Gå til innhold

TRENGER HJELP! Er dette lov?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 23.21):

Min datter er 13 år, fikk ADHD diagnosen når hun var 8. Far og jeg er skilt. Far har ADHD fra før av som han bruker medisiner mot.

Medisiner for vår datter har egentlig ikke vært ‘nødvendig’ siden god tilrettelegging og rutiner hjemme og på skole fungerer veldig bra.

Jeg har en sterk mistanke til at far gir henne Ritalin. Hun sier ingenting selv og far er vanskelig å snakke med. Hun er ofte ‘sløv’ og sliten når hun er hos han(50/50 ordning). Kan gjerne sove et par timer etter skolen. Her er hun en helt ‘normal’ jente. Oppfattes ikke som sløv og er sover aldri etter skole feks. 

Det skal sies at far har en gang tidligere gitt henne 1 tablett ‘for å se hvordan hun reagerer’ der jeg fikk vite det etterpå av min datter.

Har han lov til dette? Uten mitt samtykke?

Må ikke min datter ha egen resept eventuelt?

Har HAN lov å gi av sin egen medisin til datteren ‘bare’ for at hun også har diagnosen?

Vil ikke at dette skal fortsette, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å snakke med far, utenat det hjalp.

Anonymkode: 280ae...11f

Nei det er ikke lov å gi barn reseptbelagte medisiner som barnet selv ikke har fått utskrevet av fastlege. Det er faktisk et lovbrudd.

Men noe annet som er mye viktigere: under en medisinutprøving vil både barn og voksne følges tett opp med bla. måling av blodtrykk. Medisiner mot ADHD vil gi en stigning i blodtrykket og da må man følge med på at det ikke overstiger normalt nivå. 

Min datter (8 år), måtte stoppe med medisinene fordi blodtrykket ble farlig høyt.

Så det hennes far gjør er potensielt livsfarlig.

Anonymkode: 9e8b1...30e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe å lure på? Du nekter samvær og politianmelder far.

Anonymkode: e5cbd...7fd

• Liker 2
Skrevet

Hei TS, 
bestill time hos fastlege for å få tatt en blodprøve den dagen hun kommer fra far og så tar du det derfra... 

Anonymkode: 144e6...da6

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Rhodiola, adm.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...