Gå til innhold

Fastlege som tar ekstra betalt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen har begynt å ta noen ekstra gebyr jeg ikke forstår meg på…

Jeg har frikort, ba om en dobbeltime da jeg hadde mye jeg måtte ta opp.

Det har ikke så mye med saken å gjør men jeg fikk ingenting ut av timen da det er språkbarriere og jeg gir opp å prøve å forklare. Uansett, så sa han at jeg måtte betale ekstra gebyr for tiden(??)

Skrev melding på Helse-Norge nå og ba om utskrift av medisinliste, fikk melding at han hadde printet det ut og at det lå klar i resepsjonen. Og at jeg måtte betale for dette.

Når jeg kom i resepsjonen så var ingenting klart, hun logget seg inn og printet selv ut listene. Jeg sa at jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale, hun i resepsjonen ble satt ut og sa nei.

Men fikk en melding med regning på 160 kr allikevel… Jeg skjønner ikke dette. Ikke har han skrevet ut noe, han har han gjort annet enn å svare på melding. Skal ikke dette gå på frikort? Verdt å nevne at han skreiv faktura på seg selv, sitt eget navn. Ikke legesenteret…. Hadde gitt mening om det gikk til legesenteret, da resepsjonisten faktisk gjor jobben. Men dette gikk til han privat…

Er dette lovlig?  

Anonymkode: 9f126...00a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastlegen har begynt å ta noen ekstra gebyr jeg ikke forstår meg på…

Jeg har frikort, ba om en dobbeltime da jeg hadde mye jeg måtte ta opp.

Det har ikke så mye med saken å gjør men jeg fikk ingenting ut av timen da det er språkbarriere og jeg gir opp å prøve å forklare. Uansett, så sa han at jeg måtte betale ekstra gebyr for tiden(??)

Skrev melding på Helse-Norge nå og ba om utskrift av medisinliste, fikk melding at han hadde printet det ut og at det lå klar i resepsjonen. Og at jeg måtte betale for dette.

Når jeg kom i resepsjonen så var ingenting klart, hun logget seg inn og printet selv ut listene. Jeg sa at jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale, hun i resepsjonen ble satt ut og sa nei.

Men fikk en melding med regning på 160 kr allikevel… Jeg skjønner ikke dette. Ikke har han skrevet ut noe, han har han gjort annet enn å svare på melding. Skal ikke dette gå på frikort? Verdt å nevne at han skreiv faktura på seg selv, sitt eget navn. Ikke legesenteret…. Hadde gitt mening om det gikk til legesenteret, da resepsjonisten faktisk gjor jobben. Men dette gikk til han privat…

Er dette lovlig?  

Det er riktig at legen skriver ut faktura i sitt navn. Legen har sin praksis på legesenteret, det er ikke legesenteret som får pengene, men legen selv. 

Dette med ekstra betaling kan jeg ikke svare på om er riktig eller feil, men det høres ikke riktig ut. Håper du får svar av noen som har greie på det. Evt. ta kontakt med helfo for å høre? 

Anonymkode: d86fd...1a4

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet at dette styret for 160 kr..  

Anonymkode: 56af4...b2b

Skrevet

Alt går ikke på frikortet. Det er gebyr og egenandel på andre tjenester utover legetime og enkelt materiale. Fx. Du kan ha frikort og skal ta glukosebelastning for gravide. Du må betale for glukosen. Til tross for at nesten alt annet rundt svangerskap er gratis. 

Anonymkode: cb626...6a0

• Liker 4
Skrevet

Du må betale for konsultasjon når legen må svare på henvendelser på melding/telefon eller ved oppmøte. 

At det er en kort melding har ingen ting å si

Anonymkode: 80f25...79a

• Liker 1
Skrevet

Jeg må f.eks. betale for sprøyte/materiell når jeg får b12-injeksjoner, og det er en del annet som ikke går på frikort. Ekstra tid skal gå på frikort dog.

Anonymkode: 9c467...a06

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ikke giddet at dette styret for 160 kr..  

Anonymkode: 56af4...b2b

Betale nesten 400 kr for den den første, uansett er ikke beløpet poenget her… Det er at det virker feil og jeg synes det er rart

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er riktig at legen skriver ut faktura i sitt navn. Legen har sin praksis på legesenteret, det er ikke legesenteret som får pengene, men legen selv. 

Dette med ekstra betaling kan jeg ikke svare på om er riktig eller feil, men det høres ikke riktig ut. Håper du får svar av noen som har greie på det. Evt. ta kontakt med helfo for å høre? 

Takk for svar, stusser på dette…

Skrevet

Som en annen her nevner, ta kontakt med Helfo og hør om det er ok.

Anonymkode: 5097d...88e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må f.eks. betale for sprøyte/materiell når jeg får b12-injeksjoner, og det er en del annet som ikke går på frikort. Ekstra tid skal gå på frikort dog.

Ja, den er jeg med på. 

Det var bare det at det var tiden han sa jeg måtte betale for, første gang.

I dag hadde jeg forstått om det var for papir ol. Jeg forstår ikke hva jeg skal betale han for når hun i resepsjonen ikke mente jeg skulle betale noe. Svar på e-konsultasjon går vel og på frikort? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, den er jeg med på. 

Det var bare det at det var tiden han sa jeg måtte betale for, første gang.

I dag hadde jeg forstått om det var for papir ol. Jeg forstår ikke hva jeg skal betale han for når hun i resepsjonen ikke mente jeg skulle betale noe. Svar på e-konsultasjon går vel og på frikort? 

Ja, svar på e-konsultasjon går på frikort.

Kan du dele mer konkret om hva du ble fakturert for? Det kan høres feil ut ut fra det du sier, men jeg tror jeg bare hadde avskrevet tapet siden det er 160 kroner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, svar på e-konsultasjon går på frikort.

Kan du dele mer konkret om hva du ble fakturert for? Det kan høres feil ut ut fra det du sier, men jeg tror jeg bare hadde avskrevet tapet siden det er 160 kroner.

Da har jeg ingen svar på hva jeg ble fakturert for.

Den første var som sagt dobbeltime hvor vi pratet, ikke noe mer. Da sa han rett ut at det var den ekstra tiden jeg måtte betale for.

I dag har jeg virkelig ikke peiling.. 

Sendte e-konsultasjon, fikk svar på den hvor det sto at jeg måtte betale. 
Kom inn og skulle hente papirene som skulle ligge klar, det gjor de ikke. Hun i resepsjonen skreiv ut papirene og mente jeg ikke skulle betale noe. Fikk sms om at jeg måtte betale egenandel… 

Pengesummen er egentlig ikke problemet, jeg kan bare ikke ha det slik hver gang. 

Men jeg får bare spørre han selv, om det blir så krise at jeg fysisk må møte han igjen før jeg får ny fastlege

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da har jeg ingen svar på hva jeg ble fakturert for.

Den første var som sagt dobbeltime hvor vi pratet, ikke noe mer. Da sa han rett ut at det var den ekstra tiden jeg måtte betale for.

I dag har jeg virkelig ikke peiling.. 

Sendte e-konsultasjon, fikk svar på den hvor det sto at jeg måtte betale. 
Kom inn og skulle hente papirene som skulle ligge klar, det gjor de ikke. Hun i resepsjonen skreiv ut papirene og mente jeg ikke skulle betale noe. Fikk sms om at jeg måtte betale egenandel… 

Pengesummen er egentlig ikke problemet, jeg kan bare ikke ha det slik hver gang. 

Men jeg får bare spørre han selv, om det blir så krise at jeg fysisk må møte han igjen før jeg får ny fastlege

Da roter de med frikort, for e-konsultasjon skal være dekket.

Samme med dobbeltime.

Skrevet

Det er noe som begynte i fjor eller forrifjor. De tar ekstra betalt om de skal sende mer enn én henvisning samme time, skrive mer enn én attest osv. Og for utstyr som plaster eller engangsting de må bruke til undersøkelse. Ekspederingsgebyr hvis de må printe ut kopi til deg osv. Det skal henge en liste over disse gebyrene i resepsjonen på legesenteret ditt, hvis ikke kan de også finnes på helse norge.  Jeg ble også overrasket i begynnelsen og trodde legen lurte meg men det er altså noe nytt og universalt 

Anonymkode: eb033...b93

• Liker 2
Skrevet

Fastleger/legesenteret kan ta tillegg for en god del ting, men jeg trodde dobbeltime var i frikortet, særlig om dere kun snakket. Her hadde jeg sjekket nærmere. 

Jeg fikk medisinliste selv idag hos fastlegen, og betalte ikke noe for det. Nå bruker min fastlege mye «skjønn», så jeg betaler ikke for noe ekstra, selv om det henger et oppslag på venterommet med ulike takster. Fikk til og med influensavaksinen gratis, og betaler ikke for ekg, eller utstyr ellers. 

Anonymkode: 90c78...8cc

Skrevet

Dobbelttime er i frikortet då her er det en misforståelse, jeg ville ringt legekontoret og bedt om at fakturaen slettes.

Anonymkode: 1a401...d36

• Liker 1
Skrevet

Hvis du betaler for noe du ikke skal, får du pengene igjen om du har frikort. Hvis ikke går de inn på beløpet du bygger opp. 

Har ikke betalt noe ekstra for verken B12 eller øreskylling når jeg har frikort. Spurte om det var noe å betale i form av "hygiene eller utstyr" men da sa de nei. 

Kan fort være forskjeller i landsdelene. 

Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig å få elementær helsehjelp her i danmark. Det normale er at man stikker kjapt innom en lege, tar noen blodprøver og så får man et resultat. Og så får man enten behandling eller glemmer det hele. Legen har nemlig bare en oppgave overfor pasienten i følge europeisk lov, og det å se til at vedkommende skal bli frisk. Alt annet er fullstendig uvedkommende. Og leger som representerer tredjeparter mener jeg bør sies opp på dagen.

Skrevet

Var hos legen i dag og leste prislisten for å sjekke om eller hva de tar for slike ting der.

Og ja, de har et administrasjonsgebyr på 59,- kroner dersom man tar kontakt for å få utskrift av noe. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er noe som begynte i fjor eller forrifjor. De tar ekstra betalt om de skal sende mer enn én henvisning samme time, skrive mer enn én attest osv. Og for utstyr som plaster eller engangsting de må bruke til undersøkelse. Ekspederingsgebyr hvis de må printe ut kopi til deg osv. Det skal henge en liste over disse gebyrene i resepsjonen på legesenteret ditt, hvis ikke kan de også finnes på helse norge.  Jeg ble også overrasket i begynnelsen og trodde legen lurte meg men det er altså noe nytt og universalt 

Anonymkode: eb033...b93

Vet ikke om det er nytt på legekontoret der jeg går, men det er sånn her også. 

Skrevet

Hva slags papirer skrev de ut? Journalen din?

Anonymkode: cb626...6a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...