AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Min lille familie er invitert til søsteren min for å feire jul i år. Det blir meg, min mann og vår lille på 1 år. Det er litt reisevei for oss, så planen var å komme lille julaften, og overnatte til og med første juledag. Min søsters familie består også at mann og to små barn. Problemet er at hennes mann fikk omgangssyke nå på lørdag, og har fortsatt å kaste opp til søndag og fortsatt dårlig. Natt til i dag fikk minste deres omgangssyke. Søsteren min er enda ikke smittet, men det er jo naturlig å tro at resten vil følge med. I følge 48-timers regelen vil de sannsynlig være innafor på fredag, men jeg er veldig usikker på om vi skal risikere å reise dit og bo i deres hjem mtp smitte. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 67654...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Om de er "innafor" i følge 48-timersregelen hadde jeg reist. Om ikke, hadde jeg blitt hjemme. Anonymkode: f4394...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Ville vurdert å reise julaften istedet tror jeg. Jeg ville nok tatt risiko for smitte for å få feiret med familien min da. Anonymkode: b08f1...d9b 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Jeg tenker det er såpass lenge til at det kommer til å gå bra. Trenger ikke bety alle blir smittet heller, og de er ferdige til onsdag. Anonymkode: 4d8e4...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville vurdert å reise julaften istedet tror jeg. Jeg ville nok tatt risiko for smitte for å få feiret med familien min da. Anonymkode: b08f1...d9b Ville du tatt den risikoen på vegne av ditt ett år gamle barn også....? Spysjuke er IKKE gøy for småunger. Ei heller for foreldrene som må opp ørten ganger om natten og håndtere nedspydd seng. Anonymkode: f4394...ea2 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 Ts her! Men er sannsynligheten stor for at vi blir smittet? Tenker siden vi skal benytte oss av deres bad og spise mat de lager. Anonymkode: 67654...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her! Men er sannsynligheten stor for at vi blir smittet? Tenker siden vi skal benytte oss av deres bad og spise mat de lager. Anonymkode: 67654...1c4 Norovisur er ekstremt smittsomt, og kan overleve i 2 uker på overflater. Men om de er innenfor 48-timersregelen, og vasker og spriter og klorer godt før dere kommer, og dere selv er påpasselig med håndvask, vil det nok ikke være spesielt stor fare for å bli smittet, nei. Anonymkode: f4394...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Jeg ville vente og se, og først ta beslutningen fredag eller lørdag. Er også en faktor hvor god din søster normalt er på hygiejne osv. Anonymkode: 982c3...34f 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ville du tatt den risikoen på vegne av ditt ett år gamle barn også....? Spysjuke er IKKE gøy for småunger. Ei heller for foreldrene som må opp ørten ganger om natten og håndtere nedspydd seng. Anonymkode: f4394...ea2 Mitt barn er nærmere 2 men vi tar jo egentlig den risikoen hele tiden. Bor i Oslo og vi drar i lekeland, sender ungen i barnehagen +++ selv om vi stadig blir smittet av ting. Å feire jul med familie er veldig viktig for meg. Men jeg ville snakket med søster om smittevern da, når siste person spydde og hva vi kan gjøre for å redusere risiko (komme en dag senere, ha håndsprit med og slikt). Anonymkode: b08f1...d9b 2
Viki6 Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 Hadde vært litt i tvil 🙃. En ett-åring tar jo på alt, og putter hender i munnen. Samtidig, så kan man jo ikke forsikre seg mot alt her i verden. Man må jo leve normalt. Dere kan vel like gjerne bli smittet på butikken. Nå har jeg et voksent barn som faktisk aldri har hatt spysyke. Ikke jeg heller. Så ikke alle blir smittet av sånt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 Det er jo ikke sikkert at alle får det. Her er vi 2/4 som aldri får det. Anonymkode: 1c2f8...f1e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Skrevet 18. desember 2023 Tar den risikoen hver eneste dag, ved å leve i samfunnet. Jeg ville reist, om ikke de car for slitne til å ta imot. Anonymkode: 83fab...719 2
PM75 Skrevet 18. desember 2023 #13 Skrevet 18. desember 2023 Jeg ville også reist. Og spurt om hva jeg kan bidra med, siden de har vært syke på tur inn mot julen. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #14 Skrevet 18. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts her! Men er sannsynligheten stor for at vi blir smittet? Tenker siden vi skal benytte oss av deres bad og spise mat de lager. Anonymkode: 67654...1c4 Nei. Her fikk barnet omgangssyke og ingen av oss voksne selv om vi sov med han. En annen gang fikk jeg det, og ingen andre. Anonymkode: 4d8e4...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 Hvis ingen flere spyr etter at yngste er ferdig nå, så er det jo greit. Men hvis siste begynner på onsdag/torsdag hadde jeg vært mer i tvil. Norovirus er seiglivet når det kommer til rengjøring og desinfeksjon. Samtidig KAN man være smittefarlig lenger enn 48 timer. Ville kjøpt inn reservemat sånn at dere kan bli hjemme, men ikke tatt noen avgjørelse før fredag eller lørdag morgen. Veldig kjipt om en i den familien får det litt etter de andre, og dere havner midt oppi det. Anonymkode: d6c64...652 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #16 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar den risikoen hver eneste dag, ved å leve i samfunnet. Jeg ville reist, om ikke de car for slitne til å ta imot. Anonymkode: 83fab...719 Dette! Sikker på at de orker julebesøk med all sykdommen i hus? Anonymkode: 224b5...f81 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hadde droppet det, for tenk om dere blir smittet mens dere er der og så må dere kjøre hjem syke?! Lag heller en miniversjon av juleaften når de er friske igjen, da kan dere åpne gavene fra hverandre og spise noe godt til middag. Anonymkode: 52c69...d24 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #18 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Norovisur er ekstremt smittsomt, og kan overleve i 2 uker på overflater. Men om de er innenfor 48-timersregelen, og vasker og spriter og klorer godt før dere kommer, og dere selv er påpasselig med håndvask, vil det nok ikke være spesielt stor fare for å bli smittet, nei. Anonymkode: f4394...ea2 Det er slettes ikke sikkert at det er Norovirus de har. Anonymkode: 0b21c...8b6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #19 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis ingen flere spyr etter at yngste er ferdig nå, så er det jo greit. Men hvis siste begynner på onsdag/torsdag hadde jeg vært mer i tvil. Norovirus er seiglivet når det kommer til rengjøring og desinfeksjon. Samtidig KAN man være smittefarlig lenger enn 48 timer. Ville kjøpt inn reservemat sånn at dere kan bli hjemme, men ikke tatt noen avgjørelse før fredag eller lørdag morgen. Veldig kjipt om en i den familien får det litt etter de andre, og dere havner midt oppi det. Anonymkode: d6c64...652 Hvorfor er tar dere det som en selvfølge at det er Norovirus? Anonymkode: 0b21c...8b6
Gjest issoras Skrevet 18. desember 2023 #20 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hadde fint reist etter 48-timers regelen. Har aldri opplevd å bli smittet når vi har besøkt andre etter denne regelen (har en familie i familien som sliter med omgangssyka hver jul, vi har aldri hatt det i jula).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå