visp Skrevet 20. desember 2023 #21 Skrevet 20. desember 2023 Jeg syns det er så rart at dette har blitt vanlig jeg. Meg som tenåring: hadde vært mareritt med sporing. Jeg hadde masse å gjemme for de der hjemme. 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #22 Skrevet 20. desember 2023 På skoler i Skien forbys det å ha mobiltelefoner og gps-klokker fra og med 04.03.24. Dette må leveres inn om morgenen, og fås utlevert igjen ved skoledagens slutt. Vedtaket kan bli påklaget til statsforvalteren. Forslaget må også ut på høring. Jeg kan forstå mobiltelefonene, men hvorfor klokkene forstår jeg ikke Pluss-artikkel, men har du anledning kan du lese: Nyheter, Politikk | Innfører mobilforbud på alle skoler i Skien (ta.no) Anonymkode: 3e68a...c02 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #23 Skrevet 20. desember 2023 Våre synes det er helt greit og jeg får stadig vekk spørsmål om å pinge telefonen som er forlagt under ett eller annet. Anonymkode: 63eac...c35
Forvirret23 Skrevet 20. desember 2023 #24 Skrevet 20. desember 2023 Har har ungdom selv lagt seg inn på finn min iphone, men jeg bruker den ikke. Vet de sporer meg litt i blant, men men
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #25 Skrevet 20. desember 2023 visp skrev (31 minutter siden): Jeg syns det er så rart at dette har blitt vanlig jeg. Meg som tenåring: hadde vært mareritt med sporing. Jeg hadde masse å gjemme for de der hjemme. Helt enig. For meg som var tenåring rundt år 2000 er dette en helt absurd tanke. Som 16-åring hendte det jo at jeg dro på fest eller til en gutt som ikke mamma og pappa visste helt om. Har nå barn i bhg-alder og håper vi foreldre klarer å la de ha privatliv når de er såpass gamle. Og at barna skal ønske privatliv og oppleve det som unaturlig å bli overvåket. Men kanskje blir man sugd inn i overvåkningshelvete uansett. Anonymkode: a5445...277 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #26 Skrevet 20. desember 2023 Dette høres ut som det er veldig i strid med retten til personvern. Anonymkode: 58c83...b14 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #27 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge det er greit for ham, er det jo greit. Hva er problemet? Anonymkode: 517fa...0f1 Problemet er at 16-åringer som frivillig vil bli sporet er de som 30 år senere kommer til mamma med klesvasken når de blir 46. Anonymkode: 5ab93...e88 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #28 Skrevet 20. desember 2023 39 minutter siden, Tobias001 said: Hvis han vet om det, så vet han nok også hvordan han jukser med den. Si dere avinstallerer den, også setter dere opp skjult GPS sporing Om tenåringen har samtykket og synes det er greit, så får hen vel få lov til å skjerme seg iblant. Å begynne å snoke på et såpass gammelt barn om det ikke finnes spesielle grunner for det er grenseoverskridende. En av de viktigste jobbene man har som forelder er aldertilpasset kommunikasjon. Bare det i seg selv er litt av en jobb, for disse barna vokser jo så fort opp. Ikke minst fordi man lærer mye om en selv samtidig. Om man må begynne å snike på en tenåring uten spesiell grunn så har man ikke gjort jobben sin. Å lyve for en nesten voksen person kommer nesten garantert til å slå tilbake på deg. Anonymkode: 3ef4d...d23 2
UltimateNothing Skrevet 20. desember 2023 #29 Skrevet 20. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at 16-åringer som frivillig vil bli sporet er de som 30 år senere kommer til mamma med klesvasken når de blir 46. Anonymkode: 5ab93...e88 BS. Om vi hadde denne muligheten da jeg var yngre, ville jeg gjerne blitt sporet. Det hadde spart meg mye jeg kunne unnvært. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #30 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om tenåringen har samtykket og synes det er greit, så får hen vel få lov til å skjerme seg iblant. Å begynne å snoke på et såpass gammelt barn om det ikke finnes spesielle grunner for det er grenseoverskridende. En av de viktigste jobbene man har som forelder er aldertilpasset kommunikasjon. Bare det i seg selv er litt av en jobb, for disse barna vokser jo så fort opp. Ikke minst fordi man lærer mye om en selv samtidig. Om man må begynne å snike på en tenåring uten spesiell grunn så har man ikke gjort jobben sin. Å lyve for en nesten voksen person kommer nesten garantert til å slå tilbake på deg. Anonymkode: 3ef4d...d23 Har han mulighet til å trekke tilbake samtykke da? Det tenker jeg bør være et premiss, hvis ikke er det hvertfall i strid med grunnleggende prinsipper innen GDPR. Tenker at man skal være forsiktig med å overbeskytte barna, ikke bli helikopterforeldre. La barna få muligheten til å klare seg selv, feile og mestre ting på egenhånd. Er noe naturstridig ved å overvåke barn og ungdom på denne måten Anonymkode: 58c83...b14 4 1
Tone83 Skrevet 20. desember 2023 #31 Skrevet 20. desember 2023 Jeg deler posisjon med både foreldre, søsken nieser og nevøer. Praktisk å sjekke om de er hjemme før vi ringer og spør om vi skal stikke innom eller gå en tur 😜 hvis det skjer noe som gjør at vi må lette etter de så har vi siste posisjon. Eneste grunnen jeg kommer på at det er fælt å bli sporet av nære er hvis jeg er kriminell eller hvis jeg er utro, så går fint så langt😂 en 16-åring klarer å skru av gps eller legge tlf fra seg om han absolutt ikke vil spores en stund . 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #32 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sporer min 22 åring. Og min svigermor. Greit at noen vet hvor du er. 22 åringen syns det er fint. Anonymkode: 23ed4...e39 Jeg sporer mannen min på Google Maps, og han sporer meg. Vi har ikke noe problem med det, det er praktisk å vite om han fortsatt er på butikken og kan kjøpe melka jeg glemte å skrive på lista, eller om han straks er hjemme og det er for seint. Fint når vi reiser også, å kunne se hvor den andre er og at alt er bra og går etter planen. Jeg er mer bekymret for at FB og Google vet hvor jeg er til en hver tid enn at han som elsker meg høyest etter barna vet det. Anonymkode: 99bec...5f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #33 Skrevet 20. desember 2023 Dere er syke! Dette er overvåkning! Anonymkode: 458f9...5a7 8 2
UltimateNothing Skrevet 20. desember 2023 #34 Skrevet 20. desember 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dere er syke! Dette er overvåkning! Anonymkode: 458f9...5a7 Ikke dersom man har gitt informert samtykke. Med hovedvekt på informert.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #35 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): På skoler i Skien forbys det å ha mobiltelefoner og gps-klokker fra og med 04.03.24. Dette må leveres inn om morgenen, og fås utlevert igjen ved skoledagens slutt. Vedtaket kan bli påklaget til statsforvalteren. Forslaget må også ut på høring. Jeg kan forstå mobiltelefonene, men hvorfor klokkene forstår jeg ikke Pluss-artikkel, men har du anledning kan du lese: Nyheter, Politikk | Innfører mobilforbud på alle skoler i Skien (ta.no) Anonymkode: 3e68a...c02 Årsak til klokke og er at en del klokker kan en ringe med, sende og mota mld spille enkle spill og høre musikk. Så kan være like mye forstyrrende. I tilleg er enkelte slik at foreldre kan slå på å høre i klasserommet hva som skjer Anonymkode: 58d1d...055 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #36 Skrevet 20. desember 2023 Ungene mine har mobilfri skole, men de bruker mac og kan sende meldinger som om de hadde telefon.. Anonymkode: 63eac...c35
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #37 Skrevet 20. desember 2023 Jeg syns det er en uting at en ska drive å spore ungdommen hvis det ikke er veldig tunge grunner til det. Eksempel at barne har epilepsi eller diabetes som gjør at de kan få anfall av forskjellige årsaker. Hadde dere likt selv at folk til enhver tid viste hvor dere var? Hvilke butikk eller venn dere er hos? Så er det vel egentlig ikke lov å drive overvåkning slik heler. Så bare da min far ble dement og der fikk sykehjemmet nei fra statsforvalter å bruke gps klokke pga rett til å ikke bli overvåker. Og at der var sykehjemmet oppgave å ha nok folk på plass til at de ikke skulle vandre. Anonymkode: 58d1d...055 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #38 Skrevet 20. desember 2023 Tone83 skrev (23 minutter siden): Jeg deler posisjon med både foreldre, søsken nieser og nevøer. Praktisk å sjekke om de er hjemme før vi ringer og spør om vi skal stikke innom eller gå en tur 😜 hvis det skjer noe som gjør at vi må lette etter de så har vi siste posisjon. Eneste grunnen jeg kommer på at det er fælt å bli sporet av nære er hvis jeg er kriminell eller hvis jeg er utro, så går fint så langt😂 en 16-åring klarer å skru av gps eller legge tlf fra seg om han absolutt ikke vil spores en stund . Når måtte du sist lete etter foreldre, søsken, nieser eller nevøer? Eller de etter deg? Hvorfor vil du ikke snakke med dem? Sånt som dette er helt uforståelig for meg. Jeg kan ikke komme på en eneste sannsynlig situasjon der jeg vil synes det er greit eller praktisk å bli sporet av noen, og en 16-åring? Det er skremmende. Til ts, slå den av, og ta mange ordentlige samtaler med sønnen, daglige om hvor han er og hva han skal, og mer prinsipielle om hvorfor han, du eller noe menneske bør kunne (ikke blr!!) kontrollere bevegelsesmønster og tilholdssteder. Anonymkode: 4ec04...a14 4 1
Tone83 Skrevet 20. desember 2023 #39 Skrevet 20. desember 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Når måtte du sist lete etter foreldre, søsken, nieser eller nevøer? Eller de etter deg? Hvorfor vil du ikke snakke med dem? Sånt som dette er helt uforståelig for meg. Jeg kan ikke komme på en eneste sannsynlig situasjon der jeg vil synes det er greit eller praktisk å bli sporet av noen, og en 16-åring? Det er skremmende. Til ts, slå den av, og ta mange ordentlige samtaler med sønnen, daglige om hvor han er og hva han skal, og mer prinsipielle om hvorfor han, du eller noe menneske bør kunne (ikke blr!!) kontrollere bevegelsesmønster og tilholdssteder. Anonymkode: 4ec04...a14 Har ikke måttet lete etter de enda heldigvis, men har enda ikke hatt behov for bilbelte heller. 🥰 det er en ekstra trygghet, og ingen av oss har noe å skjule🤷🏼♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #40 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har sporing på vår 16åring gjennom mobilen. Han vet om det. Når bør vi slutte med det? Anonymkode: ea276...2c4 Jeg lurer på hvordan enkelte hadde klart å være foreldre på den tiden man ikke hadde mobiltelefoner. Anonymkode: a9f47...993 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå