Gå til innhold

Utsette bryllup grunnet dårlige tider? (Økonomisk)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som mange andre er lommeboken ekstremt trang om dagen. Vi er ganske nyetablerte og merker alt deretter.. Vi planlegger et noe kostbart bryllup i 2024 for å gjøre det til det VI drømmer om. Nå ser vi at det ikke er mulig å spare så mye mer fremover og at vi egentlig går inn med alt vi har. Bryllup koster jo uansett, og da ønsker man jo å lage det til det vi tenker er vår drømmedag. Samtidig tror jeg også gjestene kan føle de sliter litt økonomisk om dagen og at å delta blir en kostnad. Skal sies at vi har fokusert på at det ikke skal være dyrt for gjester å delta da vi har lagt det i nærhet til venner og familie nettopp pga. dette. Men ofte kommer det jo kostnader med gave, nytt antrekk om man ønsker det osv. 

Er det flere som har valgt å utsette bryllup pga. økonomi?

Anonymkode: e3ff1...a51

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å gifte seg er jo gratis, hva med å gifte seg og heller invitere til en storslått bryllupsdag om fem år?

Anonymkode: ce026...16f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 8.28):

Å gifte seg er jo gratis, hva med å gifte seg og heller invitere til en storslått bryllupsdag om fem år?

Anonymkode: ce026...16f

Det er en fin variant, da får dere  pose og sekk. Giftermålet nå, men stor fest dere har spart til senere. 
 

Men en vielse er ikke nødvendigvis gratis. Det kan koste hvis dere gifter dere i en annen kirke, hvis dere velger humanistisk vielse etc. (ikke at det kommer opp i store summer, men det var en respons til påstanden om at det er gratis). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere finne ut hva som er viktigst for dere. Å bli gift, eller å ha et stilig selskap? Finnes mange lavbudsjett bryllupsfester. Og de er ofte mye koseligere enn stive selskap. Gift dere uansett ikke på kreditt. Det er idiotisk.

Anonymkode: 39a70...380

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre enn dere vil ha noen varige minner av bryllupet som noe mer enn at det var ett bryllup. Så å koste på det masse for andre enn dere to sin del er bare tull.

Anonymkode: 151b8...73e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få til et bryllup med ihvertfall mye av det dere drømmer om, uten at det trenger å koste mer enn det smaker.
 

Nå er vi straks i 2024, har dere da funne lokale, brudekjole, dress, tenkt på mat, blomster osv osv? Om ikke alt er spikret, noe jeg tipper alt ikke er om det ikke er mars dere skal ha det, så kan nok noe nedskaleres. Mulig det er for sent med lokale, og din brudekjole, men f.eks ringer er det gjort, for det kan dere f.eks vente med å kjøpe dyrere til en senere bryllupsdag. Blomster kan endres til billigere. Om ikke maten er spikret, så hadde jeg redusert/endret på den. Alkohol kan og være en dyr utgift. Er innbydelser sendt ut, om ikke, kan dere redusere på gjestelisten? Antall gjester er det som oftest drar opp fordi en må ha både større lokale, mer mat, mer drikke, flere bord og mer pynt for å ta noe. 

Er så mye en kan endre på, men skjønner jo en har drømmer også 🤍 Det er mulig å ha et bryllup med mange gjester, og masse som er viktig uten at det trenger å koste noe enormt. Det har jeg både erfart selv, men også vært i ulike brylluper. 
 

Men dere må stille dere spørsmålet, som dere alt gjør om å bruke så mye penger nå på én enkelt dag er den lureste måten å forvalte de pengene dere har. Det er kun dere som kan svare på. Personlig hadde jeg valgt å gifte meg, men nedskalert.

Ser dere er etablerte, så da blir det ikke «bryllup istedenfor bolig», men får inntrykk av at alle sparepengene går, og det er vanskelig å spare opp igjen. Da hadde jeg slitt med å forsvare for meg selv at vi ønsket drømmebryllupet og brukte pengene på det og har lite ekstra i lang tid etterpå. Det er meg da, og som sagt jeg kan forstå hvor viktig drømmen er for dere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi nedskalerte i stedet for å utsette og var veldig fornøyde med det. 

Anonymkode: 0ec2f...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi nedskalerte i stedet for å utsette og var veldig fornøyde med det. 

Anonymkode: 0ec2f...aa4

Da hadde vi allerede ventet noen år pga Covid. 

Anonymkode: 0ec2f...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble et korona-bryllup for oss i 2020 uten gjester eller noe annet. Vi ventet (eller så tiden an) det meste av 2020, og kort sagt ble de bare verre og verre. Angrer ikke, andre har opplevd verre.

Anonymkode: 1dc49...188

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...