Gå til innhold

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Late_bloomer skrev (Akkurat nå):

Det er jo for drøyt hvis det var kun dette som skjedde, og det var det som førte til diskvalifikasjon og politisak. Det er dette som er kommet ut og som vi kan forholde oss til, synes ikke det er for dumt å reagere på det. 
Nederlandske myndigheter har bedt om videoopptak og mer info rundt saken, men svensk politi gir ikke noe fra seg.

Men ja, jeg og håper vi snart får vite sannheten om det som egentlig skjedde. Men så langt tyder det meste på at dette er en fillesak.

Men det er jo ganske naivt å stole blindt på at den nederlandske kringkasteren utleverer hele historien. Det tror jeg ikke nrk heller hadde gjort om det var gåte det var snakk om. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Late_bloomer
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (På 12.5.2024 den 13.06):

Men det er jo ganske naivt å stole blindt på at den nederlandske kringkasteren utleverer hele historien. Det tror jeg ikke nrk heller hadde gjort om det var gåte det var snakk om. 

Dere jo i så fall like naive som stoler blindt på Sverige og ebu sin side av saken.

Jeg stoler ikke blindt på nederlandske kringkastere, men mitt inntrykk er at media generelt er mye mer åpne og mindre fordømmende her enn andre land.

Endret av Late_bloomer
Skrevet
Late_bloomer skrev (Akkurat nå):

Dere jo i så fall like naive som stoler blindt på Sverige og ebu sin side av saken, de som har alt på å tape ansikt her. Dette blir jo prestige.

Jeg stoler ikke blindt på nederlandske kringkastere, men mitt inntrykk er at media generelt er mye mer åpne og mindre fordømmende når det gjelder nyhetssaker enn det jeg ser i Norge.

Hadde det vært snakk om vold her, så hadde nok støtten ikke vært tilstede, men det har det ikke vært tema om det fra noen sider, og da mener vi (her i NL) at dette blir for dumt. Og at litt må man tåle. Men slik er det ikke i Norge, og garanter ikke i Sverige heller. 

Hvor har du det fra? Vi sier jo at vi ikke vet hele historien. Men jeg kan skjønne at oppførselen hans gikk utover mange andre enn ham selv i form av stress og uro, det er jo ikke uten grunn at folk valgte å takke nei til å holde pressekonferanser. Det var ikke bare Klein sin feil, var mye annet som også preget det hele. Men han hjalp altså ikke på situasjonen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Og fagjuryene; hvor mange av de ga 12 til Sveits? Hva var det? Hvordan stemte fagjuryen i Norge egentlig, ga de også 12 til Nemo?

Det var jo en helt syk avstemming. For en nerve

Sveits fikk 12 poeng fra 22 fagjuryer. 

Den norske fagjuryen stemte slik: 12 poeng til Sveits, 10 poeng til Frankrike, 8 poeng til Israel, 7 poeng til Armenia, 6 poeng til Tyskland, 5 poeng til Italia, 4 poeng til Ukraina, 3 poeng til Sverige, 2 poeng til Hellas og 1 poeng til Georgia. Den norske juryen ga ingen poeng til Kroatia. 

De norske seerne stemte slik: 12 poeng til Kroatia, 10 poeng til Sverige, 8 poeng til Ukraina, 7 poeng til Frankrike, 6 poeng til Sveits, 5 poeng til Israel, 4 poeng til Irland, 3 poeng til Litauen, 2 poeng til Latvia og 1 poeng til Finland. De norske seerne ga færre poeng til Israel enn den norske fagjuryen. 

• Nyttig 4
Gjest Late_bloomer
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Hvor har du det fra? Vi sier jo at vi ikke vet hele historien. Men jeg kan skjønne at oppførselen hans gikk utover mange andre enn ham selv i form av stress og uro, det er jo ikke uten grunn at folk valgte å takke nei til å holde pressekonferanser. Det var ikke bare Klein sin feil, var mye annet som også preget det hele. Men han hjalp altså ikke på situasjonen.

Jeg er ikke uenig med deg i det altså, men jeg synes det kunne blitt løst på en annen måte. Kanskje litt vanskelig å se det når du ikke har et forhold til artisten eller landet, men det er rett og slett bare veldig trist. 

Skrevet
14 minutter siden, Late_bloomer said:

Det er jo for drøyt hvis det var kun dette som skjedde, og det var det som førte til diskvalifikasjon og politisak. Det er dette som er kommet ut og som vi kan forholde oss til, synes ikke det er for dumt å reagere på det. 
Nederlandske myndigheter har bedt om videoopptak og mer info rundt saken, men svensk politi gir ikke noe fra seg.

Men ja, jeg og håper vi snart får vite sannheten om det som egentlig skjedde. Men så langt tyder det meste på at dette er en fillesak.

Nå må man huske på at Sverige har et mye sterkere vern av kvinner når det gjelder både vold og trusler enn både Norge og mange av våre naboland. Og kanskje særlig hva som defineres som trusler og hensynsløs adferd. Så enkelte trusler som Joost ville sluppet unna med i Nederland, er rett og slett straffbart i Sverige.

Det er en av forklaringene til at statistikkene viser at Sverige topper når det gjelder seksualisert vold. Det handler ikke bare om at masseinnvandringen har gitt mer vold og trusler mot kvinner, det handler også om at terskelen for hva som defineres som vold mot kvinner og alvorlige trusler er lavere.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Gjest Late_bloomer
Skrevet (endret)
rabagast1 skrev (2 minutter siden):

Nå må man huske på at Sverige har et mye sterkere vern av kvinner når det gjelder både vold og trusler enn både Norge og mange av våre naboland. Og kanskje særlig hva som defineres som trusler og hensynsløs adferd. Så enkelte trusler som Joost ville sluppet unna med i Nederland, er rett og slett straffbart i Sverige.

Det er en av forklaringene til at statistikkene viser at Sverige topper når det gjelder seksualisert vold. Det handler ikke bare om at masseinnvandringen har gitt mer vold og trusler mot kvinner, det handler også om at terskelen for hva som defineres som vold mot kvinner og alvorlige trusler er lavere.

Spot on. Du har helt rett.

Endret av Late_bloomer
Skrevet
Amossa skrev (13 minutter siden):

Er det noen vits i å stemme når politisk ekstreme pro-israelere ringer inn 20 stemmer hver?  Dette er ikke en rettferdig konkurranse i det hele tatt.

Er det slik i hvert land i hele Europa at man fikk 20 stemmer som man kunne fordele, eller var det bare Norge som hadde dette? Dersom man vil hindre at godt koordinerte kampanjer stemmer fram enkelte artister, så må man etter min mening kutte ut 20 stemmer og gi kun 1 - EN - stemme pr. person.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Alt ved ESC er i høyeste grad påvirket av både politikk og kunnskapsløs synsing. Israel ble ikke noe hardere rammet enn noen andre i stemmegivingen.

Det er et gjennomgående tema her i tråden blant enkelte brukere at det klages over at Israel ble motarbeidet i ESC, men samtidig hyller de alle som aktivt gikk inn for å prøve å få seier for Israel. Hvorfor oppfordre til å stemme på Israel hvis man ikke tåler at andre stemmer på andre bidrag? Likte du låta, så helt greit, men da må du tåle at andre ikke syntes låta var best og valgte å stemme på noen andre. Stemte du politisk, så må du også tåle at andre gjør det samme.

Problemet med årets finale var at noen få bidrag fikk nesten alle poengene fra både Jury og folket, mens resten av bidragene fikk veldig få poeng. Fordi mange stemte politisk og strategisk for eller mot Israel. Det er ikke Israel som er offeret i poenggivningen, da de fikk masse poeng og en svært god plassering. Det er alle de bidragene som omtrent ble oversett pga de to motstridende gruppene som stemte politisk, som er ofrene.

Jeg synes det er på tide at Israel-entusiastene roer ned egget og godtar at Israel ikke vant. De hadde mest sannsynlig havnet på ca samme plass om det hadde vært fred i Israel og ingen hadde stemt politisk for eller mot dem. Det kan til og med hende at de hadde havnet lenger ned på lista, hadde det ikke vært for alle demonstrasjonene og etterfølgende mobilisering blant enkelte for å få dem høyt opp på lista. Låta er fin men ikke en vinnerlåt. Get over it.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
NordicViking skrev (9 minutter siden):

Er det slik i hvert land i hele Europa at man fikk 20 stemmer som man kunne fordele, eller var det bare Norge som hadde dette? Dersom man vil hindre at godt koordinerte kampanjer stemmer fram enkelte artister, så må man etter min mening kutte ut 20 stemmer og gi kun 1 - EN - stemme pr. person.  

Hvis du så (og hørte) sendingen, så sa Petra og Malin det mer enn én gang at det var 20 stemmer, så da sa de det nok ikke bare til Norge

• Liker 4
Skrevet
Late_bloomer skrev (1 time siden):

Var vel kanskje dråpen dette da. Han skapte mye uro, oppførselen hans mot Eden på pressekonferansen var veldig kritikkverdig. 
Gåte satt ved siden av eden og klarte å oppføre seg. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Ardwinna skrev (51 minutter siden):

Alt ved ESC er i høyeste grad påvirket av både politikk og kunnskapsløs synsing. Israel ble ikke noe hardere rammet enn noen andre i stemmegivingen.

Det er et gjennomgående tema her i tråden blant enkelte brukere at det klages over at Israel ble motarbeidet i ESC, men samtidig hyller de alle som aktivt gikk inn for å prøve å få seier for Israel. Hvorfor oppfordre til å stemme på Israel hvis man ikke tåler at andre stemmer på andre bidrag? Likte du låta, så helt greit, men da må du tåle at andre ikke syntes låta var best og valgte å stemme på noen andre. Stemte du politisk, så må du også tåle at andre gjør det samme.

Problemet med årets finale var at noen få bidrag fikk nesten alle poengene fra både Jury og folket, mens resten av bidragene fikk veldig få poeng. Fordi mange stemte politisk og strategisk for eller mot Israel. Det er ikke Israel som er offeret i poenggivningen, da de fikk masse poeng og en svært god plassering. Det er alle de bidragene som omtrent ble oversett pga de to motstridende gruppene som stemte politisk, som er ofrene.

Jeg synes det er på tide at Israel-entusiastene roer ned egget og godtar at Israel ikke vant. De hadde mest sannsynlig havnet på ca samme plass om det hadde vært fred i Israel og ingen hadde stemt politisk for eller mot dem. Det kan til og med hende at de hadde havnet lenger ned på lista, hadde det ikke vært for alle demonstrasjonene og etterfølgende mobilisering blant enkelte for å få dem høyt opp på lista. Låta er fin men ikke en vinnerlåt. Get over it.

Helt enig med deg i vurderingen av hvem som ble taperne her, og vinnerne og hvorfor. Jeg stemte politisk, men også pga en blanding av trass, støtte til steintøffe Golan og fordi jeg syns Israel har et bra bidrag. 
Enig i at stemmer man slik, tåler man også at andre gjør det. 
Skal også innrømme at jeg ble lettet over at Israel ikke vant. Det trodde jeg aldri heller, jeg er ikke høyreekstrem med er drit lei av at en mobb av folk med bakgrunn fra MENA og venstreradikale skal bestemme hva vi skal si, mene og tenke. Ville sende et klart signal om at dette finner vi oss ikke i. Det er uakseptabelt at enhver støtte til Israel møtes med «javel du støtter barnemord» og andre lignende slagord, demonisering av meningsmotstandere. 
Det er uakseptabelt slik Eden ble behandlet, og at jøder må gjemme sine symboler i det offentlige rom og må ha beskyttelse av væpna politi.
Jeg er fornøyd med at vi klarte å sende dette signalet, og lettet over at Israel ikke vant av mange grunner. 
En av dem er at det hadde brutt ut nærmest WW3 i Malmø, det unner jeg ikke svenskene. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Bumbelbee
Skrevet

Spørsmålet er om det i det hele tatt er vits i å ha en musikk-konkurranse når den er så ødelagt av politikk. Eurovision har fått et økt omdømmeproblem. 

Gjest Late_bloomer
Skrevet
Bacteria skrev (26 minutter siden):

Var vel kanskje dråpen dette da. Han skapte mye uro, oppførselen hans mot Eden på pressekonferansen var veldig kritikkverdig. 
Gåte satt ved siden av eden og klarte å oppføre seg. 

Hvis det var dråpen, så burde de i så fall være ærlig om det. Og ikke skylde alt på episoden med kamerakvinnen.

Skrevet
14 hours ago, Rucula said:

Jeg har ikke sett på kveldens finale, men jeg så episoden da Gåte vant den Norske finalen og jeg rev meg i håret.

Det var da totalt åpenlyst at den låta kom til å gjøre det dårlig. Det er noe visvass som kun Nordmenn synes er sjarmerende. For alle andre er det bråk/støy

Vi skulle sendt Mayhem. Det hadde vært skikkelig bråk/støy.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal folkets stemmer telle mest når de er politisk motivert og lar seg påvirke av tull?

Folket stemte på Kroatia som var et bra og folkelig bidrag! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Bacteria skrev (34 minutter siden):

Helt enig med deg i vurderingen av hvem som ble taperne her, og vinnerne og hvorfor. Jeg stemte politisk, men også pga en blanding av trass, støtte til steintøffe Golan og fordi jeg syns Israel har et bra bidrag. 
Enig i at stemmer man slik, tåler man også at andre gjør det. 
Skal også innrømme at jeg ble lettet over at Israel ikke vant. Det trodde jeg aldri heller, jeg er ikke høyreekstrem med er drit lei av at en mobb av folk med bakgrunn fra MENA og venstreradikale skal bestemme hva vi skal si, mene og tenke. Ville sende et klart signal om at dette finner vi oss ikke i. Det er uakseptabelt at enhver støtte til Israel møtes med «javel du støtter barnemord» og andre lignende slagord, demonisering av meningsmotstandere. 
Det er uakseptabelt slik Eden ble behandlet, og at jøder må gjemme sine symboler i det offentlige rom og må ha beskyttelse av væpna politi.
Jeg er fornøyd med at vi klarte å sende dette signalet, og lettet over at Israel ikke vant av mange grunner. 
En av dem er at det hadde brutt ut nærmest WW3 i Malmø, det unner jeg ikke svenskene. 

Jeg oppfatter deg som veldig ryddig og saklig i debatten rundt Israel i ESC, og det setter jeg veldig pris på. Det har vært en del skittkasting i tråden fra begge sider (ja til barnemord vs antisemittister og palestinaelskere), og det synes jeg er trist og ødeleggende for debatten. Selv om jeg mener Israel burde vært utestengt av flere årsaker, betyr jo ikke det at jeg støtter Hamas/Palestina og mener Israel er den skyldige i krigen. Eller at jeg mener at alle som vil ha Israel med i ESC og støtter dem, støtter barnemord. Debatten har jo sklidd helt ut til tider.

Du var ikke en av dem jeg siktet til da jeg som sagt oppfatter deg som en fornuftig og saklig stemme fra "Israel-siden". Takk for det! :)

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Late_bloomer skrev (44 minutter siden):

Hvis det var dråpen, så burde de i så fall være ærlig om det. Og ikke skylde alt på episoden med kamerakvinnen.

Det spørs jo hva det eventuelt egentlig handler om. Er jo ikke alt man vil skal se dagens lys hvis det er alvorlig nok. Jeg tror nok ikke det er noe skikkelig alvorlig, da hadde det garantert florert lekkasjer allerede, men jeg tror ikke vi har hele bildet uansett. Og det er ikke sikkert vi noen gang vil få det.

Endret av PusheenPusheen
Grammatikkfeil
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, ThereGoesBob said:

Tipper juryen skjønte at Israel ville få i bøtter og spann fra folket, så da måtte de vel ha en plan for å prøve å utligne denne effekten.

Stemte på Israel for det var den sangen jeg likte best. Ukraina nummer 2 og Kroatia nummer 3. Det vil si, favoritten min var egentlig Nederland...

Juryen skal egentlig ikke være dømmende på bakgrunn av politikk. Er det derfor Allesandra trakk seg fra Norske Juryen? Hun følte seg feil i jobben. Nå vet jeg ikke årsaken. Men vet at hun sa i videoen : "free palestina", så jeg antar. 

Er stolt over juryen vår som fulgte reglene med å være ikke politisk dømmende. ❤️

Leser at israelere er veldig glad og føler allikevel en seier over en fin 5 plass ❤️

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, Jobbermedbarn said:

Jeg synes også det var bra at Norge ga Israel poeng, for hvis man ser bort fra politikk og alt var det en god jury låt som til vanlig hadde fått mange jury poeng. Men hvis man fortsetter den tanken ville den også ha fått færre seerstemmer så jeg tror plasseringen alt i alt ville vært dårligere hvis dette ikke hadde handlet mest om politikk. 
Jeg synes ikke den stemmegivningen var et publikum verdig, greit å ikke juble/klappe, men den buingen er bare trist å høre på. 
Og jeg ble skikkelig sjokkert da de som arrangerte der vi så finalen i går hadde svart skjerm når Israel ble vist, det er faktisk ikke greit😢

Svart skjerm når israel ble vist ? Det er veldig styggt 😪.  Jeg føler at hun ble rett og slett mobbet. Jeg ble lei meg da jenta knakk sammen i gråt etter opptreden. Jeg så det på Internett. Stakkars.  Håper det vil gå bra med henne etter denne tøffe opplevelsen ❤️. Hun er en talentfull sanger, og selv om hun er fra Israel så er hun nok som oss andre.  Jeg ble så glad da jeg så på Internett at den unge jenta har kommet tryggt hjem igjen til hjemlandet sitt. Er nok bedre å være der enn å være omringet av demonstranter

Endret av Eloise12345
  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...