Gå til innhold

Tips til å unngå søtsug og overspising


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er periode-overspiser. I lange perioder har jeg tipp topp kosthold, og gir selv råd her inne. Men nå har det sklidd ut igjen, og merker jeg har gått opp et par kilo. For ikke å snakke om at jeg føler meg skikkelig dritt og blodsukker er ustabilt. Jeg har pcos, aldri vært overvektig, men trives definitivt best med en bmi på rundt 21-22. 

Nå hadde jeg kjøpt inn nonstop og seigmenn for å pynte pepperkakehus til barnet, for tredje gang, og i kveld spiste jeg det opp igjen, for tredje gang.. altså, i går spiste jeg 2/3 av seigmann posen, og tenkte at resten holdt til pynt, i kveld spiste jeg resten av seigmenn og 1/3 av nonstop posen. Dette var etter å ha spist en "lompepizza" fordi jeg var fysen. Ble ganske kvalm.

I går spiste jeg også en "lompepizza", før jeg hentet ut noe frosne kaker fra fryseren, tinte dem desperat i ovnen så glasuren rant utover, spiste den delen av kaka som var tint, ble ganske kvalm, og kasta resten.

Jeg skjønner at dette ikke er normalt. Jeg har det best hvis jeg ikke spiser etter middag, men det er utrolig vanskelig på kvelden. Er alene med barnet på 2 år, og når hun endelig sovner på kvelden, så er viljestyrken min brukt opp. Og nå er jeg blitt "sukkeravhengig" og veit det kommer en skikkelig kneik hvis jeg skal prøve å kutte søtsaker. Jeg får så ekstremt søtsug. Og jeg er også mye kvalm-aktig, som går over av å drikke et glass juice, spise en pepperkake/frukt osv. Blodsukkeret mitt er sikkert skikkelig fucka, ikke bra for pcos'en...

Mine hovedmåltider er stort sett veldig sunne og råvarebaserte. Jeg tror definitivt min kropp føler seg best med lite karbohydrater og mer fett og protein. Men det er karbo jeg har sånn sug for... 

Såå, er det noen som har gode råd til meg? Lider jeg av overspising?

Anonymkode: 1f486...778

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lutt opp frukt, druer, kiwi og klementiner hjelper for meg. Sukkerfrie drops, sukkerfri gelé, saft

Anonymkode: 5d481...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lutt opp frukt, druer, kiwi og klementiner hjelper for meg. Sukkerfrie drops, sukkerfri gelé, saft

Anonymkode: 5d481...268

Kutt opp*

Anonymkode: 5d481...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres akkurat ut som meg! Jeg trives også best med en BMI på rundt 20, men overspiser til stadighet. Har ikke PCOS, men har lavt stoffskifte og går på medisiner (antipsykotika) som øker sulten. 

Det høres ut som at du ikke sliter med vanlig mat, men at det er søtsaker som er fanden? Slik er det hvertfall for meg. Jeg har begynt å inkorporere mer karbohydrater i måltidene mine. Legger til pasta eller ris til hvert måltid. Behøver ikke å være noe mye, 30/40/50 gram. Hjelper masse! Jeg pleier også å spise naturell yoghurt med sukkerfritt syltetøy til dessert hver dag. Hjelper veldig! Om søtsuget er altfor sterkt pleier jeg å ha proteinbarer liggende. Ikke det sunneste, men føler meg hvertfall bedre enn om jeg spiser "vanlig" sjokolade.

Anonymkode: 98d1f...c98

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har det best om du ikke spiser etter middag. Det er helt greit, men jeg lurer jo på om du spiser tilstrekkelig til middag, og om det er for tidlig for deg å lukke spisevinduet? Aner ikke når du spiser middag, og når en vil lukke spisevinduet enten det er bevisst eller ei er jo ulikt, men kun en tanke som slo meg. Om du blir ordentlig tilfredsstilt til middag, og den ikke er for tidlig så vil gjerne det hjelpe. Igjen kun en tanke. Nok protein, litt fett, og noe gode karbs er det jeg trenger for å bli tilfredsstilt, men vi er jo ulike. Noen har det bedre på mer fett enn f.eks jeg har, men jeg merker at en bit av en avocado hjelper godt på. 
 

Jeg tror mange sliter på kvelden, og det er bedre å da heller finne seg et måltid og spise det, enn å ta «bare» 5 non stop, og 3 seigmenn, også blir det sånn utover hele kvelden. Finn deg noe knekkebrød, med pålegg, eller gresk yoghurt eller cottage cheese med litt bær. Det er greit for blodsukkeret også. Jeg spiser selv gjerne melkefri naturell yoghurt med soyaproteinpulver, med søtning og fryste bær når jeg har lyst på noe ekstra på kvelden. Jeg tåler ikke melk, så cottage cheese er ikke et alternativ her, men vet mange liker det. 
 

Ser du i perioder klarer deg bra og da gir råd selv, så da kan du det nok, og må bare finne tilbake til det, men det er jo ikke alltid så lett i praksis (sagt av egen erfaring). Jeg tillater meg ikke å sitte med en godtepose på fanget. Ei heller en stor skål foran meg. Jeg velger ut noen biter og må reise meg for å finne mer. Det hjelper her. Jeg er også en som faktisk spiser litt søtt. Jeg spiser aldri en hel proteinbar eller sjokolade om gangen, men har jeg lyst på så tar jeg en bit. Jeg kan også si til meg selv at jeg må spise noe ordentlig først, eller at jeg kan vente en time, og se da heller. Jeg utsetter fremfor å nekte meg selv. 
 

Jeg spiser en del små tomater. Koser meg med det. Spiser gjerne druer også, men det påvirker jo blodsukkeret mer. 
 

Det krever litt å endre vaner. Jobber med en del selv om dagen, og merker det krever en bevisst holdning, men når jeg er sliten på kvelden er det lettere at det glipper, så forstår deg godt, selv om det er litt andre ting jeg selv jobber med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise nok mat igjennom dagen, så du ikke overspiser. 

Anonymkode: 8bc21...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet 😕 Det hjelper null med mat som yoghurt, syltetøy og frukt for meg, det er det "rene" sukkeret jeg får et helt sykt sug etter. Å ha sånt liggende er helt umulig, men innimellom blir det jo sånn at man skal pynte kake, ha besøk osv. 

Håper du finner en god løsning ❤️ Jeg har ikke funnet noe, i desperasjon har jeg begynt å snuse i håp om å erstatte en "avhengighet" med en annen. Foreløpig er jeg immun mot nikotin-avhengighet 🙈

Anonymkode: eb800...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spis litt ordentlig kveldsmat, puss tenner og gå og legg deg. Se serier i senga, og legg deg til å sove når du er trøtt. 

 

Anonymkode: eb4e6...2dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...