AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Hva har dere med ansattlån i rente nå? Si gjerne hvor dere jobber. Tenker på de som jobber i bank og sånt og får gunstig lån til bolig. Anonymkode: f05b6...3a8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Her var det lite svar, men jeg vet at de som jobber i bank får en rente som er litt under de rentene bankene tilbyr til kundene. Noen hevder de får ansattlån med renter som er 2-3% lavere uten at jeg kan bekrefte dette. Ofte renter som er lavere enn referanserenten 3-mnd Nibor, som man ikke skulle tro var mulig med mindre jobben går i tap eller banken låner penger fra et billigere sted? Nibor har ligget flatt på ca. 4,75% siden juli og begynte å gå ned til under 4,6% etter den siste renteøkningen. Ofte er boliglånsrenten en helhet fra hvor mye banken betaler for finansering, f.eks. via obligasjoner folk investerer i, risiko, bankens fortjeneste og kostnader, osv. Det bruker derfor å ligge en del over Nibor. F.eks. tilsier det ikke nødvendigvis en renteøkning at styringsrenten økes siden 3-mnds Nibor faller betyr det at banken ikke nødendigvis har økte kostnader assosiert med dette og tjener bare mer penger på å øke renten. Anonymkode: 3997e...a82
Perine Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Rentefordelen vil bli beskattet som lønn. Les om skattepliktige naturalytelser på skatteetaten. Om det er vanlig? Det vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Det er begrenset hvor mye lavere renten er, hos oss bikker den straks 5% Må skatte av differansen mellom rente og nibor. Anonymkode: f1d63...f71
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Øyne skrev (9 timer siden): Rentefordelen vil bli beskattet som lønn. Les om skattepliktige naturalytelser på skatteetaten. Om det er vanlig? Det vet jeg ikke. Feil.. vi har ansattlån.. om ansattrenten er høyere enn normrenten så skattes man ikke. Svært få har ansattrente som er lavere enn normrenten idag.. Anonymkode: a420d...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her var det lite svar, men jeg vet at de som jobber i bank får en rente som er litt under de rentene bankene tilbyr til kundene. Noen hevder de får ansattlån med renter som er 2-3% lavere uten at jeg kan bekrefte dette. Ofte renter som er lavere enn referanserenten 3-mnd Nibor, som man ikke skulle tro var mulig med mindre jobben går i tap eller banken låner penger fra et billigere sted? Nibor har ligget flatt på ca. 4,75% siden juli og begynte å gå ned til under 4,6% etter den siste renteøkningen. Ofte er boliglånsrenten en helhet fra hvor mye banken betaler for finansering, f.eks. via obligasjoner folk investerer i, risiko, bankens fortjeneste og kostnader, osv. Det bruker derfor å ligge en del over Nibor. F.eks. tilsier det ikke nødvendigvis en renteøkning at styringsrenten økes siden 3-mnds Nibor faller betyr det at banken ikke nødendigvis har økte kostnader assosiert med dette og tjener bare mer penger på å øke renten. Anonymkode: 3997e...a82 En ansattrente ligger ca 20% lavere enn de rentene bnkene opererer med. Da veit du ca hvor de ligger. At noen hevder de har 2 eller 3 % lavere rente er bare oppspinn Anonymkode: a420d...6ab
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En ansattrente ligger ca 20% lavere enn de rentene bnkene opererer med. Da veit du ca hvor de ligger. At noen hevder de har 2 eller 3 % lavere rente er bare oppspinn Anonymkode: a420d...6ab Det var noen i en annen tråd som sa han fikk 3.75% flytende rente gjennom jobben og Nordea. Det er jo 2% lavere enn normal utlånsrente. Anonymkode: 3997e...a82
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var noen i en annen tråd som sa han fikk 3.75% flytende rente gjennom jobben og Nordea. Det er jo 2% lavere enn normal utlånsrente. Anonymkode: 3997e...a82 Kan avkrefte det. Alle i Nordea har lik personalrente og den er ikke 3.75% Anonymkode: f1d63...f71
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan avkrefte det. Alle i Nordea har lik personalrente og den er ikke 3.75% Anonymkode: f1d63...f71 Kanskje jobben betaler en del av rentene eller de låner en annen plass gjennom Nordea i utlandet? Men det virker rart, for norske kroner gjør det dårlig og hvis det ikke er valtuasikret så kan man tape enormt på svekket valuta. Her er svaret jeg pratet om Anonymkode: 3997e...a82
NakenPanda Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 Morsomt med folk som tror de vet bedre om mitt lån en jeg som betaler på det.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 NakenPanda skrev (16 minutter siden): Morsomt med folk som tror de vet bedre om mitt lån en jeg som betaler på det. Haha, beklager, jeg bare prøver å komme med en forklaring til anonym som hevder det er umulig med 2-3% under normalrente Anonymkode: 3997e...a82
NakenPanda Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Haha, beklager, jeg bare prøver å komme med en forklaring til anonym som hevder det er umulig med 2-3% under normalrente Anonymkode: 3997e...a82 Vel det er ikke umulig, vi får ingenting annet en de ansatte der jeg jobber generelt har veldig god lønn og det er begrenset til 2.5 x årsinntekt. Det dekker fint mitt huslån og jeg sparer nok en 5000 nok etter skatt på denne ordningen per måned. Jobben stiller hverken med garantier eller betaler noe av kostnadene. De får dog mange godt betalte og formuende kunder så det er kanskje slik de er ok med lite fortjeneste på pengene. Endret 31. desember 2023 av NakenPanda 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Øyne skrev (På 30.12.2023 den 0.18): Rentefordelen vil bli beskattet som lønn. Les om skattepliktige naturalytelser på skatteetaten. Om det er vanlig? Det vet jeg ikke. Nei, somregel ikke. Ansattlån skattes kun hvis lånet som tilbydes er under normrenten, altså at arbeidsgiver faktisk har utgifter ved å gi den ansatte lavere rente. At de dekker mellomlegget mellom ansattlånets rente og normrente med faktiske kostnader. Noen har dette, men det er en sjelden gode man ikke får som ansatt i vanlige banker. Forøvrig er jeg ansatt I bank og har 4,76% i rente på rammelånet mitt. AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 0.51): Kan avkrefte det. Alle i Nordea har lik personalrente og den er ikke 3.75% Anonymkode: f1d63...f71 Det stemmer. Har 10 år i finans bak meg samt veldig mange i omgangskrets som jobber i forskjellige banker og har til gode å se en ansattavtale som gir lavere rente enn normrente. Har dog ei venninne som jobber innenfor "nisjeforsikring" og hun har det. Anonymkode: f1142...72d
NakenPanda Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 (endret) Jeg tok feil lånet var faktisk på lave 3.6 før skattefordel så ender vel på 3.8 ish etter skatt av fordel. De som jobber i Nordea her er helt klart ikke spesielle nok til å vite hva som gis ut i lån til eksterne. Det er veldig vanlig å få ansattlån på 0 prosent men på begrenset maks beløp, hadde dette når jeg jobbet for Equinor og har samme mulighet her med null rente men da med marginal skatt som "inntekt" dvs effektiv rente på rundt 1.9 %, men da uten rentefradrag siden det bare er en fordel. Endret 1. januar 2024 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 Det er riktig, men ansatte i bank flest har ikke rentesubsidiert lån Anonymkode: f1d63...f71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå