Gå til innhold

Dere som er pro-palestina

mocca1

Anbefalte innlegg

Julebrunost skrev (39 minutter siden):

Så jøder i Oslo er ansvarlige? 

Nei, jeg sier ingen steder at noe av dette er greit, jeg sier bare at det har en årsak. De er like lite ansvarlige for aggresjon de blir utsatt for, som sivile palestinere er for Hamas' handlinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva det vil si å stå med Palestina, eller være pro Palestina. 

Jeg vet heller ikke helt hva de mener de som sier de er «for fred» egentlig mener. Som om de er så fryktelig mange som er pro krig. Bortsett fra terroristene og deres tilhengere i midtøsten

Det jeg har kommet frem til, er at alt dette er måter å si at Israel skal slutte å skyte, de skal la terroristene på grensa i fred.
Når man snakker litt mer så synes de egentlig at Israel aldri burde vært opprettet, de er ikke ønsket i nabolaget, og de synes egentlig at jødene som bor der, burde dra andre steder å skape seg et liv. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bugner ned til at folk forstår ikke hva religionen Islam er for noe. De tror det er sånn som med kristendommen, som ikke lenger er i konflikt med politikken i stor grad. Men Islam er bundet til hele samfunnets styresett og politikk. Det er derfor det er så mye konflikt, fattigdom og kriger i slike land. Jeg støtter ikke styresett som behandler sine egne borgere på den måten. 

Her er en nylig video fra Travelingisrael, som bor og er oppvokst i Israel. Her får dere førstehånds kunnskap om hva som er sant istedet for å høre det gjennom venner og media som har hørt det fra andre igjen.

Endret av frivis
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å støtte Hamas betyr ikke at de fortjener å bli bombet i filler, gjør det vel? Dessuten er det vel høyst usikkert hvor mange palestinere som faktisk støtter Hamas. Det har ikke blitt holdt valg i Palestina siden 2006, så man kan ikke bruke dette som argument for å støtte påstanden.

Jeg mener det er naturlig at et undertrykt folk har en viss sympati med de som kjemper mot fienden, terrororganisasjon eller ikke. Som halvt ire har jeg forfedre som kjempet mot Storbritannia på 1900-tallet og kan forstå desperasjonen alle de menneskene følte da landet var undertrykt, etter de hundrevis av årene med elendighet. Det betyr ikke at jeg mener drap og terror på noen måte er greit, men det er en helt naturlig konsekvens av undertrykkelse. Vi kan sitte her i nord på vår høye hest og rette finger, men hadde vi vært i samme desperate situasjon som palestinerne kan det nok hende vi hadde sett annerledes på det.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Hamas sitt charter. Det er helt åpenbart at det handler om religion der ihvertfall. 

Hamas gikk jo inn for å sabotere oslo-forhandlingene, utfra at Palestina, inkludert Israel, var et muslimsk område, og ingen kunne si noe annet 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 minutter siden):

Jeg har lest Hamas sitt charter. Det er helt åpenbart at det handler om religion der ihvertfall. 

Hamas gikk jo inn for å sabotere oslo-forhandlingene, utfra at Palestina, inkludert Israel, var et muslimsk område, og ingen kunne si noe annet 

Dette er jo hele bunnlinjen for konflikten. Israel mener de fortjener landområdene fordi det står i ei utgammal, religiøs bok. Palestinerne mener det er deres fordi de hadde bodd der i lang tid, og ble fordrevet da Israel kom og krevde de aktuelle landområdene. Og sikkert pga. religion fra palestinernes side også, det tviler jeg absolutt ikke på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (1 time siden):

Ja de er selvfølgelig like ansvarlige som oss andre dersom vi ignorerer folkemord, brudd på menneskerettighetene, brudd på krigsetikk og brudd på barnekonvensjonen. Aksepterer de dette er de også ansvarlige. 

Alt ondskap trenger for å seire er at gode mennesker sier ingenting. 

Men jøder i Vesten kan ikke trakasseres av propal fordi de er jøder. De representerer ikke staten Israel. 
Når propal singler ut jødiske privatpersoner som de oppsøker og skjærer opp barnevogner til, eller styrer marsjene gjennom jødiske nabolag er det ren antisemittisme. Med det historiske bakteppet (som dessverre er gått i glemselen for mange) er dette motbydelig. 
Jøder i Norge har ikke noen plikt til å ta mer avstand påstått folkemord som jeg som er etnisk norsk.

Du kan ikke forvente at noen skal støtte ham@s De brente småbarn i steikeovnen og tvang foreldrene til å se på som det siste de gjorde i livet. De er ondere enn Israel, beklager. Jeg støtter heller ingen våpenhvile, ikke så lenge ham@s holder på gislene og ikke legger ned våpnene. Det er ham@s som er «folkemorderne» her og ikke Israel. De dreper sitt eget folk. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (14 minutter siden):

Dette er jo hele bunnlinjen for konflikten. Israel mener de fortjener landområdene fordi det står i ei utgammal, religiøs bok. Palestinerne mener det er deres fordi de hadde bodd der i lang tid, og ble fordrevet da Israel kom og krevde de aktuelle landområdene. Og sikkert pga. religion fra palestinernes side også, det tviler jeg absolutt ikke på.

Tror nok det er mer religion fra ham@s sin side enn jødene. 
De som snakker om det lovede land og alt det surret der er for det meste dypt bibeltro kristne. 
Jeg er ikke blant dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Tror nok det er mer religion fra ham@s sin side enn jødene. 
De som snakker om det lovede land og alt det surret der er for det meste dypt bibeltro kristne. 
Jeg er ikke blant dem. 

Ja, og det er det som avslører antisemittismen hos noen propalestinere, hvis de er ute etter Israels støttespillere, så er det de kristne som er det logiske målet, ikke en liten jødisk minoritet. Men har ikke sett noe til det

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Ja, og det er det som avslører antisemittismen hos noen propalestinere, hvis de er ute etter Israels støttespillere, så er det de kristne som er det logiske målet, ikke en liten jødisk minoritet. Men har ikke sett noe til det

Ja ikke sant. 
Men det er blitt skummelt å uttrykke støtte til Israel. Jeg tør det ikke. (bare her som anonym og med de jeg kjenner)
Så jo han som bare nevnte 7.10 og måtte ha politibeskyttelse. Tom når frigiing av alle sivile gisler var en parole..

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å støtte Hamas og å støtte Palestina. Det er også forskjell på å rette kritikk mot Israel, både mot nasjonen generelt og styresmaktene i Israel spesielt, og det å kritisere jøder. Det er meg bekjent en god del jøder som også kritiserer Israel, og som har gjort det lenge. 

En trenger ikke å følge mye med for å se at de som forsvarer Israels framferd mest iherdig, representeres mer av rike, hvite, kristne, enn av jøder. Enkelte kristne virker å være mer opptatt av Israel enn av Jesus. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (6 minutter siden):

Det er forskjell på å støtte Hamas og å støtte Palestina. Det er også forskjell på å rette kritikk mot Israel, både mot nasjonen generelt og styresmaktene i Israel spesielt, og det å kritisere jøder. Det er meg bekjent en god del jøder som også kritiserer Israel, og som har gjort det lenge. 

En trenger ikke å følge mye med for å se at de som forsvarer Israels framferd mest iherdig, representeres mer av rike, hvite, kristne, enn av jøder. Enkelte kristne virker å være mer opptatt av Israel enn av Jesus. 

Du peker på akkurat det jeg også mener, hvis en skal finne de mest ihuga pro-israelerne, så er de kristne,  det er dermed ikke logisk, og etter mitt syn antisemittisme, å gå etter europeiske jøder

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (20 minutter siden):

Men jøder i Vesten kan ikke trakasseres av propal fordi de er jøder. De representerer ikke staten Israel. 
Når propal singler ut jødiske privatpersoner som de oppsøker og skjærer opp barnevogner til, eller styrer marsjene gjennom jødiske nabolag er det ren antisemittisme. Med det historiske bakteppet (som dessverre er gått i glemselen for mange) er dette motbydelig. 
Jøder i Norge har ikke noen plikt til å ta mer avstand påstått folkemord som jeg som er etnisk norsk.

Du kan ikke forvente at noen skal støtte ham@s De brente småbarn i steikeovnen og tvang foreldrene til å se på som det siste de gjorde i livet. De er ondere enn Israel, beklager. Jeg støtter heller ingen våpenhvile, ikke så lenge ham@s holder på gislene og ikke legger ned våpnene. Det er ham@s som er «folkemorderne» her og ikke Israel. De dreper sitt eget folk. 

Jeg har skrevet allerede at jeg er absolutt mot angrep på individer som er jødiske rundt i verden. 

Det har skjedd grusomheter begge veier, unektelig, men det er også et så ulikt styrkeforhold her, og umenneskeliggjøring har pågått så lenge, at dette er blitt mye likt hvordan nazistene behandlet jødene, og det er en skam i menneskets historie. Det er dette også, og blir stadig verre. 

Hat skapet hat, i en evig sirkel. Det Israel nå gjør er å skape nye "hamaser", uansett hva de kommer til å kalle seg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (38 minutter siden):

Sionismen er sekulær. Det vil si at den ikke bruker religion som begrunnelse for hvorfor jødene har rett til sin egen stat. Islamismen derimot er religiøs. Hamas, Islamsk Jihad m.fl. palestinske terrororganisasjoner begrunner sitt standpunkt med islam

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (6 minutter siden):

Palestinere har godtatt fredsforslag. BN sa selv at han saboterte Oslo avtalen, blant annet. https://www.nrk.no/urix/skrot-av-a-torpedere-oslo-avtalen-1.7222181

Jeg tror så gjerne at den dritt2n ville sabotere Oslo-avtalen. Men har du noen link på at palestinerne har godtatt fredsforslag? Da mener jeg fredsforslag som ikke vil utslette ustael som nødhavn for jøder

Endret av Topsi
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CAPS LOCK skrev (4 minutter siden):

Sionismen er sekulær. Det vil si at den ikke bruker religion som begrunnelse for hvorfor jødene har rett til sin egen stat. Islamismen derimot er religiøs. Hamas, Islamsk Jihad m.fl. palestinske terrororganisasjoner begrunner sitt standpunkt med islam

Du har religiøs sionisme også, f eks bosetterne har det prinsippet, og etter mitt syn plukker og velger de hva de vil ha fra GT

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (1 time siden):

Men å støtte Hamas betyr ikke at de fortjener å bli bombet i filler, gjør det vel? Dessuten er det vel høyst usikkert hvor mange palestinere som faktisk støtter Hamas. Det har ikke blitt holdt valg i Palestina siden 2006, så man kan ikke bruke dette som argument for å støtte påstanden.

Jeg mener det er naturlig at et undertrykt folk har en viss sympati med de som kjemper mot fienden, terrororganisasjon eller ikke. Som halvt ire har jeg forfedre som kjempet mot Storbritannia på 1900-tallet og kan forstå desperasjonen alle de menneskene følte da landet var undertrykt, etter de hundrevis av årene med elendighet. Det betyr ikke at jeg mener drap og terror på noen måte er greit, men det er en helt naturlig konsekvens av undertrykkelse. Vi kan sitte her i nord på vår høye hest og rette finger, men hadde vi vært i samme desperate situasjon som palestinerne kan det nok hende vi hadde sett annerledes på det.

Man kan bruke hva de sier for å støtte påstanden. 

Ellers blir det litt merkelig det du sier om at å støtte Hamas ikke legitimerer at de blir bombet. Jøder i Norge må, i følge folk i denne tråden, kun fordi de er jøder, finne seg i ulike krenkende og terroriserende handlinger fra pro-pal. Hvorfor er en palestiner, som like gjerne kan være en av de 78% som støtter Hamas, i en annen liga enn en jøde som ikke er part i konflikten? 

Nå mener ikke jeg at sivile fortjener å bombes. Hamas fortjener det. De må bort, fordi tankegodset må bort, skal Gaza bli et godt sted å vokse opp. Og hatet (mot jøder og mot vesten) er så indoktrinert at de ikke kommer til å bare plutselig «se lyset». 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Jeg har skrevet allerede at jeg er absolutt mot angrep på individer som er jødiske rundt i verden. 

Det har skjedd grusomheter begge veier, unektelig, men det er også et så ulikt styrkeforhold her, og umenneskeliggjøring har pågått så lenge, at dette er blitt mye likt hvordan nazistene behandlet jødene, og det er en skam i menneskets historie. Det er dette også, og blir stadig verre. 

Hat skapet hat, i en evig sirkel. Det Israel nå gjør er å skape nye "hamaser", uansett hva de kommer til å kalle seg. 

«Det har skjedd grusomheter begge veier, men…». Nei, der må jeg si meg uenig. Man kan ikke sammenligne det som islamistene gjør med hva Israel gjør. Det er noe med å skjære opp mennesker du ser i øynene mens du roper Gud er stor som gjør at krigen mot terror og terroren ikke kan sammenlignes. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

«Det har skjedd grusomheter begge veier, men…». Nei, der må jeg si meg uenig. Man kan ikke sammenligne det som islamistene gjør med hva Israel gjør. Det er noe med å skjære opp mennesker du ser i øynene mens du roper Gud er stor som gjør at krigen mot terror og terroren ikke kan sammenlignes. 

Drap og overgrep mot sivile er drap og overgrep mot sivile. Man kan tenke flere tanker samtidig. Jeg er absolutt ikke tilhenger av islamistiske ekstremister heller. Det å være mot det ene er virkelig ikke å applaudere annet faenskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...