Gå til innhold

Kan man ikke bare steke ribba helt vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mye styr med alle oppskriftene man leser.. Den skal liksom først dampes, stekes opp ned, brukes foile, tallerken under etc.

Hva skjer om man bare legger den på en langpanne og steker den normalt? Evt. med grillelement på slutten? Vil den bli så dårlig da?

Anonymkode: 629e2...730

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er så mye styr med alle oppskriftene man leser.. Den skal liksom først dampes, stekes opp ned, brukes foile, tallerken under etc.

Hva skjer om man bare legger den på en langpanne og steker den normalt? Evt. med grillelement på slutten? Vil den bli så dårlig da?

Det vil nok gå helt fint, mange som gjør akkurat det du beskriver.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk maser så utrolig mye om den ribba.... Enig. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bare stappa den oppi en kjele og kokt den:laugh:

Skrevet

Jeg bare langtidssteker den, så da slipper jeg å tenke på det, den blir bare fantastisk helt på egen hånd.

Anonymkode: 74b6d...6be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan jo det, men sprø svor blir det nok ikke da, hvis du bare slenger den inn og venter til den er gjennomstekt. Dampingen gjør at svoren blir sprø. Vet ikke helt kjemien bak det, men er noe med fuktigheten. I Kina er ribbe med sprø svor også populært, der har jeg sett de bruker masse grov salt for å trekke fuktigheten ut til overflaten på svoren, som har lignende effekt

Anonymkode: 505b7...621

• Liker 1
Skrevet

Bruk oppskriften til Gilde, den er god. Legg den på en rist (riktig vei) og bygg opp under med alufolie så fettet kan renne av. Ha vann under og dekk med folie (skal ikke røre ribba). 230 grader i 45 min. Skru med ovnen til 200 og fjern folien. Stek i 1,5 timer. Sjekk at det er vann under underveis. Til slutt kan du skru på grill og maks temperatur, svoren popper da på noen få minutter (da må du følge godt med). 

Jeg synes ikke langtidssteking og alskens rare greier med ribba oppned og andre triks hjelper noe som helst utover det.

Anonymkode: 6cdc5...4bc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det går helt fint. Og når du gjør det på den måten er det ikke sikkert at du trenger å bruke grill for å få svoren sprø. Jeg har aldri brukt grill, svoren blir alltid sprø av seg selv. Jeg lager en ball av aluminiumsfolie og legger under midten slik at det ikke danner seg dammer av fett oppå svoren. Ellers er det null dilldall med ribba her i huset.

Anonymkode: 0fe65...01a

Skrevet

Matprats oppskrift er gull

Anonymkode: cb048...7f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bare langtidssteker den, så da slipper jeg å tenke på det, den blir bare fantastisk helt på egen hånd.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan jo det, men sprø svor blir det nok ikke da, hvis du bare slenger den inn og venter til den er gjennomstekt. Dampingen gjør at svoren blir sprø. Vet ikke helt kjemien bak det, men er noe med fuktigheten. I Kina er ribbe med sprø svor også populært, der har jeg sett de bruker masse grov salt for å trekke fuktigheten ut til overflaten på svoren, som har lignende effekt

Anonymkode: 505b7...621

Det er temperaturen som gjør at svoren popper. De må opp på 225 grader eller noe sånt. Damping får svoren til å sprike, og så er det viktig at fettet kan renne av underveis. Er svoren våt og fettete popper den ikke. Det er derfor man damper og bygger opp under.

Fordel med 200 grader steketemperatur er at det er veldig lett å skru opp temperaturen på slutten og få svoren til å poppe. Med steketemperatur på 130 i mange timer er det nesten så det er enklest med varmepistol fremfor grill som varmer fort men ujevnt, for da må temperaturen opp mye.

• Nyttig 1
Skrevet

Selve kjøttet blir nok like godt om man gjør som du sier, men det vil være vanskelig å få svoren skikkelig sprø hvis den ikke har blitt dampet først. Det er jo dampingen som får svoren til å sprike. Tallerken under ribba gjør også at fettet renner av slik at svoren ikke er våt av smeltet fett hele tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Den blir perfekt.  Bare la være å åpne døra til folien skal av. Da blir det diggeste ribba. Åpner d døren, blir ribba tørr 

Anonymkode: 4e618...051

Skrevet

Jeg elsker langtidsstekt kjøtt. Syns det blir en helt annen tekstur og smak på det da. Så jeg foretrekker det😊

Men folk må jo få lage ribben (og annen mat) akkurat slik de foretrekker selv. Så det er null problem med å lage ribba slik du skisserer ts.

Anonymkode: 2ebb8...1cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er temperaturen som gjør at svoren popper. De må opp på 225 grader eller noe sånt. Damping får svoren til å sprike, og så er det viktig at fettet kan renne av underveis. Er svoren våt og fettete popper den ikke. Det er derfor man damper og bygger opp under.

Fordel med 200 grader steketemperatur er at det er veldig lett å skru opp temperaturen på slutten og få svoren til å poppe. Med steketemperatur på 130 i mange timer er det nesten så det er enklest med varmepistol fremfor grill som varmer fort men ujevnt, for da må temperaturen opp mye.

Jeg steker ribba hele dagen på 60-70 grader og skrur opp temperaturen på slutten. Har alltid supersprø svor. Aldri brukt hverken varmepistol eller grillelementet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg steker ribba hele dagen på 60-70 grader og skrur opp temperaturen på slutten. Har alltid supersprø svor. Aldri brukt hverken varmepistol eller grillelementet.

Samme erfaring. Så lenge det er nok fett under svoren, og fettet renner SV, blir svoren akktid sprø. Aldri brukt grillelement, men variert mellom ulike varianter av tid og temperatur.

Anonymkode: bb403...e62

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå lager jeg ribbe relativt sjeldent men de gangene jeg gjør det så er jeg lat. Legg en rist over langpanne, legg ribbe med svorsiden opp og hell en drøy halvliter vann oppi langpanna. Stapp inn steketermometer på ønsket temperatur, sett på standard over og undervarme på sånn ca 100 grader og øk til 225'ish når kjernetemperaturen runder 40 grader.

Og ellers så får den ordne seg selv.

Personlig anser jeg svor og fettrand som rent søppel som skjæres av og kastes men jeg observerer jo at den omtalte svoren blir sprø og ganske gylden. Knaser noe veldig når min bedre halvdel spiser av den og (grøss).

Endret av minienthe
tasteleif
Skrevet

Ribbe i stekepose fikk meg til å begynne å steke ribbe. Aldri orket ellers, pga alle disse kompliserte oppskriftene...

Skrevet

Jeg fulgte Nettavisens oppskrift på ribbe i airfryer, den ble så perfekt at jeg mistenker nybegynnerflaks 😊 jeg finrutet svoren og tok vekk beina. Opp ned 30-40 min. på 180 grader, riktig vei i 30 min, på max temp (205 grader på min) i 15 min til slutt. Jeg rakk ikke å legge den i vann, bare smurte godt inn med salt et par timer før og hadde litt vann i bunnen.

https://www.nettavisen.no/shoppingtips/ribbe-i-airfryer-den-sproeste-svoren-jeg-har-smakt/s/12-95-3424339223

Anonymkode: b1d9d...5c3

Skrevet

Går helt fint, men blir gjerne et fettlag som mange ikke liker ved for kort steking. Konsistensen på kjøttet blir mer fast med kortere steketid, noen foretrekker det.

Anonymkode: bbd50...32d

Skrevet

Vanlig? Hva mener du med vanlig?

Jeg putter ribba inn på 80 grader når jeg står opp. Og så peiser jeg på med varme før vi skal vi skal spise. Funker hver gang 

Anonymkode: a4e13...39d

• Liker 2
Skrevet
On 12/16/2023 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

Du får da en tørr og dårlig ribbe. Hvis du har folk du ikke liker på julaften så kan du steke den sånn

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...