AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Del Skrevet 12. desember 2023 Hei alle! Jeg har lyst på en omplasseringshund, men syns det er veldig lite variasjon her i landet. Som regel store, fysisk krevende hunder, og mange av dem kan ikke omgås katter. Så jeg har tittet innom Hundar Uten Hem i Sverige, og har funnet noen hunder som virker veldig interessante. Mange av dem er blandinger, så det er mye variasjon og potensiale til å finne riktig match! Men jeg har ikke noe erfaring med å adoptere fra utlandet, så hvordan fungerer det? Hundene er egentlig fra Irland og Polen, men går gjennom Sverige, tror jeg. Hvordan blir det med karantene, vaksinasjoner, henting? Noen som vet? Jeg fant ikke informasjon om det på hjemmesiden. Anonymkode: cb414...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 12. desember 2023 #2 Del Skrevet 12. desember 2023 Beste svaret på dette får du av veterinær og Mattilsynet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Del Skrevet 12. desember 2023 https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/kravet_for_innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136 Anonymkode: 95b83...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. desember 2023 #4 Del Skrevet 12. desember 2023 Det jeg synes er skummelt er at du vet ikke hvilke erfaringer disse hundene har fra sitt tidligere liv og dermed heller ikke hvilke evt utfordringer de har. Det kan også bli vanskeligere med prøvetid og evt returnering hvis det ikke fungerer hvis de kommer fra et annet land. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #5 Del Skrevet 12. desember 2023 Tabris skrev (37 minutter siden): Det jeg synes er skummelt er at du vet ikke hvilke erfaringer disse hundene har fra sitt tidligere liv og dermed heller ikke hvilke evt utfordringer de har. Det kan også bli vanskeligere med prøvetid og evt returnering hvis det ikke fungerer hvis de kommer fra et annet land. Det er helt sant det, man tar en sjans. Håper selvfølgelig at hundeinstruktørene/kontaktpersonen gir mest mulig info om hundene. De vil jo at det skal fungere, så de tjener ikke på å ljuge. Og så vil jeg uansett gjøre alt jeg kan for at hundeholdet skal funke, om det da er kurs eller mye tilrettelegging, mest sannsynlig begge deler. Anonymkode: cb414...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/kravet_for_innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136 Anonymkode: 95b83...d0c Takk for info! Det var trist å lese, men skjønner at regler finnes av en grunn. Det blir isåfall vanskelig å anskaffe hund fra svenske omplasseringssentre om jeg må bo der i 6 måneder før hunden kan komme til Norge Anonymkode: cb414...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Del Skrevet 13. desember 2023 Det er bra de har stoppet importen av "gatehunder". Det. har nemlig blitt god butikk å selge gatehunder (her jeg bor ligger prisen på disse hundene på rundt 4-5000 norske kroner....), så ofte er det faktisk omdefinerte valpefarbrikker som står bak alle gatehundene. Helt har disse gatehundene blitt et kjempeproblem fordi de har så mange adferdsproblemer og blir kjøpt av uerfarne hundeeiere, så her jeg bor ble det innført hundekursplikt for førstegangseiere. Anonymkode: 4a734...239 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 22.24): Takk for info! Det var trist å lese, men skjønner at regler finnes av en grunn. Det blir isåfall vanskelig å anskaffe hund fra svenske omplasseringssentre om jeg må bo der i 6 måneder før hunden kan komme til Norge Anonymkode: cb414...77e Hvis hundene har vært en stund i Sverige så trenger du ikke bo der, det er kun snakk om gatehundene som kom fra spania osv---- nei når det gjelder fra sverige så trenger du ikke det, da henter du den, passer på at den er gitt ormebehandling 24 timer før du kommer til norge med den. Jeg hentet i sverige før helgen og den kom fra omplasseringssenter Anonymkode: 3644c...c71 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg hentet i sverige før helgen og den kom fra omplasseringssenter Anonymkode: 3644c...c71 🤗 Vet om et par som adopterte fra Hundstället for ikke lenge siden. Det er som du sier, unntatt reglene så lenge hundene er svenske med svenske papirer. Anonymkode: e8962...1e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #10 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 12.25): Hvis hundene har vært en stund i Sverige så trenger du ikke bo der, det er kun snakk om gatehundene som kom fra spania osv---- nei når det gjelder fra sverige så trenger du ikke det, da henter du den, passer på at den er gitt ormebehandling 24 timer før du kommer til norge med den. Jeg hentet i sverige før helgen og den kom fra omplasseringssenter Anonymkode: 3644c...c71 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 12.55): 🤗 Vet om et par som adopterte fra Hundstället for ikke lenge siden. Det er som du sier, unntatt reglene så lenge hundene er svenske med svenske papirer. Anonymkode: e8962...1e3 Åh, nå ble jeg glaaaad! 🥰 Jeg vet ikke hvor lenge hundene blir/bor i Sverige dersom jeg melder interesse før de fraktes fra Irland/Polen. Papirene blir vel svenske uansett siden de omplasseres gjennom svensk organisasjon, selv om de opprinnelig ikke er svenske hunder? Jeg får iallefall spørre de som jobber der om alt jeg lurer på, så blir det et steg om gangen. Fint å vite at det faktisk er mulig, altså, uten å måtte bli boende med hunden i Sverige først. Anonymkode: cb414...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Del Skrevet 19. desember 2023 Med så mange hunder som trenger nytt hjem i Norge, hvorfor må du på død og liv drasse inn en hund fra utlandet? Anonymkode: 42873...bc2 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 2.36): Åh, nå ble jeg glaaaad! 🥰 Jeg vet ikke hvor lenge hundene blir/bor i Sverige dersom jeg melder interesse før de fraktes fra Irland/Polen. Papirene blir vel svenske uansett siden de omplasseres gjennom svensk organisasjon, selv om de opprinnelig ikke er svenske hunder? Jeg får iallefall spørre de som jobber der om alt jeg lurer på, så blir det et steg om gangen. Fint å vite at det faktisk er mulig, altså, uten å måtte bli boende med hunden i Sverige først. Anonymkode: cb414...77e Hundstället tar i mot omplasseingshunder fra Sverige. Ikke fra andre land. Bare sånn til informasjon. Akkurat sånn som FOD gjør i Norge. Anonymkode: e8962...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Med så mange hunder som trenger nytt hjem i Norge, hvorfor må du på død og liv drasse inn en hund fra utlandet? Anonymkode: 42873...bc2 Utvalget i Norge er ikke like stort, noe jeg nevnte i første innlegget. Det er for det meste store, fysisk krevende hunder som ikke kan bo med andre dyr. Ellers blir det å skaffe valp, noe jeg ikke vil når det sitter dyr i omplasseringssentre/fosterhjem. Hunder i utlandet er like viktige som hunder i Norge. Jeg ser ikke hvorfor de ikke er verdt et godt liv. Landegrenser har ikke noe å si, mener jeg. På noen måter syns jeg hunder i utlandet trenger mer øyeblikkelig hjelp da en god del har blitt forlatt/dumpet eller bundet fast i bakgården 24/7. De fleste hunder i Norge som omplasseres er pga uvitende folk som skaffer seg en valp, for å så ikke kunne ta vare på den når den blir til en vilter unghund på +50kg. Det er selvfølgelig unntak, men det er som regel veldig krevende raser som havner på slike steder. Nå har jeg tatt en titt på ulike omplasseringssentre, og finner så mange fine hunder som passer innafor kriteriene mine. Det er bedre å skaffe en av dem enn en norsk hund som ikke passer inn i livet mitt. -TS Anonymkode: cb414...77e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hundstället tar i mot omplasseingshunder fra Sverige. Ikke fra andre land. Bare sånn til informasjon. Akkurat sånn som FOD gjør i Norge. Anonymkode: e8962...1e3 Jeg tok en titt på siden dems, og syntes at det var tilfellet ja. Skal holde øynene åpne både her og der. Tusen takk for info🥰 Anonymkode: cb414...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Del Skrevet 20. desember 2023 Bare du er klar over at å selge «omplasseringshunder» er god butikk og at de hundene som «selges» ikke nødvendigvis er hjemløse gatehunder men kommer fra valpefabrikker eller er stjålet. Adferdsproblemer er mer regel enn unntaket. Får du en problemfri hund er det nok en kidnappa familiehund du har fått deg. Anonymkode: 4a734...239 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare du er klar over at å selge «omplasseringshunder» er god butikk og at de hundene som «selges» ikke nødvendigvis er hjemløse gatehunder men kommer fra valpefabrikker eller er stjålet. Adferdsproblemer er mer regel enn unntaket. Får du en problemfri hund er det nok en kidnappa familiehund du har fått deg. Anonymkode: 4a734...239 Er det da privatpersoner som gjør slik? Jeg ser jo på omplasseringssentre som ser ut til å være på lik linje med f.eks. FOD og Solplassen. Hundar Utan Hem samarbeider med noen organisasjoner i Irland og Polen (navnene står på hundenes profil) som jeg har besøkt hjemmesidene til. Alt tyder til å være legit. Men jeg er klar over at enkelte gjør slik, men har som regel sett at det gjøres av enkeltpersoner/falske oppdrettere som prøver å selge valper, spesielt slike "designerhunder". Takk for info da, skal være kritisk til anskaffelse fra utlandet😊👌 Anonymkode: cb414...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Del Skrevet 21. desember 2023 Det er «organisasjoner» ja, De ser ut som og opererer som seriøs dyrevernorganisasjon som driver med omplassering. Det er desverre god butikk å selge disse hundene til rike og naive folk.. 🙈 Anonymkode: 4a734...239 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #18 Del Skrevet 21. desember 2023 Ikke gjør det! For det første er det en helt unødvendig kilde til smitte inn til landet. Det er kun krav knyttet til rabiesvaksinering og ormekur (hundens/revens lille bendelorm) - ikke noe annet. Og det er MANGE andre sykdommer de kan ha som det ikke testes for. Noen av dem kan smitte mennesker. For det andre har du ingen garanti for at papirene på hunden er ekte. Det forfalskes vaksinasjonsattester, prøvesvar etc i stor stil. For det tredje er dette noe enkelte aktører tjener penger på, og det blir faktisk oppdrettet «hjemløse hunder», oftest under grusomme forhold. Tispene får kull på kull på kull, til de dør. For det fjerde vet du i praksis ikke noe om bakgrunn, du kan risikere å få en hund som er meget krevende. Omplasseringshund er IKKE for alle. Anonymkode: 68343...e08 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det da privatpersoner som gjør slik? Jeg ser jo på omplasseringssentre som ser ut til å være på lik linje med f.eks. FOD og Solplassen. Hundar Utan Hem samarbeider med noen organisasjoner i Irland og Polen (navnene står på hundenes profil) som jeg har besøkt hjemmesidene til. Alt tyder til å være legit. Men jeg er klar over at enkelte gjør slik, men har som regel sett at det gjøres av enkeltpersoner/falske oppdrettere som prøver å selge valper, spesielt slike "designerhunder". Takk for info da, skal være kritisk til anskaffelse fra utlandet😊👌 Anonymkode: cb414...77e Det er jo ikke noe vanskelig å få en hjemmeside til å se «legit» ut… Dette er big business. Gjør deg selv en tjeneste, kjøp en ikke-traumatisert hund i Norge. Anonymkode: 68343...e08 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 21. desember 2023 #20 Del Skrevet 21. desember 2023 Vent til etter jul( februar -april) da vil det nok komme en god del hunder/ valper her i Norge som trenger nye hjem.. da om 1 uke vil mange få valp som gave..og etter noen mnd finner de ut at det ikke passer dem 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå