Gå til innhold

Hvordan holde ut med kolleger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobba ett par år nå ett sted hvor jeg syns jobben er helt grei. Vi er få på jobb og jeg er så lei kollegene mine. Vi har svært lite til felles, føles ut som vi har helt ulike tolkninger av verden. Er fryktelig ulike. Ingen krangling eller diskusjon og alle oppfører seg, men det er veldig overfladisk.  Jeg har jobbet flere steder og har alltid kommet godt overens med alle og trivdes stort sett med alle. Har pleid å være veldig nære kollegaene mine, men er langt unna her. 

Her skjærer det helt. Jeg trenger den jobben for å få familielivet til å gå opp. Hvordan klare å holde ut? Jeg blir rett og slett tappet av å være sammen med de.. 

Anonymkode: d6469...c46

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjemmekontor!

Anonymkode: f31a0...ae0

Ts 

Har dessverre ikke mulighet til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne. Jeg har det på akkurat samme måte. Det er ingen krangling eller drama på jobb hos meg heller, men jeg er komplett uinteressert i og har ingenting til felles med mine kolleger. Det sosiale samvær føles tungt og tomt. Sjefen presser oss til samvær både på jobb og i fritiden og blir grinete dersom vi ikke er sosiale og "intime": Jeg får nesten ikke puste og trives ikke. Får heller ikke lov til å ha hjemmekontor. Å bytte jobb er ikke aktuelt da det er dårlig jobbmarked der jeg bor og jeg er avhengig av lønna mi. 

Anonymkode: 3be61...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Følger denne. Jeg har det på akkurat samme måte. Det er ingen krangling eller drama på jobb hos meg heller, men jeg er komplett uinteressert i og har ingenting til felles med mine kolleger. Det sosiale samvær føles tungt og tomt. Sjefen presser oss til samvær både på jobb og i fritiden og blir grinete dersom vi ikke er sosiale og "intime": Jeg får nesten ikke puste og trives ikke. Får heller ikke lov til å ha hjemmekontor. Å bytte jobb er ikke aktuelt da det er dårlig jobbmarked der jeg bor og jeg er avhengig av lønna mi. 

Ts 

Helt enig, virkelig tungt og tomt! Hvordan holder du ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts 

Helt enig, virkelig tungt og tomt! Hvordan holder du ut? 

Det er et godt spørsmål. Men for meg har det fungert å skille skarpt mellom arbeidstid og fritid, tross for at min arbeidsgiver kritiserer meg for å være usosial og uengasjert. Jeg prøver så godt jeg kan å fylle fritiden min med aktiviteter som gir meg mening, slik at i allefall "noe" gir meg mening i løpet av hverdagen. Men det er et godt spørsmål. Jeg føler meg fanget og er ikke kjempefornøyd. 

Hva gjør du? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er et godt spørsmål. Men for meg har det fungert å skille skarpt mellom arbeidstid og fritid, tross for at min arbeidsgiver kritiserer meg for å være usosial og uengasjert. Jeg prøver så godt jeg kan å fylle fritiden min med aktiviteter som gir meg mening, slik at i allefall "noe" gir meg mening i løpet av hverdagen. Men det er et godt spørsmål. Jeg føler meg fanget og er ikke kjempefornøyd. 

Hva gjør du? 

Ts

Jeg føler ikke jeg mestrer det helt. Blir rett og slett tappet for energi. Forsøker alt jeg kan å ikke tenke på dette mer enn da jeg er på jobb, for å nettopp ha den skillen du snakker om. Merker bare det blir vanskeligere og jeg føler meg i grunn bare verre og verre av å være på jobb så håper på litt tips her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaene er 90% av jobben. Er de ræva, så bør man bytte sporenstreks.

Anonymkode: 99fe0...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Høres ut som en sjef med dårlige sosiale evner.

Her må du virkelig sifra, fritiden din skal IKKE sjefen bestemme over. Sosial kontroll er IKKE sosialt! Arbeidslivet er ikke noe sosialt, det er noe man gjør for å tjene penger til å overleve for de fleste. En kollega klarer du selv å forholde seg til som et voksent menneske, selv klarer jeg å bestemme hvem jeg skal omgås etter arbeid. De som ikke har sosiale evner nok til å forstå dette er ikke noe jeg bryr meg om. 

Ta det opp felles med alle sammen, si hva du mener om dette. Drit i hvordan andre reagere på det.

Anonymkode: 7395e...380

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir det for ille bør man bytte, men går ann å distanere seg til jobben endel mentalt. Aldri bruke noe fritid på den hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ee egentlig problemet her? Er det du som har problemet med å folholde deg til folk som er forskjellig fra deg, eller er det de andre det er noe feil med?

Jeg har jobbet med en som var svært brautende og delvis vulgær, en type jeg absolutt ikke er så glad i. Bestemte meg for at dette skal fungere.  Viste seg at han var verdens beste fyr,  og vi ble bestevenner

Anonymkode: e1dc1...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva ee egentlig problemet her? Er det du som har problemet med å folholde deg til folk som er forskjellig fra deg, eller er det de andre det er noe feil med?

Jeg har jobbet med en som var svært brautende og delvis vulgær, en type jeg absolutt ikke er så glad i. Bestemte meg for at dette skal fungere.  Viste seg at han var verdens beste fyr,  og vi ble bestevenner

Anonymkode: e1dc1...c11

Litt av en historie du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Høres ut som en sjef med dårlige sosiale evner.

Her må du virkelig sifra, fritiden din skal IKKE sjefen bestemme over. Sosial kontroll er IKKE sosialt! Arbeidslivet er ikke noe sosialt, det er noe man gjør for å tjene penger til å overleve for de fleste. En kollega klarer du selv å forholde seg til som et voksent menneske, selv klarer jeg å bestemme hvem jeg skal omgås etter arbeid. De som ikke har sosiale evner nok til å forstå dette er ikke noe jeg bryr meg om. 

Ta det opp felles med alle sammen, si hva du mener om dette. Drit i hvordan andre reagere på det.

Har gjort. Jeg sier ifra i diskusjoner, på medarbeider-samtaler og rundt lunsjbordet dersom noen andre begynner på slike diskusjoner. Men jeg opplever at det blir bråk og at flere nærmest mobiliserer til kamp dersom jeg er ærlig om grensesetting. Jeg pleier å si at fritid er ikke en del av arbeidsforholdet, men flere av mine kolleger blir jo provoserte. Så begynner kranglinga. Det sosiale er dessverre en religion på vår enhet og har antagelig vært det lenge før jeg begynte. Så jeg har blitt sliten av arbeidsmiljøet. 

Selvsagt har jeg tenkt å finne meg annen jobb men arbeidsmarkedet er trått og jeg mistenker at det er slik andre steder også. Det har jo blitt slik at jobben er den nye familien, ekteskapet og vennegjengen. Vi som har et liv utenfor får jo snart ikke puste på jobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gjort. Jeg sier ifra i diskusjoner, på medarbeider-samtaler og rundt lunsjbordet dersom noen andre begynner på slike diskusjoner. Men jeg opplever at det blir bråk og at flere nærmest mobiliserer til kamp dersom jeg er ærlig om grensesetting. Jeg pleier å si at fritid er ikke en del av arbeidsforholdet, men flere av mine kolleger blir jo provoserte. Så begynner kranglinga. Det sosiale er dessverre en religion på vår enhet og har antagelig vært det lenge før jeg begynte. Så jeg har blitt sliten av arbeidsmiljøet. 

Selvsagt har jeg tenkt å finne meg annen jobb men arbeidsmarkedet er trått og jeg mistenker at det er slik andre steder også. Det har jo blitt slik at jobben er den nye familien, ekteskapet og vennegjengen. Vi som har et liv utenfor får jo snart ikke puste på jobb. 

Kan du ikke flytte til et annet sted? Ikke lås deg fast mentalt; se løsninger...du MÅ ikke jobbe der. Tenk på livet ditt, du lever EN gang.

Fra nå av kan du stoppe å delta på ting som skjer utenfor arbeidstiden, i starten vil sauene rundt deg hyle kraftig. Men etter en stund så roer det seg litt ned. Høres ut som et veldig dårlig miljø om dere krangler om dette på jobb, lite tullefirma?

Du kan også starte med følgende om noen spør om du vil finne på noe "sosialt"; Hva tenker du på som sosialt? "evt svar fra kollega" Du: Åja, nei det synes jeg ikke er noe sosialt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde rett og slett bare gjort jobben min og lest i et blad eller scrollet på telefonen i pauser 🤷 men vi er forskjellig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sånn er det ikke på min jobb, oppgavene er såpass interessante at et nøytralt forhold til kollegaene holder fint. Skjønner ikke hvorfor så mange elsker hjemmekontor hvis kollegaene er 90%.

Anonymkode: 8d858...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Møt på jobb, gå hjem. Få lønn. Mindre tenking.

Anonymkode: 2059c...287

Ja, så kan man faktisk ha god tone på jobb for det! :) Folk må klare å skille mellom jobb og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du ikke flytte til et annet sted? Ikke lås deg fast mentalt; se løsninger...du MÅ ikke jobbe der. Tenk på livet ditt, du lever EN gang.

Fra nå av kan du stoppe å delta på ting som skjer utenfor arbeidstiden, i starten vil sauene rundt deg hyle kraftig. Men etter en stund så roer det seg litt ned. Høres ut som et veldig dårlig miljø om dere krangler om dette på jobb, lite tullefirma?

Du kan også starte med følgende om noen spør om du vil finne på noe "sosialt"; Hva tenker du på som sosialt? "evt svar fra kollega" Du: Åja, nei det synes jeg ikke er noe sosialt.

Dessverre så kan jeg ikke flytte, nei. Så jeg er nok låst i den jobben jeg har. Jeg pleier faktisk ikke å delta på sosiale aktiviteter på fritiden, jeg er med på jobb og det er mer enn nok for meg. Dessverre aksepterer ikke min arbeidsgiver og kolleger dette da de tolker det som at jeg ikke trives på jobb. 

Det er faktisk kommunal sektor det er snakk om. Så det er mye kaffedrikking og kakespising på jobb. Vi er en gruppe på enheten som reagerer på dette og ønsker en endring ettersom vi er jo tross alt på jobb for å jobbe. Men da kommer sosialpolitiet oss til unnsetning. Jeg er enig i at det er et dårlig arbeidsmiljø med en misforstått sosialkultur. 

mitch92 skrev (3 timer siden):

Hadde rett og slett bare gjort jobben min og lest i et blad eller scrollet på telefonen i pauser 🤷 men vi er forskjellig 

Det gjør jeg også. Men det blir slått ned på og jeg blir sliten av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre så kan jeg ikke flytte, nei. Så jeg er nok låst i den jobben jeg har. Jeg pleier faktisk ikke å delta på sosiale aktiviteter på fritiden, jeg er med på jobb og det er mer enn nok for meg. Dessverre aksepterer ikke min arbeidsgiver og kolleger dette da de tolker det som at jeg ikke trives på jobb. 

Det er faktisk kommunal sektor det er snakk om. Så det er mye kaffedrikking og kakespising på jobb. Vi er en gruppe på enheten som reagerer på dette og ønsker en endring ettersom vi er jo tross alt på jobb for å jobbe. Men da kommer sosialpolitiet oss til unnsetning. Jeg er enig i at det er et dårlig arbeidsmiljø med en misforstått sosialkultur. 

Det gjør jeg også. Men det blir slått ned på og jeg blir sliten av det. 

Ja det er litt idiotisk. Blir stressa av sånne folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...