AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Er på mitt første år på AAP og er blitt gravid. Hva er konsekvensene? Er veldig redd for å fortelle NAV, og fordømmelser. Kommer de til å stoppe AAP-en min? Hva skjer videre Anonymkode: 2ce14...6ae 2
Gjest Kanino Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er på mitt første år på AAP og er blitt gravid. Hva er konsekvensene? Er veldig redd for å fortelle NAV, og fordømmelser. Kommer de til å stoppe AAP-en min? Hva skjer videre Anonymkode: 2ce14...6ae Etter det jeg har forstått så mister du AAP og går over på foreldrepenger. Ja foreldrepenger opptjenes også av AAP
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Kanino skrev (Akkurat nå): Etter det jeg har forstått så mister du AAP og går over på foreldrepenger. Ja foreldrepenger opptjenes også av AAP Ok. Etter det? Står man uten inntekt og jobb, og må gå på dagpenger kanskje? Eller går man tilbake til AAP og fortsetter der man slapp? Hadde jo vært ønskescenarioet for min del Anonymkode: 2ce14...6ae
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Det kommer an på hvordan helsetilstanden din er vil jeg tro kan ikke vite nå om du er arbeidsfør eller ei om 2 år. Selv gikk jeg fra dagpenger til foreldrepenger til dagpenger igjen og fikk ta opp igjen vedtaket om dagpenger-altså at det ikke ble ny utregning. Men det var frist på å søke om gjenopptakelse. Hadde ringt NAV om jeg var deg. Anonymkode: 4e1a0...548 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Så lenge du kan stå i avtalt aktivitet under graviditeten, beholder du AAP fram til du går over til foreldrepenger. Du har krav på foreldrepenger basert på AAP. Når du er ferdig med foreldrepengene søker du om gjenopptak av AAP. Du har automatisk krav på å gjeninntre i AAP-saken. Du møter neppe fordømmelse, det er ikke så uvanlig at dette skjer. Anonymkode: ea8cd...b86
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge du kan stå i avtalt aktivitet under graviditeten, beholder du AAP fram til du går over til foreldrepenger. Du har krav på foreldrepenger basert på AAP. Når du er ferdig med foreldrepengene søker du om gjenopptak av AAP. Du har automatisk krav på å gjeninntre i AAP-saken. Du møter neppe fordømmelse, det er ikke så uvanlig at dette skjer. Anonymkode: ea8cd...b86 Ja, det tror og håper jeg at jeg kan. Har også forstått det slik at de beregner foreldrepenger av AAP, men skjønte ikke siste delen eller hva som skjer etter det. Du sier at etter foreldrepenger kan man søke om gjenopptak av AAP. Vet du da om legen må sette seg ned og skrive en helt ny helseerklæring og sende inn til NAV, eller får man gjenopptak av AAP-igjen automatisk fordi man hadde det før graviditet? At så lenge man søker så "fortsetter man det man slapp"? Takk for hyggelige ord Anonymkode: 2ce14...6ae
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kommer an på hvordan helsetilstanden din er vil jeg tro kan ikke vite nå om du er arbeidsfør eller ei om 2 år. Selv gikk jeg fra dagpenger til foreldrepenger til dagpenger igjen og fikk ta opp igjen vedtaket om dagpenger-altså at det ikke ble ny utregning. Men det var frist på å søke om gjenopptakelse. Hadde ringt NAV om jeg var deg. Anonymkode: 4e1a0...548 Vil legge til at jeg ikke tror du trenger å være redd for fordømmelse. Når jeg ble gravid var jeg sykemeldt og gikk så over til dagpenger under graviditet. Husker jeg var stresset for å si det til NAV, men responsen var utelukkende positiv og de var oppriktig glade på mine vegne. Så ikke bekymre deg for det, graviditet er en gledelig nyhet:) Anonymkode: 4e1a0...548 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Var selv på aap da jeg ble gravid sist, og det var null problem. AAP ble satt på pause til permisjonen var ferdig, og så søkte jeg på nytt to måneder før perimsjonsslutt og da var alt klart til permisjonen var ferdig. Helsetilstanden min var uforandret da selvfølgelig. 🙂 Anonymkode: 4b45b...5e7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du sier at etter foreldrepenger kan man søke om gjenopptak av AAP. Vet du da om legen må sette seg ned og skrive en helt ny helseerklæring og sende inn til NAV, eller får man gjenopptak av AAP-igjen automatisk fordi man hadde det før graviditet? At så lenge man søker så "fortsetter man det man slapp"? Takk for hyggelige ord Anonymkode: 2ce14...6ae Uavhengig av graviditet så ber NAV min fastlegen om ny helseerklæring omtrent årlig. For min del oppleves det litt unødvendige da behandling foregår hos andre enn fastlegen, og de skriver sine egne erklæringer til NAV. Så fastlegen får bare en muntlig oppsummering fra meg om status, og skriver egentlig bare det jeg sier. Mulig det har å gjøre med at det er fastlegen som har "hele bildet", og at NAV da vil få vite om evt. tilleggssykdommer som den ene eller andre behandleren ikke har ekspertise på. Men siden du vil ha et lengre opphold i AAP, og siste erklæring fra legen begynner å bli gammel når du skal gjenoppta AAP, så vil nok NAV at legen skriver en ny erklæring. Anonymkode: 88a23...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uavhengig av graviditet så ber NAV min fastlegen om ny helseerklæring omtrent årlig. For min del oppleves det litt unødvendige da behandling foregår hos andre enn fastlegen, og de skriver sine egne erklæringer til NAV. Så fastlegen får bare en muntlig oppsummering fra meg om status, og skriver egentlig bare det jeg sier. Mulig det har å gjøre med at det er fastlegen som har "hele bildet", og at NAV da vil få vite om evt. tilleggssykdommer som den ene eller andre behandleren ikke har ekspertise på. Men siden du vil ha et lengre opphold i AAP, og siste erklæring fra legen begynner å bli gammel når du skal gjenoppta AAP, så vil nok NAV at legen skriver en ny erklæring. Anonymkode: 88a23...9b1 Hva skjer hvis søknaden blir avvist og de skulle mene at jeg er frisk? Hva skal jeg leve på? Er veldig redd for å få en ekstra bekymring rundt dette i en slik livsfase Anonymkode: 2ce14...6ae
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva skjer hvis søknaden blir avvist og de skulle mene at jeg er frisk? Hva skal jeg leve på? Er veldig redd for å få en ekstra bekymring rundt dette i en slik livsfase Anonymkode: 2ce14...6ae Da må du søke på sosialstønad. Også må du se hva begrunnelsen for avslaget er å enten anke på klagen eller gjennomføre de tingene Nav mener mangler. Anonymkode: 70b61...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Skrevet 18. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du sier at etter foreldrepenger kan man søke om gjenopptak av AAP. Vet du da om legen må sette seg ned og skrive en helt ny helseerklæring og sende inn til NAV, eller får man gjenopptak av AAP-igjen automatisk fordi man hadde det før graviditet? At så lenge man søker så "fortsetter man det man slapp"? Takk for hyggelige ord Anonymkode: 2ce14...6ae Nei, legen trenger ikke å skrive en ny erklæring. Det eneste du trenger å gjøre er å sende inn en ny søknad om AAP en stund før permisjonen er ferdig, og så sender veilederen din beskjed til NAV Arbeid og ytelser om at AAP-saken skal gjenopptas. Gratulerer så mye med graviditeten, forresten Anonymkode: ea8cd...b86 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå