Gå til innhold

Når snur boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å selge boligen men er usikker på når jeg burde legge ut boligen for salg? 

Anonymkode: 79eeb...2e6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja - "rentetoppen er trolig nådd" - det sier man hver gang før det kommer en ny renteheving. Se på de optimistiske prognosene fra begynnelsen av året.

Svaret er kanskje mye, mye lenger frem i tid; boligmarkedet i andre land har fått et skikkelig trøkk, så hvorfor skulle Norge være et unntak?

TS: Ikke så dumt å selge boligen før prisen virkelig stuper; i 2025 vil Donald Trump antagelig være president, støtten til Ukraina rakner, og Kina kan invandere Taiwan - gjett hva som vil skje med norsk økonomi om det virkelig blir krise.

Anonymkode: 3cd34...d8d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvert år er det en ny krise som man kan skylde rentehevinger, bensinpriser, strømpriser, matpriser på. Hvorfor glemmer folk det? Det er globalister som sitter å leker seg med marionettedukkene sine. Så lenge folk fortsetter å tro på julenissen så blir det sånn.

Anonymkode: 08dae...6ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker å selge boligen men er usikker på når jeg burde legge ut boligen for salg? 

Alle sier 1 kvartal 2025. Renta er kommet litt ned. Folks lønninger har tatt igjen inflasjonen= kjøpekraften er litt bedre.

Bråstopp i boligbygging i 2022 og 2023 betyr stor mangel på boliger + 150.000 nye flyktninger som trenger et sted å bo = Boligmangel.

• Nyttig 1
Skrevet

Spørs hvor i landet du er. Jeg tipper Oslomarkedet kommer seg greit ut over våren, med mindre det kommer nye rentehopp nå. 

Anonymkode: 2306c...517

• Liker 1
Skrevet

Så mye hysteri ute å går. Store katastrofeoverskrifter i avisene om at nå går boligprisene ned. Boligprisene i Norge gikk ned med usle 1,3 % i november . Men fra januar i år er det totalt steget med 1,3%. Skulle prisene synke med 20% så skal du se dommedagsoverskrifter i mediene. Men prisnivået ville da allikevel være høyere enn før den kunstige høye  stigningen under covid-pandemien. 

Anonymkode: efe90...509

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Det kan være hensiktsmessig å vente opp mot 5 år frem i tid, selvsagt avhengig av hvor boligen bor.

35 minutter siden, Commander said:

Bråstopp i boligbygging i 2022 og 2023 betyr stor mangel på boliger + 150.000 nye flyktninger som trenger et sted å bo = Boligmangel.

Nemlig!

I de større byene er det en meget stor sannsynlighet for at boligprisene eksploderer til månen om noen år.

Ikke vanskelig å se gapet mellom antall boliger som eksisterer og antall folk.

Og i tillegg kommer boomer generasjonene ut i pensjon. Det betyr også større arv etter hvert. Erfaringsmessig setter nordmenn mye inn på boliger de vil ha, så mange kommer til å bruke arv på bolig.

:skya:

Anonymkode: 6dff3...972

• Liker 1
Skrevet
Commander skrev (50 minutter siden):

Alle sier 1 kvartal 2025. Renta er kommet litt ned. Folks lønninger har tatt igjen inflasjonen= kjøpekraften er litt bedre.

Enig i dette, men tror prisene kommer til å øke igjen allerede til våren. Spesielt i Oslo.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Det kan være hensiktsmessig å vente opp mot 5 år frem i tid, selvsagt avhengig av hvor boligen bor.

Nemlig!

I de større byene er det en meget stor sannsynlighet for at boligprisene eksploderer til månen om noen år.

Ikke vanskelig å se gapet mellom antall boliger som eksisterer og antall folk.

Og i tillegg kommer boomer generasjonene ut i pensjon. Det betyr også større arv etter hvert. Erfaringsmessig setter nordmenn mye inn på boliger de vil ha, så mange kommer til å bruke arv på bolig.

:skya:

Anonymkode: 6dff3...972

Helt enig i alt du skriver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

2027 eller 2028

Anonymkode: a7697...99f

Skrevet

Spørs på hvor i landet du holder til og hvor boligen er. 

På landsbasis vil jeg tippe markedet stabiliserer seg i 2025... Oslo, mest sannsynlig før resten av landet. 

Vil iallefall tippe at første halvdel av 2024 vil være en dårlig tid for salg. 

Anonymkode: d4c19...437

Skrevet

2028. Først blir det krakk.

• Liker 2
Skrevet
Gjertrud von Knäbe skrev (4 timer siden):

2028. Først blir det krakk.

Lov å drømme, si! 🤣

Anonymkode: ff7ea...f86

• Liker 2
Skrevet

Vi kommer nok ikke tilbake til den eventyrlige stigningen på bolig som vi har hatt de siste 30 årene. Jeg tror på en svak nedgang det neste tiåret nå som det norske folk blir fattigere med større utgifter. Vi har hatt en jappetid med unormal tilgang på billig kreditt og nå må vi betale prisen. Mitt råd til TS er å sette igang salgsprosessen over nyttår selv om piler peker nedover. Dette fordi du skal komme deg videre i livet og ta ditt neste steg til din neste bolig. Å prøve å time salget ved å utsette framtiden din kan gå utover livskvaliteten. Du lever bare en gang TS

Anonymkode: df094...aac

• Liker 1
Skrevet

I følge skattemeldingen og Skatteetaten, neste år. De har satt en hinsides økning på boligen vår hvertfall. 

Anonymkode: 59a5e...124

• Liker 1
Skrevet

Det snur ikke. Les litt hva WEF har planer om og ikke bare VG og Dagbladet. Les fra kildene til de som styrer økonomien og fremtidens infrastruktur.

Skrevet

Boligmarkedet går opp og ned. Jeg har vært heldig. Men jeg har ikke kjøpt for vinning. Jeg har kjøpt får å ha et hjem. 

• Nyttig 1
Skrevet

Boligprisene har allerede falt en god del dersom en justerer for inflasjon.

Handelsbanken estimerer ca 15% realboligprisfall til sommeren 2024, målt opp mot sommeren 2022. Og da er på vi så fall på realprisnivåer tilsvarende 2016. 

https://e24.no/naeringsliv/i/GM7ezq/det-reelle-boligprisfallet-bildet-er-snudd-paa-hodet

Og dersom vi måler i de store internasjonale valutaene (USD, EUR) så har fallet vært relativt stort (omlag 20% svekkelse bare siste 2 årene). Totalpakken med realboligprisfall kan anses som som et "krakk", i hvert fall sett med internasjonale øyne. 

Det er også spådd ca 5% lønnsvekst neste år. For et par øker fort lånetaket med 300 000kr, som også vil redusere prisfallet noe. Mange "makser" lån. 

Virker som en god kjøpsmulighet på lang sikt for de som skal inn i boligmarkedet. Lite bygging, betydelig befolkningsvekst, politisk beskyttet boligmarked, svak NOK gjør at nedsiden er begrenset.

Anonymkode: e3d9a...e9d

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det snur ikke. Les litt hva WEF har planer om og ikke bare VG og Dagbladet. Les fra kildene til de som styrer økonomien og fremtidens infrastruktur.

Hva er grunnen til at WEF og de som styrer økonomien ikke ønsker at jeg skal eie bolig egentlig? 

Skrevet
42 minutter siden, takinova said:

Hva er grunnen til at WEF og de som styrer økonomien ikke ønsker at jeg skal eie bolig egentlig? 

tja, hva vet jeg. Hvorfor skal noen ha 1 milliard i formue? Stormannsgalskap?

Men planen er at du skal leie alt, bil, hus, og ikke eie noen ting. De rikeste 1% skal eie alt. Du ser det allerede. Software, biler etc alt skal leies.

Anonymkode: ac25c...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...