Gå til innhold

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tough cookie skrev (16 minutter siden):

Neste år får vi sende  en ung dame med silikonpupper og andenebb, som synger plastikkpop med autotune.

Hvorfor det? Sånne damer vinner jo aldri ESC.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eloise12345 skrev (2 minutter siden):

Det var kampanje på nettet om å stemme Kroatia for å ødelegge for Israel. Men jeg likte begge låtene. Så det er umulig å si hva som er rett resultat eller ikke siden land er presentert i tillegg til låten. 

Det var mange kampanjer for å stemme Israel også. Mye som ble politisk i år. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Sånne damer vinner jo aldri ESC.

Det var satt på spissen...

Over halvparten av de kvinnelige artistene som deltar er damer som spiller på sex med pupper, lepper og mye sminke og de ender ikke på sisteplass.

• Liker 4
Skrevet

Veldig greit at det "ordnet seg sånn" at nøytrale Sveits får arrangere et nøytralt ESC til neste år. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Det var satt på spissen...

Over halvparten av de kvinnelige artistene som deltar er damer som spiller på sex med pupper, lepper og mye sminke og de ender ikke på sisteplass.

Men de vinner heller ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg vil Kroatia stå som vinner dette året. En mann som har snekret tekst og melodi selv skaper noe helt annet enn låtskriverkolleltivlåter som sveits sin. Hele fremføringen til Baby lasagna viser at dette er ekte vare. Teksten hans er fantastisk, personlig og noe du aldri vil få i et låtskriverkolleltiv. Sveits tekst er generisk 13 på dusinet-vare. 

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Juryene og seerne var mest uenige om Ukraina og Israel, som fikk mange flere seerstemmer enn jurypoeng.

Sverige og Portugal fikk veldig mange flere jurypoeng enn seerstemmer.

Og mest enige om Frankrike og Irland. Der var seerstemmene og jurypoengene nesten like. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

At juryen eventuelt var rigget, er vel like sannsynlig eller usannsynlig som det var i fjor, og sikkert årene før der igjen.

Problemet her er vel at selv så upolitisk det skal være, så er det nettopp det det er.. Derfor synes jeg det var helt greit at Sveits vant, tross alt.

Norges bidrag gjorde det akkurat så godt som jeg skjønte de ville gjøre det utenfor landets grenser. 🙈😅  Kan helt ærlig ikke skjønne at folk faktisk stemmer fram dette og tror det kan fungere ute i Europa. 🙈

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
NordicViking skrev (2 minutter siden):

Litt interessant statistikk fra stemmetallene: Sveits fikk 1 - EN - 12er av seerne. Kroatia fikk ni 12ere, mens Israel fikk femten 12ere.

https://eurovisionworld.com/eurovision/2024#switzerland

Nok en gang er seere og jury uenige. Sveits var i toppen min, men håpet også på Kroatia. Gøy med norske låtskrivere da, noe å glede seg over når Gåte fikk 16 fattige poeng. Jeg har vært skeptisk hele veien som året med Tix, og det slo dessverre til i år også. 

• Liker 3
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (11 timer siden):

Irland, Sveits og Hellas møtte ikke opp i flaggparaden før generalprøven er det en som sier fra Malmø arena. Her kommer det antagelig til å skje mer. 

Irland og Sveits møtte ikke opp altså… For å vise motstand mot Israel… Som vel er eneste land i Midtøsten de kunne levd som seg selv, med pronomen «de» og «hen». 

• Liker 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Tall fra semifinale 2: Norge fikk 43 poeng, og endte med det på 10. plass. Tsjekkia lå 5 poeng bak på 11. plass. Det var m.a.o. så vidt Norge klarte å kvalifisere seg til finalen.

Israel toppet lista med 194 poeng, med Sveits på 4. plass. Norge ga 12 poeng til Israel, så kampanjene som mobiliserte folk til å stemme på Israel i semifinalen var åpenbart vellykket.

https://eurovisionworld.com/eurovision/2024/semi-final-2#norway

Endret av NordicViking
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
17 minutter siden, Dusten said:

For en triller det hadde vært om det kun var publikumsstemmene som talte. 

Kroatia 337

Israel 320

Ukraina 307.

Jeg er sur og gretten. Syns det blir mer og mer vanlig at publikumsvinneren ikke vinner totalt... Ellers så forstår jeg at smaken min er ganske normal i Europa da dette var mine tre favoritter. 

Jeg hadde ikke blitt lei meg om de tre kom på pallen.

6 minutter siden, Momma said:

Veldig greit at det "ordnet seg sånn" at nøytrale Sveits får arrangere et nøytralt ESC til neste år. 

Ja, ikke sant?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes de beste var Frankrike, Norge, Israel og Sveits. Uavhengig av, og til tross for LGBTQ, politikk, tilhørighet og alt annet. Av de igjen, synes jeg dog at Sveits var dårligst. Håpet Frankrike skulle vinne. 

Forstår ikke hvorfor alle synes Kroatia var så bra - her satt vi alle med rynkete panner da de hadde sin opptreden. Det gjorde vi forsåvidt til mange av bidragene i år ...

En av de få jeg synes kom på riktig plass var Østerrike - fikk assosiasjoner til Iselin fra paradise hotell 2012. 🥴

Synes forøvrig både jury og det røret med at noen land kommer til finalen automatisk bør droppes.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TheAliass skrev (3 minutter siden):

At juryen eventuelt var rigget, er vel like sannsynlig eller usannsynlig som det var i fjor, og sikkert årene før der igjen.

Problemet her er vel at selv så upolitisk det skal være, så er det nettopp det det er.. Derfor synes jeg det var helt greit at Sveits vant, tross alt.

Norges bidrag gjorde det akkurat så godt som jeg skjønte de ville gjøre det utenfor landets grenser. 🙈😅  Kan helt ærlig ikke skjønne at folk faktisk stemmer fram dette og tror det kan fungere ute i Europa. 🙈

Er så enig med deg når det gjelder mgp og hva vi stemmer frem. Jeg vil vinne jeg, derfor stemte jeg selvfølgelig hverken på Tix eller Gåte, har man fulgt med på esc så vet man jo at det ikke funker. Men det kan godt hende at andre tenker annerledes og sender en sang som er annerledes, får 16 poeng og er fornøyd med det. 
Vi har ikke vunnet på 15 år… Nå vil jeg vinne igjen og da kan vi ikke sende Tix og Gåte…

• Liker 4
Skrevet

Kanskje jeg skal lage en låt neste år om reisen mot det å finne meg selv, og at jeg fant meg selv som en kristen mørkemann!! Det kunne slå ann i disse finne seg sjæl tider? 

• Liker 6
Skrevet (endret)
NordicViking skrev (8 minutter siden):

Tall fra semifinale 2: Norge fikk 43 poeng, og endte med det på 10. plass. Tsjekkia lå 5 poeng bak på 11. plass. Det var m.a.o. så vidt Norge klarte å kvalifisere seg til finalen.

Israel toppet lista med 194 poeng, med Sveits på 4. plass.

https://eurovisionworld.com/eurovision/2024/semi-final-2#norway

Hmm har det skjedd før at en 4.plass fra semifinale har vunnet konkurransen? Og Israel var jo først i samme semifinale med en del flere poeng. Virket som det har vært en del endringer i stemmegivningen fra semi og finale. Lukter veldig rigget spesielt i år når man ser hvor ulikt det er fra semi til finale. Og hva skjedde med at Armenia gjorde det bedre enn Sveits i semifinale 2?

Edit: Ser på poengene, er det ikke jurystemmer i semifinale lenger? Er det rene publikumsstemmer så gir det mening.

Endret av missmcbeal
  • Liker 7
Skrevet

Skjønner godt at Alessandra ikke ville presentere DE poengene. 8 poeng til Israel? Yikes!

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Er ikke låta Storbritannia sendte veldig lik Skrellex sin fra i fjor?

• Liker 2
Gjest CatPerson123
Skrevet (endret)

Er det noen som forstår noen konkrete grunner til at sveits og Irland var så elsket av juryen? Mtp selve sangene og sceneshowet. Jeg forstår det ikke!

Endret av CatPerson123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...