Gå til innhold

Når kan et barn fly alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ville du ha latt ditt barn fly alene fra en Europeisk by og hjem til Norge?

Fra hvilken alder er dette greit?

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer veldig an på at barnet snakker samme språk som flypersonalet. Kanskje 10? 

Anonymkode: 169f7...f96

Skrevet

Innenlands har vi sendt barna fra de gar 5 år. De må da bruke følgetjenesten. Jeg ville ikke hatt problemer om reisen var i Europa, så fremt de ansatte på flyet snakket norsk/svensk/dansk.

De har flydd alene London -Oslo eller omvendt fra de var 10 år. De har reist alene uten følgetjenesten fra de var 12 år, men bare til/fra oversiktlige/kjente flyplasser. Noen ganger er de fulgt til gate, andre ganger har vi vare  ventet på utsiden til avgang. Barnet sender melding om at de er ved gaten og alt er ok.  De reiser alltid uten bagasje, og med billetter med fast track.

Anonymkode: f8bd1...cca

• Liker 1
Skrevet

Utenlands 12 år

Anonymkode: def4c...8b6

• Liker 1
Skrevet

Hva om noe skjer og flyet lander på en annen flyplass i ett annet land? Har selv opplevd dette flere ganger og ville aldri utsatt ett barn for det.

Anonymkode: 2e018...3b1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tja, mange faktorer spiller inn. Min eldste har reist alene i Norge og Norden fra hun var 5, som UM. Men hun er trygg og snakker dessuten flytende engelsk i tillegg til norsk. Lillesøster på sju våger ikke reise alene til besteforeldrene ennå, innenlands uten flybytte. Så her vil barnets modenhet og trygghet være avgjørende, ikke alder. 

Anonymkode: 324d0...7d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om noe skjer og flyet lander på en annen flyplass i ett annet land? Har selv opplevd dette flere ganger og ville aldri utsatt ett barn for det.

Anonymkode: 2e018...3b1

Jeg var passasjer på et fly innenlands som måtte lande på en annen flyplass, og vi passasjerene ble innlosjert på hotell til dagen etter. Barnet som reiste alene ble tatt hånd om av flyvertinnene, så de både ved middags- og frokostbuffeten og tilbake på flyet neste morgen. 

Om det fungerer på samme måte i resten av Europa, vet jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var passasjer på et fly innenlands som måtte lande på en annen flyplass, og vi passasjerene ble innlosjert på hotell til dagen etter. Barnet som reiste alene ble tatt hånd om av flyvertinnene, så de både ved middags- og frokostbuffeten og tilbake på flyet neste morgen. 

Dette barnet tipper jeg var rundt 8 år. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet dette skjedde med min bonusdatter da hun reiste fra USA til Norge, hun var 9-10. Hun hadde følgetjeneste hele veien og ble tatt vare på av en flyvertinne da en flight ble utsatt til dagen etter (connecting flights). Man må da fly samme selskap hele veien.

Mine unger har flydd alene innenlands fra de var 6. Nå er eldste gammel nok til å kunne følge yngste, og yngste er gammel nok til å kunne fly alene uten følge (forutsatt at vi får følge frem til gate). Dessverre er den som er aktuell til å hente i andre enden nå blitt såpass gammel og redusert at jeg uansett ikke ville latt yngste fly dit uten storesøsken. 

Anonymkode: 9c180...457

Skrevet

Utenlands har ikke vært aktuelt for oss. Men min eldste fløy innenlands fra han var 5 år med følgetjeneste og alene fra han var 11 år. 

Anonymkode: 8a7bc...286

Skrevet

Jøss, 5-åringer ☺️Har ikke barn selv, men kjenner foreldre som ikke tør å la 12 og 14-åringer være alene hjemme en kveld😛Blir stor kontrast til 5-åringen som tar fly uten mamma og pappa😄

Anonymkode: ab9e3...cd2

• Liker 3
Skrevet

Vi har sendt det ene barnet alene på fly til besteforelder en gang da barnet var 11 år. Det var en 45 minutters flytur. Barnet synes det var greit selv, hadde ellers aldri sendt barnet avgårde alene. Barnet kunne lett ha reist flere år tidligere også siden det er en selvstendig type, men vi har villet vente så lenge som mulig.  Yngstemann vet jeg ikke om jeg vil sende alene før barnet er voksen 🤣😅 Joda, hadde sikkert går greit fra 12 år kanskje. Blir spennende å se når det nærmer seg den alderen😊

Anonymkode: 0acca...2f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiste selv mye som UM i Europa og også noen lengre turer. Jeg hadde ikke latt mine barn gjøre det før ungdomsskolen og da helst sammen med en venn.

Jeg opplevde mye ubehagelig. Alt fra at medpassasjeren min tafset på meg og når jeg fortalte det til en flyvertinne og ba om å få bytte plass så ble jeg bare sendt tilbake, til at jeg måtte ta hånd om en fremmed seksåring som fikk en allergireaksjon.

Ingen gir barna mat (eller kanskje en liten frukt hvis det er en lang mellomlanding), så det går mange timer uten mat, så med mindre man har med matpakke så blir man veldig slapp. Som UM må man sitte på et eget venterom så man kan ikke gå i en cafe og kjøpe seg mat. Og det er ingen som kan hjelpe småunger på do. Ingen som har tid til å trøste hvis noen er redde eller får vondt i ørene. Flyvertene har ikke tid til å holde barna i hånden. Om det er reise i forbindelse med skoleferie så kan det være veldig mange UM på samme fly, og da får flyvertene enda mindre tid til ditt barn. 

Jeg har også opplevd en nødlanding da jeg var 9, og da måtte jeg bære med meg et fremmed barn for det kom ingen for å hjelpe oss ut. UM blir som regel plassert bakerst ettersom det er de kjipeste plassene. Så vi hadde ganske lang vei frem til nødutgang. I timene som gikk etterpå ante jeg ikke hva som skjedde for ingen kom til oss for å sjekke eller fortelle oss noe, og det tok lang tid før vi ble registrert. 

Jeg har også opplevd forsinkelser ved mellomlanding og har måttet overnatte på hotell. En gang var det en mann fra flyplasspersonalet som kjørte meg til hotellet, og ordnet innsjekk og fulgte meg opp på rommet. Jeg husker jeg var livredd for å bli med ham inn på rommet. Heldigvis forstod han det og gikk fra meg før jeg låste meg inn på rommet. Neste dag ble jeg hentet i lobbyen til et avtalt klokkeslett. Så fra man blir levert på hotellet og til man blir hentet neste dag er man alene. 

Så nei, jeg hadde ikke sendt mine barn som UM. Synes det er uansvarlig. 

Anonymkode: 1fcb5...2ed

Skrevet
veronicalake skrev (23 timer siden):

Når ville du ha latt ditt barn fly alene fra en Europeisk by og hjem til Norge?

Fra hvilken alder er dette greit?

Noen med erfaringer?

Innenlands hadde jeg ikke hatt problemer med å sende et barn på 4-5 år alene, forutsatt at barnet har flydd før, og i stand til å huske hvordan det er å fly. Men utenlands? Mye eldre. Det kommer veldig an på modenheten til barnet. Jeg som 5 åring ville nok ikke vært moden for en flytur som UM i Norge som så liten, men ett av mine to yngre søsken ville klart det garantert. 

Det er i underkant av to og en halvtime flytur fra Oslo til Kirkenes direkte, og omtrent det samme fra Oslo til Reykjavik. Rundt fire og en halv time fra Oslo til Longyearbyen, og rundt fire timer til Kreta. Dette er direkteflyvninger. Å sende et 5 år gammelt umodent barn så langt...nei. Ting kan skje, som en annen nevner her, og mange barn blir utrygge. Men samtidig vet man jo at flyvert og flyvertinne skal opptre som gode omsorgspersoner for barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...