AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Lagde egen pepperkakedeig for første gang i år, men jeg synes den ble så mislykket. Brukte denne oppskriften: https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/julens-deiligste-pepperkaker Lot den ligge i kjøleskapet over helgen, tok den ut noen timer før den skulle bakes ut. Synes deigen ble veldig usammenhengende og vanskelig å kjevle ut, den sprakk liksom opp og vi måtte være veldig forsiktige når vi skulle legge figurene på bakeplata, slik at de ikke falt fra hverandre. Prøvde å legge deigen i kjøleskapet igjen en stund for å se om den ble bedre når den var kald, men det var ingen forskjell. Har jeg gjort noe feil, eller er det en annen oppskrift som er bedre? Noen andre triks jeg bør tenke på? Anonymkode: eec19...8c8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Deigen bør være kald, så ta ut kun det du bruker der og da. Jeg bruker en skje for å få ut en passe stor klump som kjevles ut. Bollen settes tilbake i kjøleskapet i mellomtiden. Så må benk og kjevle meles godt. Med en gang deigen blir for temperert blir den veldig vanskelig å jobbe med og revner. Du skriver at du tok den ut "noen timer før den skulle bakes ut" og at du satte den tilbake "en stund" - så umiddelbart tenker jeg temperatur er hovedproblemet. Oppskriften ligner på mange andre på nettet og ser ut til å være godt likt, men du kan jo selvfølgelig ha bommet på noe og tatt for mye/lite av noe underveis. Anonymkode: c5386...105 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Ikke ta den ut "noen timer" før du skal bruke den! Den skal ligge kjølig så lenge som mulig. Ikke ta den ut før akkurat når du skal bake den, og om du har en stor deig, bare ta ut litt og litt. Når du tar den rett ut av kjøleskapet er den hard, og vil "knekke" og sprekke opp litt. Kna den myk (men ikke hold på i evigheter så den blir for varm - da vil den også bare sprekke og klisse og være umulig å jobbe med). Så kan du kjevle. Anonymkode: 69f6e...8e4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 Ok, da var den sikkert for varm da jeg skulle bruke den. Jeg var redd for at jeg ikke skulle få til å kjevle den ut rett fra kjøleskapet, for den var steinhard! Men da skal jeg prøve det neste gang. Anonymkode: eec19...8c8
Arkana Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Min favorittoppskrift på pepperkaker. Dette er en stor oppskrift så om du ikke vil ha veldig mange pepperkaker (eller også skal lage pepperkakehus) kan du med fordel halvere. 300 g mykt smør 5 dl sukker 1 dl sirup 1 ss malt ingefær 2 ss kanel 2 ts malt nellik 2 ts kardemomme 1 ss natron 2 dl vann ca 1,5 liter (900 g) hvetemel Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå