Gå til innhold

Fortelle henne (4) om sex ?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Min datter på 4 1/2 har spurt mye om hvordan jeg og pappa klarer å lage babyer.. Men jeg vil ikke skremme henne,

så jeg er litt usikker på om hun "tåler" å høre sannheten ? hehe..

Tenkte å si at vi alle kvinner er født med egg osv.. Vise henne bilder å slikt, så hun ikke tror det er et alminnelig egg det er snakk om.. Men det blir jo så detaljert igjen.. hehe..

Pappa befrukter det egget..

Befrukter ?? hehe.. Hm... Hun vil jo gjerne vite alt da..

Å hun vet hvordan babyene kommer seg ut, hun har sett et par fødsler, men det er altså hvordan de kommer seg inn hun lurer på..

Vil VELDIG gjerne ha tips ..

Em

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei du

mit råd er at fortæl din datter sandhede om hvordan børn bliver til, lån f.eks en bog på bibloteket også, hun vil sikkert forstå en del af det, når nu så spør igen senere så giver du hende historien igen så forstår hun lidt mere...

jeg har gjort det på min 3 tøsser og min samboers søn og det har virket fint :D

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

pappa tok et frø og plantet det inn i magen til mamma - så vokste frøet og ble til en baby - det holder lenge :D :) :D :)

og gir hun seg ikke - så fortell da at frøet kommer fra pungen til pappa og at pappa puttet tissen sin inn i mamma - den har jeg kjørt på - og det funker helt fint.

men det kan jo være at din lille observante datter ser at du faktisk blir litt "brydd" av spørsmålet og at hun rett og slett synes at det er morsomt å spørre og grave - det gjorde nemlig min - helt til jeg ga etter og fortalte sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at så små barn ofte er tilfreds med fragmenter av det hele bildet. Kanskje er det nok å si at pappa plantet et frø i pappas mage. så vil hun senere lure på hvordan han fikk det dit.. Da svarer man på akkurat det, uten mer info (såfremt hun ikke spør videre, da..)

Dersom man pøser på med hele historien på en gang kan små barn fort miste interessen, eller kanskje er de ikke klare til å forstå det hele enda. Så svar på akkurat det hun spør om, når hun spør om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, hadde vi en bok om samleie og graviditet. Boken var illustrert med ganske så "skjematiske" tegninger og enkel tekst som fortalte det slik det er, uten "bien og blomstene"-metaforen.

Etter å ha blitt lest for og bladd i boken selv, slapp mams&paps unna det å komme med "skånende" forklaringer.

Jeg anbefaler å gå til innkjøp av en grei bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er flere år for tidlig å fortelle om hvordan barn blir til.

Forklaringen som: vi ønsket oss deg og da da kom det et frø inn i magen som begynte å vokse.

Forteller man for mye, så ender det med at de blir rett og slett for sexfikserte.

De trenger ikke vite alt men gi dem en barnslig forklaring som de forstår.

Den skikkelige forklaringen er for skremmende for de små.

Datteren min spurte meg: mamma må jeg ha baby når jeg blir stor?

Neida, det bestemmer du selv og vil du ikke, så får du ingen. Min datter går i 2 klasse og slår seg til ro med denne forklaringen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare tilføje at jeg var til middag hos venner i går og fortalt om forumet og hvad jeg havede svaret på akkuart dette emne, hun er uddannet lære, og har læst et par år ekstra med pedagogik, og hun sagde følgende.

at fortælle sandheden og ikke det dil dal med et frø eller en blomst og bi, er det mest naturlige, findes mange fine bøger for helt små om akkurat det at mamma og pappa skal ha baby og jeg skal blive søster mm.

og desuden så er børn meget sex fixerte faktisk, flest børn begynder faktist meget tidligt at finde ud af hvordan de ser ud og det er godt at rør sig selv, og det er helt ned til 3-4 år's alderen, og selvfølgelig skal man ikke lade sine børn gå rundt og pille sig selv i måsen men man skal heller ikke sige fy det må du ikke det er puha da får det fejl opfattelse af sig selv....

det er det jeg har lært da jeg læste sykeplejer i sin tid......

men folk står jo frit for hvad de vil fortælle deres børn, men jo åbner man er om det, jo mere falder det dem naturligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt det akkurat som det er helt fra ungene er små. Jenta vår på 4 har visst ei god stund nå hvordan det henger sammen, og alle de eldre ungene våre også. Til og med nestminsten på 2 1/2 har vært med når dette er blitt forklart, selv om han nok ikke skjønner/husker mye av det enda. Jeg liker Åse Gruda Skar sin holdning på dette området: "Det er bedre å si for mye enn for lite."

Når ungene "alltid" har visst hvordan det foregår slipper en unna de "pinlige" spørsmålene fordi det hele er en helt naturlig sak for dem. Og barn vil også på denne måten få et tillitsforhold til en som foreldre når det gjelder å prate om sex. Eldstemann på 11 år ikke flau for å komme å spørre om ting han ser og hører når det gjelder seksuelle ting. F.eks som da han hørte ordet oralsex på tv for ikke så lenge siden så spurte han rett og slett hva det var, og jeg forklarte. Han syntes jo at det var en merkelig ting å gjøre, men jeg sa som sant er at etterhvert som en blir voksen utvikles kroppen og en begynner å like andre ting enn en gjør som barn. Og det har han jo allerede erfart at han synes ting er moro nå som han f.eks syntes var kjedelig da han var mindre, så for han var dette helt logisk, men han trodde at det ble _lenge_ til han ville gjøre noe sånt. :blunke:

Jeg synes ikke vi skal overføre vår generasjons fordommer og hemninger når det gjelder noe så naturlig som sex faktisk er. Barn lærer jo om sykdom og død(bør i allefall lære om det) så hvorfor skulle det være annerledes med sex?

Et annet aspekt er at barn som vet hva sex er faktisk er tryggere i med tanke på overgrep fordi det i forhold til slik informsjon er helt naturlig å ta med at dette er noe som voksne gjør og som de ikke kommer til å begynne med før de er voksne, og også at en bare skal gjøre ting en selv vil osv osv. I tillegg vil det tillitsforholdet jeg nevnte tidligere også gjøre det lett for barna å fortelle om det _hvis_ noe skulle skje. Det vil være mye vanskeligere for et barn å fortelle om overgrep om det ikke vet hva det egentlig var som skjedde, men de bare vet at noe de ikke likte skjedde med en del av kroppen som ingen egentlig vil snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi har sagt det akkurat som det er helt fra ungene er små. Jenta vår på 4 har visst ei god stund nå hvordan det henger sammen, og alle de eldre ungene våre også. Til og med nestminsten på 2 1/2 har vært med når dette er blitt forklart, selv om han nok ikke skjønner/husker mye av det enda. Jeg liker Åse Gruda Skar sin holdning på dette området: "Det er bedre å si for mye enn for lite."

Når ungene "alltid" har visst hvordan det foregår slipper en unna de "pinlige" spørsmålene fordi det hele er en helt naturlig sak for dem. Og barn vil også på denne måten få et tillitsforhold til en som foreldre når det gjelder å prate om sex. Eldstemann på 11 år ikke flau for å komme å spørre om ting han ser og hører når det gjelder seksuelle ting. F.eks som da han hørte ordet oralsex på tv for ikke så lenge siden så spurte han rett og slett hva det var, og jeg forklarte. Han syntes jo at det var en merkelig ting å gjøre, men jeg sa som sant er at etterhvert som en blir voksen utvikles kroppen og en begynner å like andre ting enn en gjør som barn. Og det har han jo allerede erfart at han synes ting er moro nå som han f.eks syntes var kjedelig da han var mindre, så for han var dette helt logisk, men han trodde at det ble _lenge_ til han ville gjøre noe sånt. :blunke:

Jeg synes ikke vi skal overføre vår generasjons fordommer og hemninger når det gjelder noe så naturlig som sex faktisk er. Barn lærer jo om sykdom og død(bør i allefall lære om det) så hvorfor skulle det være annerledes med sex?

Et annet aspekt er at barn som vet hva sex er faktisk er tryggere i med tanke på overgrep fordi det i forhold til slik informsjon er helt naturlig å ta med at dette er noe som voksne gjør og som de ikke kommer til å begynne med før de er voksne, og også at en bare skal gjøre ting en selv vil osv osv. I tillegg vil det tillitsforholdet jeg nevnte tidligere også gjøre det lett for barna å fortelle om det _hvis_ noe skulle skje. Det vil være mye vanskeligere for et barn å fortelle om overgrep om det ikke vet hva det egentlig var som skjedde, men de bare vet at noe de ikke likte skjedde med en del av kroppen som ingen egentlig vil snakke om.

Hei

Er helt enig med deg det er skremmende veldig mange fordommer her inne jeg syns det er helt riktig og gjøre barnet trygg på seg selv det er riktig

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...