Gå til innhold

Spore tenåringen med GPS

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig. 

Dette handler om tillit. Så lenge barnet har tillit til at sporingen ikke misbrukes, er det ingenting i veien for å ha det på 

Anonymkode: e16cb...b96

Ja, det handler om tillit! Så lenge tenåringen ikke har brutt den tilliten er det ingen grunn til å spore!

Anonymkode: f53f0...672

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
UltimateNothing skrev (28 minutter siden):

Ikke dersom man har gitt informert samtykke. Med hovedvekt på informert.

samtykke eller ikke det kalles fortsatt overvåking.

Anonymkode: a9f47...993

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har sporing på vår 16åring gjennom mobilen. Han vet om det. Når bør vi slutte med det?

Anonymkode: ea276...2c4

Så lenge han vet om det og syns dette er greit så er det ikke noe problem. Det kan oppleves som en trygghet for ungdommen også. Selv 18 åringen her har sporing på tlf av egen fri vilje. Hun syns det er en trygghet at vi vet hvor hun er - eventuelt hvor hun var sist dersom noe skulle skje. Vi er jo ikke inne daglig å ser hvor hun er osv men den er alltid på - samme med snapkart. 

De lager jo i dag trygghets apper for å dele posisjon- så lenge det ikke brukes til overvåking av barna og barns vet om det og syns det er greit så bare fortsett.

Anonymkode: a9822...af6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er ikke overvåking at en gps på tlf står på eller snapkart etc og de vet om det og samtykker. Dersom det hadde vært i skjul hadde det vært overvåking. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Overvåkning med samtykke. Som voldsalarm eller lignende. Mange kvinner ønsker dette fra en person de kan stole på.

Skrevet

Jeg tenker det er greit så lenge hen vet om det. Så får dere heller skru av når han ber om det :) men er det så mye annerledes enn snap map da, jeg ser jo hvor mange av vennene mine er til enhver tid🙈

Skrevet

Barn har faktisk rett til privatliv. Og jeg syns dere burde vise såpass tillit til barnet deres at han ikke overvåkes på den måten. Hvertfall om ikke barnet har gjort noe alvorlig galt!

Anonymkode: ad32a...8ec

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Det er ikke overvåking at en gps på tlf står på eller snapkart etc og de vet om det og samtykker. Dersom det hadde vært i skjul hadde det vært overvåking. 

Det kalles fortsatt overvåking

• Nyttig 2
Skrevet

Alle er på find my iphone, og det har vært behov for å finne telefoner opptil flere ganger, inkl min egen. De er ikke utpreget uforsiktige, men det har jo vært noen år med mobiler. Så lenge vi sponser ganske dyre mobiler (bytter ofte på jobb) forblir den på, men det skal selvfølgelig ikke misbrukes, og de vet når og hvorfor jeg sjekker.

17åringen blir ikke direkte overvåket, jeg sjekker kjapt hvor i byen hun er om det er fest, i tilfelle noe skjer. Hun har det definitivt friere enn hun ville hatt det uten. Jeg har måtte bruke det én gang når hun fikk i seg litt for mye alkohol i en park i sommer, noen venninner ringte og ba meg hente henne. 

Anonymkode: 83eac...d7b

• Hjerte 2
Skrevet

Akkurat det har vi ikke på tenåringen! Eller noen andre for den saks skyld. 

Anonymkode: d9405...446

• Liker 1
Skrevet
UltimateNothing skrev (50 minutter siden):

Ikke dersom man har gitt informert samtykke. Med hovedvekt på informert.

Du mener manipulert.

Anonymkode: 458f9...5a7

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du mener manipulert.

Anonymkode: 458f9...5a7

Nei, informert. Det er uproblematisk å sette tenåringer inn i hvordan tracking fungerer, De eventuelle hullene fyller de ut selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kalles fortsatt overvåking

Så da ufrivillig overvåker jeg alle som velger å ha snapkartet sitt på mener du da? 

Nei det er ikke overvåking bare fordi gps er på - går man aktivt inn flere ganger daglig for å sjekke at barnet er der det sier eller for å se hvor de er - så er det overvåking. 

Man bruker find my phone både til Iphone og Samsung, de har snapkart på, man har familie delings apper som viser posisjon. Det er ikke en skjult nedlastet app som gir de beskjed når barna er i bevegelse. 

• Liker 2
Skrevet

Uansett om ungdommen aksepterer det eller ei, så vil det fortsatt stride mot både barnekonvensjonen og personvernopplysningsloven. Barn har rett til privatliv og personvern. 

Det er så enkelt at jeg kan anmelde en forelder som jeg vet overvåker sitt barn, og barnekonvensjonen kan brukes som et argument i en eventuell straffesak - fordi retten tenker på barnets beste og hevder at foreldren ikke ivaretar barnets rett til privatliv. Barnet skal beskyttes.

»«Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.»»

Anonymkode: 1e6aa...e4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alle er på find my iphone, og det har vært behov for å finne telefoner opptil flere ganger, inkl min egen. De er ikke utpreget uforsiktige, men det har jo vært noen år med mobiler. Så lenge vi sponser ganske dyre mobiler (bytter ofte på jobb) forblir den på, men det skal selvfølgelig ikke misbrukes, og de vet når og hvorfor jeg sjekker.

17åringen blir ikke direkte overvåket, jeg sjekker kjapt hvor i byen hun er om det er fest, i tilfelle noe skjer. Hun har det definitivt friere enn hun ville hatt det uten. Jeg har måtte bruke det én gang når hun fikk i seg litt for mye alkohol i en park i sommer, noen venninner ringte og ba meg hente henne. 

Anonymkode: 83eac...d7b

Kunne ikke venninnene si hvilken park de var i? 

Anonymkode: 4ec04...a14

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På skoler i Skien forbys det å ha mobiltelefoner og gps-klokker fra og med 04.03.24. Dette må leveres inn om morgenen, og fås utlevert igjen ved skoledagens slutt. Vedtaket kan bli påklaget til statsforvalteren. Forslaget må også ut på høring. Jeg kan forstå mobiltelefonene, men hvorfor klokkene forstår jeg ikke

Pluss-artikkel, men har du anledning kan du lese:
Nyheter, Politikk | Innfører mobilforbud på alle skoler i Skien (ta.no)

Anonymkode: 3e68a...c02

Dette har de hatt på skolen her i flere år, fungerer veldig bra

Anonymkode: 4ec9f...a62

Skrevet

Overvåking definisjon - Overvåkning er å observere, registrere og/eller lagre informasjon om objekter, fenomener, grupper og/eller individer. 

Det er ikke ulovlig eller vilkårlig  og  frivillig samtykke til å dele posisjon med noen. Det kan være familie, venner etc.

Det er også slik at som foreldre har man ansvar for barna våre frem til de fyller 18år. Noe som betyr at man har rett og plikt til å ta avgjørelser på vegne av barnet. Dette innebærer også visse situasjoner hvor man kan være spesielt bekymret hvis barnet f.eks ikke kommer hjem som avtalt, ikke svarer på oppringning eller meldinger. 

Dersom barnet ditt forsvinner kan jeg garantere deg at en av de første tingene politiet spør om er om barnets tlf har sporing av noe slag. 

Skulle likt å sett politiet ta en anmeldelse på deling av posisjon med egne barn seriøst..

Forskjell på frivillig deling og skjult overvåking. 

• Nyttig 1
Skrevet

La han få ha sitt privatliv. 

Anonymkode: 6d48f...7f4

• Liker 1
Skrevet

Helt surrealistisk å lese at så mange er OK med dette. Er det ingen som tenker at det er utviklende for barn å vite at de iblant ikke er under foreldrenes overoppsyn? Selvstendighet, ansvarsfølelse, utvikling av jeg-et, retten til privatliv, driven til utforskning osv. 

At ungdommer selv synes det er «greit» er et svakt argument i mine øyne, dette er et ganske komplisert spørsmål som en tenåring nødvendigvis ikke forstår omfanget av enda.

Overvåkingen i samfunnet er ikke helt uproblematisk, og bør behandles deretter.

Anonymkode: 8b248...a0d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...