Gå til innhold

Legen hjelper meg ikke..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner flere som har fulgt Barbara O'Neill sine tips om IBS og det har gjort for dem store endringer.
De er alle kvinner, men tror ikke det vil ha noe å si. Mye de kuttet ut i en lengre periode, men etterhvert kan de spise mindre av det uten problemer. Kan være verdt et forsøk og tipsene koster som regel ikke mye å implementere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler du å teste ut kalsium og kalium? Lest at det skal veldig lite til å få i seg nok magnesium gjennom en hel dag via mat?

Kan jeg forverre mageproblemene ved å ta tilskudd?

Anonymkode: 835ed...5ad

Jeg har tatt kombinasjonstilskudd av kalsium og magnesium, og kalium i tillegg. 

Nei det skal faktisk mye til å få i seg nok mineraler, særlig når man har dårlig næringsopptak. Det er i utgangspunktet godt med f.eks kalsium og magnesium i plantemat, så i teorien får man i seg det man trenger når man spiser balansert. Men fordi slike matvarer inneholder mye antinæringsstoffer, så svekker det opptaket. 

Maten vi spiser i dag er også mer næringsfattig, og i tillegg spiser vi mye nei-mat (og drikke) som også bidrar til å svekke opptak. 

Det er anbefalt inntak på 3400-4700 mg kalium daglig (internasjonale anbefalinger ligger høyere enn i Norge), 1000 mg kalsium, og 400 mg magnesium. Jeg har ikke tatt høye doser. Begynte med 350 mg med kombinasjon av kalsium/magnesium i et tilskudd, og 300 mg kalium. Økte forsiktig til 500 mg av alt, og det tok ikke lang tid før jeg merket bedring. 

Det er viktig å hydrere godt med vann hver dag. Ikke kaffe, alkohol, etc. Salt er også viktig for elektrolyttbalansen, men da ikke i form av salt i ferdigmat, men som tilskudd. 

Anonymkode: eaf24...7b1

Skrevet

Du burde snakke med legen din om hvor ute av deg du blir..at du ødela bilen din. Kanskje ting har omvendt rekkefølge av det du tror? Psykiske problemer slår seg ofte på magen.

Trener du? Sikkert ikke lyst å høre om trening når du har vondt i magen men det er fin måte å undersøke om symptomer er forårsaket av stressreaksjoner. Da vil du ha vondt i magen starten. men bli bedre i magen under en treningsøkt og føle deg bedre etter. F.eks ta en fjelltur, jogge- eller sykkeltur. Hvis det er fysiske årsaker til smertene blir man gjerne bare verre eller greier det ikke.

Anonymkode: eb665...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva spiser du av mat til vanlig? Lang pause mellom måltidene? Lang pause fra siste til første dagen etterpå? For de fleste er det dessverre fil råvarer og spisevindu.

Anonymkode: d3d37...04e

Jeg er ikke TS. For min del spiser jeg veldig spesifikk diett som er alt for komplisert til å utbrodere her, da jeg har funnet ut hva som fungerer for meg. Spiser ikke frokost og spiser fiberfattig og lite ultraprosessert. Jeg tror mange med IBS hadde hatt det bedre av å spise mindre fiber, spesielt for de med IBS-D. 

Anonymkode: 04c7d...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gud, så navlebeskuende. Er så møkk lei av folk som mener det er noe særskilt galt med Norge så fort fastlegen ikke stiller opp. Se rundt deg, mann.

Anonymkode: 76788...03d

Nei. Det er ikke navlebeskuende. Nordmenn er de mest naive i verden, som er fôret av myndighetene med propaganda om "verdens beste land". Helsevesenet fungerer langt ifra optimalt. "Verdens beste (u)land"…

Skrevet
Silva Pluvialis skrev (12 timer siden):

Nei. Det er ikke navlebeskuende. Nordmenn er de mest naive i verden, som er fôret av myndighetene med propaganda om "verdens beste land". Helsevesenet fungerer langt ifra optimalt. "Verdens beste (u)land"…

Delvis sant ja...problemet er jo effektiviseringen. Helsevesenet er ødelagt av dette, lat kuttes hvert år: sengeplasser, antall sykepleiere etc...leger flykter til det private. Så det viktigste i dag er å få seg privat helseforiskring, dette koster ikke mye pr mnd.

- Hilsen ei som ga opp som sykepleier.

Anonymkode: d3d37...04e

Skrevet

Har du prøvd denne? Den reddet meg! Så og si symptomfri etter ca 2 uker og har vært fin i 2 år nå

IMG_6016.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...