Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, bvp said:

Nå har jo kristenfolket mobilisert for israel så da går det vel opp i opp.

Norges jury er navngitt og de viser seg faktisk sympatiske denne gangen synes jeg. Liker 8 poengene til Israel.  :). Kan de ikke bare kutte å vise hvor låtene kommer ifra neste år? De kan heller vise det når resultatene er ferdige. Mer musikkmessig rettferdig!

Endret av Eloise12345
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

missmcbeal skrev (1 minutt siden):

De har da ligget alt mellom topp 8-16, vil ikke si det er utrolig lavt. Er forskjell på det og sisteplass.

Ok da 😂 Synes alt lavere enn 10 er veldig lavt, og det er stort sett det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Gåte og jumboplass. 

Gåte var en elsk og hat låt fra før. Elsket for magien og stemningen, og hatet for hyl og bråk. 

Har sett opptredenen til Gåte i finalen på nytt igjen nå, og siden opptredenen ble tidvis sur, de magiske ulene ble for overanstrengt og timingen var såpass svak så uteble magien og stemningen, og man ble sittende igjen med hyl og bråk for alle. 

Selv jeg, som elsker låta, likte ikke låta i finalen.

Låta fortjener aldri verden en jumboplass, men fremføringen sørget for det. Gåte ble hørende ut som en dårlig og støyete balkanlåt i finalen. Utrolig synd. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (5 minutter siden):

Norges jury er navngitt og de viser seg sympatiske med å stemme mer etter hva god musikk er og ikke politikk tenker jeg.  :). Kan de ikke bare kutte å vise hvor låtene kommer ifra neste år? De kan heller vise det når resultatene er ferdige. Mer musikkmessig rettferdig!

Anonymiserte deltagere og at alle synger på samme språk ville kanskje vært løsningen, jeg nevnte det i en tråd for en stund siden. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (5 minutter siden):

Angående Gåte og jumboplass. 

Gåte var en elsk og hat låt fra før. Elsket for magien og stemningen, og hatet for hyl og bråk. 

Har sett opptredenen til Gåte i finalen på nytt igjen nå, og siden opptredenen ble tidvis sur, de magiske ulene ble for overanstrengt og timingen var såpass svak så uteble magien og stemningen, og man ble sittende igjen med hyl og bråk for alle. 

Selv jeg, som elsker låta, likte ikke låta i finalen.

Låta fortjener aldri verden en jumboplass, men fremføringen sørget for det. Gåte ble hørende ut som en dårlig og støyete balkanlåt i finalen. Utrolig synd. 

Vi var flere som måtte skru ned lyden på TV (husker mange kommenterte det) da disse «magiske hylene» kom for første gang. Og den lå veldig dårlig an mot finalen. Den fikk også minst stemmer av Italia på torsdag. Nå tror jeg det nesten bare er å innse at de fleste synes at låten er en fiasko!

Vil også legge til at jeg synes Gåte sin fremføring igår var den beste de har hatt!

Endret av Potetjinta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetjinta skrev (1 minutt siden):

Vi var flere som måtte skru ned lyden på TV (husker mange kommenterte det) da disse «magiske hylene» kom for første gang. Og den lå veldig dårlig an mot finalen. Den fikk også minst stemmer av Italia på torsdag. Nå tror jeg det nesten bare er å innse at de fleste synes at låten er en fiasko!

Mener du. Låten er som sagt ikke en fiasko for halvparten av seerne. Og vi kvalifiserte oss tross alt til finalen, det hadde vi ikke gjort om låta var en fiasko. Men opptredenen i går var ikke bra, og er langt unna originalversjonen og MGP-framføringen. Det sendte oss til jumboplass siden det handler om førsteinntrykk for de aller fleste seerne. Det hadde aldri skjedd ved en perfekt fremføring, da hadde vi berget oss og kommet godt unna bunnen. 

Godt å se at de får bunnløs støtte i kommentarfeltet til ESC på youtube, og at det oppleves "ubegripelig" med sisteplass.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eloise12345 skrev (16 minutter siden):

Synes det er en skam om hvordan Israel ble behandlet i eurovision. Men jeg er veldig glad I den norske og tyske fagjury. De ga begge Israel 8 poeng. Nå har de navngitt fagjuryen.  Og Norges jury viser seg dermed sympatiske med å stemme mer etter låt og ikke politikk tenker jeg.  :)

Jeg synes også det var bra at Norge ga Israel poeng, for hvis man ser bort fra politikk og alt var det en god jury låt som til vanlig hadde fått mange jury poeng. Men hvis man fortsetter den tanken ville den også ha fått færre seerstemmer så jeg tror plasseringen alt i alt ville vært dårligere hvis dette ikke hadde handlet mest om politikk. 
Jeg synes ikke den stemmegivningen var et publikum verdig, greit å ikke juble/klappe, men den buingen er bare trist å høre på. 
Og jeg ble skikkelig sjokkert da de som arrangerte der vi så finalen i går hadde svart skjerm når Israel ble vist, det er faktisk ikke greit😢

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett på noen bidrag igjen med barna. 

Gutt 6 år om Norge: "Gåte fortjente ikke sisteplass nei, men det var mye skriking."

Gutt 4 år om Sveits og Kroatia: "Jeg liker Kroatia best."

Gutt 4 år om Irland: "Skummelt! Hva er det der for noe?"

Gutt 6 år om Sverige: "De er jo barn. Liker ikke sangen..."

Gutt 4 år: om Israel: "Bra."

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (6 minutter siden):

Mener du. Låten er som sagt ikke en fiasko for halvparten av seerne. Og vi kvalifiserte oss tross alt til finalen, det hadde vi ikke gjort om låta var en fiasko. Men opptredenen i går var ikke bra, og er langt unna originalversjonen og MGP-framføringen. Det sendte oss til jumboplass siden det handler om førsteinntrykk for de aller fleste seerne. Det hadde aldri skjedd ved en perfekt fremføring, da hadde vi berget oss og kommet godt unna bunnen. 

Godt å se at de får bunnløs støtte i kommentarfeltet til ESC på youtube, og at det oppleves "ubegripelig" med sisteplass.

Fremføringen fikk en terningkast 5. Låten var en fiasko for andre enn spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (11 minutter siden):

Og jeg ble skikkelig sjokkert da de som arrangerte der vi så finalen i går hadde svart skjerm når Israel ble vist, det er faktisk ikke greit😢

Det er selvsagt greit å gjøre det sånn hvis man absolutt ikke vil se Israel - hvis man sitter alene i stua si. Men når man arrangerer ESC-fest, bør man holde seg for god til å sensurere enkelte land. Bruk heller sanger man ikke liker som do-låter. Jeg gikk på do når sanger jeg ikke hadde sansen for, kom. Man velger jo selv hva man vil se eller ikke, men man bør ikke velge det for andre. Så er enig, det er ikke greit i det hele tatt. Da burde det i så fall ha vært avklart på forhånd, slik at man ikke bare plutselig kommer dit og så blir det sensurert. Da ødelegger man opplevelsen for andre folk. Ugreit.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (13 minutter siden):

Jeg synes også det var bra at Norge ga Israel poeng, for hvis man ser bort fra politikk og alt var det en god jury låt som til vanlig hadde fått mange jury poeng. Men hvis man fortsetter den tanken ville den også ha fått færre seerstemmer så jeg tror plasseringen alt i alt ville vært dårligere hvis dette ikke hadde handlet mest om politikk. 
Jeg synes ikke den stemmegivningen var et publikum verdig, greit å ikke juble/klappe, men den buingen er bare trist å høre på. 

Det var ei som forsøkte seg på festen jeg var på. Og jeg sa tydelig ifra at det ikke var greit. Vi må tørre å si ifra, og ikke bare se på at voksne folk holder på sånn tenker jeg

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk og opplevelse av musikk er subjektivt. Det vil det alltid være og det er jo det fine med musikk, det er stort sett noe for alle og vil blir alle aldri helt enig. At folkejuryen og "fagjuryen" deler seg i utakt er heller ikke så rart. Det er en låtskriverkonkurranse og fagjuryen tar nok mest hensyn til det, og vektlegger mindre show, kostymer osv. Mens folket vil ha brød og sirkus :)

Og det er nettopp det som er så spennende med ESC. Det kan gå alle veier. Og uansett hvilken vei det går er det alltid noen som er misfornøyd i etterkant. Det hører liksom med. Slik ble det i år og slik var det også i 1963 da Danmark vant etter krøll med nytt poengsystem ;)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetjinta skrev (14 minutter siden):

Fremføringen fikk en terningkast 5. Låten var en fiasko for andre enn spesielt interesserte.

Er klar over at det sitter langt inne hos mediene å gi kritikk til egen låt. Og jeg er uenig i 5'eren.
For fremføringen stod ikke til karakter 5 sammenlignet med hva de har levert tidligere. Det er kvalitetsforskjell i de avgjørende partiene av låta som utgjør den store forskjellen. Magien i låta kom ikke så godt fram under finalen. Så jeg skjønner hvorfor det da går galt siden det er en elsk og hat låt.

For å si det på en annen måte: jeg har lyttet ofte og mye på Ulveham, og har sett på live-opptredenen på MGP for å føle magien. Det har gitt meg frysninger og tårer. Jeg kommer til å fortsette å se MGP-låta i framtiden, for under finalen hos ESC følte jeg ingenting, og ble tidvis ille berørt fordi det ikke hørtes helt bra ut.

Likte for øvrig en kommentar på youtube om at Ulveham er rå, autentisk og uforutsett musikalsk kunst. Kunst som vanlige folk ikke ser, og derfor er låta for god for konseptet ESC.

Endret av Ctrl
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ctrl skrev (1 minutt siden):

Likte for øvrig en kommentar på youtube om at Ulveham er rå og uforutsett musikalsk kunst. Kunst som vanlige folk ikke ser, og derfor er låta for god for konseptet ESC.

God kommentar!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha ha.. norge fikk om fortjent.. styggete låta ever.. enn å sende sånt ett makkverk til ESC???

Men positivit at ikke Israel vant. Gir meg håp om at kanskje kan man komme tilbake til gamle dager når musikken betydde mest. Og musikke smaken er bedre enn antatt i europa som også hører at Gåte var stygg som faan. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere har funnet musikk dere liker. Likevel må vi som ikke liker Gåte få lov til å være litt «hva var det vi sa» i dag. Fordi dette ikke akkurat kom som lyn fra klar himmel at var for de spesielt interesserte…

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden):

ha ha ha.. norge fikk om fortjent.. styggete låta ever.. enn å sende sånt ett makkverk til ESC???

Men positivit at ikke Israel vant. Gir meg håp om at kanskje kan man komme tilbake til gamle dager når musikken betydde mest. Og musikke smaken er bedre enn antatt i europa som også hører at Gåte var stygg som faan. 

Israel gjorde det godt med folkestemmer. Noe jeg er glad for når jeg ser alt det tullballet som utartet seg rundt Eurovision. Enig i at Gåte var stygg som faan.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Gåte, men jeg synes uansett ulveham er en av de dårligste sangene Gåte har laget.

Men jeg synes ikke ulveham var en dårlig sang, men den er langt i fra blant Gåte sine beste sanger.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetjinta skrev (Akkurat nå):

Hyggelig at dere har funnet musikk dere liker. Likevel må vi som ikke liker Gåte få lov til å være litt «hva var det vi sa» i dag. Fordi dette ikke akkurat kom som lyn fra klar himmel at var for de spesielt interesserte…

Norsk "kulturmusikk" blir nok for sært for resten av Europa. De er nok mindre interessert i vår nasjonalarv med kulokk og gamle sagn enn det vi er. Norge har heller ikke tradisjon for å stemme frem sanger med sterkt nasjonalpreg fra eksempelvis øst-Europa. Det blir for sært for oss, særlig når vi ikke skjønner språket og teksten. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odhrán Ó Máille skrev (Akkurat nå):

Jeg liker Gåte, men jeg synes uansett ulveham er en av de dårligste sangene Gåte har laget.

Men jeg synes ikke ulveham var en dårlig sang, men den er langt i fra blant Gåte sine beste sanger.

De har mye annet som er mye bedre, ja. Synes likevel Ulveham er magisk og jeg elsker at den kom helt til finalen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...