Gå til innhold

Erfaring med forliggende morkake / placenta previa ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer på morkake som dekker (helt eller delvis) mormunn i livmor? ( Da mener jeg ikke FORANliggende, som noen blander med. Denne varianten er  uproblematisk, og dekker ikke fødekanalen) .   Jeg har fått påvist placenta previa, og er snart i uke 14. Har googlet litt, og det var ikke gøy. Noen som vil dele sin erfaring? Flyttet morkaken din seg? Måtte du ta keisersnitt? 

Anonymkode: 99759...fbf

Skrevet

Jeg hadde det med min første. Synes ikke møtet med helsevesenet var så hyggelig i forbindelse med det, men alt gikk bra. Sur ultralyddame avfeide meg og sa at det ville gå seg til. Ingen oppfølging. Privat 3D-ultralyd ca 10 uker senere viste at det ikke var tilfellet, og jordmor fikk meg inn på ny ultralyd. Kom til samme dame (som var like sur som sist) og hun likte ikke å få påpekt at hun hadde tatt feil. Men det var det siste jeg hadde å gjøre med henne heldigvis. Det ble keisersnitt og ungen var frisk og fin. 

Hos meg var det delvis tildekket. Rikket seg ikke en millimeter. 

Skrevet
smurfebuss skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde det med min første. Synes ikke møtet med helsevesenet var så hyggelig i forbindelse med det, men alt gikk bra. Sur ultralyddame avfeide meg og sa at det ville gå seg til. Ingen oppfølging. Privat 3D-ultralyd ca 10 uker senere viste at det ikke var tilfellet, og jordmor fikk meg inn på ny ultralyd. Kom til samme dame (som var like sur som sist) og hun likte ikke å få påpekt at hun hadde tatt feil. Men det var det siste jeg hadde å gjøre med henne heldigvis. Det ble keisersnitt og ungen var frisk og fin. 

Hos meg var det delvis tildekket. Rikket seg ikke en millimeter. 

Så dumt å bli møtt på en sånn måte. Men så bra at det gikk bra til slutt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen med erfaringer på morkake som dekker (helt eller delvis) mormunn i livmor? ( Da mener jeg ikke FORANliggende, som noen blander med. Denne varianten er  uproblematisk, og dekker ikke fødekanalen) .   Jeg har fått påvist placenta previa, og er snart i uke 14. Har googlet litt, og det var ikke gøy. Noen som vil dele sin erfaring? Flyttet morkaken din seg? Måtte du ta keisersnitt? 

Jeg fikk påvist i uke 18 at morkake lå foran åpning, men ved ny kontroll noen uker senere hadde den flyttet seg så da lå den heller mot magen. Så hvis du nå har fått dette påvist, er det stor sannsynlighet for at den vil flytte seg

Anonymkode: da36c...3df

Skrevet

De oppdaget dette på OUL i uke 18. Ble da satt opp til kontroll i uke 32. Da hadde ikke morkaken flyttet seg. Da blir du nøye fulgt opp med UL hver andre uke. Uke 34 hadde den heller ikke flyttet seg, og legen sa jeg fikk forberede meg på mulig keisersnitt. Hadde den ikke flytta seg på kontroll i uke 36 så ble det keisersnitt. Men, i uke 36 hadde den flytta seg 5 cm fra åpningen. Du må ha 5 cm for å få lov til å føde vaginalt. 

Jeg gikk på overtid og ble satt i gang. Hadde blødninger fra morkaken som visstnok ikke er så unormalt når morkaken ligger nærme åpninga. Så jeg fikk ikke ballong, og de fulgte nøye med. 

Anonymkode: 18ad0...778

Skrevet

Jeg fikk påvist på OUL i uke 19 at jeg hadde delvis forliggende morkake. Jeg ble fulgt opp med flere kontroller, i uke 32 hadde den fremdeles ikke flyttet seg helt vekk, men ved kontroll i uke 37 hadde den det og jeg kunne føde normalt. 

Anonymkode: 0c686...eea

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk påvist i uke 18 at morkake lå foran åpning, men ved ny kontroll noen uker senere hadde den flyttet seg så da lå den heller mot magen. Så hvis du nå har fått dette påvist, er det stor sannsynlighet for at den vil flytte seg

Anonymkode: da36c...3df

Jeg har samme erfaring med begge mine svangerskap. Første ble født i seteleie da.

Informasjonen jeg fant på nett stemte med det jeg fikk høre på ultralyd, og det var at den flyttet seg i de fleste tilfellene. I tilfellene den ikke gjør det blir du fulgt opp, og det vil likevel gå bra i de aller fleste tilfeller.

Anonymkode: d6dbf...83f

Skrevet

Jeg fikk påvist dette på OUL med andre barnet. På ny kontroll hadde den flyttet seg og jeg fødte på abc.

Anonymkode: 146c3...658

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk påvist dette på OUL med andre barnet. På ny kontroll hadde den flyttet seg og jeg fødte på abc.

Anonymkode: 146c3...658

Samme her!

Anonymkode: a0a59...947

Skrevet

Jeg har hatt det i begge mine svangerskap. Med første var den marginal ved OUL, men nummer to var den totalt ved OTUL, og delvis på OUL.  

Fikk ultralyd i uke 32 med begge. Da hadde morkaken trukket seg oppover. Med nummer to trengte jeg ikke timen i uke 32, da vi hadde ekstra oppfølging med ultralyd grunnet komplikasjoner med første barn. På de undersøkelsen så de at morkaken hadde trukket seg oppover.

Opplevde aldri komplikasjoner eller blødninger grunnet forliggende morkake.

Skrevet

Jeg hadde det, og ble satt opp på ekstra ultralyd i uke 32, da hadde den flyttet seg. 

Skrevet

Høres ut som om det går bra med de fleste, enten den flytter seg eller ikke. Godt å høre!

Skrevet

Fikk påvist placenta preevia i uke 13. På OUL fikk de ikke sett helt tydelig hvor morkaken sluttet, fikk ny UL i uke 30 og da hadde den trukket seg godt opp. Fødte helt normalt. 😊

Anonymkode: d17c1...2a0

Skrevet

Min erfaring er annerledes fra de andre. Flere store blødninger, innlagt på sykehus mesteparten av svangerskapet. Opplevdes veldig dramatisk og skummelt. Fødte tre uker før termin med keisersnitt. Problemer med å få løs morkaken, så store blødninger etter fødsel også, måtte ha blodoverføring. 

Friskt barn da, bare litt liten ♥️

Anonymkode: 09a20...3d4

Skrevet

Takk for svar! Setter pris på å lese de forskjellige erfaringene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min erfaring er annerledes fra de andre. Flere store blødninger, innlagt på sykehus mesteparten av svangerskapet. Opplevdes veldig dramatisk og skummelt. Fødte tre uker før termin med keisersnitt. Problemer med å få løs morkaken, så store blødninger etter fødsel også, måtte ha blodoverføring. 

Stakkars deg! Bra det gikk fint til slutt!

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Her hadde de problemer med å få ut min morkake også. Og den var veldig stor. Blødde "kronisk" fra uke 32 til fødsel. Hadde også stor blødning under fødselen. Men det gikk bra tilslutt.

Anonymkode: 18ad0...778

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars deg! Bra det gikk fint til slutt!

Ja, men glad jeg slipper å gjøre det flere ganger :) Å ligge på sykehus på den måten og være vekke fra en liten toåring i over fire måneder var veldig tøft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 16.05):

Min morkake satt også bom fast første gangen. Fødte i uke 36. De prøvde å dra den ut, og føler jeg kan huske den smerten, men måtte til slutt hente den ut i biter på operasjonsbordet. Både baby og morkake var mindre enn forventet i uke 36.

Har ikke tenkt på sammenhengen med morkakens plassering, da den løsnet (etter mye jobb) med nummer to. Da gikk jeg på blodfortynnende som forebyggende da.

Anonymkode: d6dbf...83f

Skrevet

Hadde forliggende morkake med eldstemann. Oppdaget på TUL, ny kontroll uke 30 og hadde ikke flyttet seg. Flyttet seg heller ikke senere. Hadde ingen blødninger overhodet i graviditeten og de mente det var en «flik», en liten bit, av morkaken som dekket åpningen.  Den flyttet seg ikke, og jeg fødte ved keisersnitt to og en halv uke før termin.  Friskt og fint barn, litt komplisert keisersnitt pga blødninger/få ut morkaken, mistet endel blod men gikk greit. Oppe og gikk dagen etter. 

Ikke forliggende morkake med barn nr 2. 

Dette går fint, mest sannsynlig flytter den seg og hvis ikke så går det også bra. Lykke til🥰

Anonymkode: b2814...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...