Gå til innhold

Er Toro usunt, helsefarlig søppelmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har levd på det. Helsa er jo ikke optimal, men er sjelden syk 

Anonymkode: d4be7...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har lov til å selge det i Norge, så det kan ikke være direkte farlig. Hva mener du med Toro? Gryteretter? Supper? Ser ikke hvordan det er farlig. 

Anonymkode: 4c916...60b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spist mye av toro men sliter også med helsa. Fikk bedre helse når jeg kuttet ut toro og det meste av ultraprosessert mat. Det er lite næringsmidler i toro hvertfall 

Anonymkode: 257bd...26f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt.

Hva spiser du i tillegg til Toro? Mye grønnsaker, frukt og bær? Rene kjøttkilder? Litt fisk? Litt olje, nøtter og kanskje noen småfrekke meieriprodukter innimellom. Hvis, ja til alt dette - nei da er det nok ikke noe problem. Hvis nei til alt - ja, du bør legge om 🙂

Anonymkode: 35503...a45

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke farlig akkurat, men særlig næringsrikt er det jo ikke. Sikkert greit å spise. Men er jo like enkelt å lage maten selv🤔

Anonymkode: 2b17a...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, man kan jo tilsette ting så det blir sunnere. I seg selv er der nok lite næring. Jeg spiser det en del, men tar oppi ting. Tomatsuppe - egg. Spinatsuppe - ekstra frossen spinat og egg. Brokoli/blomkål suppe- ekstra frossen brokkoli eller grønnsaksblanding. Har oppi MYE av det da. 

Av sånne gryter så, som f.eks meksikansk gryte så bruker jeg karbonadedeig, har oppi ekstra grønnsaker som f.eks løk, mais, hakket tomat.. 

Anonymkode: 47427...4fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunt er det ikke. Det blir det her også en gang i blant, men igrunn kun i "krise-tilfeller" hvor jeg har migreneanfall, mannen er på jobb, og sønnen har 4 kompiser på besøk. 

Det er svært lite næring i Toro, og mye av det er ikke så himla vanskelig å lage fra bunnen av, så i mine øyne er det voldsom latskap å spise det daglig/flere ganger i uka. Her blir det kanskje en gang annenhver mnd.

En gang i blant tenker jeg ikke det er krise.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt er relativt.

Hva spiser du i tillegg til Toro? Mye grønnsaker, frukt og bær? Rene kjøttkilder? Litt fisk? Litt olje, nøtter og kanskje noen småfrekke meieriprodukter innimellom. Hvis, ja til alt dette - nei da er det nok ikke noe problem. Hvis nei til alt - ja, du bør legge om 🙂

Anonymkode: 35503...a45

 

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, man kan jo tilsette ting så det blir sunnere. I seg selv er der nok lite næring. Jeg spiser det en del, men tar oppi ting. Tomatsuppe - egg. Spinatsuppe - ekstra frossen spinat og egg. Brokoli/blomkål suppe- ekstra frossen brokkoli eller grønnsaksblanding. Har oppi MYE av det da. 

Av sånne gryter så, som f.eks meksikansk gryte så bruker jeg karbonadedeig, har oppi ekstra grønnsaker som f.eks løk, mais, hakket tomat.. 

Anonymkode: 47427...4fe

Støtter disse. Er ikke flink til å lage mat. Uansett hvor enkelt folk sier det er. Blir mye Toro, men finnes måter å gjøre ting sunnere på

Anonymkode: 7626a...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har levd på det. Helsa er jo ikke optimal, men er sjelden syk 

Anonymkode: d4be7...0af

Spiser ikke noe annet. Vokst opp med det. Jeg klarer ikke kaste bort tiden på å lage mat. Hater å lage mat.

Anonymkode: e7959...404

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også spist mye av toro men sliter også med helsa. Fikk bedre helse når jeg kuttet ut toro og det meste av ultraprosessert mat. Det er lite næringsmidler i toro hvertfall 

Anonymkode: 257bd...26f

Dette må være en spøk 🤣 Skylde på Toro fordi man har dårlig helse. Den var ny 🤣

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro er ikke akkurat sunn mat. Ferdigmat har ofte for mye sukker/salt/fett i seg. 

Dyrt er det også. Mye billigere å kjøpe inn ris, bønner, tørre linser, potet, hakkede tomater, kokosmelk, frosne grønnsaker, og slenge ting i en gryte og tilsette krydder. Tar 20 min også har man en sunn middag i fryseren for en hel uke til 20kr per porsjon. 

Anonymkode: da07b...a2e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du det er en kvinne som skrev det?

Tror?....Det var jo et hunnkjønn...

Anonymkode: 16ea3...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av all ultraprossesrt mat, så er ikke frysetørket mat som posene fra Toro det verste, kan komme på ti typer ferdigmat som er verre 08:00 etter å vært dritings dagen før.

Selve metoden med å tørke mat på den måten kan gjøres på alle mulige råvarer. Men klart, det er ikke optimale ingredienser der, men tar heller en indisk Toro gryte med kyllingfilet, fremfor fiskekaker med 50% fisk

Endret av Artmo3
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for nedsettende og krenkende innhold, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går fint. De har fjernet mye av de fettstoffene som økte risiko for hjerte- / karsykdommer.
Det meste av ferdigmat er sunn mat. Ikke all ferdigmat er såkalt ultraprosessert heller. Noe er bare fortilberedt.
Du kan øke næringsverdien svært mye ved å hive oppi en neve frosne grønnsaker de to siste minuttene av koketida.

De ukene jeg er hybelboer blir det en del ferdigmat, for å unngå rester. Leter etter mat fra "Grønne folk", som er norsk, sunt, lettvint og billig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Andro said:

Nei, det går fint. De har fjernet mye av de fettstoffene som økte risiko for hjerte- / karsykdommer.
Det meste av ferdigmat er sunn mat. Ikke all ferdigmat er såkalt ultraprosessert heller. Noe er bare fortilberedt.
Du kan øke næringsverdien svært mye ved å hive oppi en neve frosne grønnsaker de to siste minuttene av koketida.

De ukene jeg er hybelboer blir det en del ferdigmat, for å unngå rester. Leter etter mat fra "Grønne folk", som er norsk, sunt, lettvint og billig.

At det er fjernet fettstoffer gjør ikke Toro til et sunt alternativ. Ja man kan øke næringsverdi med ekstra grønnsaker, men poenget er likevel at Toro er full av ingredienser og prosessering som gjør det til ultraprosessert mat. Og det bør vi spise lite av.  

Anonymkode: 7e14b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Få tenker over at kjøttkaker, spekepølser og baguetter er i samme sjanger, men det er ikke så stigmatisert.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Andro said:

Få tenker over at kjøttkaker, spekepølser og baguetter er i samme sjanger, men det er ikke så stigmatisert.

Kjøttkaker er ikke bestandig ultraprosessert nei, men prosessert er det. Graden av prosessering og hvilke type ingredienser/tilsetningsstoffer avgjør forskjellen. Pølser, leverpostei osv, er absolutt stigmatisert. 

Anonymkode: 7e14b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare bytte til Fjordland? Mye mer næringsrikt. 

Anonymkode: e52db...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...