Gå til innhold

Urnenedsettelse ikke vært - tenne lys?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestefar, som jeg var veldig nært knyttet til, døde for litt over en måned siden. Bisettelsen har vært, men ikke urnenedsettelsen. Min mor sa at vi ikke trenger å ta den før til våren. Jeg skulle så gjerne fått han i jorda, fått et konkret sted å gå til og et sted å tenne lys for han. Særlig nå, når det snart er jul og jeg kommer til å savne han ekstra mye, skulle jeg så gjerne ha tent lys. Hva ville dere ha gjort? Tent lys i vinduskarmen, et tilfeldig sted på kirkegården eller hva? Jeg skulle gjerne ha tent lys der han er, men vet ikke hvor. 

Anonymkode: 46095...1d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at urnenedsettelsen ikke har funnet sted, så er det mest riktig å tenne et lys hjemme hos deg selv inntil videre. Det blir litt dumt å velge et vilkårlig sted på kirkegården. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenn et lys hvor som helst. Du kan ha han i hjertet selv om du ikke er der han er. Urnen blir nok oppbevart hos begravelsesbyrået. 

Anonymkode: dfcd1...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min bestefar, som jeg var veldig nært knyttet til, døde for litt over en måned siden. Bisettelsen har vært, men ikke urnenedsettelsen. Min mor sa at vi ikke trenger å ta den før til våren. Jeg skulle så gjerne fått han i jorda, fått et konkret sted å gå til og et sted å tenne lys for han. Særlig nå, når det snart er jul og jeg kommer til å savne han ekstra mye, skulle jeg så gjerne ha tent lys. Hva ville dere ha gjort? Tent lys i vinduskarmen, et tilfeldig sted på kirkegården eller hva? Jeg skulle gjerne ha tent lys der han er, men vet ikke hvor. 

Anonymkode: 46095...1d0

Han «er» jo ikke noe sted. Hvor du, personlig, ønsker å minnes han kan du dermed bestemme helt selv. 
Det gir rasjonell mening å velge å gjøre dette hjemme. Men du kan like fint velge å gjøre det i nærheten av der han døde, der han levde, der dere holdt bisettelsen etc. Du kan gjøre det på hans favorittsted eller gravstedet der urnen kommer til å havne når den tid kommer. Og du kan når som helst endre mening om hvor, og hvordan, du ønsker minnes han.

 

Anonymkode: 2b0f0...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer❤️

Hvorfor vil ikke din bestemor sette ned urnen før til våren? Min mann ble satt ned for et par uker siden og da satte de samtidig opp et lite kors som skal stå fram til det kommer gravstøtte.

Hvis din bestefar ikke blir satt ned før til våren betyr det at han ligger i en urne på et krematorium, og at dere ikke har et sted å gå til.

På kirkegården er det nok valgt ut en grav men ikke satt ned Kors med hans navn på enda, for det skjer den dagen urnen blir satt ned.

 Jeg synes dette var veldig merkelig av din bestemor men hun ser vel pragmatiskt på det. Jeg forstår ditt ønske om å tenne et lys på kirkegården og hvis du vet hvor han skal ligge hen er det vel ikke noe regel om at det ikke er lov selv om han ikke er der?

Det er den som betaler festeavgiften som eier graven , ikke gravferdsmyndighetene og det er familiens "eiendom".

Anonymkode: 2a61e...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenn et lys hvor som helst. Du kan ha han i hjertet selv om du ikke er der han er. Urnen blir nok oppbevart hos begravelsesbyrået. 

Anonymkode: dfcd1...46b

På krematoriumet oppbevares urnene 

Anonymkode: 2a61e...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På krematoriumet oppbevares urnene 

Anonymkode: 2a61e...35d

Det er nok forskjellig praksis. Jeg vet om et tilfelle der det ble oppbevart hos byrået. 

Anonymkode: dfcd1...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok forskjellig praksis. Jeg vet om et tilfelle der det ble oppbevart hos byrået. 

Anonymkode: dfcd1...46b

I 6 måneder?

Anonymkode: 2a61e...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kondolerer❤️

Hvorfor vil ikke din bestemor sette ned urnen før til våren? Min mann ble satt ned for et par uker siden og da satte de samtidig opp et lite kors som skal stå fram til det kommer gravstøtte.

Hvis din bestefar ikke blir satt ned før til våren betyr det at han ligger i en urne på et krematorium, og at dere ikke har et sted å gå til.

På kirkegården er det nok valgt ut en grav men ikke satt ned Kors med hans navn på enda, for det skjer den dagen urnen blir satt ned.

 Jeg synes dette var veldig merkelig av din bestemor men hun ser vel pragmatiskt på det. Jeg forstår ditt ønske om å tenne et lys på kirkegården og hvis du vet hvor han skal ligge hen er det vel ikke noe regel om at det ikke er lov selv om han ikke er der?

Det er den som betaler festeavgiften som eier graven , ikke gravferdsmyndighetene og det er familiens "eiendom".

Anonymkode: 2a61e...35d

Det er kanskje tele i jorden, da kan de ikke grave hull til kistene/urnene.

Anonymkode: 243ea...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gravlunder har anonyme minnelunder hvor en kan tenne lys og legge ned blomster ved minnesmerket.

Anonymkode: 23755...4e2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I 6 måneder?

Anonymkode: 2a61e...35d

I vårt tilfelle ble urnen oppbevart i 5 måneder på kirkekontoret i kommunen,

Anonymkode: 1d2ed...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kanskje tele i jorden, da kan de ikke grave hull til kistene/urnene.

Anonymkode: 243ea...bf1

De får gravd fordi om det er tele. Det blir lagt på varmeelement før graving.

Det er vel et valg som ts,s mor har tatt ang tidspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor langt unna min farmors gravsted (ca. 16 timer med bil) så har ikke mulighet til å få satt ned lys der. Det jeg har gjort de siste årene er å tenne et lys ved siden av et bilde jeg har fremkalt og rammet inn, samt går inn på minnes siden hennes å leser hva både nære og fjerne har skrevet. Det hjelper meg ganske mye når savnet blir stort❤️

Anonymkode: 4e19b...a7b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er kanskje tele i jorden, da kan de ikke grave hull til kistene/urnene.

Anonymkode: 243ea...bf1

Folk blir jo begravet om vinteren. De tiner bakken.

Anonymkode: 7c622...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...