AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Min datter er 13 år, fikk ADHD diagnosen når hun var 8. Far og jeg er skilt. Far har ADHD fra før av som han bruker medisiner mot. Medisiner for vår datter har egentlig ikke vært ‘nødvendig’ siden god tilrettelegging og rutiner hjemme og på skole fungerer veldig bra. Jeg har en sterk mistanke til at far gir henne Ritalin. Hun sier ingenting selv og far er vanskelig å snakke med. Hun er ofte ‘sløv’ og sliten når hun er hos han(50/50 ordning). Kan gjerne sove et par timer etter skolen. Her er hun en helt ‘normal’ jente. Oppfattes ikke som sløv og er sover aldri etter skole feks. Det skal sies at far har en gang tidligere gitt henne 1 tablett ‘for å se hvordan hun reagerer’ der jeg fikk vite det etterpå av min datter. Har han lov til dette? Uten mitt samtykke? Må ikke min datter ha egen resept eventuelt? Har HAN lov å gi av sin egen medisin til datteren ‘bare’ for at hun også har diagnosen? Vil ikke at dette skal fortsette, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å snakke med far, utenat det hjalp. Anonymkode: 280ae...11f 6
Melus Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Man skal aldri gi andre medisiner en selv har fått på resept, og det er ekstra alvorlig når det gjelder barn. Men du kan vel ikke være helt sikker på at han gir henne det? 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Nei, han har ikke lov å gi henne sin medisin. Og hvis han gjør det er det jo ganske sykt mtp dosering til barn. Anonymkode: 5b953...bd6 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 Det er ikke lov å gi barnet ADHD- medisin uten at det er kjent via lege og BEGGE foreldrene. Er det mulig å ta kontakt med fastlegen og få avdekket om hun har vært påvirket av Ritalin? Feks blodprøver ? Anonymkode: acfa0...298 2 8
Valiant Skrevet 16. desember 2023 #5 Skrevet 16. desember 2023 Du kan sjekke resepter inne på Helsenorge, inntil hun blir helsemyndig (16 år). 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #6 Skrevet 16. desember 2023 Jeg ville snakket med både legen og barnevernet om dette, ville også vurdert å ta en telefon til politiet og høre med dem. Jeg antar at det vil være mulig å påvise rester av Ritalin på blodprøve. Om far da har gitt henne medisiner som ikke er skrevet ut til henne er det alvorlig og ikke lovlig. Anonymkode: 856be...b3a 2 6
minister-mio Skrevet 16. desember 2023 #7 Skrevet 16. desember 2023 Dersom barnet ikke har resept på ritalin kan selvfølgelig ikke far gi barnet den medisinen. 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #8 Skrevet 16. desember 2023 Det ville vært skikkelig uansvarlig. Før medisinering så sjekkes hjertet. Og i medisinutprøving følges man opp av lege. Vanskelig å vite dose feks. En 13 åring vet vel om hun svelger piller hos far? Anonymkode: 62b97...5b9 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #9 Skrevet 16. desember 2023 Jeg ville fått hjelp til en uventet blodprøve. Anonymkode: 9615e...401 2 2
Lacy Skrevet 16. desember 2023 #10 Skrevet 16. desember 2023 Du bør kanskje også ta høyde for at dette kan skyldes mentalt stress hos far fordi han ikke har like gode rutiner rundt henne og/eller andre psykososiale forhold, ikke nødvendigvis at han medisinerer henne. 9 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #11 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det ville vært skikkelig uansvarlig. Før medisinering så sjekkes hjertet. Og i medisinutprøving følges man opp av lege. Vanskelig å vite dose feks. En 13 åring vet vel om hun svelger piller hos far? Anonymkode: 62b97...5b9 Det vet hun selvfølgelig men hva om de har en avtale om å ikke si noe til mor, hva om jenta på toppen av det hele liker å bli avslappet av tablettene? Da har man starten på rusmissbruk. Det er ikke dumt, det er hinsides farlig å gi slike medisiner til mennesker som ikke har fått de foreskrevet av legen Anonymkode: be879...e18 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #12 Skrevet 16. desember 2023 Lacy skrev (3 minutter siden): Du bør kanskje også ta høyde for at dette kan skyldes mentalt stress hos far fordi han ikke har like gode rutiner rundt henne og/eller andre psykososiale forhold, ikke nødvendigvis at han medisinerer henne. Det kan selvfølgelig også skje. Men vi vet jo at far ved minst ett tilfeller har gitt barnet sine egne medisiner, ergo bør en uvarslet blodprøve tas av barnet etter at det har vært en uke hos far. Dessuten kan det være begge deler - at far gir egne medisiner til barnet, og så fungerer dårligere selv fordi han ikke får skrevet ut nok medisiner til begge to og derfor ikke fungerer. Anonymkode: 856be...b3a 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #13 Skrevet 16. desember 2023 Hvorfor skal mor få bestemme. Anonymkode: 55ce7...aac
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #14 Skrevet 16. desember 2023 Spesielt ritalin er alvorlig farlig å gi videre, broren min fikk ritalin på resept og han fikk beskjed om at hvis han solgte eller ga det videre så er det automatisk politi anmeldelser... Anonymkode: cf72c...274 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #15 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det vet hun selvfølgelig men hva om de har en avtale om å ikke si noe til mor, hva om jenta på toppen av det hele liker å bli avslappet av tablettene? Da har man starten på rusmissbruk. Det er ikke dumt, det er hinsides farlig å gi slike medisiner til mennesker som ikke har fått de foreskrevet av legen Anonymkode: be879...e18 Ønsker jenta di selv medisiner, mens du er den som nekter henne det? Siden du mistenker at hun får (eventuelt tar) medisiner hos far, uten å si noe til deg om dette? Anonymkode: e4a0e...d80 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #16 Skrevet 16. desember 2023 Nei det er ikke lov. Man skal aldri gi sine reseptbelagte medisiner til andre. I verste fall ta barnet til legen og fortelle om mistanken din, de kan kanskje sjekke det i en blodprøve/urinprøve. Anonymkode: 1ac96...b70 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #17 Skrevet 16. desember 2023 Nei, det er ikke lov og han vil få alvorlige konsekvenser hvis han har gjort dette. Er eneste grunn til mistanke at hun er sløv og sover etter skolen der? Eller er det noe mer? Få legen til å ta blodprøve når hun har vært der og sjekke om hun har det i blodet. Du kan IKKE fremsette anklager om dette uten å vite det sikkert forresten, det er faktisk også veldig alvorlig. Anonymkode: 47eae...d5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #18 Skrevet 16. desember 2023 Jeg tror helt ærlig det heller handler om leggetider og rutiner enn medisin. For det første ville skolen merket noe om hun fikk medisin. For det andre, så gir medisinene søvnløshet som bivirkning. Jeg går selv på Ritalin og hadde aldri klart å sove to timer på dagen med den i kroppen. Glemmer jeg den derimot… da sover jeg døgnet rundt føler jeg. Blir ufattelig sliten. Samme om jeg går utenfor rutinene mine. Anonymkode: 676cc...3d2 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror helt ærlig det heller handler om leggetider og rutiner enn medisin. For det første ville skolen merket noe om hun fikk medisin. For det andre, så gir medisinene søvnløshet som bivirkning. Jeg går selv på Ritalin og hadde aldri klart å sove to timer på dagen med den i kroppen. Glemmer jeg den derimot… da sover jeg døgnet rundt føler jeg. Blir ufattelig sliten. Samme om jeg går utenfor rutinene mine. Anonymkode: 676cc...3d2 Det du skriver kan jo stemme med at hun blir så utslått når hun kommer hjem fra far, og da (hvis hun da ev. går så brått av medisiner) må sove på dagen... Anonymkode: 856be...b3a 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke lov å gi barnet ADHD- medisin uten at det er kjent via lege og BEGGE foreldrene. Er det mulig å ta kontakt med fastlegen og få avdekket om hun har vært påvirket av Ritalin? Feks blodprøver ? Anonymkode: acfa0...298 Til TS: Det er ikke lov å gi NOE reseptbelagt medisin osv 🤦♀️🙄 til noen, uansett alder, kjønn osv. Så her ser du jo hva slags råd du får av wannabe idioter 🤦♀️ men jeg skjønte av ditt innlegg at dette vet du, du ville bare ha litt trøst og bekreftelse / sympati. Anonymkode: 94b4f...ea6
Anbefalte innlegg