Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir bare verre og verre for hvert år synes jeg. Jeg begynner i går tid med gaver. Føler jeg var godt i gang. Men pang så går tiden. Jeg spyr av alt no. Jobben sluker meg før jul. Alt for mye å gjøre. Huset er ikke vasket. Ikke pyntet. Gruer meg for uken som kommer for den er veldig travelt. Er sliten. Føler hodet er bare grøt. Sagt unnskyld til barna for at jeg ikke makter julen. Har lyst å hoppe over bare. Jeg har lyst å bare grine. Dårlig samvittighet for alle. Hvordan klarer dere alt? Heldigvis så er barna stor og ute av redet. Men lell så får jeg en veldig dårlig følelse. 

Anonymkode: 25cec...7ac

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir bare verre og verre for hvert år synes jeg. Jeg begynner i går tid med gaver. Føler jeg var godt i gang. Men pang så går tiden. Jeg spyr av alt no. Jobben sluker meg før jul. Alt for mye å gjøre. Huset er ikke vasket. Ikke pyntet. Gruer meg for uken som kommer for den er veldig travelt. Er sliten. Føler hodet er bare grøt. Sagt unnskyld til barna for at jeg ikke makter julen. Har lyst å hoppe over bare. Jeg har lyst å bare grine. Dårlig samvittighet for alle. Hvordan klarer dere alt? Heldigvis så er barna stor og ute av redet. Men lell så får jeg en veldig dårlig følelse. 

hold det enkelt. Huset trenger ikke å være rent, bare se rent ut. Det er så mørkt ute uansett at ingen merker. Bare tull med Julevask, spør du meg :)

Endret av NatNat
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir bare verre og verre for hvert år synes jeg. Jeg begynner i år i god tid med gaver. Føler jeg var godt i gang. Men pang så går tiden. Jeg spyr av alt no. Jobben sluker meg før jul. Alt for mye å gjøre. Huset er ikke vasket. Ikke pyntet. Gruer meg for uken som kommer for den er veldig travelt. Er sliten. Føler hodet er bare grøt. Sagt unnskyld til barna for at jeg ikke makter julen. Har lyst å hoppe over bare. Jeg har lyst å bare grine. Dårlig samvittighet for alle. Hvordan klarer dere alt? Heldigvis så er barna stor og ute av redet. Men lell så får jeg en veldig dårlig følelse. 

Mente i år i god tid. Aldri vært opptatt av prikk fritt hus. Men lell så ligger det som en byrde synes jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heldigvis så er barna stor og ute av redet.

Da er det bare å legge lista lavere. Jul blir det åkke som :) Huset trenger ikke være skinnende, du kan lage den maten du ønsker, pynt det du vil på lillejulaften, ta et glass vin / brus / og se "Karl-Bertil Jonssons jul", spis sjokolade og gi deg selv en klem.

Folk stresser alt for mye. Vi glemmer det viktigste: Å ha det gøy, å trives, slappe av, ta vare på oss selv, ta ting som det kommer, å ha et avslappet forhold til hva andre måtte mene og synes, og vi glemmer å kose oss. Jul ER kos❤️Jul handler ikke om å skulle klare alt. Vi klarer det vi klarer og så kommer julen likevel. Og da kan vi likegodt velge å nyte den når den kommer.

Anonymkode: 7d4d1...70d

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Begynn tidligere. Ikke vent til siste uken før jul.

Du er heller ikke nødt til å vaske hele huset for at det skal bli jul.

• Liker 4
Skrevet

Kjenner meg igjen. Hadde det ikke vært for barna, så hadde jeg droppet hele jula.

Det skjer så mye elendighet i verden og økonomiske problemer rundt omkring. Å feire jul nå føles bare kunstig.

Anonymkode: 52d22...0cd

• Liker 1
Skrevet

Personlig er jeg gjerne ferdig med gaver og har levert de en måned i forkant. Så baker jeg gjerne bare et par ting til jul, i tillegg til julebrød. I går brettet jeg opp ermene og vasket huset, bakte julebrød og pyntet ferdig. Så nå kan jeg bare slappe av den siste uken :)

Anonymkode: 4e2ca...1b5

Skrevet

Vet mange hater det..men det går an å begynne i november. Senk lista litt...

Skrevet

Nå har vi vaske’ golvet og vi har børi ved,
og vi har sett opp fuggleband og vi har pynte tre',
Nå sett vi øss og kvile og puste på ei stund'
imens je rugge vogga, så bror din får en blund.
Dra krakken bortått glaset så sett vi øss og ser
og prøve finne leia der julestjerna er,
den blankeste ta alle, hu er så klar og stor
- du ser a over taket der a Jordmor-Matja bor.

Anonymkode: e149a...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner meg igjen. Hadde det ikke vært for barna, så hadde jeg droppet hele jula.

Det skjer så mye elendighet i verden og økonomiske problemer rundt omkring. Å feire jul nå føles bare kunstig.

Nettopp derfor tenker jeg det er viktigere enn noen gang å feire jul. Ikke for å bruke mer penger, vise frem nyinnkjøpt julepynt eller hvor flink, eller ikke flink, man er til å bake. Men for å huske på verdien i familie, nærhet, ta vare på seg selv, få en pause og få tid til å reflektere over de nære tingene i livet. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har små barn og jeg har aldri hatet julen mer enn jeg gjør nå. Hele førjulstiden er en eneste stor suppe av forventningspress og deadlines på jobb, avslutninger i bhg, sosiale plikter, stress med gaver og ikke minst SYKDOM. Noro, corona og influensa som perler på snor midt i den mest hektiske tiden i året. Fytti jeg gleder meg til januar.

Anonymkode: 05c5c...f24

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den der vaskinga til jul, den har jeg sluttet med. Vasker bare som en vanlig vask. Overlever vi resten av året, overlever vi julen og. 

• Liker 6
Skrevet

Prøv å analyser hvor det går galt og kom det i forkjøpet neste år er mitt beste tips langsiktig

Ingen av oss vet hvor skoen trykker for din del, men generelle tips er jo å senke lista, be om mer hjelp hjemme (er barna store nok til å hjelpe til med husarbeid osv? har du en samboer som kan bidra mer?) og kanskje begynne tidligere med julegaver og rydding/vasking/pynting

Kan man prioritere noe av jobben annerledes? F.eks delegere arbeidsoppgaver, gjøre noe etter jul i stedet, ikke gjøre mer enn forventet

Man MÅ ikke si ja til alt av invitasjoner. Barna tåler et nei. 

Generelt lev smartere ikke hardere 😅😬 Lettere sagt enn gjort men det kan godt hende man kunne gjort forberedelsene annerledes. Du får tenke gjennom det når januar kommer og har overskudd til å se på desember i retrospekt.

Bare oppløpet igjen nå da 💪🏻

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Legg lista litt lavere. Har du ok økonomi? Så fall bestill husvask før jul. Da er mye gjort. Kjøpt inn ting du trenger på nettet. Kjøp mat med Oda.

Anonymkode: c00d6...02d

Skrevet

Lista mi har bestandig vært lav i forhold til jul. Så hvor dårlig min mor var på julaften etter alt stresset hennes før jul. Og tenkte tidlig at det der gidder jeg ikke. Bestandig vært flink til å starte tidlig med gaver. Følger en liste på mobilen. Så jeg vet hvem og hva. Men i år så snubla hele greia. På jobb er det kaos. Min mann vet at jeg ikke klarer noe mere. Han prøver så godt han kan for å lette på alt. Vi jobber sammen. Men det er ikke bare bare å få vikar på jobben min. Vi har prøvd i flere år å få ansatte. Men er ikke så lett i forhold til vårt yrke. Og det eksploderte før jul. Og det er ikke noe vi får gjort noe med. Må bare få unna neste uke så blir ting sikkert bedre. Men akkurat nå så føler jeg at jeg står utanfor et stup. 

Skrevet

❤️  Ikke tenk på at alt må være så perfekt! Gjør det du rekker og føler for! Det aller viktigste er at du har igjen litt av deg selv og fortsette klarer være den du er mot familien🙂  Husker at min mor i min barndom ofte stresset og ofte kunne bli irritert med mer...- fordi alt  " måtte" jo være sånn og sånn... ! Jeg satte pris på enkelte ting, men hadde satt enda mer pris på om ikke alt var så stressa!  

De fleste vil nok at alt skal bli perfekt, og prøver strebe etter det...selv med fullt av andre ting som opptar tiden. De fleste har nok følt det akkurat som deg..  Da vil jeg heller råde til prøve gi littegrann mer " blaffen"! Viktigste er og ikke miste seg selv😉😊  Den som ser mest at du ikke har gjort det og det er deg selv... 

Ønsker deg , og alle andre en god jul😊

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har små barn og jeg har aldri hatet julen mer enn jeg gjør nå. Hele førjulstiden er en eneste stor suppe av forventningspress og deadlines på jobb, avslutninger i bhg, sosiale plikter, stress med gaver og ikke minst SYKDOM. Noro, corona og influensa som perler på snor midt i den mest hektiske tiden i året. Fytti jeg gleder meg til januar.

Anonymkode: 05c5c...f24

Jeg også ! :) hater vinter og mørketida. Godt å vite at om omtrent 10 dager, sola snur !

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp derfor tenker jeg det er viktigere enn noen gang å feire jul. Ikke for å bruke mer penger, vise frem nyinnkjøpt julepynt eller hvor flink, eller ikke flink, man er til å bake. Men for å huske på verdien i familie, nærhet, ta vare på seg selv, få en pause og få tid til å reflektere over de nære tingene i livet. 

Hvorfor må man egentlig feire jul for å huske på verdien av familie, nærhet osv...? Tenk om vi kunne vært flinkere til å ta vare på hverandre i hverdagen?

Jula handler dessuten om penger, og det og ikke ha råd til noe særlig mat, julegaver og det som hører med kan være sårt, spesielt for barn som hører hva andre får. Jula er dessuten en vond tid for mange, mange har mistet sine nærmeste, mange har heller ikke familie.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg også hater jul. Bare stress og mas. Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på så hadde jeg droppet hele greia. Og ikke før det er over så kommer det ei ny jul. Får ikke til å starte så tidlig med gavekjøp sånn som alle de flinke juleentusiastene. Utsetter fordi jeg ikke orker å tenke på at det nærmer seg jul. Har etter hvert klart å plukke bort mye av det jeg før trodde at jeg MÅTTE gjøre til jul. Det har hjulpet litt. Men bare litt.

Anonymkode: e3559...6df

Skrevet

jeg er en dropper! 

Stikker imorgen til varmere strøk og blir til slutten av desember. Gleder meg til sol, varme og oppvartning på hotellet 🙂

Anonymkode: 4e283...af2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...