Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
NatNat skrev (3 timer siden):

Jeg også ! :) hater vinter og mørketida. Godt å vite at om omtrent 10 dager, sola snur !

Den snur den 22. Det er 5 dager til. Ikke 10.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg liker heller ikke jul. Den er bare fake. Juggel, glitter, glorete lys både ute og inne, prangende dekorasjoner for å vise hvor julete vi er mens vi hoster og albuer oss fram på kjøpesenter og i trafikken. 

Jeg spyr. 

Det finnes ingen falskere høytid! 

Anonymkode: 16692...1ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal vaskes så mye til jul. Greit nok i "gamle dager", da de aller fleste kvinner var hjemmeværende og la sin ære å å holde hjemmet prikkfritt. Men det er helt tullete å holde på med det nå i disse tider. Hos oss vasker og rydder vi som om det var en helt vanlig uke.

Kaker og sånt kjøpes ferdig. Julematen lager omtrent seg selv. Gavene kjøper vi gjennom hele året.  Bruker riktignok en hel dag på hente fram julepynt og selve pyntingen, men det tar jeg som en "kosedag". 

Anonymkode: b6a50...756

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal vaskes så mye til jul. Greit nok i "gamle dager", da de aller fleste kvinner var hjemmeværende og la sin ære å å holde hjemmet prikkfritt. Men det er helt tullete å holde på med det nå i disse tider. Hos oss vasker og rydder vi som om det var en helt vanlig uke.

Kaker og sånt kjøpes ferdig. Julematen lager omtrent seg selv. Gavene kjøper vi gjennom hele året.  Bruker riktignok en hel dag på hente fram julepynt og selve pyntingen, men det tar jeg som en "kosedag". 

Gode tips her! Men hvordan løser du det hvis noen vil bytte en gave du kjøpte i februar?

Anonymkode: e3559...6df

Skrevet
2 hours ago, Honey Dew said:

Den snur den 22. Det er 5 dager til. Ikke 10.

yessssssssssssss !!! :skål:Dette må feires !

• Liker 1
Skrevet

Jeg er heller ikke et julemenneske.  Men jeg skal ikke klage, vi drar hjem til mine foreldre og kommer derfor til dekket bord fra 24-26. 

Men vi vasker og pynter fortsatt hjemme. Gavene er slitsomt men det går. Det som er verst er jobbmengden før jul. Er å jobbe 130% helt til man kommer i mål... 

Det er liksom så mye på en gang. Hus, barn, rampenisse, vasking, gaver, jobb..... Man gleder seg til det er overstått

• Liker 1
Skrevet

Ta deg en egenmeldigsdag, sov lenge.. vask hus og få frem pynten. Kom deg litt ovenpå. Er man fullstendig tappet og stresset er det lov. 

Anonymkode: c5c7e...403

Skrevet
Rucula skrev (10 timer siden):

Jeg er heller ikke et julemenneske.  Men jeg skal ikke klage, vi drar hjem til mine foreldre og kommer derfor til dekket bord fra 24-26. 

Men vi vasker og pynter fortsatt hjemme. Gavene er slitsomt men det går. Det som er verst er jobbmengden før jul. Er å jobbe 130% helt til man kommer i mål... 

Det er liksom så mye på en gang. Hus, barn, rampenisse, vasking, gaver, jobb..... Man gleder seg til det er overstått

Er rampenisse er nytt fenomen? Spør fordi jeg er hundgammel. Hvis det er et nytt stressmoment noen har innført, er det ikke bare å kutte det ut?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har små barn og jeg har aldri hatet julen mer enn jeg gjør nå. Hele førjulstiden er en eneste stor suppe av forventningspress og deadlines på jobb, avslutninger i bhg, sosiale plikter, stress med gaver og ikke minst SYKDOM. Noro, corona og influensa som perler på snor midt i den mest hektiske tiden i året. Fytti jeg gleder meg til januar.

Anonymkode: 05c5c...f24

Januar er en NYDELIG mnd. Stressfri, ingen avslutninger, blanke ark både på jobb og privat, skiføre ❤️ 

Skrevet

Personlig er jeg gjerne ferdig med gaver og har levert de en måned i forkant. Så baker jeg gjerne bare et par ting til jul, i tillegg til julebrød. I går brettet jeg opp ermene og vasket huset, bakte julebrød og pyntet ferdig. Så nå kan jeg bare slappe av den siste uken :)

Anonymkode: 4e2ca...1b5

Men da blir det jo møkkete igjen? Her yrer støv og hybelkaniner etter en uke. Jeg vasker sjelden, men jeg vasket til jul, og da må det jo bli ganske rett før.

Anonymkode: 1f35d...221

• Liker 1
Skrevet

Personlig er jeg gjerne ferdig med gaver og har levert de en måned i forkant. Så baker jeg gjerne bare et par ting til jul, i tillegg til julebrød. I går brettet jeg opp ermene og vasket huset, bakte julebrød og pyntet ferdig. Så nå kan jeg bare slappe av den siste uken :)

Anonymkode: 4e2ca...1b5

Hva er julebrød?

Anonymkode: 07896...406

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gode tips her! Men hvordan løser du det hvis noen vil bytte en gave du kjøpte i februar?

Det aner jeg ikke. Jeg har aldri opplevd at noen har henvendt seg til meg med dette problemet. 

Skrevet

Storvask før jul har jeg aldri tatt. Det er stupmørkt her på denne tiden. Tar bare en vanlig rask vask. 

Julegaver kjøper jeg ferdig i oktober/november. Syns det er greit å spre kostnadene.

Mannen tar alt av handling av mat og drikke. Han liker butikker, jeg gjør det ikke.

Baker gjør jeg ut fra hva jeg gidder. Det viktigste er brød og rundstykker, så det gjør jeg i god tid før, og putter i fryser 

Litt stress de siste dagene før jul bare, med å feie over huset, og lage noe pålegg.

Har også voksne barn som noen ganger kommer hjem til jul m/fam. Det er slitsomt og koselig på samme tid 🙃. Så jeg er ikke utslitt før jul, men etterpå 😃

Nå har jeg litt helsetrøbbel, så må planlegge hvor mye jeg skal gjøre ut fra formen.

Dere småbarnsmødre tror meg sikkert ikke, men det er mer slitsomt å ha voksne barn med familie som kommer hjem til jul, enn å ha barn som bor hjemme fast. I tillegg er det nå gamle, syke foreldre som skal tas vare på.

Anonymkode: 89153...991

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kjenner meg igjen. Hadde det ikke vært for barna, så hadde jeg droppet hele jula.

Det skjer så mye elendighet i verden og økonomiske problemer rundt omkring. Å feire jul nå føles bare kunstig.

Anonymkode: 52d22...0cd

Enig, Kjenner meg igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men da blir det jo møkkete igjen? Her yrer støv og hybelkaniner etter en uke. Jeg vasker sjelden, men jeg vasket til jul, og da må det jo bli ganske rett før.

Anonymkode: 1f35d...221

Jeg forstår heller ikke hvordan mange kan både vaske, bake og kjøpe gaver i måneder før jul. Det er jo fint å være tidlig ute, men man må jo da uansett vaske på nytt like før julaften? Og julebaksten blir jo gammel? Og gaver kjøpt i juni får man jo ikke byttet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Storvask før jul har jeg aldri tatt. Det er stupmørkt her på denne tiden. Tar bare en vanlig rask vask. 

Julegaver kjøper jeg ferdig i oktober/november. Syns det er greit å spre kostnadene.

Mannen tar alt av handling av mat og drikke. Han liker butikker, jeg gjør det ikke.

Baker gjør jeg ut fra hva jeg gidder. Det viktigste er brød og rundstykker, så det gjør jeg i god tid før, og putter i fryser 

Litt stress de siste dagene før jul bare, med å feie over huset, og lage noe pålegg.

Har også voksne barn som noen ganger kommer hjem til jul m/fam. Det er slitsomt og koselig på samme tid 🙃. Så jeg er ikke utslitt før jul, men etterpå 😃

Nå har jeg litt helsetrøbbel, så må planlegge hvor mye jeg skal gjøre ut fra formen.

Dere småbarnsmødre tror meg sikkert ikke, men det er mer slitsomt å ha voksne barn med familie som kommer hjem til jul, enn å ha barn som bor hjemme fast. I tillegg er det nå gamle, syke foreldre som skal tas vare på.

Anonymkode: 89153...991

Stemmer!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta deg en egenmeldigsdag, sov lenge.. vask hus og få frem pynten. Kom deg litt ovenpå. Er man fullstendig tappet og stresset er det lov. 

Anonymkode: c5c7e...403

Har ikke mulighet til det. Driver firma. Og har aldri hatt den mentaliteten på å bare være hjem og sette mine kollegaer i en knipe heller. Det koker på jobb og da kan jeg ikke ta meg fri for det koker nok til mine kollegaer også. Ikke rett at dem skal ta min jobb i tillegg. Og slite dem mer ut bare fordi jeg har fått nok. 

Anonymkode: 25cec...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er rampenisse er nytt fenomen? Spør fordi jeg er hundgammel. Hvis det er et nytt stressmoment noen har innført, er det ikke bare å kutte det ut?

Har hatt det i 3 år...  det er et stressmoment jo. Men har ikke lyst til å skuffe barna. 
Enn så lenge så går det greit, det er summen av ting  hvor spesielt jobbpress er verst

Hadde det ikke vært for jobb hadde jo alt det andre vært uproblematisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...