Gå til innhold

Vanseklig nabo!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husordensregler sier at det skal være ro i tidsrommet 22-07. Naboen min ved siden av respekterer dette, men utenom dette tidspunktet og utover hele dagen spiller de veldig høyt musikk og lager mye lyd. Det går opp i en grad hvor verken jeg eller barna klarer å være hjemmey pga dette. 

Jeg har pratet med vedkommende 3 ganger, men de har vist at de er uinterresert i hva jeg sier og bryr seg ikke. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 4c3a7...ff4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med styret. Ro mellom 22 og 07 betyr ikke at man ikke trenger ta nabohensyn resten av døgnet.

Anonymkode: ca79e...a43

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er naboen "vanskelig" når naboen faktisk forholder seg til reglene? Man må få lov til å LEVE også, vet du, spille musikk og sånt. Tror du at barna dine ikke lager bråk? 

Anonymkode: 4b853...9fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan er naboen "vanskelig" når naboen faktisk forholder seg til reglene? Man må få lov til å LEVE også, vet du, spille musikk og sånt. Tror du at barna dine ikke lager bråk? 

Jo da. Jeg har ikke sagt noe om det, men betyr det at naboen skal spille veldig høyt musikk så leiligheten ryster kl 08 på morningen? 

Skrevet

Les reglene deres og vedtektene. Der står det som oftest en eller annen form for "Ta hensyn til naboene dine". Klag skriftlig til styret på naboen, med henvisning til vedtekten, og at du har snakket med nabo på dato, dato og dato. 

Anonymkode: 49b2b...b6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo da. Jeg har ikke sagt noe om det, men betyr det at naboen skal spille veldig høyt musikk så leiligheten ryster kl 08 på morningen? 

Høy musikk ja, veldig høy - kanskje ikke

Jeg er ganske stille, men noen ganger MÅ jeg spille høy musikk når naboen begynner å bråke. Jeg spiller høy musikk for å slippe å høre naboen, altså. Tenk litt på det 

• Liker 1
Skrevet

Les reglene deres og vedtektene. Der står det som oftest en eller annen form for "Ta hensyn til naboene dine". Klag skriftlig til styret på naboen, med henvisning til vedtekten, og at du har snakket med nabo på dato, dato og dato. 

Men naboen bryter ingen regler, så ts kommer ingen vei med å klage 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er en vedtekt som omhandler generelt hensyn til naboene sine, så kan man faktisk klage på denne naboen jo. Fordi det blir rett og slett hensynsløs atferd.

Naboen vil ikke bli kastet ut etter 1 klage. TS må klage hver eneste gang. Gjerne med bevis i form for lydklipp og helst alliere  seg med andre. 

Det er ikke umulig, men jævlig vanskelig ja. Jeg som naboe hadde tatt igjen, skrudd opp kjempe høy musikk selv. 

• Liker 3
Skrevet

Naboen kan ikke bråke så mye at det blir uutholdelig for naboene. TS hør med naboene rundt om det er flere som blir plaget. Skriv hver deres klager til styret. Fortell at du gjentatte ganger har pratet med naboen uten at det hjelper. Det må sendes klager flere ganger. Dokumenter så mye som mulig med type støy, dato og klokkeslett. Gjerne lydopptak også.

I mitt borettslag er dette en av reglene: 

image.thumb.png.507bd616abba0434273971ff37d87099.png

Lykke til TS, det er helt grusomt med slike naboer.

Anonymkode: 582fb...bac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo. 

Man skal ta normale hensyn utover ordensregler og allmenn lov om nattero. Unødvendig og svært sjenerende støy over tid, er faktisk ikke greit. Det sier seg selv at man ikke skal sette på anlegget på full guffe med dundrende bass i flere timer hver dag, slik at naboene ikke klarer å høre seg selv tenke eller klarer å være i sitt eget hjem.

Så bare klag, TS. Ta det med styret. 

Anonymkode: 435ab...164

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naboen kan ikke bråke så mye at det blir uutholdelig for naboene. TS hør med naboene rundt om det er flere som blir plaget. Skriv hver deres klager til styret. Fortell at du gjentatte ganger har pratet med naboen uten at det hjelper. Det må sendes klager flere ganger. Dokumenter så mye som mulig med type støy, dato og klokkeslett. Gjerne lydopptak også.

I mitt borettslag er dette en av reglene: 

image.thumb.png.507bd616abba0434273971ff37d87099.png

Lykke til TS, det er helt grusomt med slike naboer.

10 poeng for å inkludere grammofon i reglene 🤩

Anonymkode: ff728...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. 

Man skal ta normale hensyn utover ordensregler og allmenn lov om nattero. Unødvendig og svært sjenerende støy over tid, er faktisk ikke greit. Det sier seg selv at man ikke skal sette på anlegget på full guffe med dundrende bass i flere timer hver dag, slik at naboene ikke klarer å høre seg selv tenke eller klarer å være i sitt eget hjem.

Så bare klag, TS. Ta det med styret. 

Hva er "unødvendig" kan jo diskuteres. Ingen kan kreve at naboen ikke får spille musikk. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er "unødvendig" kan jo diskuteres. Ingen kan kreve at naboen ikke får spille musikk. 

Ingen har sagt at h*n ikke får spille musikk. Men du og forstår vel forskjellen på normalt lydnivå, og det å ha anlegget på full guffe? 

Det går an å høre på musikk uten å sjenere naboer. Det går an å se på tv uten å ha på surround som dundrer gjennom betongen og plager naboene. Dette er det som menes med normale hensyn, og det skulle bare mangle at man etterfølger sånt i hverdagen når man bor tett oppå andre. 

• Nyttig 3
Skrevet

Ingen har sagt at h*n ikke får spille musikk. Men du og forstår vel forskjellen på normalt lydnivå, og det å ha anlegget på full guffe? 

Det går an å høre på musikk uten å sjenere naboer. Det går an å se på tv uten å ha på surround som dundrer gjennom betongen og plager naboene. Dette er det som menes med normale hensyn, og det skulle bare mangle at man etterfølger sånt i hverdagen når man bor tett oppå andre. 

Vi er sikkert enige om at hva "normalt lydnivå" er kan diskuteres? Kanskje naboen synes at nivået er helt greit mens ts blir plaget. Hvem skal avgjøre dette? TS kommer som sagt ingen vei med å klage. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er sikkert enige om at hva "normalt lydnivå" er kan diskuteres? Kanskje naboen synes at nivået er helt greit mens ts blir plaget. Hvem skal avgjøre dette? TS kommer som sagt ingen vei med å klage. 

Det er mulig å måle desibel, og styret kan også komme og vurdere hvor ille det. Det hjelper så absolutt å klage.

• Nyttig 1
Skrevet

Alminnelig ro og orden gjelder nok for borettslag også. Ville hørt med de andre naboene, TS, og så sender dere hver sine klager til styret HVER gang dere blir forstyrret. Man må tåle en fest eller to liksom, men støyplager over tid er absolutt ikke innafor. Sjekk vedtektene, og så er det lovverk man ikke kommer seg rundt med egne regler.

Synes det sto mye bra her: https://advokatmatch.no/klage-pa-stoy-fra-naboen

Anonymkode: 5dd00...c06

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husordensregler sier at det skal være ro i tidsrommet 22-07. Naboen min ved siden av respekterer dette, men utenom dette tidspunktet og utover hele dagen spiller de veldig høyt musikk og lager mye lyd. Det går opp i en grad hvor verken jeg eller barna klarer å være hjemmey pga dette. 

Jeg har pratet med vedkommende 3 ganger, men de har vist at de er uinterresert i hva jeg sier og bryr seg ikke. 

Hva hadde du gjort? 

Det er ikke lov å bråke helt uhemmet i tidsrommet det er lov å lage lyd. Allier deg med andre naboer som garantert også opplever dette sjenerende.

Sånne drittfolk skulle bodd laaaangt unna andre!!!

Jeg har selv bodd i et borettslag der styret ikke tok bråk på alvor. Måtte flytte.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje naboen skulle latt musikken stå på, og gått bort til naboleiligheten for å høre hvor godt det faktisk høres? Men noe sier meg at det ikke er så interessant for en person som bare fortsetter å dundre på med høy musikk, selv etter TS har sagt ifra flere ganger.

TS, du kan ha en avtale med noen i styret om at de stikker bortom mens det pågår, så får de høre selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...