver og en mer fandenivolsk holdning i meg. Viking-genene blir vekt til livet. Jeg gir mer faen. Magisk!

Jeg har mange favorittband som har preget livet mitt positivt oppigjennom, men ikke i nærheten av hva Ulveham gjør.

Gåte er uten tvil den beste og mest gjennomførte norsk-presentable låta vi noengang har sendt. Det er så pur Norge som du kan få det. Det er folkemusikk, rock og sidenorsk i en drømmende uværspakke med vikingklær som biter en helt inn i sjela. Et mesterverk. Er faktisk stolt over at vi sender Gåte. Og det har jeg aldri sagt før i anledning ESC.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (8 minutter siden):

Derfor vil ikke Gåte klare å hevde seg i ESC. 

I beg to differ ;)

Sett såå mange reaksjonsvideoer og alle har den samme tematikken - dette er rart og undelig, men de blir SÅ bergtatt og følelsemessig involvert. Gåte er ikke nødvendigvis en gåte for folk, men de må oppleves enten live eller på skjerm og så er Gåte så geniale at de klarer å formidle skikkelig og på ekte vis, derfor går de til finale og derfor får de også en god plassering! Jeg tror vi ender opp topp 10 et sted

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (19 minutter siden):

I beg to differ ;)

Sett såå mange reaksjonsvideoer og alle har den samme tematikken - dette er rart og undelig, men de blir SÅ bergtatt og følelsemessig involvert. Gåte er ikke nødvendigvis en gåte for folk, men de må oppleves enten live eller på skjerm og så er Gåte så geniale at de klarer å formidle skikkelig og på ekte vis, derfor går de til finale og derfor får de også en god plassering! Jeg tror vi ender opp topp 10 et sted

Jeg tror hardbarka esc fans liker Gåte og juryen, men det jeg er veldig usikker på er om det generelle publikummet som hører Gåte for første gang liker det. Det er de siste stemmene som teller mest i morgen, og det er der mitt usikkermoment er i morgen. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal arrangere min første Eurovision-fest på lørdag. Tenkte å ha et stemmeskjema; er dette noe som fins lettvint til et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2024/05/05/195999735/usedvanlig-bredt-israelsk-fotfeste-i-eurovision-i-ar

Sykt at folk truer en artist bare fordi hun er fra Israel.  Hun kan ikke for hvem som styrer landet. Det er som om vi skulle bli angrepet for politikken i Norge. Ikke greit. Håper at folk kan oppføre seg og slutte å senke seg på et så lavt nivå. Gleder meg til å se Israel synge i morgen. Hun er kjempeflink!. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jobbermedbarn said:

Jeg tror hardbarka esc fans liker Gåte og juryen, men det jeg er veldig usikker på er om det generelle publikummet som hører Gåte for første gang liker det. Det er de siste stemmene som teller mest i morgen, og det er der mitt usikkermoment er i morgen. 

Jeg har ingen tro på at Gåte vinner

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett og hørt hvordan publikum reagerte på Kroatia er jeg usikker på om noen greier slå de. Det var stemning i salen når de var på scenen for å si det slik.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartland skrev (4 timer siden):

Angående Gåte.. jeg har lagt merke til at Magnus (uten unntak!) alltid står nærmest Gunhild i samtlige intervju! Er han veldig PR-kåt og sørger for å stå nærmest hovedpersonen, eller hva er greia? Er det en annen grunn vi ikkje kjenner til? Tilfeldig er det ikke, når det er HVER GANG. 

Han er valgt som talspersonen i bandet. Han er også flinkere i engelsk enn Gunhild. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frankenstein1
murray skrev (1 time siden):

Etter å ha sett og hørt hvordan publikum reagerte på Kroatia er jeg usikker på om noen greier slå de. Det var stemning i salen når de var på scenen for å si det slik.

Jeg tror også at det skal godt gjøres å slå dem, med mindre juryen foretrekker noen andre. Det skal godt gjøres at noen av de andre deltakerne klarer å engasjere publikum mer enn Kroatia. Litt kjedelig egentlig, hvis man allerede nå vet hvem som kommer til å vinne. Håper det blir noen overraskelser🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frosh skrev (3 timer siden):

Skal arrangere min første Eurovision-fest på lørdag. Tenkte å ha et stemmeskjema; er dette noe som fins lettvint til et sted?

Prøv linken under. Det vil komme et scorecard for finalen etter at semifinale 2 er over.

https://eurovisionworld.com/esc/scorecards-for-eurovision-2024-download-print

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (3 timer siden):

Har sett generalprøven i kveld via pressesenteret - og ingen tvil om at Gåte går videre. Magisk. Og det generelle publikummet blir begeistret, slik vi ble første gang. Ingen tvil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det noen endringer for hvordan man bestemmer rekkefølgen på artistene i finalen. Etter at hver av semifinalene er avsluttet og det er klart hvem som er kvalifisert, så blir det en trekning for å avgjøre hvilken gruppe artistene havner i. Det er 3 mulige utfall for hver artist: 

• Man starter i første halvdel av finalen (6 stykker)
  • Man starter i andre halvdel av finalen (6 stykker)
  • Producer's choice (13 stykker)

Hvis et land havner i gruppa 'Producer's choice', så er det årets arrangør - SVT - som bestemmer hvor de vil plassere en artist i rekkefølgen i selve finalen. Det er for øvrig allerede bestemt at årets arrangør - Sverige - vil starte som nummer 1 i finalen.

https://eurovisionworld.com/esc/eurovision-2024-draws-for-the-running-order-in-the-grand-final

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belgia, Sverige og Irland er mine favoritter. Men ellers synes jeg det er mye skriking i Eurovision i år. 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvordan det kommer til å gå med Gåte. Da jeg hørte Ulveham første gang, syntes jeg den var grusom. Nå har jeg hørt den mange ganger, og liker den bedre og bedre. Mange som ser på/stemmer i finalen, hører den kanskje for første gang. Hvis mange er som meg; altså ikke liker den første gang, går det ikke så bra. Men har tro på at mange også liker den, den er spesiell, og skikkelig kul!!! Synes jeg altså nå, etter å ha hørt den maaange ganger! 😉 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen som vet når juryen gir sine endelige stemmer? Er det samtidig som finalen og vi stemmer ? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...