Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

issoras skrev (3 minutter siden):

Det går ikke an å svare på. Ett poeng går til den sangen "tiende flest" stemmer. Så får man 0 poeng har man vært på 11 plass eller lavere i det aktuelle stemmegivingslandet. Så det avhenger jo helt av hvor mange som stemmer i et land, hvor mange ganger de stemmer på ett bidrag osv. Finnes jo ikke noen definert grense. 

Makes sense!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Late_bloomer skrev (4 minutter siden):

For et shit show fra ende til annen.

Jeg bor i Nederland og her er vi så lei oss på Joost sine vegne.
En så enorm konsekvens for en filleting. Folk er sjokkerte og forbannet. Men det er Sverige og Norden i et nøtteskall: her må man passe seg for hver minste ting man sier og gjør, hvis man er mann. Og treffer man på den rette kvinnen som blir fornærmet, så har man store problemer. 

I Nederland har man mye større takhøyde for å «kjefte» litt og si det man mener og tenker. Men dette skal man passe seg svært for i de nordiske landene. Jeg skal ikke si mer hva jeg føler om Sverige akkurat nå for det er ingenting postitivt.

I Nederland støttes Joost enormt, og det er rørende å se. Ingen kansellering eller politisk korrekthet. Bare medfølelse og støtte. Fantastisk!

Ellers, skulle ønske han holdt seg for god til å kritisere Israel under pressemøtet, men men, han har lov til å ha sin mening. Nederland hadde planlagt å gi Israel 12 poeng, så lite hat her, i den retning (for de som skulle tro noe annet).

Skjønner at Gåte ikke vant, det ble alt for spesielt for denne type musikk konkurranse. Men enig med de som sier det er kvalitetsmusikk. Likevel litt morsomt da de bare fikk fire poeng fra publikum og de så helt forvirret ut 😅

Jeg synes ikke Israel burde vært med. Jeg støtter det israelske folket, men klarer å ha flere tanker i hodet samtidig og ikke støtte en grusom krig. Og alt det traumatiske har de dratt med seg til denne festivalen og skapt stress og mye styr for alle artistene.

Men når Israel nå først var med, så koste jeg meg skikkelig når de fikk mange poeng. Til pass for ebu! 

Koste meg og gløgg ihjel når sjefen for Ebu ble buet på, det var så fortjent til de grader!! Helt enig med Bambi fra Irland i hennes utsagn, selv om hennes sang var fullstendig grusom. 🙈

Ellers var det mange artige sanger med, jeg likte Finland sin godt, Spania og Hellas. Dessverre kom de ikke høyt opp.

Finland burde vunnet i fjor, en skandale at de ikke gjorde det! Men for en kjernekar han er❤️

For min del har jeg mistet helt lysten på Eurovison igjen etter dette shit showet.

Det ble for mye støy og uroligheter rundt Klein. Jeg tror det var avgjørende. Man bør selvsagt få si hva man vil, men tid og sted er lurt å tenke på. Han ble et vandrende uromoment i et ellers presset opplegg, og da ble de vel strenge. Du så nu alle pressekonferansene som ble avlyst i forkant, artistene trengte ro fordi Joost bl.a bidro til et enormt press og stress.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærke skrev (5 minutter siden):

Eksempel: Du og mannen gir Sverige 40 stemmer. Om de 40 stemmene gjør at Sverige havner på topp blandt publikumstemmene i ditt land fører det til at Sverige får 12 poeng i publikumstemmer. Om deres 40 poeng gjør at Sverige ikke havner blandt de 10 som får mest publikumstemmer så får Sverige 0 poeng fra ditt land. 

Dette gjøres for hvert land og summeres til slutt. Om Sverige havner på topp i publikumstemmer fra mange land blir alle 12 poengene, og resten, lagt sammen og totalsummen blir presentert. 

Riktig. Alle land har 58 poeng å dele ut i publikumsstemmer (siden ingen får 11 eller 9 ). Man kan altså ta antall land og gange med 58, så får mann totale publikumsstemmer. Var det ikke 37 land i går? Totale stemmer var altså 2146. Da kan man sitte med kalkulator og trekke ett og ett lands publikumsstemmer fra 2146, så vet en hvem som vinner når nest siste land har fått sine stemmer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (8 minutter siden):

For et shit show fra ende til annen.

Jeg bor i Nederland og her er vi så lei oss på Joost sine vegne.
En så enorm konsekvens for en filleting. Folk er sjokkerte og forbannet. Men det er Sverige og Norden i et nøtteskall: her må man passe seg for hver minste ting man sier og gjør, hvis man er mann. Og treffer man på den rette kvinnen som blir fornærmet, så har man store problemer. 

I Nederland har man mye større takhøyde for å «kjefte» litt og si det man mener og tenker. Men dette skal man passe seg svært for i de nordiske landene. Jeg skal ikke si mer hva jeg føler om Sverige akkurat nå for det er ingenting postitivt.

I Nederland støttes Joost enormt, og det er rørende å se. Ingen kansellering eller politisk korrekthet. Bare medfølelse og støtte. Fantastisk!

Vet dere mer i Nederland enn oss andre? Hva var det egentlig som skjedde?
Siden du har så sterke meninger om Sverige (og resten av Norden) regner jeg med du har fullt innsyn i saken og vil dele med oss.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike skulle ha vunnet. Ekte rent og følelsesmessig opptreden rett fra hjertet❤️🇫🇷

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at årets Eurovision hadde sett veldig annerledes om Israel bare hadde blitt utestengt fra starten. Fokuset ville blitt annerledes for både deltagere og seere. Dette ville påvirket også stemmene til jury og seere. Som en annen påpekte her så ble det noe kunstig siden stemmene ble mindre spredd utover og det ble for og imot kampanjer.

Gåte hadde sikkert gjort det bedre og Nederland burde kanskje ikke vært diskvalifisert (basert på det vi vet skjedde). Når man sammenligner Norge og Irland så var hele showet til Irland mer estetisk for min del, og sangen hadde og det rolige partiet som lett fester seg på hjernen. 

Frankrike burde vunnet mener jeg. Sveits var ikke en sang for meg, men samtidig så hadde Nemo en bra stemme og noe sceneshow som var enkelt men med effekt pluss at artisten selv fremstå som en "lett å like" person. Så reaksjonen blant annet når 12eren fra Nederland ble utdelt. Ikke samme jubel respons. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Late_bloomer
Ardwinna skrev (På 12.5.2024 den 12.39):

Vet dere mer i Nederland enn oss andre? Hva var det egentlig som skjedde?
Siden du har så sterke meninger om Sverige (og resten av Norden) regner jeg med du har fullt innsyn i saken og vil dele med oss.

Det jeg har lest er at kamerakvinnen filmet han uten lov. Det var avtale om ingen filming, men hun filmet likevel, og han bad henne slutte flere ganger. Men hun ga seg ikke. Til slutt gjorde han visst da en truende gest, men rørte henne aldri.
 Jeg tenker saken kunne blitt løst med at Joost ba om unnskyldning, og egentlig kamerakvinnen og, som bevisst provoserte. De kunne snakket sammen og løst det på en normal og voksen måte. I stedet ble det en politi sak og diskvalifisering.

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
PusheenPusheen skrev (16 minutter siden):

Det ble for mye støy og uroligheter rundt Klein. Jeg tror det var avgjørende. Man bør selvsagt få si hva man vil, men tid og sted er lurt å tenke på. Han ble et vandrende uromoment i et ellers presset opplegg, og da ble de vel strenge. Du så nu alle pressekonferansene som ble avlyst i forkant, artistene trengte ro fordi Joost bl.a bidro til et enormt press og stress.

Det er godt mulig, men svært synd og unødvendig likevel, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (1 minutt siden):

Det er godt mulig, men svært synd og unødvendig likevel, spør du meg.

Var mye som var unødvendig av flere parter her, for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (3 minutter siden):

Jeg tror at årets Eurovision hadde sett veldig annerledes om Israel bare hadde blitt utestengt fra starten. Fokuset ville blitt annerledes for både deltagere og seere. Dette ville påvirket også stemmene til jury og seere. Som en annen påpekte her så ble det noe kunstig siden stemmene ble mindre spredd utover og det ble for og imot kampanjer.

Gåte hadde sikkert gjort det bedre og Nederland burde kanskje ikke vært diskvalifisert (basert på det vi vet skjedde). Når man sammenligner Norge og Irland så var hele showet til Irland mer estetisk for min del, og sangen hadde og det rolige partiet som lett fester seg på hjernen. 

Frankrike burde vunnet mener jeg. Sveits var ikke en sang for meg, men samtidig så hadde Nemo en bra stemme og noe sceneshow som var enkelt men med effekt pluss at artisten selv fremstå som en "lett å like" person. Så reaksjonen blant annet når 12eren fra Nederland ble utdelt. Ikke samme jubel respons. 

Selvsagt. Hvert år er det kjempemange som gir sin stemme til en sang som ikke er best, men som enten er politisk motivert eller det er noe tull med. Det året Ukraina vant, var det utelukkende på grunn av krigen. Hadde det ikke vært krig i Ukraina det året, ville mange av de som stemte på de gitt stemmen sin til en annen sang av en annen grunn enn at den var best. Jeg er overbevist om at Norge  hadde vunnet for to år siden om det ikke var for krigen. Ikke på grunn av sangen, men på grunn av de teite maskene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (6 minutter siden):

Hæ? Var Irland estetisk? Utseendemessig kunne de skremme fanden på flatmark😳

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
PusheenPusheen skrev (På 12.5.2024 den 12.54):

Var mye som var unødvendig av flere parter her, for å være ærlig.

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (1 minutt siden):

Det jeg har lest er at kamerakvinnen filmet han uten lov. Det var avtale om ingen filming, men hun filmet likevel, og han bad henne slutte flere ganger. Men hun ga seg ikke. Til slutt gjorde han visst da en truende gest, men rørte henne aldri. For meg, og oss her, er det faktisk en filleting. Jeg tenker saken kunne blitt løst med at Joost ba om unnskyldning, og egentlig kamerakvinnen og, som bevisst provoserte. De kunne snakket sammen og løst det på en normal og voksen måte. I stedet ble det en politi sak og diskvalifisering.

Men dette er jo ikke bekreftet eller utdypet, så vi vet ingenting annet enn at Joost ikke var direkte voldelig. Om det var overdrevet reaksjon eller ikke synes jeg kommer an på hva han sa og gjorde. At du ut i fra en sak du ikke kjenner detaljene i, dømmer hele Norden, synes jeg blir for dumt.  Jeg tviler på at Joost ble diskvalifisert og blir etterforsket av politiet fordi han slang litt med leppa eller viste fingern.

Håper vi snart får mer info om hva som skjedde, for det er mye spekulasjon ute og går.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (2 minutter siden):

Selvsagt. Hvert år er det kjempemange som gir sin stemme til en sang som ikke er best, men som enten er politisk motivert eller det er noe tull med. Det året Ukraina vant, var det utelukkende på grunn av krigen. Hadde det ikke vært krig i Ukraina det året, ville mange av de som stemte på de gitt stemmen sin til en annen sang av en annen grunn enn at den var best. Jeg er overbevist om at Norge  hadde vunnet for to år siden om det ikke var for krigen. Ikke på grunn av sangen, men på grunn av de teite maskene.

Haha måtte tenke hvilken sang Norge kom med da, men nei den tror jeg umulig kunne vunnet. Den var jo forferdelig! Men husker at Ukraina ikke var min favoritt heller. Den var helt grei. Husker jeg likte deler av den men ikke den håpløse rapinga. 

Endret av Ludovica-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Monsterestetikk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Estetisk trenger ikke bety pent.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et forslag; kanskje fagjuryene skulle begrenses til å gi 1-6 poeng. For å unngå at de får for mye makt.

Det er ikke fair at de skal sette seg høyere enn folket.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee

Jeg synes egentlig Sveits hadde en bra låt og rent musikalsk ble jeg ikke overrasket over at de vant. En bohemsk rapsody med god tekst og melodi og bra sceneshow og vokal. Jeg koste meg under framførelsen. Nå hadde også Kroatia en drivende låt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Ardwinna skrev (På 12.5.2024 den 12.58):

Men dette er jo ikke bekreftet eller utdypet, så vi vet ingenting annet enn at Joost ikke var direkte voldelig. Om det var overdrevet reaksjon eller ikke synes jeg kommer an på hva han sa og gjorde. At du ut i fra en sak du ikke kjenner detaljene i, dømmer hele Norden, synes jeg blir for dumt.  Jeg tviler på at Joost ble diskvalifisert og blir etterforsket av politiet fordi han slang litt med leppa eller viste fingern.

Håper vi snart får mer info om hva som skjedde, for det er mye spekulasjon ute og går.

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (2 minutter siden):

Et forslag; kanskje fagjuryene skulle begrenses til å gi 1-6 poeng. For å unngå at de får for mye makt.

Det er ikke fair at de skal sette seg høyere enn folket.

Men hvorfor skal folkets stemmer telle mest når de er politisk motivert og lar seg påvirke av tull?

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...