Gå til innhold

Uføreforsikring - dyrt og unødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om en uføreforsikring ifm. bankbytte. Jeg er 40 år og tjener ca 1 million i året. Mye huslån og studielån. Jeg har et par avkortninger på gamle skader, men er ellers frisk.

Jeg har fått tilbud om forsikring hvor jeg får en engangs utbetaling ved kritisk sykdom og 15.000 i mnd ved uførhet. Dette skal de ha 1100 kr for i måneden. Synes det var fryktelig dyrt? Det er mer enn alle andre forsikringer jeg har tilsammen (bolig, bil, trafikkavgift, hund, innbo). Jeg har aldri hatt denne type forsikring før pga mye psykiske problemer i tenårene som gjorde at jeg ble avvist frem til jeg nådde 10-års grensa. 

Anonymkode: 87349...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare husk å lese hvilke sykdommer de dekker. Ikke alle sykdommer blir godkjent. Får du en sykdom forsikringsselskapet ikke dekker, så får du ikke noe utbetalt og du mister forsikringen. Penger rett ut vinduet.

Anonymkode: 1aa45...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det dyrt. For risikoen selskapene tar er faktisk ganske høy.

Har du råd til å beholde ok levestandard hvis du blir plutselig syk/ufør trenger du ikke. Men det kan du sikkert få hjelp til å regne på. Det er veldig leit å måtte selge både bil, bolig og hund sånn på toppen av sorgen over å ha mistet helsa og jobben.

Anonymkode: 75a93...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du blir ufør får du veldig lav utbetaling sammenlignet med din lønn i dag. Du får 66% av 6G, som tilsvarer ca 470 000 kr i 2023. Dersom du kan opprettholde din livsstil med den inntekten trenger du kanskje ikke forsikringen. Noen har også ekstra forsikring gjennom jobb, men for mange dekker dette kun hendelser som skjer på jobb. 

Anonymkode: a5c1a...835

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare husk å lese hvilke sykdommer de dekker. Ikke alle sykdommer blir godkjent. Får du en sykdom forsikringsselskapet ikke dekker, så får du ikke noe utbetalt og du mister forsikringen. Penger rett ut vinduet.

Anonymkode: 1aa45...47f

Er bedre å være dekket for noen sykdommer enn ingen sykdommer. 

Anonymkode: 2482a...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir syk, så vil en tusen lapp i mnd være verdt det. Forsikringer burde vært lovpålagt å ha.

Anonymkode: 56dbe...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg har flere venner som ble ufør så har jeg den forsikringen ja. Jeg unner dem så mye mer enn det de får på grunn av at dem ikke hadde forsikring. Ikke mye du får fra nav altså. Så jeg mener det er verdt det. 

Anonymkode: 0e15a...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dersom du blir ufør får du veldig lav utbetaling sammenlignet med din lønn i dag. Du får 66% av 6G, som tilsvarer ca 470 000 kr i 2023. Dersom du kan opprettholde din livsstil med den inntekten trenger du kanskje ikke forsikringen. Noen har også ekstra forsikring gjennom jobb, men for mange dekker dette kun hendelser som skjer på jobb. 

Anonymkode: a5c1a...835

Godt svar. Jeg vil si at denne forsikringen er særdeles viktig for de med inntekt over 6G og som er avhengig av inntekten for å beholde sin levestandard. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de dyreste forsikringene, men verdt pengene. Spesielt for en som tjener så godt som deg. Fallet ned til hva du får i Aap eller uføretrygd er langt

Anonymkode: 54ef9...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du blir syk, så vil en tusen lapp i mnd være verdt det. Forsikringer burde vært lovpålagt å ha.

Anonymkode: 56dbe...b96

Problemet er at ganske mange ikke får noe utbetalt pga. en eller annen grunn forsikringsselskapet finner 

Anonymkode: 2c3de...72e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets viktigste forsikring er uføreforsikring. Den dekker ikke sykdom du har vært til lege for før + følgetilstander fra dette. 

Kritisk sykdom er noe annet. Den hadde så mange begrensninger at det blir mer lotto om du får bruk for den. 

 

Anonymkode: 756d7...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig. Jeg har kastet bort veldig mange kroner for ingeting. Bare svar KJEMPE nøye når du krysser av på helseerklæringen. Jeg står i en forsikringssak fh til uføre. Betalt et selskap 1300,- i mnd i 10 år. Når jeg hadde behov for den nekter de å betale ut forsikringen og finner på "tullete" ting som at jeg ikke har krysset av på at jeg har vært hos legen pga sykdom (spenningshode pine). Derfor mener de jeg lyver og jeg må bruke mange tusen på advokat. 

Anonymkode: 4dd4f...d98

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt ærlig. Jeg har kastet bort veldig mange kroner for ingeting. Bare svar KJEMPE nøye når du krysser av på helseerklæringen. Jeg står i en forsikringssak fh til uføre. Betalt et selskap 1300,- i mnd i 10 år. Når jeg hadde behov for den nekter de å betale ut forsikringen og finner på "tullete" ting som at jeg ikke har krysset av på at jeg har vært hos legen pga sykdom (spenningshode pine). Derfor mener de jeg lyver og jeg må bruke mange tusen på advokat. 

Anonymkode: 4dd4f...d98

Men har du vært hos legen for spenningshodepine da?

Anonymkode: 0d06a...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at ganske mange ikke får noe utbetalt pga. en eller annen grunn forsikringsselskapet finner 

Anonymkode: 2c3de...72e

Ja, det er nettopp det !   Mange er så naive ....  " Hvis jeg blir ufør, så får jeg ... "

 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helt ærlig. Jeg har kastet bort veldig mange kroner for ingeting. Bare svar KJEMPE nøye når du krysser av på helseerklæringen. Jeg står i en forsikringssak fh til uføre. Betalt et selskap 1300,- i mnd i 10 år. Når jeg hadde behov for den nekter de å betale ut forsikringen og finner på "tullete" ting som at jeg ikke har krysset av på at jeg har vært hos legen pga sykdom (spenningshode pine). Derfor mener de jeg lyver og jeg må bruke mange tusen på advokat. 

Anonymkode: 4dd4f...d98

Vi får dessverre mer og mer Amerikanske tilstander som dette.  Sånn er det med helseforsikringer i USA også.  Man må snart være advokat for å skjønne hva forsikringen dekker og ikke.  

Mitt råd er at du sparer dette mnd.-lige beløpet på en høyrentekonto i stedetfor. 

Anonymkode: c2149...cda

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke så relevant for deg, men dette er grunnen til at mitt barn har barneforsikring. Hadde mine foreldrene gitt meg dette kunne jeg hatt uføreforsikring i voksen alder, og fått en fin engangssum pga sykdom i barndommen, men nå kvalifiserer jeg ikke lengre. Med mindre jeg vil betale 6000kr i måneden 🤦🏻‍♀️

TS når du tjener såpass så kan det være verdt det, men se på noen ulike og vurder hvilken som er mest sannsynlig for deg siden du allerede har noen forbehold. 

Anonymkode: 7cb89...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har så god lønn og er i fast jobb greier man seg fint om man skulle være så uheldig å bli ufør, men du har jo råd til dette da. Mange sv de som faktisk trenger sånn forsikring har ikke råd.

Uføreforsikring er fornuftig for studenter, lavtlønnede, folk uten fast stilling/deltidsstilling, selvstendig næringsdrivende. Alle som risikerer minstesats. 

Anonymkode: 10aaa...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben dekker 10-20% ekstra på toppen av uføre og har engangsutbetaling på en del hundre tusen.

De anbefaler å tegne en egen forsikring i tilfelle man slutter eller bytter jobb og trenger at hele lønna utbetales, men jeg gidder ikke. Spesielt når jeg hører om alle de tilfellene der de bare benytter seg av unntak.

Jeg er ung og har kontorjobb så de skal ha 200-300kr mnd for at jeg skal ha uføreforsikring.

Anonymkode: 89c5d...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke uføreforsikring, for det trodde jeg aldri at jeg fikk bruk for. Men gjett hva som skjedde, jeg ble 80% ufør, og fikk minsteytelse fordi jeg ble ufør få måneder før jeg var ferdig med mastergraden. Hadde ikke nok opptjening i arbeidslivet, siden jeg hadde vært student i så mange år..

Anonymkode: 95420...e4d

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...