Gå til innhold

Finnes det jerntabletter som ikke smaker jern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar to stykk på 20 mg hver pga. svangerskap og prøver å svelge de så fort som mulig, men uansett hvor rask jeg er, setter jernsmaken seg i munnen og varer i timesvis. Jeg er plaget med kvalme fra før, og dette hjelper i hvert fall ikke 🤢 Noen tips?

Bruker disse: 

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-nycoplusnycoplus-jern-jern-20-mg,5028924?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_-4A9kU3aK_pQ72gW6vwgy2gFFwmZrWZPIQAxMn8kZ7g8-4cNGmydBoCRkYQAvD_BwE

Anonymkode: d2910...da2

Videoannonse
Annonse
Gjest thelight
Skrevet

Du kan spise spinat som inneholder mye jern isted for tabletter .

Skrevet
thelight skrev (1 time siden):

Du kan spise spinat som inneholder mye jern isted for tabletter .

I 100 g spinat er det ca. 2,7 mg jern. For å dekke mitt jernbehov på 40 mg per dag, må jeg spise rundt 1,5 KILOGRAM spinat per dag. Tar man i betraktning at kroppen ikke tar så godt opp jern fra spinat pga. et stoff spinaten inneholder, må det i realiteten enda mer til. Det er verken overkommelig, økonomisk eller særlig fristende i det hele tatt. 

Jeg spør etter jerntabletter som ikke smaker jern.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dytter

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tar to stykk på 20 mg hver pga. svangerskap og prøver å svelge de så fort som mulig, men uansett hvor rask jeg er, setter jernsmaken seg i munnen og varer i timesvis. Jeg er plaget med kvalme fra før, og dette hjelper i hvert fall ikke 🤢 Noen tips?

Bruker disse: 

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-nycoplusnycoplus-jern-jern-20-mg,5028924?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_-4A9kU3aK_pQ72gW6vwgy2gFFwmZrWZPIQAxMn8kZ7g8-4cNGmydBoCRkYQAvD_BwE

Har en lege forskrevet deg så mye jern eller er det noe du har funnet på selv?

Jern smaker jern det får du ikke endret på dessverre.

Anonymkode: 084d6...e63

Skrevet

Tyggetabletter fra kiwi? De smaker appelsin

Anonymkode: 43ab2...2bc

Skrevet

Sikkert teit spørsmål, men legger du tabletten i munnen først - før væsken - så den begynner sette seg / smelte i munnen? 

Anonymkode: 96f68...e2b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ferromax, men minste der er på 65 mg tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet
moka skrev (1 time siden):

Ferromax, men minste der er på 65 mg tror jeg. 

Stemmer. Mulig dosen er for høy for TS, men tablettene er trukket med ett eller annet og smaker ingenting (annet enn kanskje litt søtt). 

Men de kan være ganske tøffe for magen. Og de inneholder ikke C-vitaminer som hjelper med opptaket. Derfor kombinerer jeg dem med Duphalac og appelsinjuice. 

Anonymkode: 22127...960

Skrevet

Aminojern synes jeg er de som smaker minst jern. Men ingen jerntabletter smaker «godt». Det som maskerer jernsmaken mest er kanskje Floradix , men den er flytende. 

• Liker 1
Skrevet

Dumt spm, men hvordan får du smaken i munnen? Når jeg tar tabletter tar jeg først saft i munnen, så «slipper» jeg tabletten i munnen og svelger alt. Smaker aldri tablettene. 

Anonymkode: 7d3d0...a4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje dette hjelpemidlet kan være noe? Det smaker litt fruktkaramellaktig, jeg ville tenkt at det må da være mindre kvalmende enn metallsmak, i det minste? https://www.farmasiet.no/catalog/hjelpemidler-og-utstyr/enklere-hverdag/medcoat-tablettovertrekk-jordbar,5010103

Nycoplus Jern 20 mg er spesielt utviklet for å dekke gravides behov, så jeg ville faktisk ikke byttet det ut uten samråd med helsepersonell.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dumt spm, men hvordan får du smaken i munnen? Når jeg tar tabletter tar jeg først saft i munnen, så «slipper» jeg tabletten i munnen og svelger alt. Smaker aldri tablettene. 

Jeg er ikke trådstarter, men jeg hadde i hvert fall en helt syyykt god lukte- og smakssans da jeg var gravid! Det er visst ganske vanlig. Skulle ikke forundre meg om selve svangerskapet er årsaken til at TS kjenner jernsmaken ekstra godt..

Anonymkode: 21b3f...9a7

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke trådstarter, men jeg hadde i hvert fall en helt syyykt god lukte- og smakssans da jeg var gravid! Det er visst ganske vanlig. Skulle ikke forundre meg om selve svangerskapet er årsaken til at TS kjenner jernsmaken ekstra godt..

Men da tok du vannet først? Før tablettene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har en lege forskrevet deg så mye jern eller er det noe du har funnet på selv?

Jern smaker jern det får du ikke endret på dessverre.

Anonymkode: 084d6...e63

Jepp. Har lave jernnivåer og behovet er større i svangerskapet.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har sikkert dårlig teknikk, for jeg kan virkelig ikke fordra å ta tabletter. Hvis jeg ikke får de ned på en spesiell måte brekker jeg meg, og nå i svangerskapet spyr jeg av den minste lille ting så det hjelper ikke. Legger tabletten alltid på tunga i posisjon så jeg vet den glir ned, men den ligger der jo bare et mikrosekund før jeg drikker vann. Men smaken setter seg uansett. Klarer det ikke på noen annen måte.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tipper dette har noe med saken å gjøre, ja. Kan bare ikke huske at jerntablettene jeg tok forrige gang smakte så høgg, men jeg er generelt mer sensitiv på den fronten denne gangen 🤔

Skrevet

Takker forresten for alle tips! 😊

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Har lave jernnivåer og behovet er større i svangerskapet.

Jeg har sikkert dårlig teknikk, for jeg kan virkelig ikke fordra å ta tabletter. Hvis jeg ikke får de ned på en spesiell måte brekker jeg meg, og nå i svangerskapet spyr jeg av den minste lille ting så det hjelper ikke. Legger tabletten alltid på tunga i posisjon så jeg vet den glir ned, men den ligger der jo bare et mikrosekund før jeg drikker vann. Men smaken setter seg uansett. Klarer det ikke på noen annen måte.

Tipper dette har noe med saken å gjøre, ja. Kan bare ikke huske at jerntablettene jeg tok forrige gang smakte så høgg, men jeg er generelt mer sensitiv på den fronten denne gangen 🤔

Skjønner! Jeg pleier ta en slurk vann, legge tabletten inn og dytte den bak med tunga, før jeg svelger. Jeg sliter med å svelge tabletter, men dette gjør at den ikke «sitter fast» på tunga. Jeg får helt noia om tabletten går inn først for det blir tørt :ler: men vi er alle ulike. 

Skrevet

Aminojern?

Anonymkode: fb253...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...