AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Har en slags mistanke og vil se om den stemmer. Helt ærlig nå, tar du barn som er hjemme på 48t regelen fra bhg med på offentlige steder som f.eks bibliotek eller lekeland? Jeg har tatt ut barnet mitt fra bhg hele neste uke fordi jeg gidder ikke ha masse smitte i julen. Lurer på om det er relativt trygt å dra f.eks på biblioteket en dag? Anonymkode: 1d8b4...3e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Ikke bibliotek og lekeland, men mer enn en gang på butikken. Anonymkode: 6e6da...641 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 Det er an anbefaling, ikke en regel. Anonymkode: f2fdd...0c4 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 Nå kan det jo være smitte på disse stedene uansett, så om du ikke vil ha smitte i julen ville jeg unngått å dra. Ihvertfall lekeland, aldri i verden. Anonymkode: 05fe4...32c 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 Butikk ja, bibliotek og lekeland nei. Anonymkode: 6eacc...d8a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 Drasser med ungen på butikk hvis jeg må. Men da skal formen være bra og timevis siden oppkast. Lekeland kunne ikke falt meg inn. Bibliotek kun hvis det var helt nødvendig pga hentefrist/leveringsfrist. Men da hadde ikke barnet fått være borti masse bøker osv der. Bare inn for å hente/levere og ut, ikke for å leke/kose seg der. Bank i bordet, mine barn har stort sett kasta opp endel en kveld/natt og thats it. Helt fine de to hjemmedagene etterpå. Men foretrekker å være hjemme med dem de to dagene uansett, ikke dra hit og dit😊 Anonymkode: e9833...5e7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 Hvis du er redd for smitte, så vil jeg anbefale deg å holde deg unna steder der barn pleier å være, og ikke gå på bibliotek og lekeland. Vi holdt oss hjemme når hun var syk og var hjemme fra bhg. Anonymkode: 7098f...263 1
Arkana Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Nei, hvis barnet er smittsomt skal det ikke møte andre mennesker enten det er i barnehagen eller offentlige steder. Når det er sagt kan du jo ikke vite hva andre gjør og jeg tror du kan gå ut fra at folk både nyser, hoster, piller seg i nesen og klør seg diverse steder før de tar på ting så hvis du er hysterisk redd for smitte kan du strengt tatt ikke gå noen steder hvor du må ta på noe andre har tatt på. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 Om ungen faktisk har spysjuke/diaré, holder vi ungen hjemme ihvertfall de første 24 timene siden sist hendelse. Kan gå på butikken dagen etter, men ville ikke tatt barnet med på et "barnested" hvor det kom til å ta på masse som andre unger også kunne ta/sleike på. Om det derimot er "ungen spydde én gang etter at de ansatte i barnehagen lot ham spise fire porsjoner grøt til lunsj og deretter tok ham rett ut for å hoppe og løpe og klatre og han så spydde, og det var med den ene gangen", så lever vi livet som normalt... Anonymkode: e0142...886 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Hvis alle, både voksne og barn, hadde holdt seg hjemme hele 48 t så hadde bemanningskriser rundt om kunne vært mindre. Smitte må stoppes, ikke drives videre. Forstår virkelig ikke folk det? Anonymkode: e0317...ae4 1 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en slags mistanke og vil se om den stemmer. Helt ærlig nå, tar du barn som er hjemme på 48t regelen fra bhg med på offentlige steder som f.eks bibliotek eller lekeland? Jeg har tatt ut barnet mitt fra bhg hele neste uke fordi jeg gidder ikke ha masse smitte i julen. Lurer på om det er relativt trygt å dra f.eks på biblioteket en dag? Anonymkode: 1d8b4...3e1 Nei, men vet at flere gjør det! Vet og om flerr som sender snap av barna har omgangsyke og sender de i bhg dagen etter for de vsr bedre på kvelde. J.. egoister.. Anonymkode: 847ee...0a0 2
Jadzia Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 Nei! Er de i «karantene» så er de hjemme. Enkelt og greit. Det samme gjelder meg selv.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 Om det er en anbefaling eller regel burde ikke ha så mye å si: Poenget er at det er mange mennesker som ikke tåler å få den type smitte (litt som med corona og restriksjonene man hadde var for å skåne de mest utsatte). Jeg tror mange både undervurderer hvor mange som faktisk kan dø av omgangssyke og lignende, og jeg tror mange også tror selv de tåler vel godt å få omgangssyke. Det finnes mange varianter av de bakteriene og virusene som gir omgangssyke-symptomer/forløp som for ganske mange av oss faktisk kan være både veldig farlige, alvorlige og i verste fall livstruende. Ett eksempel: Mange som f. eks. har IBD, altså Crohns eller Ulcerøs Kolitt (man kan også inkludere andre former for IBD og tarmkreft her), kan risikere å få alvorlig/livstruende forløp av omgangssyke, ikke minst kan man få følgeinfeksjoner som er langt farligere/mer dødelig enn selve omgangssyke-viruset. Omgangssyken generelt kan også skape ubalanse i tarmbakteriene (for hvem som helst, men særlig f. eks. de med IBD eller som er utsatt på andre måter, f. eks. immunsupprimerte også) og dermed føre til en rekke andre problemer enn selve omgangssyken (som, som nevnt, kan skape trøbbel nok/være alvorlig nok i seg selv altså). Mange som har IBD er unge og ellers sterke, men likevel utsatt for alvorlige forløp/komplikasjoner/følger, så vi snakker liksom ikke bare "visne" eldre som synger på siste verset uansett. Særlig en gruppe vil jeg trekke frem: De som ikke vet at de har IBD (eller f. eks. tarmkreft) enda. Det kan være deg, din beste venn, naboen, onkelen din, din mor, sønnen din, søsteren din eller favorittlæreren hans, for alt du vet. Noe av grunnen til at jeg gidder å ta meg bryet med å skrive dette er: - For det første var det slik jeg fikk vite at jeg hadde Crohns: Jeg fikk omgangssyke for n'te gang, og fikk en følgeinfeksjon som er svært dødelig for alle som har det. Jeg var ikke særlig forsiktig på den tiden heller, var ungdomsskole-elev og festet med klassekamerater som hadde vært syke nettopp - helt uvitende om at jeg hadde udiagnosistert Crohns. Etter 3 mnd med alvorlig omgangssyke/følger kjempet jeg for livet på intensiven. - Det andre er at jeg går ikke rundt og skilter med at jeg har Crohns. De fleste som kjenner meg vet faktisk ikke at jeg har det... Det betyr blant annet at jeg gjentatte ganger har måttet kjempe for livet, som ikke ellers for min del "henger i en tynn tråd" eller noe deromkring altså, pga IDIOTISKE ting som f. eks. at en tante kommer i middagsbesøk og spiser av samme pizza som meg, gjerne også uten å i det hele tatt nevne at hun fortsatt har omgangssyke, eller at ungene kommer på filmkveld til våre i løpet av helgen tross at de 48 timene ikke har gått. Det er utrolig kjipt for meg, og de rundt meg. Jeg håpet kanskje corona kunne være en oppvekker, men når det kommer til omgangssyke syns jeg veldig mange er både slepphendte, uforsiktige og noen - rett og slett grisete (tenker på manglende håndvask/hygiene og slikt). Omgangssyke er vel ikke kult for noen, men generelt rammer det veldig forskjellig hos alle (fra løs mage et par dager til mange uker med intensiv oppkast/diarè, og man vet aldri i hvor stor grad man vil bli rammet - eller hvor hardt de man smitter vil bli rammet, ikke minst) og jeg skjønner ikke at det ikke er mer uønsket bare sånn i seg selv. Men, med tanke på hvor mange som faktisk kan bli alvorlige syke, få følgeproblemer, i verste fall dø og bli skikkelig dårlige, så syns jeg det er helt uforståelig at så mange tar så lett på det. I tillegg slår jeg bare et slag i samme slengen for alle de med emetofobi (angst for å spy), som bare misliker sterkt å ha diaré/kaste opp (det SUGER jo) og selvfølgelig alle det faktisk kan være farlig for. Og det er som sagt faktisk ganske mange, kanskje overraskende mange da, ser man på hvordan folk håndterer det. Anonymkode: b0699...2ab 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 Vi drar gjerne på skogstur, utendørs lekeplass, stranda etc. men ikke bibliotek og lekeland. Anonymkode: 91f6c...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 Ser i den lille tråden her at det ikke er rart at "alle" får omgangssyke hver vinter. Mange som mener de er viktigere enn alle andre. Hvorfor i alle dager skal man ta med seg en smittebombe (=barn som ikke har vært hjemme 48timer etter siste oppkast/diaré) på lekeplass, skogstur, strand eller butikk. Hold dere hjemme! Egoister. Anonymkode: b1be5...542 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om det er en anbefaling eller regel burde ikke ha så mye å si: Poenget er at det er mange mennesker som ikke tåler å få den type smitte (litt som med corona og restriksjonene man hadde var for å skåne de mest utsatte). Jeg tror mange både undervurderer hvor mange som faktisk kan dø av omgangssyke og lignende, og jeg tror mange også tror selv de tåler vel godt å få omgangssyke. Det finnes mange varianter av de bakteriene og virusene som gir omgangssyke-symptomer/forløp som for ganske mange av oss faktisk kan være både veldig farlige, alvorlige og i verste fall livstruende. Ett eksempel: Mange som f. eks. har IBD, altså Crohns eller Ulcerøs Kolitt (man kan også inkludere andre former for IBD og tarmkreft her), kan risikere å få alvorlig/livstruende forløp av omgangssyke, ikke minst kan man få følgeinfeksjoner som er langt farligere/mer dødelig enn selve omgangssyke-viruset. Omgangssyken generelt kan også skape ubalanse i tarmbakteriene (for hvem som helst, men særlig f. eks. de med IBD eller som er utsatt på andre måter, f. eks. immunsupprimerte også) og dermed føre til en rekke andre problemer enn selve omgangssyken (som, som nevnt, kan skape trøbbel nok/være alvorlig nok i seg selv altså). Mange som har IBD er unge og ellers sterke, men likevel utsatt for alvorlige forløp/komplikasjoner/følger, så vi snakker liksom ikke bare "visne" eldre som synger på siste verset uansett. Særlig en gruppe vil jeg trekke frem: De som ikke vet at de har IBD (eller f. eks. tarmkreft) enda. Det kan være deg, din beste venn, naboen, onkelen din, din mor, sønnen din, søsteren din eller favorittlæreren hans, for alt du vet. Noe av grunnen til at jeg gidder å ta meg bryet med å skrive dette er: - For det første var det slik jeg fikk vite at jeg hadde Crohns: Jeg fikk omgangssyke for n'te gang, og fikk en følgeinfeksjon som er svært dødelig for alle som har det. Jeg var ikke særlig forsiktig på den tiden heller, var ungdomsskole-elev og festet med klassekamerater som hadde vært syke nettopp - helt uvitende om at jeg hadde udiagnosistert Crohns. Etter 3 mnd med alvorlig omgangssyke/følger kjempet jeg for livet på intensiven. - Det andre er at jeg går ikke rundt og skilter med at jeg har Crohns. De fleste som kjenner meg vet faktisk ikke at jeg har det... Det betyr blant annet at jeg gjentatte ganger har måttet kjempe for livet, som ikke ellers for min del "henger i en tynn tråd" eller noe deromkring altså, pga IDIOTISKE ting som f. eks. at en tante kommer i middagsbesøk og spiser av samme pizza som meg, gjerne også uten å i det hele tatt nevne at hun fortsatt har omgangssyke, eller at ungene kommer på filmkveld til våre i løpet av helgen tross at de 48 timene ikke har gått. Det er utrolig kjipt for meg, og de rundt meg. Jeg håpet kanskje corona kunne være en oppvekker, men når det kommer til omgangssyke syns jeg veldig mange er både slepphendte, uforsiktige og noen - rett og slett grisete (tenker på manglende håndvask/hygiene og slikt). Omgangssyke er vel ikke kult for noen, men generelt rammer det veldig forskjellig hos alle (fra løs mage et par dager til mange uker med intensiv oppkast/diarè, og man vet aldri i hvor stor grad man vil bli rammet - eller hvor hardt de man smitter vil bli rammet, ikke minst) og jeg skjønner ikke at det ikke er mer uønsket bare sånn i seg selv. Men, med tanke på hvor mange som faktisk kan bli alvorlige syke, få følgeproblemer, i verste fall dø og bli skikkelig dårlige, så syns jeg det er helt uforståelig at så mange tar så lett på det. I tillegg slår jeg bare et slag i samme slengen for alle de med emetofobi (angst for å spy), som bare misliker sterkt å ha diaré/kaste opp (det SUGER jo) og selvfølgelig alle det faktisk kan være farlig for. Og det er som sagt faktisk ganske mange, kanskje overraskende mange da, ser man på hvordan folk håndterer det. Anonymkode: b0699...2ab Du kunne vært meg… jeg har riktignok ikke vært døden nær av omgangsyke. Men har vært innlagt flere ganger på grunn av det. Går ned 7-10 kilo i døgnet når jeg har det. Og smertene er så enorme at jeg besvimer på do. Hadde det ikke vært for at jeg følges så godt opp av sykehuset, hadde jeg helt sikkert dødd eller vært døden nær. Men nå gir de meg 12 timer ved omgangsyke. Alt som varer utover det, krever innleggelse. Anonymkode: 0111a...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #17 Skrevet 14. desember 2023 Nei, jeg syns det er innlysende at en ikke skal dra til biblioteket eller lekeland før det har gått 48 timer siden sist en kastet opp av omgangssyke. Da risikerer en jo å spre det videre til flere familier og videre til nye barnehageavdelinger, skoler og arbeidsplasser. Jeg tar ikke med barna i butikken heller. Men jeg tenker at det kan være greit nok hvis en virkelig må, og har barnet i vogn eller har så stort barn at det kan følge instruksjoner om å ikke ta på noe. Tur i skogen går vi, og det tenker jeg er helt uproblematisk. Hvis vi mot formodning møter noen der som barna kjenner så godt at de vil gå helt bort til og kanskje klemme, så sier vi i fra at det må vi spare til en annen dag så de ikke risikerer å bli smittet. Det sagt så tror ikke jeg heller at bibliotek og lekeland er noen god idé om barnet er hjemme fra barnehagen for å unngå smitte før jul. Særlig ikke lekeland. Det er mange virus som går nå. Og selv det fryktede noroviruset kan en risikere å få selv om det ikke har vært noen der som har brutt 48-timers regelen. Hvem vet om et barn kastet opp i bilen på vei hjem fra lekeland en time før dere kom? Og så er det helt sikkert noen som tenker at det har gått 12 timer, barnet er i toppform, men kan ikke gå i barnehagen så vi tar en tur til lekeland, samme hvor dumt det er. Anonymkode: 4dfe5...e87 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Skrevet 14. desember 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Ser i den lille tråden her at det ikke er rart at "alle" får omgangssyke hver vinter. Mange som mener de er viktigere enn alle andre. Hvorfor i alle dager skal man ta med seg en smittebombe (=barn som ikke har vært hjemme 48timer etter siste oppkast/diaré) på lekeplass, skogstur, strand eller butikk. Hold dere hjemme! Egoister. Anonymkode: b1be5...542 Å gå i skogen er ikke akkurat smittefarlig. Lekeplass, butikk, strand, bibliotek er annerledes. Anonymkode: 8c943...17a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #19 Skrevet 14. desember 2023 Man må jo rett og slett bruke hodet.. holder man avtand og tar litt forhåndsregler så kan man selvfølgelig gå på butikken og andre nødvendige ting. Men man tar jo ikke med en unge full av virus og bakterier på lekeland eller buffé liksom. Anonymkode: 1b231...ae2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #20 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Å gå i skogen er ikke akkurat smittefarlig. Lekeplass, butikk, strand, bibliotek er annerledes. Anonymkode: 8c943...17a Strand er da uproblematisk. Anonymkode: 91055...33a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå