Duraton Skrevet 15. februar 2024 #561 Del Skrevet 15. februar 2024 (endret) 3 hours ago, Cecilie Sadberg said: Jeg er pro-Palestina, og jeg er på siviles side. Og i denne konflikten har Palestina mistet flest sivile. Det er på ingen måter min jobb å sikre at Starbucks ansatte skal føle seg trygge. Det får faktisk starbucks fikse opp i selv. Jeg går ikke inn dit for å være stygg med de eller er ekkel med de, men det er faktisk fullt ut Starbucks sin jobb å gjøre. Kanskje så bør de endre verdier? Det samme gjelder Zara. Hva tenker du om at pengene våre går til å sponse folkemordet mot Gaza? Alle de som trakasserer jøder, de er faktisk veldig dumme. For det er ikke jødenes feil, og det er ikke mulig å legge skylda på en religion. MEN, når det er sagt - så skal det være mulig å kritiserer staten Israel. Selv om Israel er en jødisk stat, så innebærer ikke det at Israel ikke kan kritisereres pga jødenes historie. Alle jødene i hele verden bor ikke i Israel. Og Israel representerer ikke alle jøder i hele verden. Så hvis israel ikke hadde hatt muren som beskyttet mot selvmordsbombere og angrep ifra khamas, samt ikke hatt irondome og bomberom for å beskytte sine siviler, så hadde du vært mer på israel sin side? Hvis khamas hadde latt de sivile få ta dekning i tunnelene og bomberommene som dem har under gaza, slikt at de sivile ikke ble brukt som levende sandsekker, så hadde empatien din vært hos israel? Du gir khamas din sympati fordi dem villig ofrer sine siviler som sandsekker? Det virker ulogisk for meg. Endret 15. februar 2024 av Duraton 6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. februar 2024 #562 Del Skrevet 15. februar 2024 4 hours ago, Cecilie Sadberg said: Hva tenker du om at pengene våre går til å sponse folkemordet mot Gaza? hvordan ? Ingen tvinger deg å handle hos Zara eller Starbucks ! Men vi som er pro Israel er tvunget til å betale skatt og vite at en del av skatten går til Palestina ! 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 15. februar 2024 #563 Del Skrevet 15. februar 2024 Just now, NatNat said: hvordan ? Ingen tvinger deg å handle hos Zara eller Starbucks ! Men vi som er pro Israel er tvunget til å betale skatt og vite at en del av skatten går til Palestina ! Hadde dem nå bare gått til uskyldige palestinere, og ikke rett i lomma til terroristorganisasjonene 😒 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 15. februar 2024 #564 Del Skrevet 15. februar 2024 Cecilie Sadberg skrev (6 timer siden): Jeg er pro-Palestina, og jeg er på siviles side. Og i denne konflikten har Palestina mistet flest sivile. Det er på ingen måter min jobb å sikre at Starbucks ansatte skal føle seg trygge. Det får faktisk starbucks fikse opp i selv. Jeg går ikke inn dit for å være stygg med de eller er ekkel med de, men det er faktisk fullt ut Starbucks sin jobb å gjøre. Kanskje så bør de endre verdier? Det samme gjelder Zara. Hva tenker du om at pengene våre går til å sponse folkemordet mot Gaza? Alle de som trakasserer jøder, de er faktisk veldig dumme. For det er ikke jødenes feil, og det er ikke mulig å legge skylda på en religion. MEN, når det er sagt - så skal det være mulig å kritiserer staten Israel. Selv om Israel er en jødisk stat, så innebærer ikke det at Israel ikke kan kritisereres pga jødenes historie. Alle jødene i hele verden bor ikke i Israel. Og Israel representerer ikke alle jøder i hele verden. Det pågår ikke noe folkemord i Gaza, det er krig, det er viktig å holde begrepene rett i munnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 15. februar 2024 #565 Del Skrevet 15. februar 2024 Nå har Egypt plassert tanks på grensen til Gaza, og sier at de er villig til å ofre en million av sine for å unngå at palestinere kommer seg inn i Egypt. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 16. februar 2024 #566 Del Skrevet 16. februar 2024 Lurven skrev (9 timer siden): Det pågår ikke noe folkemord i Gaza, det er krig, det er viktig å holde begrepene rett i munnen ICJ har valgt å behandle saken i begrepet folkemord, og da hører jeg på de. Det er et pågående folkemord, og dette har Sør-Afrika klart å bevise. Takk for meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 16. februar 2024 #567 Del Skrevet 16. februar 2024 Duraton skrev (12 timer siden): Så hvis israel ikke hadde hatt muren som beskyttet mot selvmordsbombere og angrep ifra khamas, samt ikke hatt irondome og bomberom for å beskytte sine siviler, så hadde du vært mer på israel sin side? Hvis khamas hadde latt de sivile få ta dekning i tunnelene og bomberommene som dem har under gaza, slikt at de sivile ikke ble brukt som levende sandsekker, så hadde empatien din vært hos israel? Du gir khamas din sympati fordi dem villig ofrer sine siviler som sandsekker? Det virker ulogisk for meg. Israel har fengslet palestinere inne i Gaza, og bomber dem 24/7. Jeg vet ikke hva din definisjon på et offer er, men ingen offere stenger inne noen og bomber dem ihjel. Israel begår et folkemord, og dette skal straffes. Amnesty har har påvist flere ganger at Israel har apartheid system, og det er forkastelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. februar 2024 #568 Del Skrevet 16. februar 2024 6 minutter siden, Cecilie Sadberg said: Israel har fengslet palestinere inne i Gaza, og bomber dem 24/7. Jeg vet ikke hva din definisjon på et offer er, men ingen offere stenger inne noen og bomber dem ihjel. Israel begår et folkemord, og dette skal straffes. Amnesty har har påvist flere ganger at Israel har apartheid system, og det er forkastelig. Så det hadde vært bedre å la khamas fortsette med selvmordsbombing og raid mot sivile? Grensemuren mellom israel og gaza ble bygd av en god grunn, nemlig å forhindre khamas ifra å slakte uskyldige sivile. Og fordi israel beskyttet sine egne ifra å bli drept, så fortjener dem ikke din sympati? Istedenfor så gir du din sympati til en terroristgruppe som har terrorist sine egne samt naboland i flere decennier? Og du vet at dem bor druser og palestinere i israel? Dem tjener i hæren og innehar politiske posisjoner. Det har vært palestinske høyesterettsdommere. Hvor er apartheiden hen? 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. februar 2024 #569 Del Skrevet 16. februar 2024 20 minutter siden, Cecilie Sadberg said: ICJ har valgt å behandle saken i begrepet folkemord, og da hører jeg på de. Det er et pågående folkemord, og dette har Sør-Afrika klart å bevise. Takk for meg. Du har misforstått litt. Hvem som helst kan bringe en sak foran ICJ. Teknisk sett så kunne usa akkurat nå ha levert en klage om at norge stjeler gråstein. ICJ er da nødt til å ta opp saken og la hver sin part presentere sine beviser. Sør-afrika, som er en apartheid stat derimot, har ikke gjort noe annet enn det, levert en klage til ICJ. Og ICJ har hørt på hva sør-afrika og israel hadde og si, og vet du hva ICJ gjorde så? ICJ sa at khamas måtte frigjøre gislene med én eneste gang! Men det hopper du over, fordi det har du ikke lyst til. Og så sa icj at det var ikke noe bevis på at det ble begått folkemord, så israel ble ikke dømt for det, og israel ble ikke bedt om å avslutte krigen heller. Men det hopper du også over? 2 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. februar 2024 #570 Del Skrevet 16. februar 2024 Cecilie Sadberg skrev (46 minutter siden): ICJ har valgt å behandle saken i begrepet folkemord, og da hører jeg på de. Det er et pågående folkemord, og dette har Sør-Afrika klart å bevise. Takk for meg. Enig. I alle samtaler jeg hører rundt omkring så er de fleste veldig på den at dette har blitt et folkemord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 16. februar 2024 #571 Del Skrevet 16. februar 2024 Atheena skrev (2 minutter siden): Enig. I alle samtaler jeg hører rundt omkring så er de fleste veldig på den at dette har blitt et folkemord. Det er jo ikke noe dere bare kan bestemme dere for at det er når det ikke er tilfelle. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 16. februar 2024 #572 Del Skrevet 16. februar 2024 Cecilie Sadberg skrev (47 minutter siden): Israel har fengslet palestinere inne i Gaza, og bomber dem 24/7. Jeg vet ikke hva din definisjon på et offer er, men ingen offere stenger inne noen og bomber dem ihjel. Israel begår et folkemord, og dette skal straffes. Amnesty har har påvist flere ganger at Israel har apartheid system, og det er forkastelig. Dette er bare oppspinn. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. februar 2024 #573 Del Skrevet 16. februar 2024 Julebrunost skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke noe dere bare kan bestemme dere for at det er når det ikke er tilfelle. Hvis mange nok har det totalinntrykket så blir det jo en reel mening. Nå skal saken opp i ICJ så får vi se hva utfallet blir når det tas opp i en domstol. Hvorfor tror du Egypt bygger en stor mur nå mot grensen til Gaza? De er redde for annektering og at Israel skal fordrive 1,5 millioner palestinere over grensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. februar 2024 #574 Del Skrevet 16. februar 2024 2 minutter siden, Atheena said: Hvis mange nok har det totalinntrykket så blir det jo en reel mening. Nå skal saken opp i ICJ så får vi se hva utfallet blir når det tas opp i en domstol. Hvorfor tror du Egypt bygger en stor mur nå mot grensen til Gaza? De er redde for annektering og at Israel skal fordrive 1,5 millioner palestinere over grensen. Saken har vært oppe i icj, og icj har sagt sin mening. Og egypt ferdigstilte en ny mur mot gaza for noen måneder siden. Dem har sverget at ingen ifra khamas skal kunne få unnslippe. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 16. februar 2024 #575 Del Skrevet 16. februar 2024 Hvorfor trangen til å klasifisere som folkemord eller ikke? Alle disse diskusjonene er jo bare frem og tilbake med folkemord/ikke folkemord. Trur man det som skjer der nede blir magisk bedre om man bare lenker til en artikkel som forteller at dette ikke er folkemord? Samme det vell. Like mange menn, kvinner og barn blir drept og torturert uansett hva man kaller det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 16. februar 2024 #576 Del Skrevet 16. februar 2024 Duraton skrev (35 minutter siden): Du har misforstått litt. Hvem som helst kan bringe en sak foran ICJ. Teknisk sett så kunne usa akkurat nå ha levert en klage om at norge stjeler gråstein. ICJ er da nødt til å ta opp saken og la hver sin part presentere sine beviser. Sør-afrika, som er en apartheid stat derimot, har ikke gjort noe annet enn det, levert en klage til ICJ. Og ICJ har hørt på hva sør-afrika og israel hadde og si, og vet du hva ICJ gjorde så? ICJ sa at khamas måtte frigjøre gislene med én eneste gang! Men det hopper du over, fordi det har du ikke lyst til. Og så sa icj at det var ikke noe bevis på at det ble begått folkemord, så israel ble ikke dømt for det, og israel ble ikke bedt om å avslutte krigen heller. Men det hopper du også over? Det virker som om du selv har misforstått. Israel har ikke undertegnet ICJ eller forpliktet seg til domstolen, slik spørsmålet er om det påvises intensjon. Det er ganske sykt å sammenligne folkemordet Israel utgjør på palestinere nå med stjeling av gråstein. Det er helt forkastelig. Israel har flere palestinere inne, også barn som ikke har fått dom. Og dette nevner ikke du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. februar 2024 #577 Del Skrevet 16. februar 2024 Dessuten når vi ser hva som skjer, så er det rimelig betimelig å tenke at annektering var det endelig målet. Hvorfor startet det ikke i sør? Det er svært mye som har tydet på at det var der Hamas var hele tiden. Mot grensen til Egypt og hvor de har hatt fluktmuligheter og muligheter til forsyninger utenifra. Istedenfor begynte de i nord og presset så alle inn mot et lite område helt i grenseområde hvor håpet nok er og var at de skulle få fortrengt de ut av grensen til Egypt. Dessverre er BN fast bestemt på å gå inn i Rafah selv med alle protester. Han vet at usa er låst på hender og føtter og må fortsette støtten til Israel uansett hva han gjør. Så han kommer til å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 16. februar 2024 #578 Del Skrevet 16. februar 2024 NatNat skrev (12 timer siden): hvordan ? Ingen tvinger deg å handle hos Zara eller Starbucks ! Men vi som er pro Israel er tvunget til å betale skatt og vite at en del av skatten går til Palestina ! Med den logikken kan jeg så «hvorfor skal jeg bry meg om at ansatte som jobber på Starbucks. Ingen tvinger dem?». Beklager, men det virker ikke veldig smart altså 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 16. februar 2024 #579 Del Skrevet 16. februar 2024 Bacteria skrev (På 17.12.2023 den 22.35): Det er helt ille. Leder i XU satt i maidagene -45 med ladde våpen og passet på at ingen forgrep seg på tyskertøsene, som folk var BERETTIGET sinte på. Hva gjorde Hamas med kvinnelige fanger? Hva gjorde «sivile» i Gaza?! Denne sammenligningen er en fornærmelse mot mine forfedre. Og WW2 er noe jeg kan. Det er en dårlig sammenligning , men den historiefremstillingen er litt romantisert. Både Tyskertøser og kvinnelige norske nazister ble voldtatt og det var en god del direkte ran av disse. (min mor fikk se på...) Men det er noen reelle forskjeller som er mye viktigere i bildet. Vi hadde myndigheter. Eksilregjeringen var i kontroll gjennom krigen, og hadde tillit, hvilket betydde at samfunnskontrakten fortsatt eksisterte: Man visste at loven ville slå inn hvis man brøt den på en måte som krevde samfunnssvar. Har finnes det egentlig ingen myndigheter : det er mye av det man kjemper for. Mye av groteskheten er demonstarsjon av hva som skjer uten lover. Og OM det hadde funnets myndigheter : Hvis vi fortsatt hadde vært okkupert av tyskerene i dag, hadde samfunnskontrakten vært brutt for lenge siden. Hverken eksilregjeringens forbud mot Terror (Husk at dette var noe man faktisk formidlet forbud mot i krigsdagene) , eller den mennesklige forståelsen av tyske soldater, ville ha noen reell betydning. Man ville ikke kunne holdt en troverdig autoritet over 70 år med okkupasjon. Hvis tyske sivile i tillegg hadde kommet og bosattt seg i løpet av denne tiden , tror jeg ville ha sett scener som hadde fått 7. oktober til å fremstå som BarneTV. (Vi har en tendens til å glemme hvor sivilisert vi har blitt på de siste 40 årene, hvilket kom som et sjokk på meg når jeg så Makta. Se for deg samme utvikling, bare andre veien) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 16. februar 2024 #580 Del Skrevet 16. februar 2024 Jeg synes det er litt sykt å støtte Israel opp i dette. Men men, jeg støtter ikke folkemord. Det var mitt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå