Gå til innhold

Dere som har menstruell migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hjelper?

3 dager i mnd er jeg helt utav spill. Jeg sliter med å gå på jobb, være med barna, gjør noe som helst egentlig. Smertestillende hjelper lite. Har prøvd både fulldose paracet og en mix av ibux og paracet. Det funker  bare ikke. Kald klut hjelper litt.  

Noen som har tips? Jeg går på mercilon p piller hvis det har noe å si.

Anonymkode: 58859...20e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd naproxen? Ellers har jeg ikke funnet noe annet som hjelper. Selv må jeg ta en total time-out 2-3 dager hver måned fordi jeg blir helt utslitt av mensen. Kald klut hjelper, men varmepute på magen hjelper også. Jeg må ha det helt rolig, ligge i sofaen og ha det stille. Varm dusj hjelper og selvsagt klær og bh som ikke strammer. Skjønner det ikke fungerer å bare ligge på sofaen når du har barn, men jeg vet ikke av bedre råd 😕

Vær snill med deg selv 🙂

Anonymkode: a7b14...5d1

Skrevet

Fikk meg hormonspiral. Det gjorde at jeg slipper hele mensen

Anonymkode: c91e7...0b7

Skrevet

Naproxen hjelper for meg

Anonymkode: 82172...5d7

Skrevet

Har du prøvd triptaner?

Anonymkode: 563fc...3eb

• Liker 1
Skrevet

Sumatriptan hjelper.

Anonymkode: 99d9e...1d2

Skrevet

Huff, det er ikke godt nei! Slipper heldigvis unna med ikke så altfor mye hodepine, er mer auraen og kvalmen som setter meg ut. 

Har du migrene med aura? Spør pga prevensjonen. Tør ikke å gå på p-piller pga økt risiko for blodpropp.. 

Anonymkode: 1f162...b29

Skrevet

Hormonspiral 👍

Anonymkode: 1be12...aca

Skrevet

Fikk et helt nytt liv etter jeg forsøkte migrenemedisin. Har du vært hos legen å forhørt deg?

Anonymkode: 33dba...a1d

• Liker 2
Skrevet

Jeg går på blodtrykksmedisin som forebyggende. Etter at vi kom frem til riktig dose for flere år siden, er det veldig sjelden jeg har anfall. Får jeg anfall har jeg to typer medisin jeg kan ta, alt etter hvor sterkt anfallet er. 

Etter legens råd prøvde jeg å slutte med blodtrykksmedisinen nå i høst, men det resulterte i flere dager sengeliggende med migrene, så det gjør jeg ikke igjen. 

Anonymkode: 02e97...c06

Skrevet

Snakk med legen om å prøve triptaner. Det er anfallsmedisiner, og det eneste som funker på min migrene. Ibux og Paracet er like lite effektivt som sukkertøy ..

Det finnes mange ulike typer triptaner, og man må ofte prøve seg frem. Naramig er en type triptan som jeg vet mange bruker med hell ved menstruell migrene. 

Lykke til! Migrene er forferdelig.

Anonymkode: 96288...973

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en medisin du kan ta forebyggende i dagene rund mensen. Husker ikke hva de heter, men anbefaler deg å ta kontakt med Hodepine Norge. 

Anonymkode: ed826...d30

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på mercilion å hadde hormonell hodepine i den pillefri uka. Sluttet med de 2 mnd før jeg ble 50.  Ingen hodepine etter der. Men fikk godartet blodpropp et 1/2 år etter at jeg sluttet på p- pillene. Skjønte ikke at det var et lite drypp jeg hadde en gang.

Anonymkode: 1da5b...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva hjelper?

3 dager i mnd er jeg helt utav spill. Jeg sliter med å gå på jobb, være med barna, gjør noe som helst egentlig. Smertestillende hjelper lite. Har prøvd både fulldose paracet og en mix av ibux og paracet. Det funker  bare ikke. Kald klut hjelper litt.  

Noen som har tips? Jeg går på mercilon p piller hvis det har noe å si.

Anonymkode: 58859...20e

Hormonell migrene, da må triptaner til for meg. Selv bruker jeg maxalt.

• Liker 1
Skrevet
Anna Maria skrev (2 minutter siden):

Hormonell migrene, da må triptaner til for meg. Selv bruker jeg maxalt.

Sikker på at dere ikke lider av TSS?...Utvendig beskyttelse reddet meg, altså bind kontra tampong....Fikk hodeverk, kløe nedentil og generelt ubehag ved bruk av tampong....Jeg fikk et nytt liv når jeg gikk over til å bare bruke bind..Litt mere styr, men det er/var verdt det...

Anonymkode: dba37...844

• Nyttig 1
Skrevet

Hormonell migrene løses hos en nevrorefleksolog. Sjekk f eks Matilda Øyen, hun omskolerte seg etter selv å ha  blitt kvitt hormonell migrene.

Alle burde vite om dette, det kan løse så utrolig mange plagsomme ting, så jeg må bare spre ordet etter selv å ha fått så god hjelp. Har sendt flere venner som også får hjelp, bl a etter long covid.

Anonymkode: cf066...515

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes en medisin du kan ta forebyggende i dagene rund mensen. Husker ikke hva de heter, men anbefaler deg å ta kontakt med Hodepine Norge. 

Anonymkode: ed826...d30

Naratriptan

Anonymkode: 563fc...3eb

• Nyttig 1
Skrevet

Føler med deg.. Sitter selv nå på døgn 2 med nesten sammenhengende migrene, uten at noen smertestillende (Paracet, NSAIDs eller triptan, i kombinasjon) klarer å ta brodden av det. Føles som hammerslag mot tinningbenet, og jeg er mildt sagt rådvill..

Og jeg må bare ta meg sammen og dra meg på jobb. Skikkelig kjip sykdom. 

Anonymkode: ac13b...913

Skrevet

Jeg opplever svært ubehagelige bivirkninger av triptaner samt kortvarig smertelindring. Jeg fikk færre anfall da jeg sluttet på prevensjon, men ved menstrasjon fortsatte plagene. Bruker nå atacand (blodtrykksmedisin) som forebyggende. Nå har jeg svært sjelden anfall, så det har fungert godt på meg.

Anonymkode: 3caa1...0b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...